Voiko lentokentällä missata oman lennon (jos koneen vaihto?)
esim. jos myöhästyt jostain syystä siltä lennolta, jos olet vaikka ensikertalainen, mitä sitten tapahtuu? Laittaako ne sut putkaan jos ei ole enää varaa toiseen lentoon?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan osta kahta erillistä lippua lyhyellä vaihtoajalla, silloin ei mikään syy korvaa menetettyä lentoa jos myöhästyt, vaan joudut ostamaan uuden lipun.
mitä tarkoittaa kahta erillistä lippua?
Oletkohan sinä ihan kykenevä matkustamaan yksin?
Vierailija kirjoitti:
Mulla lukee lipussa "pitkä välilasku" aikaa 7 tuntia, mitähän tarkoittaa?
Kuinka monta kysymystä sulla on plakkarissa kun vedätät täällä auttamishaluisia mammoja?
Kannattaa varata jatkolento samalta yhtiöltä jos mahdollista.
Joskus muinoin 2000-luvun alkupuolella, kun poika oli vielä rattaissa kulkeva, Lontoosta Helsingin kautta Tampereelle, vaihtoaika oli niin lyhyt, että piti pistää juoksuksi. Yleensä pyysin henkilökuntaa hommaamaan rattaat portille odottamaan, ettei tarvinnut poikaa kantaen juosta koko kenttää päästä päähän. Ja joka kerta meitä silti kuuluteltiin. Ehdimme kuitenkin aina kyytiin. Matkatavarat ei aina ehtineet kyytiin. Viimeisellä kertaa se oli vaan hyvä, kun muuttokuormaa oli melko paljon ja kahdestaan pojan kanssa oltiin liikkeellä. Kaksi ylipainoista matkalaukkua ja rattaat tulivat sitten perässä seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan osta kahta erillistä lippua lyhyellä vaihtoajalla, silloin ei mikään syy korvaa menetettyä lentoa jos myöhästyt, vaan joudut ostamaan uuden lipun.
Oletkohan sinä ihan kykenevä matkustamaan yksin?
No olen vain aloittelija.
Lentoni oli kerran myöhässä ja myöhästyin jatkolennolta. Jouduin odottaa vuorokauden lentokentällä jatkolentoo koska lentoyhtiö ei saanut minua aikaisemmille lennoille.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Lufthansa antaa ilmaisen korvaavan lipun seuraavalle lennolle jos myöhästyt koneenvaihdon takia jatkolennolta. Itse olin kusessa Frankfurtissa kun menin lentokentän baariin ja myöhästyin jatkolennolta. Minut opastettiin kentällä infoon jossa tulostettiin ilmainen tiketti seuraavalle lennolle.
Joo mutta se edellyttää, että olet ostanut heille lennon Hki-new york ja se vaihto Frankfurtissa ei onnistukaan koska Hki-Frankfurt kone oli myöhässä.
Jos olet ostanut erikseen nämä kaksi lippua, joudut yleensä itse maksamaan sen jatkolipun uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs aloittlelija tietää tälläiset asiat, samat yhtiöt jne? En ole matkustamassa Eurooppaan vaan sen ulkopuolella. Varmaan jonnekin Norjaan olisikin helppo matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi, jos on jo myöhästynyt lennolta. Sitähän tuo kyseli.
Vierailija kirjoitti:
Jos eka lento oli myöhässä, niin saat liput jollekin toiselle lennolle.
Riippuu lipusta. Jos lennot on ketjutettu niin sit. Mutta jos on ostanut halvimmat liput erikseen, niin ei saa uusia lentoja.
Tarpeeksi pitkä vaihtoväli, että ehtii vaikka kone myöhästyy, jos ostaa liput erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että olet ostanut itsenäisesti vaikka lennon HEL-LHR ja sitten erikseen lennon LHR-JFK, sen sijaan että olisit ostanut vaikkapa British Airwaysiltä koko matkan ja lennot olisi reititetty niin että lennät Finnairilla ekan pätkän ja British Airwaysillä tokan, mutta kumpikin lento olisi samassa varauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten jatkolennolle menijät on tiedossa ja heitä kuulutetaan useasti, jos ei näy. Kone siis odottaa jonkin aikas, mutta lähtee, jos ei myöhästyjä saavu.
Ei kuuluteta.
Lento myöhässä Lufthansalla. Juoksin pää kolmantena jalkana jatkolennon portille, mutta turhaan. Portti jo kiinni. Jatkolento myös Lufthansan. Taksilla hotelliin, myöhäinen illallinen, majoitus ja aamulla taksilla takaisin kentälle Lufthansan piikkiin. Onneksi oli lomaa niin alkujärkytyksen jälkeen kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kannattaa varata koko reissu kerralla jotta ovat samalla varausnumerolla.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen juossut pikavauhtia lentokentällä, kun koneen vaihto on mennyt täpärille. Aikaa vaihtoon on pitänyt olla kolme varttia, mutta käytännössä sitä on ollut 10 minuuttia. Esimerkiksi Münchenin lentokentällä oli iskeä paniikki. Tosin vika oli edellisessä lennossa, joka oli myöhässä.
Ennen vaikka oli ketjutettu, kolme varttia oli liian lyhyt . Silloin joutui itse kärsimään tappiot. Muistaakseni 1.5h on sellainen vaihtoväli, että saa uuden lennon.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Lufthansa antaa ilmaisen korvaavan lipun seuraavalle lennolle jos myöhästyt koneenvaihdon takia jatkolennolta. Itse olin kusessa Frankfurtissa kun menin lentokentän baariin ja myöhästyin jatkolennolta. Minut opastettiin kentällä infoon jossa tulostettiin ilmainen tiketti seuraavalle lennolle.
Lähtökohtaisesti, varsinkin jos on mitkään halpislipuy, jos IHAN ITSE torveilet siellä baarissa niin joudut maksamaan lipun uudestaan. Lippu on voimassa vain siihen kirjatulle lähdölle.
Sinulla on käynyt hyvä tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi missata, mutta miksi sinut putkaan laitettaisiin? Jos myöhästyminen ei ole lentoyhtiön vika eikä sinulla ole varaa uuteen lentoon, niin sitten vaan sinulla ei ole enää lentoa.
miten sitten ihminen pääsee kotimaahan?
Mitä ihmettä? Miksi varailet lentoja jos et kykene selvittämään tälläistä asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi missata, mutta miksi sinut putkaan laitettaisiin? Jos myöhästyminen ei ole lentoyhtiön vika eikä sinulla ole varaa uuteen lentoon, niin sitten vaan sinulla ei ole enää lentoa.
miten sitten ihminen pääsee kotimaahan?
Mitä ihmettä? Miksi varailet lentoja jos et kykene selvittämään tälläistä asiaa?
Kykenen, mutta huvin vuoksi kyselin mammoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kannattaa varata koko reissu kerralla jotta ovat samalla varausnumerolla.
Ei olen mikään pätevä ohje kaikille.
Meillä esim töissä varataan aina kaikki menot ja paluut erillisille lipuille. Jos se menomatka jostain syystä peruuntuu (eli ts joutuu käyttämään jotain toista lähtöä mihin ostaa uuden lipun) niin menettää myös sen paluulennon jos sitä lipun menomatkaa ei käytäkään.
Jäisitkö lentokentälle asumaan niin kuin Tom Hanksin esittämä kaveri Terminaali-leffassa? :)