Yo-juhlien tarjoilut
Onko mielestäsi riittävät? Tilaisuus vasta klo 15, joten kahvilla mennään. Teen voileipäkakut kinkku ja liha. Kinkkuhyrriä. Pitäiskö lisänä olla vielä sulhaspiirakat munavoilla? Makeana kinuskikermakakkuja, lusikkaleipiä, pullakranssi. Lisäisitkö tai karsisitko jotain?
Kommentit (245)
Raikkautta ja eloisuutta saa myös värikkäällä pöytäliinalla, jos ei halua käyttää valkoista liinaa.
Eri tasoihin tarjottavat. Kukkia paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin jonkun kasvispiirakan tai muun suolaisen piirakan vielä tai ruokaisan salaatin kuten perunasalaatin, kreikkalaisen salaatin tai mistä ikinä itse tykkäätte.
Sopiiko se salaatti nyt piirakoiden ja kakkujen kanssa kun osa sanoo ehdottomasti ei ja osa kyllä? Mulle maistuisi. Olin ajatellut tehdä salaattia, että itsekin jaksetaan koko päivä. Eikö ne sovikaan?
Kahvittelukekkereillä mun mielestä salaatti on hankala tarjottava, kun kaikille ei välttämättä löydy paikkaa pöydän äärestä. Onko jonkun mielestä salaatti juhlaruokaa? No, ilmeisesti. Sitten vaan terhakkaasti järsimään sohvalle rucolaa.
No jos on tällanen piirakka+salaattitarjooilu edellyyttää kyllä sitten myös kahdet lautaset. Tosin melkeinpä voileipäkakkukin niitä edellyttää
Minusta on itsestäänselvyys, että kakku syödään eri lautaselta kuin suolaiset. Aika ällöä, että johonkin likaiselle voileipäkakkulautaselle pitäisi laittaa kakkupala. Haarukka ja veitsi pitää myös olla suolaisten syömiseen.
En ole ikinä syönyt voileipäkakkua haarukalla ja veitsellä. Jotain on tehty väärin, jos lusikalla ei pärjää. Cocktailpiirakat ja kinkkuhyrrätkään eivät veistä kaipaa.
Ei suolaisia syödä lusikalla. Koko muu Eurooppa syö kakkunsa ja piiraansa, myös siis makeat, pelkällä haarukalla. Ei koskaan lusikalla. Kokeilkaa täytekakun syöntiä haarukalla. Helpompaa kuin lusikalla. Niitä on hieman pienempiä haarukoita myös Suomessa myynnissä, juuri tätä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin jonkun kasvispiirakan tai muun suolaisen piirakan vielä tai ruokaisan salaatin kuten perunasalaatin, kreikkalaisen salaatin tai mistä ikinä itse tykkäätte.
Sopiiko se salaatti nyt piirakoiden ja kakkujen kanssa kun osa sanoo ehdottomasti ei ja osa kyllä? Mulle maistuisi. Olin ajatellut tehdä salaattia, että itsekin jaksetaan koko päivä. Eikö ne sovikaan?
Kahvittelukekkereillä mun mielestä salaatti on hankala tarjottava, kun kaikille ei välttämättä löydy paikkaa pöydän äärestä. Onko jonkun mielestä salaatti juhlaruokaa? No, ilmeisesti. Sitten vaan terhakkaasti järsimään sohvalle rucolaa.
No jos on tällanen piirakka+salaattitarjooilu edellyyttää kyllä sitten myös kahdet lautaset. Tosin melkeinpä voileipäkakkukin niitä edellyttää
Minusta on itsestäänselvyys, että kakku syödään eri lautaselta kuin suolaiset. Aika ällöä, että johonkin likaiselle voileipäkakkulautaselle pitäisi laittaa kakkupala. Haarukka ja veitsi pitää myös olla suolaisten syömiseen.
En ole ikinä syönyt voileipäkakkua haarukalla ja veitsellä. Jotain on tehty väärin, jos lusikalla ei pärjää. Cocktailpiirakat ja kinkkuhyrrätkään eivät veistä kaipaa.
Ei suolaisia syödä lusikalla. Koko muu Eurooppa syö kakkunsa ja piiraansa, myös siis makeat, pelkällä haarukalla. Ei koskaan lusikalla. Kokeilkaa täytekakun syöntiä haarukalla. Helpompaa kuin lusikalla. Niitä on hieman pienempiä haarukoita myös Suomessa myynnissä, juuri tätä varten.
No ei kun täällä pitää syödä karjalanpiirakkaa ja nakkipiiloja sormin, ne on sitä suomalaisten juhlaruokaa. Ja KUIVA kakku :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Sivukysymys: Paljonko teillä on budjetti, jos vaikkapa vieraita on 30 henkilöä / 40 / 50henk?
Joitakin satasia. Siihen kuuluu mukaan servetit jne, sekä keittiöapulaiselle joku pieni palkkio. Tuo apulainen on ihan must, että ehtii vähän tavata ihmisiä eikä vain huolehtia että tarjottavaa ja puhtaita kahvikuppeja riittää.
Kuivakakku voisi myös olla, esim. tiikerikakku sekä kasvisvoileipäkakku
Budjetti 50-60 hengelle, olen ajatellut että 1500 saisi riittää. Tällä kertaa ostan palvelut, jotta kerkeän nauttimaan itsekin päivästä.
Tarjoilija tärkeämpää on se, että yo todistus on vieraiden nähtävillä.
Juomapuolta kannattaa lisätä, pelkkä kahvi ei riitä, eikä kaikki nuoret juo konjakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakkua ei todellakaan syödä veitsellä ja haarukalla.
Vierailija kirjoitti:
Todistukset voisi pikkuhiljaa jättää pöydältä. Tapa ahdistaa niitä, joilla ei kauhean hehkeästi ole mennyt. En minäkään siitä pitänyt vaikka ihan hyvä todistus oli. Voivat aiheuttaa muutoinkin pahaa mieltä. Lähiperheen lakkiaisissa ylioppilaan isän kanssa killiteltiin kympin todistusta laudatur suoralla. Mikäs siinä, mutta tämä ylpeä ajattelematon isä kysyi vieressä olleelta lapseltani että mitäs aineita hän valitsee lukiossa. Nuoreni juuri pureskeli pettymystään ettei edes päässyt lukioon sisään. Teki pahaa kun tiesi miten tuo osui tunteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahviloissa syödään kakkua haarukalla Suomessakin mutta kyllä esim. britit syö kakkunsa ja piiraansa kotona ihan samaan tapaan lusikalla kuin suomalaisetkin.
Kun on klo 15 juhlien aloitus, niin riittäisi ihan kakkukahvit (eli erilaisia makeita tarjottavia ja jos haluaa niin jotain pikkusuolaista ihan vähän). Perinteisesti lounasaika päättyy viimeistään klo 14.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta kysyn nyt täält sivusta; jos konditoria on laittanut nettisivuille esittelyn voileipäkakku 30hengelle, niin minkäkokoinen siivu se on per henkilö? Jos vieraita on 30, niin riittääkö 1 voileipäkakku oikeasti? Nälkäisiäkin vieraita on mukana, ja vieraat viipyy monta tuntia.
Osaako joku vastata?
Yleensä konditorian tms. sivuilla kerrotaan se koko senteissä esim. 34x24
Mitenhän moni nykynuori jatkaa aikuisena tämänkaltaista valtavaa juhlaurakointia kuten nykyään on? Ihan vaan pohdin. Niinku että valmistelee ja höösää päiväkausia, leipoo itse paljon, siivoaa isolla työmäärällä, puunaa puutarhan, ja laittaa satoja ja melkein tuhansia euroja rahaa. Sitten se jälkien selvittely juhlien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän moni nykynuori jatkaa aikuisena tämänkaltaista valtavaa juhlaurakointia kuten nykyään on? Ihan vaan pohdin. Niinku että valmistelee ja höösää päiväkausia, leipoo itse paljon, siivoaa isolla työmäärällä, puunaa puutarhan, ja laittaa satoja ja melkein tuhansia euroja rahaa. Sitten se jälkien selvittely juhlien päälle.
Toivottavasti ei kukaan. Laadukas tarjoilu ja pikkujuhla aivan lähimmille olisi niin paljon järkevämpää. Toivon todella tällaisen loppuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistukset voisi pikkuhiljaa jättää pöydältä. Tapa ahdistaa niitä, joilla ei kauhean hehkeästi ole mennyt. En minäkään siitä pitänyt vaikka ihan hyvä todistus oli. Voivat aiheuttaa muutoinkin pahaa mieltä. Lähiperheen lakkiaisissa ylioppilaan isän kanssa killiteltiin kympin todistusta laudatur suoralla. Mikäs siinä, mutta tämä ylpeä ajattelematon isä kysyi vieressä olleelta lapseltani että mitäs aineita hän valitsee lukiossa. Nuoreni juuri pureskeli pettymystään ettei edes päässyt lukioon sisään. Teki pahaa kun tiesi miten tuo osui tunteisiin.
Mikä ihmisiä vaivaa? Omalla tyttärelläni oli viime keväänä kolme laudaturia ja kolme e:tä. Kysyi onko pakko esitellä niitä, vastasin ettei todellakaan! Ja jos joku kysyy, sanot että mitä helvettiä se sinulle kuuluu utelias paska!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei kukaan. Laadukas tarjoilu ja pikkujuhla aivan lähimmille olisi niin paljon järkevämpää. Toivon todella tällaisen loppuvan.
Eri juttu jos kuka nauttii juhlien laitosta ja siitä hääräämisestä, jaksaa ja ehtii, ja on oikeesti rahaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin niin että käytännöt muuttuvat, nuoret uskaltavat.
Ehkä muutetaan käytäntöjä, sekä vaatimustasoakin. Juhliin kutsutaan ketä kutsutaan. Juhlat voidaan pitää missä vaan ja siitä ei loukkaannu eikä suutu kukaan. Jos on juhlia ylipäänsä, niin tarjolla on mitä on, ja jos ei se vieraille käy, niin voi mennä vaikka ravintolan kautta kotiin.
Muistan yhdet juhlat lapsuusajoilta: täytekakku, kuivakakku ja pikkuleivät. Kahvi, kerma, musta tee ja mehu. Ohuet siivut jokaiselle kakuista. Kukaan ei valittanut.
Tämä. Riittävästi purtavaa tarjolle?