Ystävä sai lapsen 7kk sitten, nyt pyysi ensi viikonloppuna ruotsinlaivalle?
Mies jäisi yksin kotiin hoitamaan lasta. Mielestäni aika erikoista. Jotenkin äidin vaistot eivät toimi täysillä? Itselläni ei olis tullut kuuloonkaan.
Kommentit (605)
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein ymmärrä, miksi nämä symbioosiäidit kokevat niin vahvaa tarvetta syyllistää muita. "Minä en ainakaan olisi edes pystynyt" - nii-in, entä sitten? Ihmiset kokevat äitiyden eri tavoin. Mistä te olette keksineet, että teidän tapanne kokea on ainut oikea? Jos joku nyt tosissaan kaivaa tutkimustuloksia, että lapsen kehityskarsii 1-2 yöstä oman isän hoidossa, niin sen perustelun sentään ymmärrän. Mutta sitä en tajua, että syyllistetään tunteista, siitä ettei kaikki äidit koe yhtä vahvaa riippuvuutta vauvaan. Että äiti on jotenkin huono äiti, jos ei koe paniikinomaista ahdistusta vauvan jättämisestä isälleen.
Trolleja suurin osa, mutta onhan niitäkin mammoja, kun se oma äiti eli mummo menee lapsen isän ohi lastenhoidossa... Äidilleen voi jättää hoitoon, mutta oman isän kanssa lapsi ei voi olla. Tosi sekopäistä.
Aivan eli alle 18v lapsesta saa olla erossa vain jos käy töissä? Ja sitten ihmetellään kun äidit hukkaavat itsensä ja mielenterveytensä. Itse olen tällä hetkellä melkein 100% vastuussa kolmesta lapsesta ja eläimistä siksi että mieheni on stressaantunut ja lisäksi täysi mulkku. Jos on puoliso johon voi luottaa niin tottakai lapsen hoito vauvasta asti 50-50!
Meillä olikin näin, mutta nykyään hän ei mm. ruoki lapsia, huutaa koko ajan heille ja koirille eikä muista koirien tarpeita. Mitään ulkopuolista apua ei halua, pyrkii vain tekemään lisää töitä ja harrastamaan enemmän. Kotona huutaa ja valittaa. Minä olen aivan loppu! Älkää missään nimessä päästäkö elämäänne tähän! Menkää kun voitte!
Tämän ketjun mukaan olen huono ja kamala äiti kun en ole lapseni kanssa 24/7. Vauva on kohta 4kk vanha ja viettää välillä aivan koko päivän kahdestaan isänsä kanssa, että minä saan huilata. Nyttenkin on isänsä mukana asioilla. Lopetan äitiyslomani kun vauva on 6kk vanha ja isä hyppää silloin puikkoihin. Vauvasta tulee vähintään mielenterveysongelmainen kun äiti on 8h päivässä poissa. Oikeasti voisiko nämä "superäidit" olla esim. hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ehkä lähtis tuollaiselle risteilylle. Vaikka omat vauva-ajat on kaukana takana, niin musta tuntuis kyllä pahalta jo se pelkkä ajatus, että 7kk ikäinen vauva on siellä ilman äitiä. En pystyis kauheesti juhlimaan ja irrottelemaan tuollasessa tilanteessa.
Minulla oli neljän kuukauden ikäinen vauva ja jouduin yöksi sairaalaan, ei ollut vaihtoehtoja. 7 kuukauden ikäinen kyllä pärjää isänsä kanssa oikein hyvin, ei se isä mikään vieras ihminen ole vaan lapsen isä. Kyllä äiti tarvitsee myös välillä vapaata, että jaksaa.
Vapaata voi viettää muutenkin kuin parin päivän risteilyllä. Vapaata voi viettää esimerkiksi pitämällä vapaaillan.
Tietysti. Mutta mitä väliä sillä on, meneekö risteilylle vai esim. mökille?
Itse en menisi kumpaankaan ilman vauvaa. Vapaa-aikaa voi viettää vaikka menemällä kavereiden kanssa elokuviin, syömään tai baariin. Poissaolon kesto on silloin huomattavasti lyhyempi kuin usean päivän risteilyllä.
Sitten et mene. Ihmettelen vaan mitä merkitystä sillä on, kun lapsi on toisen vanhemman kanssa? Harvoin kukaan arvostelee, jos isä on vaikka useamman päivän työreissulla.
Kiintymyssuhde, imetys jne. Useimmille vauvoille äiti on ensisijainen vanhempi, vaikka voi olla toisinpäinkin.
Ei 7kk vauvaa enää edes imetetä.
No aika moni vielä imettää :) Suosituskin on vuoden ikään, vai onko tämä muuttunut parissa vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Eli nainen haluaa pettämään. Haluaa olkopuolista huomiota. Noista kannattaa pysyä kaukana.
Mihin unohtuivat "kauneudenhoito, shoppailu, kaverien tapaaminen, hieronnat ja jalkahoidot, keskeytymätön ruokailu ja suihku/saunominen ja kunnon katkeamattomat yöunet, noin niin kuin aluksi"?
Jos tekee jääkaappiin/pakkaseen valmiit annokset sekä miehelle että vauvalle, pesee pyykit, hoitaa tiskit, imuroi ja laittaa vaatekerrat valmiiksi jne. niin luulisi miehen pärjäävän yhden vuorokauden.
Itsekkäistä ja alistavista dinosauruksista kannattaa pysyä kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun mukaan olen huono ja kamala äiti kun en ole lapseni kanssa 24/7. Vauva on kohta 4kk vanha ja viettää välillä aivan koko päivän kahdestaan isänsä kanssa, että minä saan huilata. Nyttenkin on isänsä mukana asioilla. Lopetan äitiyslomani kun vauva on 6kk vanha ja isä hyppää silloin puikkoihin. Vauvasta tulee vähintään mielenterveysongelmainen kun äiti on 8h päivässä poissa. Oikeasti voisiko nämä "superäidit" olla esim. hiljaa.
2 vrk on eri asia kuin 8 h.
Vierailija kirjoitti:
En olis itse pystynyt mitenkään olemaan tuossa kohtaa vauvasta erossa muutamaa tuntia pidempään (enkä tainnut olla edes sitä muutamaa tuntia). Hyvin voimakas symbioosivaihe oli menossa vielä tuossa kohtaa.
Sulla vai sillä lapsella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein ymmärrä, miksi nämä symbioosiäidit kokevat niin vahvaa tarvetta syyllistää muita. "Minä en ainakaan olisi edes pystynyt" - nii-in, entä sitten? Ihmiset kokevat äitiyden eri tavoin. Mistä te olette keksineet, että teidän tapanne kokea on ainut oikea? Jos joku nyt tosissaan kaivaa tutkimustuloksia, että lapsen kehityskarsii 1-2 yöstä oman isän hoidossa, niin sen perustelun sentään ymmärrän. Mutta sitä en tajua, että syyllistetään tunteista, siitä ettei kaikki äidit koe yhtä vahvaa riippuvuutta vauvaan. Että äiti on jotenkin huono äiti, jos ei koe paniikinomaista ahdistusta vauvan jättämisestä isälleen.
Trolleja suurin osa, mutta onhan niitäkin mammoja, kun se oma äiti eli mummo menee lapsen isän ohi lastenhoidossa... Äidilleen voi jättää hoitoon, mutta oman isän kanssa lapsi ei voi olla. Tosi sekopäistä.
Trolleja varmaan joo, mutta vastaavia mielipiteitä ihmiset kirjoittelee Faceen omalla naamallakin. Eli ilmeisesti osa näistä symbioosiäideistä on sellaisia, että reagoivat jostain syystä hirveän voimakkaasti ajatukseen etteivät kaikki äidit koe samanlaista riippuvuudenomaista tunnetta.
Jos olisin äiti, onneksi en ole, koska hädintuskin osaan pitää itsestäni huolta ja voi sitä iänkaikkista huolta; varmaan olisi vaikeuksia jättää vauvaa edes supermiesisälleen, kun aikuista kissaa ja koiraakin on niin hankala luottaa toisille...
Mutta voin kuvitella että jollekin se voi olla tarpeen päästä ilman lasta "huilaamaan" ja näkemään ystäviä. Kyllä reilu puoli vuotta on kuitenkin pitkä aika vaan kotosalla... Se on lapsellekin hyväksi jos äidin mahdollisesti kokema stressi ja paineet lievittyy, eikä tunnu siltä, että on loppuiäksi kahlittu kotiin, vaan sieltä pääsee joskus muuallekin, koska kyllähän pieni vaistoaa äitinsä tunnelmat. Risteily on tietenkin jotain mikä liitetään alkoholinkäyttöön ja se on suosittu, muttei välttämättä paras rentoutumiskeino. Jos ystäväpiiri on sellaista, etteivät lähde vaikka vaellukselle tai ratsastusleirille niin... Kaverit jotka on kauan tuntenut on tärkeitä! Et sää voi neuvolantädille samalla tavalla puhua, etkä sille lapses isällekään! Terapia on yliarvostettua, mutta kaikilla ei ole ystäviä. Niillä joilla on, pitäkää kiinni.
Onko esimerkiksi keskoset aina tulevia mielenterveysongelmaisia? Nehän on ihan pieninä tosi paljon erossa äidistään?
Eikös niitä risteilylaivoja sanota leikkisästi porauslautoiksi, eikä mikään ihme kun touhua seurannut. Nykyään otan teekupin hyttiin, luen hyvää kirjaa tai katselen telkkaria illalla/yöllä. Ymmärrän, että näyttely/museo/tapahtuma on kiinnostava maissa. Mutta pelkkä risteilyhimo on aika white trash.
Ainut juttu mikä tässä aloituksessa pistää silmään, että ystävää halveksitaan oikein kunnolla. Sano sille ystävälle suoraan mielipiteesi miltä sinusta tuntuu niin ei tarvitse selän takana sitten muille haukkua ja alentaa häntä äitinä, kun lähtee 7kk ikäisen lapsen äitinä risteilemään. Voihan maailman loppu.
Vierailija kirjoitti:
Ainut juttu mikä tässä aloituksessa pistää silmään, että ystävää halveksitaan oikein kunnolla. Sano sille ystävälle suoraan mielipiteesi miltä sinusta tuntuu niin ei tarvitse selän takana sitten muille haukkua ja alentaa häntä äitinä, kun lähtee 7kk ikäisen lapsen äitinä risteilemään. Voihan maailman loppu.
Ainut väärä asia mikä tässä on tapahtunut on se, että ystävä on kutsunut ap:n risteilylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolleja varmaan joo, mutta vastaavia mielipiteitä ihmiset kirjoittelee Faceen omalla naamallakin. Eli ilmeisesti osa näistä symbioosiäideistä on sellaisia, että reagoivat jostain syystä hirveän voimakkaasti ajatukseen etteivät kaikki äidit koe samanlaista riippuvuudenomaista tunnetta.
No, joo. Ehkä pariin tuollaiseen törmännyt ja ikää kyllä sen verran enemmän, että epäilen, että lähtisi vauvaikäisen äidin kanssa risteilylle... Onneksi suurinosa on ihan normaaleja. Jos syystä x ei itse halua/pysty johonkin, niin ok, mutta sitä ei kannata julistaa totuutena arvostelemalla muita.
Minulla on kaksi lasta. Toinen huoli pullon ja pääsin hyvin omiin juttuihini, yön yli reissuihinkin. Toinen ei huolinut ja vasta sitten, kun meni enemmän muuta ruokaa + maitoa nokkamukista, niin pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös niitä risteilylaivoja sanota leikkisästi porauslautoiksi, eikä mikään ihme kun touhua seurannut. Nykyään otan teekupin hyttiin, luen hyvää kirjaa tai katselen telkkaria illalla/yöllä. Ymmärrän, että näyttely/museo/tapahtuma on kiinnostava maissa. Mutta pelkkä risteilyhimo on aika white trash.
Vai oikein white trash. Pikkurilli pystyssä teekupposen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isäkin voi vauvaa hoitaa noin lyhyen ajan. Jotenkin kummallinen ajattelutapa ettei paria päivää voisi olla poissa.
Kiintymyssuhteen ja perusturvallisuuden näkökulmasta ei voi. Sanotaan, että 1 yö per ikävuosi eli 7kk:lle se on 0 yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isäkin voi vauvaa hoitaa noin lyhyen ajan. Jotenkin kummallinen ajattelutapa ettei paria päivää voisi olla poissa.
Kiintymyssuhteen ja perusturvallisuuden näkökulmasta ei voi. Sanotaan, että 1 yö per ikävuosi eli 7kk:lle se on 0 yötä.
Nyt järki päähän! Kyse muista hoitajista kuin vanhemmista! Isä on vanhempi.
Ystäväsi osaa elää