Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloushallinnon työt

Vierailija
28.05.2023 |

Hei! Olen miettinyt tulevaisuudessa työskentelyä taloushallinnon parissa. Millaista työskentely on ja mitä hyvää ja huonoa on esim. kirjanpitäjän tai palkanlaskijan työssä? Millainen palkka suurinpiirtein on? Kuinka helposti töitä löytyy esimerkiksi jos on tradenomi? Kaikenlaiset kokemukset tervetulleita. Tällä hetkellä olen lähihoitaja.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mik+ tässä nyt sitten on niin raskasta? Vaikka sairaanhoitajan kolmivuorotyöhön, väkivaltaisiin potilaisiin, kuolemaan ja eritteisiin verrattuna?

Raskasta on vastuu! Tietysti voit olla tradenomina vaikkapa tiliöintiä suorittamassa, reskontraa hoitamassa, ehkä jopa se palkanlaskentakin menee vielä helppona duunina.

Mutta varsinainen yritysten kirjanpidon hoitaminen, siinä on iso vastuu, että hommat menee oikein. Ja lait täytyy tuntea, jopa niin, että osaa neuvoa asiakkaalle edullisimman vaihtoehdon.... heh. Verottaja on valvomassa selän takana koko ajan, tilipäätökset, osakkaille tulosraportit ja niin edespäin.

Mutta se riippuu ihan siitä tehtävästä, millä portaikon tasolla siihen yrityksen taloushallintoon osallistut, tai julkisyhteisön.

Vierailija
22/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkanlaskijalta ei varmaan kummoisia vaadita ainakaan talenomilla. Melkein joka tilissä on virheitä.

Kai sä ymmärrät, että jos lähtömateriaalissa (asiakkaan vastuulla) on virheitä niin kyllähän ne palkkaan asti menee. 

Kun lähtömateriaali on oikein mutta palkka silti väärin laskettu.  Puuttuu iltalisiä tai ylityöt väärin laskettu tms.

Mistä sä tiedät, että lähtömateriaali on oikein? Ne lisät tulee suoraan järjestelmästä, ei niitä kukaan käsin sinne palkkaan laske.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy harkita ehkä vielä uudestaan tätä alaa. Vaikuttaa että täysin nollasta on haastavaa vaihtaa kyseiselle alalle. Palkka taitaa olla aika pieni ainakin alkuun, ja en tiedä haluanko edetä kovin korkeisiin ja kunnon asiantuntija hommiin. Nautin ehkä enemmän tasaisesta työstä jonka tiedän että osaan eikä tarvi liiemmin stressata kokoajan jostain uudesta. Hoitajana saan sentään ihan hyvää palkkaa vuorotyössä, toki päivätyö olisi kiva. Mutta en tahtoisi alkaa tekemään työtä millään juuri ja juuri parin tonnin palkalla ja jos se nousisi vasta muutamien vuosien päästä, kun on maksettavana asuntolainat ja lapset elätettävä. Jos olisi suht varmaa että opiskelujen jälkeen työllistyisin niin voisin miettiä alaa.

Vierailija
24/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mik+ tässä nyt sitten on niin raskasta? Vaikka sairaanhoitajan kolmivuorotyöhön, väkivaltaisiin potilaisiin, kuolemaan ja eritteisiin verrattuna?

Pitääkö tai voiko niitä edes verrata?

Yksinkertaiset toistuvaistapahtumat on helppo automatisoida, mutta vähänkään poikkeavat eivät. Kiireen luovat lähinnä asiakkaat, jotka pihtaavat ensin materiaalia itsellään ja edellyttävät, että kaikki on samantien valmista. Raskaaksi työn tekee tylsyys ja rutiininomaisuus, mutta hyvällä huumorintajulla selviää.

Vierailija
25/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt pitkään taloushallinnon töitä ja olen sanonut omille lapsille että harkitkaa jotain muuta. Vaikka tästä maksetaan ihan hyvin suhteessa työn sisältöön niin työ itsessään on tylsää ja istumatyö "tappaa". Ap. kyseli kommunikoinnista, se hoituu sekä ulkoisesti että sisäisesti lähinnä sähköisesti. Hyvin harva nykypäivänä soittelee.

Ei sitä työtä perse penkissä tarvii tehdä 🙄.

Ja itse en ainakaan koe palkanlaskentaa tylsäksi, siinä on vaihteluvuutta ja monipuolisuutta. Sen sijaan kirjanpitäjän työ on melko yksitoikkoista, itse en tykännyt siitä.

Vierailija
26/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on yleensä hyvä, jos pääsee suoraan sen firman palkkalistoille, kenen töitä tekee. Monet yritykset ovat ulkoistaneet taloushallinnon tilitoimistolle tai isoimmat omille palvelukeskuksilleen. Ulkoistaminen pienentää yrityksen kustannuksia, joten tilitoimiston työntekijät huomaavat sen palkassaan. Erton nettisivuilta löytyy Tilitoimistoalan TES, sieltä voi käydä lukemassa.

Eihän sellaista olekaan kuin tilitoimistoalan tes 🤣. Ottaisit edes perusasioista selvää.

Jos sen sijaan tarkoitit taloushallintoalan tessiä, niin on hyvä ottaa huomioon, että esim siinä esitetyt (minimi)palkat ei monessakaan paikassa päde. Eikä tuo ole edes mikään yleissitova tes. Onneksi, koska se on aika surkea tes!

Vierailija
27/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopisiko ala minulle, jos pidän työskentelystä yksin ja tykkään rutiineista? Loogisuudesta en niin tiedä, mutta tarkka olen. Onko työssä paljon asiakaspalvelua, esim puhelimessa puhumista?

Ap

Monesti palkanlaskija joutuu neuvomaan ja opastamaan esim. niiden esimiehiä joiden palkkoja laskee. Samoin tietysti itse palkansaajiakin.

Kirjanpidossa joutuu myös asiakasyritysten kanssa tekemisiin, siis jos on kirjanpitoyrityksessä työssä. 

Palkanlaskennassa lienee joskus ajojen kanssa kiire, ja siinä välissä voi olla lunkimpaa.

Kun palkat lasketaan tietokoneohjelmia käyttäen, useimmiten menee ihan rutiinina, mutta erilaiset tilanteet ihmisten elämässä aiheuttavat siihen rutiiniin erilaisia tilanteita. Viranomaistahojen kanssa saattaa joutua asioimaan, hoitamaan eläke- ja sairauspäivärahaneuvontaa ja niin edespäin.

Ja jos ei mene oikein laskenta, niin sitten tulee haukkuja ja suuttumusta.

Kirjanpitoalalla ainakin etusijalla ovat kauppatieteilijät, siis yliopistotutkinnon suorittaneet, heillä on isompi valmius handalta alaan liittyviä lakiasioita.

Maisteri menee tradenomin edelle.

Mutta onhan sitä toki, esim. hyvinvointialueilla omat taloustoimistonsa, eli opiskelepa nyt työn ohessa, jos nimittäin olet esim. terveyskeskuksessa tai sairaalassa töissä, löytyy varmaan  helposti harjoittelupaikkakin, ja sitten ehkä lopulta työpaikka.

Pakko kommentoida tuohon väitteeseen, että kirjanpidossa kauppislaiset olisivat etusijalla. Monet tilitoimistot eivät juuri palkkaa yliopisto-opiskelijoita kirjanpitoon, vaan ensisijaisesti tradenomeja. Syynä on se, että kauppislaiset eivät yleensä jää taloon, vaan jatkavat muihin tehtäviin kun ovat kerryttäneet vuoden pari kokemusta kirjanpidosta. Tilitoimistolle tällaisen väliaikaisen työntekijän kouluttaminen resurssien tuhlaamista.

Vierailija
28/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut alalla kymmenisen vuotta tilitoimistossa. Kirjanpito on minusta kivempaa kuin palkanlaskenta, koska palkat pitää mennä aina oikein, mutta kirjanpitoa pystyy korjaamaan. Välillä stressaa aikarajat, kun pitää olla valmista verottajan asettamien aikarajojen sisällä ja sitten kaikki lakimuutokset mistä pitäisi olla perillä. Asiakkaat voivat olla hyvin erilaisia ja siksi pitää olla hyvät pohjatiedot. Harjoittelupaikkaa voi olla vaikea saada. Kevät on kiireistä ja lomat on lyhyitä, kukaan ei tuuraa. Yksinäistä puurtamista välillä. Jostain syystä edelleen alalla kun en keksi muutakaan. Palkka on ihan ok.

Vierailija
29/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdon sote-alalta taloushallintoon, enkä kadu. Otin opintovapaata ja opiskelin merkonomiksi. Harjoittelut tein tilitoimistossa (kirjanpito ja tilinpäätös) ja ulkoistetun palkkahallinnon yrityksessä.

Peruskirjanpito on aika tylsää ja yksitoikkoista kuten joku jo täällä sanoi. Harjoittelupaikkaa oli vaikea saada, mutta hyvät harjoittelijat saavat takuuvarmasti töitä. Tilinpäätös taitoja arvostetaan ja tarvitaan, siihen en itse ainakaan saanut tarpeeksi eväitä koulusta.

Palkanlaskennassa työ on hyvin sidottua kalenteripäivän ja erilaisiin deadlibeihin, joten kiirettä välillä piisaa. Itsestäni palkanlaskennassa työ paljon mielenkiintoisempaa kuin kirjanpidossa ja sisältää hyvin erilaisia tehtäviä. Ei ole kahta samanlaista päivää. Ja aina on opittavaa, koskaan ei ole valmis. Tähän työhön halusin harjoittelun jälkeen jäädä, kun pyydettiin.

Palkka on noussut reilussa vuodessa yli 15 %. Siihen olen nykyään oikein tyytyväinen. Ja merkonomeille riittää hyvin töitä palkanlaskennassa. Isoissa yrityksissä riittää, että hallitsee sen yhden palkkajärjestelmän, jota omassa asiakkuudessa käytetään, ja siihen saa perehdytystä aloittaessaan.

Vierailija
30/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan koulutus ei varmaan riitä taloushallinnossa kuin reskontran hoitoon.

Vierailija
31/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ala oikeasti kiinnostaa, niin kannattaa katsella yritysten trainee -ohjelmia ja yrittää hakeutua sellaiseen. Siinä saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Vierailija
32/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on yleensä hyvä, jos pääsee suoraan sen firman palkkalistoille, kenen töitä tekee. Monet yritykset ovat ulkoistaneet taloushallinnon tilitoimistolle tai isoimmat omille palvelukeskuksilleen. Ulkoistaminen pienentää yrityksen kustannuksia, joten tilitoimiston työntekijät huomaavat sen palkassaan. Erton nettisivuilta löytyy Tilitoimistoalan TES, sieltä voi käydä lukemassa.

Eihän sellaista olekaan kuin tilitoimistoalan tes 🤣. Ottaisit edes perusasioista selvää.

Jos sen sijaan tarkoitit taloushallintoalan tessiä, niin on hyvä ottaa huomioon, että esim siinä esitetyt (minimi)palkat ei monessakaan paikassa päde. Eikä tuo ole edes mikään yleissitova tes. Onneksi, koska se on aika surkea tes!

Sori, tuli ajatusvirhe, tietenkin kyseessä on taloushallintoalan TES. Olin töissä tilitoimistosta ja siellä maksettiin vain tessin mukaan, ei euroakaan enempää. Yllättäen väki vaihtuu tiuhaan.

Vierailija
33/50 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista palkkaa voisi olettaa saavansa esim parin vuoden päästä kun ollut alalla ja osaa tehdä työnsä itsenäisesti?

Vierailija
34/50 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista palkkaa voisi olettaa saavansa esim parin vuoden päästä kun ollut alalla ja osaa tehdä työnsä itsenäisesti?

Parin vuoden työkokemus ei todellakaan taloushallintoalalla tarkoita sitä että osaisi tehdä työnsä itsenäisesti. Jotain töitä voi pystyä tekemään itsenäisesti, mutta ei voi todellakaan sanoa vielä että kykenee täysin itsenäiseen työntekoon kun tuntuu että näin 20 vuoden kokemuksena KLT-pätevyydellä ei aina tunnu onnistuvan

Palkka riippuu täysin siitä että mikä työpaikka on kyseessä. 

Vierailija
35/50 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka voi olla aika vaihteleva osaamisesta, työpaikasta ja työnkuvasta riippuen. Reskontrassa on matalin palkka, tilinpäätöstaitoisilla kirjanpitäjillä taas yleensä korkein.

Itse olen ollut palkkahallinnossa töissä alle kaksi vuotta ja palkka on noin 2550 e/kk. Siihen tietty vuosittain maksettava tulospalkkio lisäksi.

Ennen valmistumista tein kesätöinä ihan peruskuukausikirjanpitoa tilitoimistossa tarpeen mukaan ja palkka oli 15e/tunti.

Vierailija
36/50 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavan usein TES minimi eikä senttiäkään enempää.

Vierailija
37/50 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly tulee viemään lähivuosina paljon tämän alan työpaikkoja.

Vierailija
38/50 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kuvitella, että muillakin kuin sairaanhoitajilla on raskas työ? Ei uskoisi...

Vierailija
39/50 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin hetkellä yksinkertaisimmat laskut tiliöityy käsittelysääntöjen ja tekoälyn avulla.

Tilinpäätöksiä tekoäly ei ainakaan vielä osaa tehdä. Niiden tekemiseen tarvitaan vielä ihmistä.

Nykyisin tämä ei ole niin paljoa enää naisala. Melkein puolet on miehiä.

Vierailija
40/50 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä kokemuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän