Voiko lentokentällä missata oman lennon (jos koneen vaihto?)
esim. jos myöhästyt jostain syystä siltä lennolta, jos olet vaikka ensikertalainen, mitä sitten tapahtuu? Laittaako ne sut putkaan jos ei ole enää varaa toiseen lentoon?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, oman lennon voi missata, jos ei ole kentällä ajoissa. Putkaan ei viedä, koska kyseessä ei ole rikos.
Itse jännittää ensikertalaisena koneen vaihdot kun niitä on vielä 2 kpl. Että onko ne hellppoa tehdä. Kaveri sanoi, että joutui juoksenteleen pitkin lentokenttää.
Lennot kannattaa varata niin, että niissä on reilusti vaihtoaikaa vaikka se tietäisi parin, kolmen tunnin odottelua kentällä.
Olen myöhästynyt jatkolennolta sääolojen vuoksi, sillä ensimmäinen lento ei päässyt laskeutumaan määränpäähänsä. Meiile järjestettiin taksikyyti, mutta siitä huolimatta myöhästyimme jatkolennolta. Saimme uudet liput toista kautta Suomeen. Ei tarvinnut maksaa ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten jatkolennolle menijät on tiedossa ja heitä kuulutetaan useasti, jos ei näy. Kone siis odottaa jonkin aikas, mutta lähtee, jos ei myöhästyjä saavu.
Kaikilla kentillä ei kuuluteta, joten ei kannata laskea sen varaan.
Eikä niistä kuulutuksista saa muutenkaan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi missata, mutta miksi sinut putkaan laitettaisiin? Jos myöhästyminen ei ole lentoyhtiön vika eikä sinulla ole varaa uuteen lentoon, niin sitten vaan sinulla ei ole enää lentoa.
miten sitten ihminen pääsee kotimaahan?
Ota yhteyttä Suomen suurlähetystöön tai konsulaattiin ns. konsulikyydin järjestämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jotkuthan on tolla lailla jääneet jumiin jollek8n lentokentälle, kuten se olikohan turkkilainen mies joka asui jossain keski-esuroopassa lentokentällä vuosikaudet kunnes kuoli vanhuuteen. Siitä uutisoitiin Suomessakin.
Se ei johtunut yhdeltä lennolta myöhästymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, oman lennon voi missata, jos ei ole kentällä ajoissa. Putkaan ei viedä, koska kyseessä ei ole rikos.
Itse jännittää ensikertalaisena koneen vaihdot kun niitä on vielä 2 kpl. Että onko ne hellppoa tehdä. Kaveri sanoi, että joutui juoksenteleen pitkin lentokenttää.
Lennot kannattaa varata niin, että niissä on reilusti vaihtoaikaa vaikka se tietäisi parin, kolmen tunnin odottelua kentällä.
Onko välilasku/koneen vaihto sama asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi missata, mutta miksi sinut putkaan laitettaisiin? Jos myöhästyminen ei ole lentoyhtiön vika eikä sinulla ole varaa uuteen lentoon, niin sitten vaan sinulla ei ole enää lentoa.
Ota yhteyttä Suomen suurlähetystöön tai konsulaattiin ns. konsulikyydin järjestämiseksi.
Sellaista ei ole olemassakaan.
Mulla lukee lipussa "pitkä välilasku" aikaa 7 tuntia, mitähän tarkoittaa?
Jos olet kovin aloittelija matkustamisen kanssa, kannattaa varata reilusti aikaa lentojen väliin.
Sinne välilaskumaahan ei sentään tarvitse eikä saakaan jäädä asumaan, mutta kyllä lähtökohta on matkustavan ihmisen oma vastuu. Edes matkavakuutus ei korvaa, jos itse uunoilet itsesi pois jatkolennolta.
Hätätapauksessa ihmistä auttaa hänen kotimaansa konsulaatti. Jos kukaan ei pysty sulle lähettämään lippurahoja he voivat ostaa sen lipun mutta silloin tuo on perintäkelpoinen saatava takaisin sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konsulikyydit on urbaanilegenda. Sieltä voivat tosiaan auttaa siinä että saa järjesteltyä rahat sukulaisilta tms, mutta viime hädässäkin antavat rahat korkeintaan lainaksi. Ilmaisia kyytejä on turha odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähestulkoon poikkeuksetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välilaskussa ei poistuta koneesta tai jos pitää poistua, ei kentälle pääse harhailemaan. Koneen vaihto on sitä, että ensin lennät lentokentälle A, josta lähtee lento toisella koneella paikkaan B.
Jos vaikka haluat lentää Roomasta Rovaniemelle, ensimmäinen lento on Roomasta Helsinkiin, siellä vaihdat konetta, joka lentää Rovaniemelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välilaskussa ei poistuta koneesta tai jos pitää poistua, ei kentälle pääse harhailemaan. Koneen vaihto on sitä, että ensin lennät lentokentälle A, josta lähtee lento toisella koneella paikkaan B.
Jos vaikka haluat lentää Roomasta Rovaniemelle, ensimmäinen lento on Roomasta Helsinkiin, siellä vaihdat konetta, joka lentää Rovaniemelle.
Lipussa luki VAIHDE konetta, ja vieressä punaisella PITKÄ VÄLILASKU ?!
Vierailija kirjoitti:
Katso siitä lipusta lentoyhtiön nimi ja käy sen nettisivuilla.
Älä ainakaan osta kahta erillistä lippua lyhyellä vaihtoajalla, silloin ei mikään syy korvaa menetettyä lentoa jos myöhästyt, vaan joudut ostamaan uuden lipun.
Olen ollut myöhästyä lennolta muutaman kerran, joko siksi, että työnantaja on reitittänyt tosi lyhyellä vaihtoajalla tai sitten jos eka lento on ollut paljon myöhässä. Kerran oltiin ekalla lennolla ilmassa vielä, kun tokan lennon olisi pitänyt jo lähteä. Silloin oli onneksi niin paljon juuri samalle lennolle vaihtajia koneessa, että seuraava kone jäi odottamaan meitä, Berliinissä. Juostiin vaan ulos koneesta ja työntekijöiden viittilöimänä sisään toiseen koneeseen, ei edes käyty aseman sisätiloissa, vaan ulkona kentällä juostiin. Se oli kiva juosta ihan randomiin koneeseen saksankielisten käskyjen perusteella kun ei puhu sanaakaan saksaa. Piti vaan toivoa, että oli oikea lento, kuten olikin.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan osta kahta erillistä lippua lyhyellä vaihtoajalla, silloin ei mikään syy korvaa menetettyä lentoa jos myöhästyt, vaan joudut ostamaan uuden lipun.
mitä tarkoittaa kahta erillistä lippua?
Ainakin Lufthansa antaa ilmaisen korvaavan lipun seuraavalle lennolle jos myöhästyt koneenvaihdon takia jatkolennolta. Itse olin kusessa Frankfurtissa kun menin lentokentän baariin ja myöhästyin jatkolennolta. Minut opastettiin kentällä infoon jossa tulostettiin ilmainen tiketti seuraavalle lennolle.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa sitä että ensimmäisen lennon laskeutumisen ja seuraavan lennon lähdön välillä on 7 tuntia aikaa. Siinä ajassa pitäisi tollommankin aloittelijan kyllä ehtiä.
Kaikilla kentillä ei kuuluteta, joten ei kannata laskea sen varaan.