Haluan lukea Raamatun alusta loppuun
En ole uskovainen mutta uskonnot kiinnostavat minua todella paljon. Olen vähän aika sitten saanut Koraanin luettua kun se on sen verta lyhyempi kirja. Nyt haluaisin lukea Raamatun. Olen käsittänyt että Raamatusta on useita eri versioita ja käännöksiä. Osaako kukaan sanoa mikä kannattaisi valita ja miten se kannattaisi lukea? Meinaan että järjestyksessä ensimmäiseltä viimeiselle sivulle ja jossain muussa järjestyksessä.
Kommentit (80)
Yle Areenasta löytyy myös luettuna jos ei itse jaksa lukea.
Luin Raamatun kannesta kanteen ja minusta tuli ateisti.
Hyvä ohjenuora on noin viisi lukua päivässä.
Aikaa tähän kuluu noin puolituntia.
Näin pyhät kirjoitukset tulevat luettua läpi suunnilleen kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi uusavutonta taas
Onhan siitäkin keskusteltu paljon missä järjestykseesä Star Warsit kannattaa katsoa.
Valmistumisjärjestyksessä vai numerojärjestyksessä?
Voi lukea järjestyksessä, mutta myös näin: Kuuntele opetusta, kirjoita Raamatunkohdat ylös ja tutki jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ensin vanha testamentti sitten uusi
Kannattaa kuitenkin lukea ensin uusi testametti.On sitten helpompaa ymmärtää vanhaa.
Raamatun lukemisesta ei ole juurikaan hyötyä, jos ei ymmärrä lukemaansa.
Kannattaa ohessa lukea jotain selitysopasta, esim. Raamattutieto (Räisänen-Hämäläinen).
Ei ole hyötyä lukea, jos ei samalla opettele ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ohessa lukea jotain selitysopasta, esim. Raamattutieto (Räisänen-Hämäläinen).
Ei Räisästä kannata lukea. Surkea muka selittäjä. Hänet voisi jo unohtaa.
Lue kuten kirjaa luetaan. Ei jonkun muun tulkinnan kautta. Tulkinnat yleensä vain yrittävät siloitella teoksen epäkohtia ja muita ongelmia.
Aloita Uudesta Testamentista ja sen jälkeen Vanha
Tein sen. Olin päättänyt, että luen läpi ja sen jälkeen voin erota kirkosta. Erosin jo kirkostakin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta miksi Uusi Testamentti ennen Vanhaa? Eikö ne Raamatun kirjat ole kirjoitusjätjestyksessä (en siis tiedä mutta oletan) joten eikö se kannattaisi lukea järjestyksessä?
Vierailija kirjoitti:
Luin Raamatun kannesta kanteen ja minusta tuli ateisti.
Minäkin luin. Sen jälkeen tutustuin vielä syvällisemmin aiheeseen Jeesus vanhassa testamentissa ja uskoni vahvistui entisestään.
Kyllä. Jeesus on jo siellä vanhassa testamentissa monin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta miksi Uusi Testamentti ennen Vanhaa? Eikö ne Raamatun kirjat ole kirjoitusjätjestyksessä (en siis tiedä mutta oletan) joten eikö se kannattaisi lukea järjestyksessä?
Eivät ole kirjoitusjärjestyksessä.
Ja muuten Raamattu ei ole kirja, vaan kokoelma kirjoja.
Ensin vanha testamentti sitten uusi