RIPARI. Onko jo aikansa elänyt juttu? Kumpikaan kahdesta lapsestani ei riparille tahdo eikä kaveritkaan kuulemma mene
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Porvoossa?
Muualla Suomessa kaikki paitsi jehovantodistajat käyvät riparin tai protun. Surullista, jos teinillä ei ole minkäänlaista aikuistumisjuhlaa.
18-v ja yo/ammattiinvalmistujaiset ajavat saman asian. Niissä juhlitaan oikeita asioita ilman uskonnollista painolastia.
Jos kukaan muu kuin joku suvun mummo ei usko, ei edes kuulu kirkkoon, miksi turhaan suorittaa turhia riittejä?
Moni juhliin kutsuttukaan ei niin piittaa rippijuhlista. Tämän olen kuullut useilta ihmisiltä. Ne ovat pakkopullaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vajaa puolet kuuluu enää kirkkoon.
Evl.srk voi kuka tahansa käydä rippikoulun ja joissakin seurakunnissa rippikouluun käyvät 110% kirkon jäsenistä. Korkea %-luku selityyy sillä, että myös kirkkoon kuulumattomat nuoret haluavat käydä riparin ja olla kirkon jäsen.
Tietysti ketään ei pidä pakottaa, vaan jokaisella on oikeus omaan uskontoon ja vakaamukseen tai olla ateisti. Se oikeus on annettu jo perustuslaissa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Porvoossa?
Muualla Suomessa kaikki paitsi jehovantodistajat käyvät riparin tai protun. Surullista, jos teinillä ei ole minkäänlaista aikuistumisjuhlaa.
Mää oon sitten vielä teini. M52
Vierailija kirjoitti:
Aikuistumisjuhlaa?
Aikuisuuteen kyllä kuuluu mieluummin itsenäinen ja kriittinen ajattelu kuin lapsenomainen taikausko ja uskondogmien ulkoa opetteleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vajaa puolet kuuluu enää kirkkoon.
Älä valehtele. Yli 60% suomalaisista on luterilaisia.
Taitaa olla jo alle 60 %. Joka tapauksessa määrä vähenee koko ajan, ja oikein hyvä niin.
Älä valehtele. Suomalaisista 65% kuuluu luterilaiseen kirkkoon. Lisäksi ortodoksit, helluntailaiset, katolilaiset yms. vähemmistökristityt
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/kirkon-jasenia-65-prosenttia-suomen-va…
Ei meilläkään 2 nuorinta ole käyneet riparia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään tiedä ketään kuka ei kiljuen menisi. Se on kuitenkin nuoruuden yksi etappi.
Mä en mennyt vuosien koulukiusaamisen takia.
nainen -86
Eikö sinulla ollut minkäänlaista aikuistumisjuhlaa? Miten selviydyit elämässäsi myöhemmin?
Voi hyvänen aika, hellan duudelis, miten ihminen selviytyi elämässään myöhemmin ilman aikuistumisjuhlaa? Terapiatädit, tänne päin! Mediheli, tänne päin!
Osalla meistä aikuistuminen tapahtuu ilman öylätin nielemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään tiedä ketään kuka ei kiljuen menisi. Se on kuitenkin nuoruuden yksi etappi.
nainen -86
Eikö sinulla ollut minkäänlaista aikuistumisjuhlaa? Miten selviydyit elämässäsi myöhemmin?
Voi hyvänen aika, hellan duudelis, miten ihminen selviytyi elämässään myöhemmin ilman aikuistumisjuhlaa? Terapiatädit, tänne päin! Mediheli, tänne päin!
Surullista, jos aikuistumista ei juhlita mitenkään.
Meillä ei esikoinen käynyt riparia eikä ilmeisesti keskimmäinenkään aio. Kuopus vielä sen verran nuori että vaikea sanoa. Jokainen saa itse päättää asiasta.
En ole itsekään käynyt riparia, ei voinut vähempää kiinnostaa ja taisin olla luokkani ainut, joka jätti väliin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei teini mennyt vaikka kaikki muut menee. Tiesi ettei mitään kunnon juhlia ja rahaa saa, kun toinen kummi ei pidä yhteyttä ja kaikki isovanhemmat ovat kuolleet.
Meillä poika suoritti mopokortin. Siihen meni aika ja energia. Kun kaverin leiri oli täynnä, ei halunut enää muille. Muutenkin innostus haihtui kun käsitti, ettei siitä saakaan paljon rahaa vaivaa näkemättä.
Hiukan häntä harmitti jälkeen päin, mutta kuulemma syksyllä koulussa ei ketään enää kiinnostanut.
Muutenkin vaikuttaa siltä että nuoret eivät enää käy toistensa juhlissa niin kuin yhteen aikaan ja perinne on jäämässä pois muodista.
Tyttö kävi vaellusriparin mutta ei osallistunut komfirmaatioon "...koska on moraalitonta tunnustaa julkisesti uskovansa asiaan joka on hölynpölyä."
Poika taas totesi "ajalleni on parempaakin käyttötarkoitusta kuin kuunnella jotain jesseschaibaa tai lässyttää pehmoisia notskipiirissä".
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei esikoinen käynyt riparia eikä ilmeisesti keskimmäinenkään aio. Kuopus vielä sen verran nuori että vaikea sanoa. Jokainen saa itse päättää asiasta.
En ole itsekään käynyt riparia, ei voinut vähempää kiinnostaa ja taisin olla luokkani ainut, joka jätti väliin.
Surullista. Kaikki muut saivat rahaa ja ruusuja, mutta sinulle ei järjestetty minkäänlaista juhlaa. Olitko köyhästä perheestä vai orpo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nainen -86
Ex-ortodoksina en ole ikinä pistänyt öylättiä suuhuni saati albaa päälleni. Kyllä menetys on sanoin kuvaamaton?
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset käyneet/ käyvät riparin sijasta prometheus- leirin.
Oli tosi hyvä kokemus esikoiselle ja sen jälkeen pidettiin juhlat, jotka nekin oli onnistuneet. Muutkin lapset aikovat sen käydä.
Parempien perheiden lapset menevät riparille ja muut joihinkin muihin.
Mun tyttäret kävivät riparin vain koska haaveilivat prinsesshäistä kirkossa. Poika ei sellaisesta haaveillut, joten jätti riparin käymättä. Itse ole aikuisena eronnut kirkosta. Jokainen tekeen ihan miten haluaa.
Mä sain lapsen houkuteltua riparille kun löysin riparin, joka järjestettiin Kreikassa. Oli siinä lisäksi myös 2-3 viikonloppua Suomessa, mut pääripari oli Kreikassa. Lapsi oli lukenu Percy Jacksoneitä ja intoili Kreikasta, mutta meitä vanhempia ei niinkään kiinnostanu sinne lähteä. Sitten löytyi tää Kreikka-ripari ja lapsi pääsi Kreikkaan ilman et meidän vanhempien tarvitsi lähteä. Win win :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nainen -86
Surullista, jos aikuistumista ei juhlita mitenkään.
Voin empaattisesti yhtyä tähän sinun suruusi.
Aikuistuminen ei kuitenkaan ole sama asia kuin se, että sanoo ääneen haluavansa nauttia "herran ruumiin ja veren syntiesi anteeksi saamiseksi".
Vierailija kirjoitti:
Skribalägrens funktion är den att pojken möter flickan.
Nåneenå, he ere int.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain lapsen houkuteltua riparille kun löysin riparin, joka järjestettiin Kreikassa. Oli siinä lisäksi myös 2-3 viikonloppua Suomessa, mut pääripari oli Kreikassa. Lapsi oli lukenu Percy Jacksoneitä ja intoili Kreikasta, mutta meitä vanhempia ei niinkään kiinnostanu sinne lähteä. Sitten löytyi tää Kreikka-ripari ja lapsi pääsi Kreikkaan ilman et meidän vanhempien tarvitsi lähteä. Win win :-D
Mukavasti varmasti lämmintä ihmissuhdetta virisi kreikkalaisen tytön/pojan kanssa. Hieno juttu!
Meillä ei teini mennyt vaikka kaikki muut menee. Tiesi ettei mitään kunnon juhlia ja rahaa saa, kun toinen kummi ei pidä yhteyttä ja kaikki isovanhemmat ovat kuolleet.