Lue keskustelun säännöt.
Silmälasit kalliit, kuulolaitteet maksutta
27.05.2023 |
Miksei silmälasien hankintaa yhteiskunta tue vaikka ne ovat monelle käyttäjälle tuiki tarpeen nekin.
Kommentit (81)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
"Inhottaa olla köyhä ja nainen."
Köyhyyttä ja naiseutta kamalampi kohtalo on se, että sairastaa Sjögrenin syndroomaa, joka on syy kuivasilmäisyyteen (arvioin sen olevan vaikea-asteinen, en voi mennä laserleikkaukseen, vaikka minulla olisikin useita tonneja siihen), olla autisimin kirjolla ja potea laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. Tälläisella kombolla olen vielä moninverroin heikommassa asemassa, kun ei ole mahdollisuutta vaikuttaa omaan tulotasoon niin, että se olisi edes kohtuullinen, millä kustantaa terveydenhuollon kulut. Taaskin on silmälasit uusittava, monesko kerta tämä on elämässä... Viimeisimmästä lasihankinnasta on yli kaksi vuotta aikaa, mihin sain Kelan maksusitoumuksen ja nyt uusimmassa perustoimeentulotukihakemuksessa olen pyytänyt uutta maksusitoutumusta, sillä on minulla optikon näöntarkastuksesta todiste, jolla voin osoittaa silmälasien tarpeen ja olen perustellut tarvetta kuivasilmäisyydellä ja huonontuneellla näöllä. Jos voisin valita, niin mieluummin ottaisin kuulovamman, koska nykyisen tekniikan kehityksen ansiosta kuulovammoja ja jopa kuuroutta (edellyttää jo lapsuudessa implantin asettamista, jolloin herkkyyskaudet ovat meneillään) voidaan korjata niin, että kuulee edes jotakin. Kuivasilmäisyyden kanssa on suorastaan Saatanasta elää, kun tuntuu, että silmiä "polttaisi" koko ajan, nukahdan herkemmin jne. ja tällaista oireilua tulee ilmi, kun näkee digitaalisia mainosnäyttöjä tai televisoita elektroniikkamyymälöissä jne. Vielä vuonna 2013 pystyin ihan ongelmitta olemaan laitteiden keskellä, vaikka olisi ollut monta televisioruutua päällä.