Silmälasit kalliit, kuulolaitteet maksutta
Miksei silmälasien hankintaa yhteiskunta tue vaikka ne ovat monelle käyttäjälle tuiki tarpeen nekin.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihan älyvapaa jaottelu, että silmät ja hampaat ei kuulu terveydenhoitoon. Historian jäänne.
Hampaat vielä kollain lsilla kuuluu, on kunnallinen hammashoito vaikka kallista sekin.
Mutta silmät, mene yksityiselle silmälääkärille jos optikko niin suosittelee, ei mittaa laseja.Julkiselle silmälääkärille ei pääse kuin vammasta, jostain tulehduksesta, sairaudesta, vanhana kun kaihi tarvitsee hoitoa.
Kuulonmittauksia kuitenkin tekee julkinen puoli, ihan omasta pyynnöstä sain ajan ilman välikäsi-lääkäriä ja sitten lähetteen ison sairaalan kuulokoje-osastolle
Julkiselle pääsee myös lapset. Saatiin kouluterkalta lähete, vaikka tarkastuksissa aina nähnyt e-taulun hyvin. Tuli vähän yllärinä teinin lasien tarve.
Vierailija kirjoitti:
Halpoja laseja saa esim huoltoasemilta. Ei ole valtion tehtävä kustantaa jotain merkkilaseja.
Ne linssit maksaa monta kertaa enemmän mitä sangat.
Kuinka moni rillipää haluaisi mahdollisimman halvalla tehdyt lasit (ennalta määrättyihin halpoihin sankoihin) ilman mitään pinnotteita, ohennuksia jne? Tuskin kovinkaan moni. Kuulolaitteissa taas sama malli sopii melkeinpä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulon suhteen kyse on eri asiasta kuin näössä. Jos saa kuulolaitteen kuulonalenema on, sanotaan nyt maallikkona näin, invaliditeettiluokkaa.
Toisaalta onhan näönkin suhteen sellaisia tilanteita että puhutaan näkövammasta.
Tavalliset näköön liittyvät vaivat ovat eri asioita.
Joskus työnantajien sairausvakuutuskassat ovat jollakin tapaa auttaneet silmälasikuluissa.
Sun pitää vaan kestää!
Niin minunkin!
Näköön liittyvä vaiva :D Jestas mitä vähättelyä. Sanoin jo aiemmin, että olen täysin invalidi ja työkyvytön ilman silmälaseja vaikka mulla ei ole edes huono näkö. Vastaavantasoisen kuulovamman omaava taas voi tehdä useampaakin työtä ja ajaa autolla.
Ai, meinaat että autoa voi kuulematta ajaa.
No, yritä päästä näönkuntoutukseen... ehkä saat näkövammaisena etuja.
Oletpa katkera! Muuten, onko sulla oikeaa tietoa kuulolaitteiden saamisesta, kriteereistä joilla se laite katsotaan yhteiskunnan tuella hankittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni rillipää haluaisi mahdollisimman halvalla tehdyt lasit (ennalta määrättyihin halpoihin sankoihin) ilman mitään pinnotteita, ohennuksia jne? Tuskin kovinkaan moni. Kuulolaitteissa taas sama malli sopii melkeinpä kaikille.
Kuulolaite tehdään yksilöllisesti, siis ne korvaosat. Vahamuotilla otetaan malli js sen mukaan valmistuu korvaosa. Kojeen tietokone säädetään yksilöllisesti. Niillä on yhteys keskenään, oikean ja vasemman korvan laitteella.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos julkinen terveydenhuolto olisi vastuussa ei ongelmiin saisi hoitoa vaan jotain silmäjumppaa.
Buranaresepti likinäköön "kokeile jos toi auttaa"
Vierailija kirjoitti:
Kuulon suhteen kyse on eri asiasta kuin näössä. Jos saa kuulolaitteen kuulonalenema on, sanotaan nyt maallikkona näin, invaliditeettiluokkaa.
Toisaalta onhan näönkin suhteen sellaisia tilanteita että puhutaan näkövammasta.
Joskus työnantajien sairausvakuutuskassat ovat jollakin tapaa auttaneet silmälasikuluissa.
Sun pitää vaan kestää!
Niin minunkin!
Meillä mm.sairaskassa maksaa osan silmälaseista kahden vuoden välein, ja se on kyllä mahtava etu, kun tarvitsee moniteholasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää vaan kestää!
Niin minunkin!
Näköön liittyvä vaiva :D Jestas mitä vähättelyä. Sanoin jo aiemmin, että olen täysin invalidi ja työkyvytön ilman silmälaseja vaikka mulla ei ole edes huono näkö. Vastaavantasoisen kuulovamman omaava taas voi tehdä useampaakin työtä ja ajaa autolla.
No, hakeudu tutkimuksiin. Jos näköongelmasi on kriteereihin sopiva, silmälasit voi saada yht.kunnan tuella.
Kuulonaleneman suhteen sama juttu, vain kriteerit täyttävä alenema oikeuttaa yht.kunnan tukeen.
Kuulolaitteen voi hankkia myös omalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Joskus vuonna kivi ja kuokka verotuksessa sai vähentää silmälasit.
Minulla on kaksiteholasit ja pelkästään linsit maksaa melkein tonnin. Miinusta kummassakin silmässä yli 7. Ilman laseja olisin melkein sokea eli ovat aivan välttämättömät.[/quo
Onks niissä laseissa jotain erikoisoinaisuuksia, pinnotteita jne.No, ainskin pystyit ne lasit ostamaan! Eli rahaa oli!
Koska miinusta on tuo yli 7 niin linssejä ei saa kuin eri tilauksesta ( ei ole varastovahvuuksina). Ja kyllä otan ohennushionnan, muuten linssien paksuus on luokkaa pullonpohja ja vaikuttaa myös käyttökokemukseen. Kovapinnoite linsseissä parantaa lissien kestävyyttä, ei tule naarmuja niin herkästi ja sitä kautta käyttöikää.
Joka kerta kun joudun lasit päivittämään on säästettävä niihin etukäteen.
Et varmaan itse tarvitse laseja tai sitten sulla on mahdollisuus ostaa varastovahvuuslissejä.
Tulee paljon halvemmaksi, jos teettää silmiin leikkauksen kun ei näe riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Joskus vuonna kivi ja kuokka verotuksessa sai vähentää silmälasit.
Minulla on kaksiteholasit ja pelkästään linsit maksaa melkein tonnin. Miinusta kummassakin silmässä yli 7. Ilman laseja olisin melkein sokea eli ovat aivan välttämättömät.[/quo
Onks niissä laseissa jotain erikoisoinaisuuksia, pinnotteita jne.No, ainskin pystyit ne lasit ostamaan! Eli rahaa oli!
Koska miinusta on tuo yli 7 niin linssejä ei saa kuin eri tilauksesta ( ei ole varastovahvuuksina). Ja kyllä otan ohennushionnan, muuten linssien paksuus on luokkaa pullonpohja ja vaikuttaa myös käyttökokemukseen. Kovapinnoite linsseissä parantaa lissien kestävyyttä, ei tule naarmuja niin herkästi ja sitä kautta käyttöikää.
Et varmaan itse tarvitse laseja tai sitten sulla on mahdollisuus ostaa varastovahvuuslissejä.Ei mene sun kaaliin.
Kuulonaleman pitää olla riittävän paha, jotta pääsee julkisen kustamaan kuulolaitesovitukseen ja saa laitteen yht.kunnan tuella. Riittävän paha.Käy kokeilemassa jos sun karsastus tai mikä lie vaiva onkaan antais sulle oikeuden ilmaisiin laseihin......
On mulla o lasit. Mut en sentään kuulovammaisia kadehdi.
Vierailija kirjoitti:
Tulee paljon halvemmaksi, jos teettää silmiin leikkauksen kun ei näe riittävästi.
Ei sekään ihan ongelmaton asia ole, ja jos ei ole rahaa silmälaseihin, miten on se kolme tonnia leikkaukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tapahtuisi jos kaikki jättäisivät silmälasit hankkimatta? Määrättäisiinkö lasipakko? Autoa ei tietenkään voisi osa ajaa, julkinen liikenne hyötyisi. Ajatusleikkiä kerrakseen.
Julkinen liikenne hyötyisi, kun lippuja ostettaisiin, mutta matkustajat harhailisivat laitureilla, kun eivät löytäisi oikeaa bussia tai junaa.
Eikä kuski näkisi ajaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan itse tarvitse laseja tai sitten sulla on mahdollisuus ostaa varastovahvuuslissejä.Ei mene sun kaaliin.
Kuulonaleman pitää olla riittävän paha, jotta pääsee julkisen kustamaan kuulolaitesovitukseen ja saa laitteen yht.kunnan tuella. Riittävän paha.Käy kokeilemassa jos sun karsastus tai mikä lie vaiva onkaan antais sulle oikeuden ilmaisiin laseihin......
On mulla o lasit. Mut en sentään kuulovammaisia kadehdi.
Ap ilmoittaa: minulla on molemmat, vahvat silmälasit monimutkaisin hionnoin, sekä kuulolaite. Silmälasit ovat enemmän tarpeen, en voisi ajaa autoa. Kuulen kuitenkin välttävästi joten pärjään kuulon puoleen. Maskien kanssa etenkin olin usein liikkeellä ilman kuulokojetta ettei tipahda korvien takaa maskin narujen kanssa. Joskus joudun kysymään, anteeksi toistatko, jos vaikka apteekin pleksin takaa en kunnolla kuule.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Minulla on ainakin kolmet ihan hyvät sangat, mutta jos teetän niihin tarvitsemani lasit, ne silti maksavat saman (kympillä heittää) kuin jos vaihdan ilokseni uusiin kehyksiin samalla. Silmälasien korvaukset Kelalta saa vain he jotka ovat tt asiakkaita. Eläkeläiset eivät mitään korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää vaan kestää!
Niin minunkin!
Ai, meinaat että autoa voi kuulematta ajaa.
No, yritä päästä näönkuntoutukseen... ehkä saat näkövammaisena etuja.
Oletpa katkera! Muuten, onko sulla oikeaa tietoa kuulolaitteiden saamisesta, kriteereistä joilla se laite katsotaan yhteiskunnan tuella hankittavaksi.
Huomattavasti helpommin kuin näkemättä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään ihan ongelmaton asia ole, ja jos ei ole rahaa silmälaseihin, miten on se kolme tonnia leikkaukseen?
Julkinen ei taida tehdä likinäköisyyden korjaavia leikkauksia? Yksityisen puolen hommia?
En kyllä menisi, minulla on lapsesta lähtien ollut silmälasit, ne ovat niin kiinteä osa minua kuin pottunokka.
Niiden onnistumisprosentti kai hyvä?
Kuulokojeet 4000€ kappale. Lapset saavat patterit ilmaiseksi, mutta aikuiset maksavat patterit itse. Patterit kestävät pari päivää kojeissa. Kuulokojeet ovat myös lainassa kuulokeskukselta, ne ovat apuvälineitä. Jos aikuinen hukkaa kojeensa, itse joutuu pulittamaan. Lapset saavat ilmaiseksi uudet lainaan.
Meillä kuulovammainen lapsi.
Halpoja lukulaseja saa huoltoasemilta. Jos on miinusta tai plussaa lapsesta lähtien niin silloin tarvitaan oikeat lasit ei ikänäkö lukulaseja. Silmälaseilla ja silmälaseilla on eroja.