TRADENOMIN työllistyminen nykypäivänä? Työllistyykö, ja jos, niin minkä alan tradenomi?
Olen ajatellut jättää hoiva-alan ja opiskella jotain muuta. Tradenomi kiinnostaisi muuten, mutta pelkään, että olisi vaikea löytää töitä. Mitkä tradenomipuolen opinnot työllistäisi parhaiten? Liiketalous? IT? Vai joku muu
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo tradenomi ole vain konttorirotta, titteli olevinaan hieno, mutta paska palkka.
Tradenomien palkkaus on nouseva ja se on 4112 €/kk
Palkansaajien tutkimuslaitoksen 2019 tekemän tutkimuksen mukaan YAMK-tutkinnon suorittajien ansiot olivat viiden vuoden päästä opintojen aloittamisesta vuositasolla 2 900 euroa korkeammat kuin pelkästään AMK-tutkinnon suorittaneiden
Eli jos on yamk tradenomi niin lähtö palkka on 7 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mcdonalds, Subway ja Burger King ovat suurimmat tradenomien työllistäjät.
Kyllä mutta tradenomi on asiantuntija eli toimii pääkonttorissa.
Ekonomi on asiantuntija ja työskentelee 3000 e/ kk palkalla pääkonttorissa.
Työelämässä tradenomi toimii usein johto-, kehittämis-, suunnittelu-, myynti-, markkinointi- ja koulutustehtävissä. Vuonna 2011 teknologiateollisuus (mukaan lukien tietotekniikan palveluala), tukku- ja vähittäiskauppa, finanssiala, valtio ja kunnat olivat toimialoista tradenomivoittoisimmat.[9] Tyypillisiä tehtävänimikkeitä ovat muun muassa projektipäällikkö, kirjanpitäjä, myyjä, myymäläpäällikkö, myyntipäällikkö, järjestelmäasiantuntija, it-konsultti, toimistosihteeri ja palveluasiantuntija.[10][11][12]
Ekonomien alkupalkkasuositukset
Yksityisen sektorin alkupalkkasuositus vuodelle 2024 on 3 8004 200 euroa
Meillä töissä yksi vanhempi tantta jaksaa kokoajan ottaa esille, kun on vanhalla iällä lukenut tradenomiksi, jaksaa kehua itseensä, ei kai tuo nyt mikään ihme koulutus voi olla, millä pitää päteä. Itse olisin ihan hiljaa.
Tradenomeja/merkonomeja haetaan ainakin taloushallinnon tehtäviin ja assistenteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata.
T: Ex-tradenomi, nykyisin terveydenhoitoalalla työllisyyssyistä
Ystäväni, kaupan alalla ja teollisuuden dokumentoinnissa työskennellyt merkonomi opiskeli juuri sairaanhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomin tkoulutus sopii hyvin yrittäjälle, joka haluaa lisätä uskottavuuttaan jollain korkeakoulutittelillä.
Kukaan ei ole koskaan palkannut ketään siksi, että on tradenomi. Työmarkkinoilla yhtä hyödytön titteli kuin ylioppilas.
Käsittääkseni tilinpäätöstaitoisista kirjapitäjistä ja palkanlaskijoista on pulaa. Ktm on ylikoulutettu ko. tehtävään. Juurikin tradenomeja ja taloushallinnon merkonomeja palkataan näihin töihin.
Kannattaa huomata, että perustyössä (alku-)palkat ovat matalia kirjanpidossa ja palkanlaskennassa. Sitten jollain "financial controller" tyylisellä hommalla voi ihan hyvillekin tienisteille kai päästä.
Lapseni on lopputyötä vaille valmis kansainvälisen kaupan tradenomi ja jo töissä. Haki siis viimeistä opintoihin kuuluvaa harjoittelupaikkaa ja työllistyi vakituisesti hyvään, isoon, kansainväliseen yritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on lopputyötä vaille valmis kansainvälisen kaupan tradenomi ja jo töissä. Haki siis viimeistä opintoihin kuuluvaa harjoittelupaikkaa ja työllistyi vakituisesti hyvään, isoon, kansainväliseen yritykseen.
Lisäys tähän vielä, ei ollut suhteita eikä aiempaa työkokemusta tältä alalta.
Tradenomi on hyvä kaupanalan perustutkinto. Sen päälle vaikuttaa sitten oma suuntautuneisuus, persoona, kielitaito, aiempi työkokemus jne. Lisäksi omaa osaamista täytyy pitää yllä, olla valmis oppimaan uutta ja kehittää itseään jatkuvasti työelämän ohella.
Itse aloitin vaatimattomammista perus toimistoduuneista ja olen edennyt urallani mukavasti. Palkka nyt 4500, eli ihan ok, toimeen tullaan. Ei tässä vaiheessa enää kysellä juurikaan pohjatutkintoa vaan enemmän se työkokemus vaikuttaa.
Itselleni tradenomin tutkinto oli oikein hyvä valinta.
Olen liiketoiminnan tradenomi (logistiikka) ja asiantuntija, palkka n. 3400. Ikinä en ole ollut työttömänä koulutuksen -05 jälkeen. T: entinen merkonomi -88
Olen tradenomi ja valmistuttua aloitin eräässä firmassa ihan pohjalta suorittavassa työssä, palkka oli n. 2775 euroa/kk. Nyt kolme vuotta myöhemmin olen jo edennyt parempiin tehtäviin, palkka n. 3600 euroa. Loppuvuodesta taas uutta perehdytystä tulossa, ja palkka nousee n. 4000 euroon. Eikä tarvitse olla esihenkilönä kellekkään. Olen liiketalouteen suuntautunyt, ja työ painottuukin nyt enemmän jo kehitystehtäviin.
Luulen, että joka osa-alueella aika pohjalta saa aloittaa sitten ekassa työpaikassa. Mutta etenemismahdollisuuksia on varmasti monessa paikassa ja etenkin taloushallinnon osaajille töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele miisään nimessä. Olen itse siis tradenomi-opiskelija ja kahden vuoden opiskelujen jälkeen en tunne, että minulla on minkäänlaisia avaimia työtekoon.
Tässä on suuri totuus. Valitettavasti suuri osa opinnoista on juuri tuollaisia - eivät anna mitään lisää työelämään. Monet kurssit ovat opiskelijan itsenäistä tiedonetsimistä ja lähteistä asioiden opettelua. Tämä etsitty tieto sitten kirjoitetaan auki kurssin ryhmätöihin ja kurssin lopputehtäviin, jotka opettaja arvostelee. Saat kurssista arvosanan, joka todistaa miten hyvin olet toteuttanut kurssin vaatimukset, mutta oletko oikeasti oppinut jotain oleellista? Oletko saanut itsellesi ammattitaitoa? Oletko oikeasti ymmärtänyt asioita tai oletko valmiimpi työntekijä yrityksille?
Minä en ainakaan ole ja opinnot ovat jo lähes valmiit.
Jollei ole mitään kosketuspohjaa työelämään, niin voi varmasti tuntua tuolta. Mutta jokainen työelämässä oleva peilaa opiskeluja oman organisaation kautta, ja näin opiskeltavat asiat konkretisoituvat opiskelijan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tradenomi ja valmistuttua aloitin eräässä firmassa ihan pohjalta suorittavassa työssä, palkka oli n. 2775 euroa/kk. Nyt kolme vuotta myöhemmin olen jo edennyt parempiin tehtäviin, palkka n. 3600 euroa. Loppuvuodesta taas uutta perehdytystä tulossa, ja palkka nousee n. 4000 euroon. Eikä tarvitse olla esihenkilönä kellekkään. Olen liiketalouteen suuntautunyt, ja työ painottuukin nyt enemmän jo kehitystehtäviin.
Luulen, että joka osa-alueella aika pohjalta saa aloittaa sitten ekassa työpaikassa. Mutta etenemismahdollisuuksia on varmasti monessa paikassa ja etenkin taloushallinnon osaajille töitä.
joku vedättää sinua ja täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joku vedättää sinua ja täysillä.
Miksi sua veetuttaa toisten eteneminen uralla?
-eri
Olen liiketalouden tradenomi vuosimallia -22 ja vakkaritöissä. Jos päädyt opiskelemaan alaa niin kannattaa tehdä kaikkensa jotta pääsee oman alan kesätöihin. Helpottaa työllistymistä huomattavasti kun on CV:ssä näytettävää.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi on hyvä kaupanalan perustutkinto. Sen päälle vaikuttaa sitten oma suuntautuneisuus, persoona, kielitaito, aiempi työkokemus jne. Lisäksi omaa osaamista täytyy pitää yllä, olla valmis oppimaan uutta ja kehittää itseään jatkuvasti työelämän ohella.
Itse aloitin vaatimattomammista perus toimistoduuneista ja olen edennyt urallani mukavasti. Palkka nyt 4500, eli ihan ok, toimeen tullaan. Ei tässä vaiheessa enää kysellä juurikaan pohjatutkintoa vaan enemmän se työkokemus vaikuttaa.
Merkonomi on perustutkinto. Tradenomi on taas korkeakoulutukinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele miisään nimessä. Olen itse siis tradenomi-opiskelija ja kahden vuoden opiskelujen jälkeen en tunne, että minulla on minkäänlaisia avaimia työtekoon.
Tässä on suuri totuus. Valitettavasti suuri osa opinnoista on juuri tuollaisia - eivät anna mitään lisää työelämään. Monet kurssit ovat opiskelijan itsenäistä tiedonetsimistä ja lähteistä asioiden opettelua. Tämä etsitty tieto sitten kirjoitetaan auki kurssin ryhmätöihin ja kurssin lopputehtäviin, jotka opettaja arvostelee. Saat kurssista arvosanan, joka todistaa miten hyvin olet toteuttanut kurssin vaatimukset, mutta oletko oikeasti oppinut jotain oleellista? Oletko saanut itsellesi ammattitaitoa? Oletko oikeasti ymmärtänyt asioita tai oletko valmiimpi työntekijä yrityksille?
Minä en ainakaan ole ja opinnot ovat jo lähes valmiit.
Opiskelin eri amk-tutkintoa, mutta kyllä minä opin asiat paljon paremmin niin että hain tietoa ja kokosin sen yhtenäiseksi asiaksi isoihin tehtäviin. Kuin että olisin istunut tunnilla, jossa opettaja höpöttää ne asiat ja mun pitäisi muistaa ne ulkoa.
Työelämässähän sitä viime kädessä vasta ne asiat oppii, kaikilla aloilla.
Tilitoimisto, mutta hakeudu heti harjoitteluun niin että pääset niihin töihin, muuten on vaikea päästä. Ole valmis siihen, että palkkaa saat tonnin vähemmän, ero voi olla suurempikin, kuin hoitajana. Taloushallinto ja isännöinti, muihin on kova kilpailu. Isännöintiin voi valita kursseja niin että ottaa jotain asunto-osakeyhtiöiden laskentatoimia yms. jos on tarjolla. Minulla oli, päädyin lopulta kuitenkin valtion virastoihin ja sen jälkeen vaihdoin tekniikkaan kun sain vain pätkätöitä. Kokemuksen puute syynä etten saanut niitä töitä mihin halusin, kun tyhmyyttäni tein sen harjoittelunkin valtiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi on perustutkinto. Tradenomi on taas korkeakoulutukinto.
Mutta ihan perusasiat siellä opitaan kaupan alasta. Jos on mahdollisuus lukea tradenomiksi, ehdottomasti kannattaa samantien, vrt. amis.
Eikö tuo tradenomi ole vain konttorirotta, titteli olevinaan hieno, mutta paska palkka.