Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TRADENOMIN työllistyminen nykypäivänä? Työllistyykö, ja jos, niin minkä alan tradenomi?

Vierailija
27.05.2023 |

Olen ajatellut jättää hoiva-alan ja opiskella jotain muuta. Tradenomi kiinnostaisi muuten, mutta pelkään, että olisi vaikea löytää töitä. Mitkä tradenomipuolen opinnot työllistäisi parhaiten? Liiketalous? IT? Vai joku muu

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo tradenomi ole vain konttorirotta, titteli olevinaan hieno, mutta paska palkka.

Oon "konttorirotta", tosin melkein kokonaan etänä. Valmistuin vuosi sitten ja bruttopalkka on 3400 euroa. Minusta oikein kelpo tässä vaiheessa. 

Vierailija
102/122 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tradenomi ja valmistuttua aloitin eräässä firmassa ihan pohjalta suorittavassa työssä, palkka oli n. 2775 euroa/kk. Nyt kolme vuotta myöhemmin olen jo edennyt parempiin tehtäviin, palkka n. 3600 euroa. Loppuvuodesta taas uutta perehdytystä tulossa, ja palkka nousee n. 4000 euroon. Eikä tarvitse olla esihenkilönä kellekkään. Olen liiketalouteen suuntautunyt, ja työ painottuukin nyt enemmän jo kehitystehtäviin.

Luulen, että joka osa-alueella aika pohjalta saa aloittaa sitten ekassa työpaikassa. Mutta etenemismahdollisuuksia on varmasti monessa paikassa ja etenkin taloushallinnon osaajille töitä.

joku vedättää sinua ja täysillä.

Miksi sua veetuttaa toisten eteneminen uralla? 

-eri

Olen tradenomi ja lähtöpalkka kyllä on 4000 euroa eli joka käyttää tuota tyyppiä halpatyövoimana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla vitsailtiin, että jos ajat Tampereella suojatiellä jonkun ylitse, niin kyseessä on varmasti työtön merkonomi. Vastausten perusteella tittelin voisi päivittää tradenomiksi.

Kaikki suojatietä käyttävät ovat työttömiä merkonomeja. Kukaan ei ole vitsaillut noin typeriä, paitsi toki sinä.

Vierailija
104/122 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-alalla on ylivoimasti ainakin töitä, tämä on varmaa, nyt ja tulevaisuudesa, joten suosittelisin vielä harkitsemaan.

Vierailija
105/122 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suoritin aikanaan kaupallisen tutkinnon markkinoinnin osa-alueella, mutta päädyin lopulta vaativiin kirjanpitäjän työtehtäviin joten ei sillä välttämättä ole väliä minkä alan tradenomi on. Työ opettaa tekijäänsä päätyy sitten tradenomi mihin työtehtäviin tahansa.

Vierailija
106/122 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp. Työvoimabarometrin mukaan töitä on tosi harvalla alalla. https://tyovoimabarometri.fi/

Olen itsekin miettinyt tätä tutkintoa, nykyisellä ei juuri töitä saa, vaikka kyseessä yliopistotutkinto... Mutta oikeasti pelottaa, ettei tämäkään työllistä. Pelkkä tutkinto ei riitä monella alalla nykyisin enää, pitää olla suhteita. 

Vierailija
107/122 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upp. Työvoimabarometrin mukaan töitä on tosi harvalla alalla. https://tyovoimabarometri.fi/

Olen itsekin miettinyt tätä tutkintoa, nykyisellä ei juuri töitä saa, vaikka kyseessä yliopistotutkinto... Mutta oikeasti pelottaa, ettei tämäkään työllistä. Pelkkä tutkinto ei riitä monella alalla nykyisin enää, pitää olla suhteita. 

Eipä näy sinistä kartalla. Voitaisiinko jo vihdoin myöntää ettei Suomessa ole mitään työvoimapulaa?

Vierailija
108/122 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, voidaan myöntää. :D Ei ole työvoimapulaa. Hoitajapula on, mikä ratkeaa nostamalla palkkoja tai parantamalla työolosuhteita, kuten enemmän hoitajia vanhuksia kohden. Lääkäripula on myös, mikä helpottaa lisäämällä aloituspaikkoja. Lääkäriliitto pitää huolen siitä, että lääkäreistä on pulaa, niin voivat sitten nyhtää kunnat kuiviin. K o rruptiota, mutta toisaalta, olisipa yhtä hyvät liitot esim opettajilla ja muilla akateemisilla aloilla. 

Vierailija
109/122 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomin tutkinto kiinnostaa toiseksi tutkinnoksi, mutta työllistyminen epäilyttää? Niin moni sanoo, että näitä koulutetaan liikaa, onko totta? Mitä tapahtuu jos ei saa "hyvää" harjoittelupaikkaa? Tai mitä jos ei työllisty siihen harjoittelupaikkaan? Onko sitten mahdotonta työllistyä? Ahdistaa kun kaikkialla kauhea kilpailu eikä "pelkkä" tutkinto enää riitä.

Vierailija
110/122 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamalla tradenomin suuntautumisalalla on vielä työmahdollisuuksia: laskentatoimi ja kirjanpito. Yleisesti tradenomin tutkinto ei tuo paljoakaan lisää työllistymiseen. Tilanne on niin huono, että tietyillä paikkakunnilla tradenomiopiskelijoilla on vaikeuksia löytää edes ilmaisia harjoittelupaikkoja itselleen ja siksi opinnot saattavat jäädä kesken. Tradenomin paperi on kokenut niin suuren arvonlaskun, että oikeastaan koko tutkintonimike pitäisi lopettaa ja lopettaa ihmisten korkeakouluttaminen asiakaspalveluun ja kaupan kassalle. Täysin tuhlattuja resursseja vain koska Suomessa on päättävillä tahoilla ihme fiksaatio ihmisten korkeakouluttamiseen.

Vierailija
111/122 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamalla tradenomin suuntautumisalalla on vielä työmahdollisuuksia: laskentatoimi ja kirjanpito. Yleisesti tradenomin tutkinto ei tuo paljoakaan lisää työllistymiseen. Tilanne on niin huono, että tietyillä paikkakunnilla tradenomiopiskelijoilla on vaikeuksia löytää edes ilmaisia harjoittelupaikkoja itselleen ja siksi opinnot saattavat jäädä kesken. Tradenomin paperi on kokenut niin suuren arvonlaskun, että oikeastaan koko tutkintonimike pitäisi lopettaa ja lopettaa ihmisten korkeakouluttaminen asiakaspalveluun ja kaupan kassalle. Täysin tuhlattuja resursseja vain koska Suomessa on päättävillä tahoilla ihme fiksaatio ihmisten korkeakouluttamiseen.

Toki ne oppilaatkin haluavat elämältään enemmän ja siksi opiskelevat. Ehkä nuo ilmaiset harjoittelut pitäisi vain kieltää lailla niin ei menisi tähän pelleilyyn, että se kuka tekee eniten ilmaista työtä saa sitten ehkä ihan oikeankin työpaikan. 

Vierailija
112/122 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly voi viedä kirjanpidon työpaikkoja. Varmaan muitakin tradenomien töitä. Sen lisäksi, että koulutetaan paljon ja töistä on muutenkin kova kilpailu...

Vierailija
113/122 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä tekoäly vie työpaikkoja. Jännä nähdä kuinka nopeasti se tapahtuu. Nopeastihan se on kehittynyt viime vuosina.

Vierailija
114/122 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomeja paikalla? työllistyittekö samaan firmaan jossa olitte harjoittelussa? Mitä jos ei saa siitä firmasta töitä, onko vaikea löytää muuta työpaikkaa? Kuinka paljon suuntautumisella on merkitystä työllistymisen kannalta? Tämä mietityttää jo valmiiksi että jos se harkkapaikka ei työllistä niin saako sitten mistään töitä. Minulla on jo yksi tutkinto, joka ei työllistä, joten asia huolestuttaa.

Vierailija
115/122 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon myös omasta aktiivisuudesta ja harkkapaikasta. Itse valmistuin juuri tradenomiksi ja onnistuin saamaan jo opiskeluaikana työpaikan. Nyt vakituinen paikka ja urakehitys ollut nopeaa. Koin myös, että opinnot antoi hyvän pohjan. Tosin opiskelin koulussa, jonne oli vaikea päästä. 

Millainen on hyvä harkkapaikka? Mitä tarkoitat koululla, jonne oli vaikea päästä? 

Vierailija
116/122 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyy Mäkeläksi Mäkelän paikalle.

Vierailija
117/122 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liiketalouden tradenomi, enkä suosittele tätä koulutusta kenellekään. Tällä koulutuksella ei työllisty. En ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä tai ylipäätään päivääkään palkkatyötä elämäni aikana kun en ole sellaista onnistunut saamaan. Harjoittelun suoritin koulun projektissa. Olen virallisesti työtön, mutta käytännössä kotiorjana sukulaiselleni. Olisi vaan pitänyt suosiolla opiskella lähihoitajaksi niin ainakin osaisin toimia paremmin kodinhoitajana, henkilökohtaisena avustajana, käytännössä omaishoitajana, mitä näitä tehtävänimikkeitä nyt onkaan.

Vierailija
118/122 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen liiketalouden tradenomi, enkä suosittele tätä koulutusta kenellekään. Tällä koulutuksella ei työllisty. En ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä tai ylipäätään päivääkään palkkatyötä elämäni aikana kun en ole sellaista onnistunut saamaan. Harjoittelun suoritin koulun projektissa. Olen virallisesti työtön, mutta käytännössä kotiorjana sukulaiselleni. Olisi vaan pitänyt suosiolla opiskella lähihoitajaksi niin ainakin osaisin toimia paremmin kodinhoitajana, henkilökohtaisena avustajana, käytännössä omaishoitajana, mitä näitä tehtävänimikkeitä nyt onkaan.

Mikset mieluummin hoitajaksi, joka on myös AMK ja parempi palkka kuin lähärillä? Etkö voi saada jotain omaishoitajan tukea tms. Lähäriksihän pääsee ihan oppisopparilla.

Vierailija
119/122 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon myös omasta aktiivisuudesta ja harkkapaikasta. Itse valmistuin juuri tradenomiksi ja onnistuin saamaan jo opiskeluaikana työpaikan. Nyt vakituinen paikka ja urakehitys ollut nopeaa. Koin myös, että opinnot antoi hyvän pohjan. Tosin opiskelin koulussa, jonne oli vaikea päästä. 

Millainen on hyvä harkkapaikka? Mitä tarkoitat koululla, jonne oli vaikea päästä? 

Vaikea sanoa, että millainen on hyvä harkkapaikka, mutta ylipäänsä se harjoittelu kannattaa käydä sen sijaan, että ne hyväksilukee. Voi saada jalkaa oven väliin. Mutta esimerkiksi valtiolla on usein harjoittelijoita, jotka pääsee töihin harkan jälkeen, jos hyvin työnsä tekevät. Jos kiinnostaa taloushallinto, menee tilitoimistoon jne. Kouluun pääsi hakijoista vain muutama prosentti, joten ei ole ollut ongelmaa esimerkiksi siinä, että joku lusmuilisi ryhmätöissä. 

Vierailija
120/122 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liiketalouden tradenomi markkinoinnin alalta. Minua onnisti ja työllistyin jo opintojeni aikana harjoittelupaikkaani reilu kuusi vuotta sitten. Olen saanut hyvää työkokemusta ja jonkin verran palkkakehitystäkin.

Nyt oman roolini läpi kolunneena ja ilman kehittymismahdollisuuksia nykyisessä työpaikassa aloin kaksi vuotta sitten hakemaan uutta työpaikkaa. Hain aluksi ihan rennosti, mutta viimeisen vuoden olen hakenut aktiivisemmin töitä ja työpaikan vaihto on osoittautunut haasteelliseksi. Toki nyt on muutenkin alani työpaikat kiven alla. Maisteri-kollegat ovat saaneet vaihdettua työpaikkoja jopa tässä haastavassa tilanteessa. Päätin lopulta itsekin jatkaa opintoja ja aloitin nyt syksyllä KTM-opinnot maisterihaun kautta. Jatko-opinnot ovat siis mahdolliset yliopistossakin, jos AMKista on hyvä opintomenestys. Toivottavasti tämä opintoprojekti avaa ovia pitkällä tähtäimellä

Opintokaverini AMKista ovat työllistyneet oman alan hommiin, joten kyllä tutkinnolla mielestäni työllistyy. Samalla tiedän kyllä omista opiskelutovereistani useampia, jotka ovat jatkaneet joko YAMK tai KTM -opintoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi