Ystävä sai lapsen 7kk sitten, nyt pyysi ensi viikonloppuna ruotsinlaivalle?
Mies jäisi yksin kotiin hoitamaan lasta. Mielestäni aika erikoista. Jotenkin äidin vaistot eivät toimi täysillä? Itselläni ei olis tullut kuuloonkaan.
Kommentit (605)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi tullut mieleenkään itsellä. Tuossa vaiheessa myös imetin ja vaikka en olisi imettänyt, en halunnut olla pois vauvan luota noin pitkää aikaa.
Ole onnellinen, että asut Suomessa.
Monessa muussa maassa olisit ollut jo monta kuukautta töissä tuossa vaiheessa ja imetys olisi ollut vain sanahelinääNiin, miten tuo liittyy risteilyyn? Jos olisi pakko mennä töihin, menisin. Mutta risteily ei ole pakko vaan vapaaehtoista puuhaa.
Aattele, jotkut vanhemmat ovat jopa ihan töissä (risteily)laivalla.
Kauheeta, kyllä niiden lapset nyt kärsii niin maan pirusti 😱No kuinka moni on töissä kun vauvarahoja vielä tulee kelalta?
Ennen tätä uutta lakia, vanhempainpäivärahakausi alkoi kun lapsi oli noin 3 kk, ja sen ajan ja rahan pystyi käyttämään KUMPI vanhempi vaan. Eli raha tuli Kelalta.
Mun puoliso jäi tuolloin kotiin koko ajaksi eli oli n. 7kk kotona oman lapsensa kanssa.
Itse olin töissä joka sisälsi jonkun verran yön yli matkoja.
Lapsi on VIELÄKIN hengissä 😅Mitä vielä?
Ps. ei ole olemassa mitään vauvarahoja 🙈
Kaikille se, että vauva on hengissä, ei ole se rima, jonka ylittämistä juhlitaan jonkinlaisena saavutuksena.
Symbioosi-äiti vissiin linjoilla 😅
Väärin ymmärtämisen kilpailu menossa 😉Lapsi on muuten nykyään melkein 18 vuotias
Miten tämä liittyy aiheeseen? Olkiukkoilua taas. Kukaan ei ole väittänyt, ettei lapsi selviä hoidossa hengissä. Joillakin on vaan muitakin kriteerejä omalle vanhemmuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä on yhtälailla vanhempi. Kyllä minä olen ollut öitä pois hyvällä omatunnolla ja vauva isänsä kanssa. Noin 4 kk eteenpäin. Mitä erikoista tässä on?
Erikoista on se, että pystyit olemaan noin pitkään erossa lapsestasi ilman mitään tiehyttukoksia. Ilmeisesti toisilla naisilla maidoneritys on paljon vähäisempää kuin meikäläisellä? Täällä leuka loksahtaneena luen näitä "oli pari vuorokautta pois puolivuotiaan vauvan luota". Mulla ainakin maidontulo oli kaikkein runsaimmillaan juuri lapsen ollessa puolivuotias. Siitä syystä en olisi voinut mennä töihinkään tuolloin, ja on ollut hämmentävää kuulla, että muut ovat niin tehneet ilman mitään imetysongelmia.
Mikä estää pumppauksen? Ei tiehyttykosten ehkäisyyn vauvaa tarvita. Itse täyspumppasin 8kk ilman yhtäkään tiehyttukosta.
Mä kyllä tarvitsin juurikin sen vauvan tiehyttukoksen estämiseen. Ei vaan pumpulla tyhjentynyt rinta kunnolla. Sinne jäi tavaraa ja se jäi kipeäksi. Vauvan imiessä ei ollut ollenkaan tuollaisia ongelmia.
Vuonna 2015 palasin töihin heti äitiysvapaan jälkeen, lapsi oli 3,5kk. Lapsen isä täysin kykenevä ja halukas pitämään oman lapsensa hyvinvoinnista huolta, heille kehittyi suuremmoinen keskinäinen suhde. Olin neljäm päivän työreissussa Ranskassa lapsen ollessa 10kk, loistavasti pärjäsivät silloinkin.
Jos lapsen isä on alusta asti osallistunut vauva-arkeen tasavertaisena vanhempana eikä "äidin pikku apurina", niin totta kai isäkin osaa ja ehkä jopa haluaa ottaa vetovastuuta omasta lapsestaan.
Ruotsin laiva on tyypillistä weetee touhua.
En muista tarkkaa ikää, mutta ystävälläni oli alle vuoden ikäinen vauva, kun menimme yöksi viereiseen kaupunkiin.
Päämäärä ei ollut ryypätä vaan antaa isälle oikeasti hoitovastuu lapsesta ja äidille luottoa, että pärjäävät ihan hyvin ilman häntäkin.
Kaikki sujui tuolloin hyvin ja on mennyt jatkossakin.
Yrittääkö nämä kommentoijat jotka sanoo, että eivät pystyisi olemaan erossa vauvasta, vihjata että olisi jotenkin väärin ja tuomittavaa että äiti ottaa viikonlopun lomaa vauvastaan? Miksi se on niin tuomittavaa?
Ihmisiä on erilaisia, joku saattaa olla tuossa kohtaa jo himskatin uupunut siitä puolen vuoden vauvaelämästä ja tuollainen viikonloppu on vain hyvä juttu, saa nukkua yönsä ja saa olla rauhassa ilman että koko ajan vauva on vaatimassa jotakin. Äiti piristyy ja ehkä jopa kokee ikävää vauvaansa kohtaan reissussa ja näin hänellä vahvistuu kiintymys vauvaan kun saa vähän hengähtää ja ottaa etäisyyttä raskaaseen arkeensa. Kun saa etäisyyttä voi taas huomata hyvät puolet, uupuneena tuntuu vain että kaikki kaatuu päälle ja vauvakin tuntuu vain ärsyttävältä velvoitteelta, ilo katoaa jos on liian uupunut. Eli todellakin hyvä jos äidille mahdollistetaan vapaata vauvastaan, jos äiti kokee vapaata tarvitsevansa.
Te jotka ette jätä vauvaa isälle, tutustukaa termiin maternal gatekeeping.
Jos lapsella on turvallinen hoitaja risteilyn ajan ei ole mitään hätää. Tekee hyvää äidille ja jaksaa sitten paremmin arkea. Vauva ei tuosta vahingoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä on yhtälailla vanhempi. Kyllä minä olen ollut öitä pois hyvällä omatunnolla ja vauva isänsä kanssa. Noin 4 kk eteenpäin. Mitä erikoista tässä on?
Erikoista on se, että pystyit olemaan noin pitkään erossa lapsestasi ilman mitään tiehyttukoksia. Ilmeisesti toisilla naisilla maidoneritys on paljon vähäisempää kuin meikäläisellä? Täällä leuka loksahtaneena luen näitä "oli pari vuorokautta pois puolivuotiaan vauvan luota". Mulla ainakin maidontulo oli kaikkein runsaimmillaan juuri lapsen ollessa puolivuotias. Siitä syystä en olisi voinut mennä töihinkään tuolloin, ja on ollut hämmentävää kuulla, että muut ovat niin tehneet ilman mitään imetysongelmia.
On erikoista joo kun kaikki eivät ole niinkuin sinä :D kuinka itsekeskeinen oikein olet?
Jos sulle tulee herkästi tukoksia niin se on sun rintojen ominaisuus, eikä se liity mitenkään maidonerityksen määrään.
Minä olin 4-6kk ikäisestä vauvasta koko päivän erossa (yöksi tulin kotiin) ja olihan se hankalaa kun tissit täyttyi maidosta ja piti rampata vessassa pumppaamassa koko ajan, mutta selvisin. Ja useita kertoja tein noin vauva-aikana, ei tullut mitään tiehyttukoksia vaikka vauva oli täysimetyksellä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olis itse pystynyt mitenkään olemaan tuossa kohtaa vauvasta erossa muutamaa tuntia pidempään (enkä tainnut olla edes sitä muutamaa tuntia). Hyvin voimakas symbioosivaihe oli menossa vielä tuossa kohtaa.
Ajattele, että maailmassa on satoja miljoonia äitejä, jotka joutuvat jättämään jo parin viikon ikäisen vauvan hoitoon joka päivä, koska äitien on pakko mennä töihin. Siinä ei paljon symbioosivaiheet paina 🙄
Onhan se nyt eri asia olla töissä kuin kännäämässä.
No tässäpä esimerkki. Tiedotus: Laivalla ei ole pakko kännätä. Jotkut käy siellä katsomassa viihdettä, syömässä, shoppailemassa.
On laivalla myös nähty lapsiperheitä. Luuletko et ne kaikki kännää kun lapset istuu rattaissa ja istuu pallomeressä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pumppu on keksitty.
Itse vietin yhden yön kuukaudessa hotellissa siitä lähtien kun vauva täytti 6kk kunnes täytti vuoden. Korvatulpat korviin, kokonainen yö unta palloon, hotelliaamiaisen kautta kotiin. Vauva sai hyvin levänneen, aktiivisen, läsnäolevan äidin nukkumattoman zombien sijasta.
Että joo, symbioosi teidän mielestä kärsii, mutta ei se kotona olo sitä läsnäoloa takaa. Vauva tarvitsee sitä aitoa läsnäoloa, ei väsynyttä kännykkää räpläävää äitiä sohvan nurkkaan. Eli jos yö poissa lapsen luota silloin tällöin auttaa olemaan läsnä, niin siitä vaan!
Omat vanhempani olivat ensimmäistä kertaa yön poissa minun luotani ollessani 9 vuotias. Ennen sitä kaikki lomat oli yhteisiä. Ei siinä kauaa mennyt kun vanhemmat ilmoittivat eroavansa, kun eivät olleet priorisoineet omaa suhdettaan tai itseään yhdeksään vuoteen.
Lapselle äitiä tärkeämpää on terveet ja järkevät vanhemmat, jotka ymmärtävät, että kohtuus kaikessa.
Aika nopeella aikataululla pyytää laivalle. Toki sitä pääsee ens viikonloppuna, jos ei ole muuta elämää. Itse varasin heinäkuulle. Sinne on muitakin lähdössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa, että monissa maissa äippäloma kestää vain pari-kolme kuukautta.
Äidin työstä riippuen pieni vauva on erossa äidistään jopa yhdeksän tuntia, enemmänkin.7kk ikäinen lapsi on isänsä kanssa, eikä isä ole mikään lastenhoitaja vaan täysivaltainen huoltaja äidin kanssa.
Millaisen miehen kanssa olette tehneet lapsen jos lasta ei voi jättää isän kanssa pariksi yöksi?Entäs jos sattuu vaikka onnettomuus jossa äiti kuolee? Mitä tapahtuu tälle "maagiselle" äiti-lapsi symbioosille?
Onko lapsi "tuomittu ikuiseen kadotukseen" kun ei olekaan äitiä lähellä?Koska äiti voi kuolla, on ihan ok lähteä risteilylle?
Tämä on taas käsittämätöntä logiikkaa.
Ei, vaan oman äitiytensä glorifiointi ja pyhästä symbioosista jauhaminen, sekä puhuminen isälle "jättämisestä" on käsittämätöntä paskaa. Muiden äitien haukkuminen kännääjiksi, hemmotteluristelyn takia, on myös käsittämätöntä paskaa.
Ihan älyttömän hyvä kommentti äitiyden glorifioinnista jne. Ihan niinkuin isät ei ois mitään (tarkoitan täyspäisiä isiä). Esikoisen pikkulapsiaikana kun joskus kävin jossain niin joskus kysyttiin, jäikö "Pekka" lapsenvahdiksi. Mä sanoin että hän ei ole lapsenvahti vaan ISÄ. Se, että äiti haluaa/osaa/voi välillä irrottautua "pyhästä symbioosista", on minusta erittäin tervettä ja myös itsevarmaa toimintaa suhteessa omaan äitiyteen ja veikkaanpa että nämä äidit rakastavat lapsiaan Ihan yhtä ehdottomasti ilman että heidän tarvii ripustautua lapseen tai elää elämäänsä heidän kauttaan. Äidin sydän, syli tai rakkaus ei ole pienene siitä, että he osaavat ajatella muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Tollanen risteily vois menetellä, jos mies ja vauva tulis mukaan sinne risteilylle. Minkälainen äiti voi jättää tuon ikäisen vauvan noin pitkäksi aikaa!?
Ihan tavallinen äiti.
Ei kannata kauheasti moralisoida. Me ollaan erilaisia.
En minäkään olisi jättänyt, vaikka vauvan isä olisi joutanut. En vaan olisi.
Aapeen tapauksessa mies hoitaa ja aapee nyt vaan tarvitsee tilaa ja kokee noin.
Anna olla- pääasia, että vauva on turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani olivat ensimmäistä kertaa yön poissa minun luotani ollessani 9 vuotias. Ennen sitä kaikki lomat oli yhteisiä. Ei siinä kauaa mennyt kun vanhemmat ilmoittivat eroavansa, kun eivät olleet priorisoineet omaa suhdettaan tai itseään yhdeksään vuoteen.
Lapselle äitiä tärkeämpää on terveet ja järkevät vanhemmat, jotka ymmärtävät, että kohtuus kaikessa.
Hmm.
Kyllähän olisivat voineet ruveta siinä vaiheessa priorisoimaan.
Omituista. Ihan kun olis ollu lapsen vika se aikuisten osaamattomuus.
Voi hitto, mun lapsi oli 4kk kun kävin pikkujouluissa.
Ilmeisesti nuori, itse olin kierellyt jo maailmaa joten ei kiinnostanut.
Mitä tällä on tekemistä ap:n ystävän tilanteen kanssa?
Hän on ekaa kertaa lähdössä jonnekin ilman lasta. Lapsi 7kk. Lapsi jää kotiin isänsä kanssa.
En saanut käsitystä että nyt lähti mopo keulimaan ja huostaanotto kolkuttelee nurkan takana.