Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

RIPARI. Onko jo aikansa elänyt juttu? Kumpikaan kahdesta lapsestani ei riparille tahdo eikä kaveritkaan kuulemma mene

Vierailija
27.05.2023 |

En voi pakottakaan.

Kommentit (409)

Vierailija
41/409 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myöskään tiedä ketään kuka ei kiljuen menisi. Se on kuitenkin nuoruuden yksi etappi.

Mä en mennyt vuosien koulukiusaamisen takia.

nainen -86

Eikö sinulla ollut minkäänlaista aikuistumisjuhlaa? Miten selviydyit elämässäsi myöhemmin?

Voi hyvänen aika, hellan duudelis, miten ihminen selviytyi elämässään myöhemmin ilman aikuistumisjuhlaa? Terapiatädit, tänne päin! Mediheli, tänne päin!

Osalla meistä aikuistuminen tapahtuu ilman öylätin nielemistä.

Surullista, jos aikuistumista ei juhlita mitenkään.

Voin empaattisesti yhtyä tähän sinun suruusi.

Aikuistuminen ei kuitenkaan ole sama asia kuin se, että sanoo ääneen haluavansa nauttia "herran ruumiin ja veren syntiesi anteeksi saamiseksi". 

Jospa yllä olevat mammat sanovatkin riparia aikuistumisjuhlaksi siitä syystä, että riparilla useimmat nuoret kokeilevat seksiä ja huumeita.

Vierailija
42/409 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konfirmaatiossa tunnustaudutaan Jeesuksen seuraajiksi, tai näin ainakin on rippikoulun tarkoitus.

Konfirmaatio on vapaaehtoinen. Mun lapsi ei menny kasteelle eikä konfirmaatioon. Leirillä taidettiin pari nuorta kastaa ja he kävi sit konfirmaatiossakin.

Me käytiin kirkossa katsomassa se muiden leiriläisten konfirmaatio, mut ei pidetty sitten mitään juhlia kuitenkaan. Käytiin syömässä hienossa ravintolassa, se riitti meille. Ja lapsellekin riitti, et pääsi Kreikkaan riparille, ei hän itsekään olis halunnu mitään juhlia, kun koki ettei tässä nyt ole mitään juhlimista.

Itse kävin konfirmaatiossa ja koin sen vaikeaksi, koska en uskonut ja siellä alttarilla joutui sitten valehtelemaan. Arvostan, että lapsi pysyi tässä rehellisenä eikä sitten halunnut kasteelle, kun koki ettei usko.

Minä toivoin, että lapsi saisi kuitenkin sen kokemuksen ja ehkä mahdollisuuden tutustua kristinuskoon tarkemmin. Pappi ei leirillä selkeästi saarnannut riittävän väkevästi, kun ei lapsi tullut uskoon :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/409 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AnSzKu kirjoitti:

Riparimuistot ihan parasta, ja sieltä tuli uskollisimmat ystävät elämän matkalle.

Näin oli siihen aikaan, kun saman paikkakunnan saman ikäiset nuoret eivät muuten tunteneet toistaan niin hyvin eikä muutenkaan ollut samoja huomionosoituksia tms kuin nykyään. Aikuisuuskin koittaa nyt eri tavoin.

Vierailija
44/409 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistumisjuhlaa?

Aikuisuuteen kyllä kuuluu mieluummin itsenäinen ja kriittinen ajattelu kuin lapsenomainen taikausko ja uskondogmien ulkoa opetteleminen.[/quote]

Ihmisen fiksuus tai älykkyyskään eivät sulje pois suvaitsevaisuutta tai edes sitä, että voi järjen ohella uskoa mihin haluaa

Ja antaa siihen mahdollisuuden muillekin.

Vierailija
45/409 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vajaa puolet kuuluu enää kirkkoon.

2023 alussa kuului 65 %, tuskin se tuon jälkeen on noin paljon muuttunut. Toki nämä suomalaisiksi luettavat maahan tulleet m us limit, joita on jo noin 130 000,  ja muita uskontoja edustavat muualta maailmasta lähtöisin olevat luetaan suomalaisiksi, jotka eivät kuulu kirkkoon.

Facebookissa Suomen m-ihimiset palstalla on kuitenkin vain 2000 seuraajaa. Yksi heistä kertoo, että Ra ma danin aikana päiväaikaan ei pidättäytytä ainoastaan syömisestä vaan myös sexistä. Yöllä sitten näitä molempia harrastellaan yllin kyllin, kun lupa on mässäilyyn ja siihen sextailuun.

Jos nyt vertaa kristityn paastoon, niin siinä ei ole kyseessä se, että vuorokaudenajan vaihtuessa yöksi juhlitaan ja mässäillään niin paljon, kun maha vetää.

Vierailija
46/409 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AnSzKu kirjoitti:

Riparimuistot ihan parasta, ja sieltä tuli uskollisimmat ystävät elämän matkalle.

Eikös riparilla olla niin kännissä ja pöllyssä, ettei riparireissusta muista juuri mitään?

Vierailija
47/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käynyt kun ei kiinnostanut.

Pääseekö sinne jos ei ole kastettu, kun itse en ole sitäkään. Vanhemmatkin erosivat kirkosta aikoinaan heti kun pystyivät.

Olen sitten vuosien saatossa omaa uskoani kehittänyt, mutta se on oma asiani.

Vierailija
48/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan takiahan ripari käydään eikä mistään muusta syystä. Niin rahan ahne sentään en ollut että olisin millekään leirille suostunut menemään. Pari viikkoa sakastissa kävin istumassa ja kuuntelemassa horinoita. Tein ihan hyvän tilin.  Erosin kirkosta kun sain työpaikan. Elämässä on aika monta aikuistumisriittiä ja yksikään niistä ei liity institutionalisoidun psykoottisuuden tukemiseen. Omat lapseni on kastettu mummon mieliksi, yksikään ei ole riparia käynyt.

Vierailija
49/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ettet kuitenkaan pakota heitä. Kun itse olin ripari-ikäinen, äitini oli täyttänyt kaavakkeen kun tulin koulusta ja ilmoitti iloisena, että vietät sitten joululoman rippileirillä jossain korvessa. Kauhea tappeluhan siitä tuli.

Ehkä kyseessä on joskus ollut aikuistumisriitti, nykyään sinne mennään rahalahjojen/suvun painostuksen takia. Jos itse kokee konfirmaation tarpeelliseksi jossain vaiheessa(kummeus, kirkkovihkiminen), sen voi hankkia myös aikuisena.

50/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään menisi, jos nyt olisin sen ikäinen.

Mun kaverin lapsi kävi aikoinaan ensin riparin, sitten protun ja hänen mielestään protu oli parempi.

Vierailija
51/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on täysin vapaaehtoinen. Itse en edes suosittelisi ripsaria kenellekään.

Parempiakin aikuistumisriittejä löytyy, fiksumpia leirejä kuin Jeesus-aivopesu. Jonka kaikki omalla leirillillämme koettiin ihan tyhmäksi. Aikuiset saarnasi lapsille satuja.

Vierailija
52/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skribalägrens funktion är den att pojken möter flickan.

Nåneenå, he ere int.

Kännar du dinsjälv en vinnare som alla ignoreras?

Vierailija
53/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripari on uskonnollista propagandaa ja aivopesua. Jokseenkin ainoa hyvä puoli siinä on, että se asia kerrotaan avoimesti ja on tiedossa.

Vierailija
54/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on täysin vapaaehtoinen. Itse en edes suosittelisi ripsaria kenellekään.

Parempiakin aikuistumisriittejä löytyy, fiksumpia leirejä kuin Jeesus-aivopesu. Jonka kaikki omalla leirillillämme koettiin ihan tyhmäksi. Aikuiset saarnasi lapsille satuja.

Minunkin poikani sanoi, että kristillinen etiikka on ok ja sen hän oppi jo koulussa.

Muuhun hän ei jaksanut uskoa.

Vierailija
55/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa - tavata ns "pakosta" samanikäisiä tyttöjä ja poikia ei ollut kovin paha juttu ja uskonnosta jä mieleen ... mitä?

Vierailija
56/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, nuoren koulusta vain 6 käyvät riparin. Muut eivät kuulu kirkkoon.

Vierailija
57/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetullut muutos.

Vierailija
58/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ripari on uskonnollista propagandaa ja aivopesua. Jokseenkin ainoa hyvä puoli siinä on, että se asia kerrotaan avoimesti ja on tiedossa.

Onhan se erikoista eristää lapset jonnekin vieraiden aikuisten aivopestäväksi viikon ajaksi ja sen jälkeen suoritetaan vihkimisseremoniat lahkoon. Siis minne muualle aikuiset olisi valmiit laittamaan viikoksi lapsensa vieraiden aikuisten kanssa ja aivopestäväksi täysin kyseenalaistamatta sitä mitä ovat tekemässä? 

Vierailija
59/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myöskään tiedä ketään kuka ei kiljuen menisi. Se on kuitenkin nuoruuden yksi etappi.

Mä en mennyt vuosien koulukiusaamisen takia.

nainen -86

Sama. En todellakaan halunnut kiusattavaksi ja syrjittäväksi suljettuun paikkaan, vaikka siellä olisi ne pari kaveriakin kiusaajien lisäksi ollut. Enkä mennyt lukiossakaan wanhojen tansseihin tai penkkareihini.

Nainen -89

Vierailija
60/409 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skribalägrens funktion är den att pojken möter flickan.

Nåneenå, he ere int.

Kännar du dinsjälv en vinnare som alla ignoreras?

Turha esitää suomenruotsalaista, yhdenkään viestin kielioppi ei ole lähellekään oikein...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi