TRADENOMIN työllistyminen nykypäivänä? Työllistyykö, ja jos, niin minkä alan tradenomi?
Olen ajatellut jättää hoiva-alan ja opiskella jotain muuta. Tradenomi kiinnostaisi muuten, mutta pelkään, että olisi vaikea löytää töitä. Mitkä tradenomipuolen opinnot työllistäisi parhaiten? Liiketalous? IT? Vai joku muu
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
IT ala voisi olla hyvä, voit varmasti työllistyä esim konsulttitaloihin jos opiskelet tekoälyasioita yms. Muutenkin IT-alalla on paljon tehtäviä, joihin ei tarvita varsinaista teknistä osaamista vaan tradenomi, joka kuitenkin ymmärtää teknologioita ihan riittävällä käytännön tasolla olisi just passeli. Esimerkiksi ERP-konsultointi voisi olla tällainen ala.
Jos ERP-konsultointia haluaa tehdä, on kauppakorkea oikea osoite.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen taso ja opiskelijoiden osaaminen on romahtanut. Kasarin merkantit ja merkonomitkin ( peruskoulu )olivat osaavampia.
En usko, että kyse on siitä. Ihan ummikkoja hekin olivat kun työt aloittivat ja ovat saaneet vuosikymmeniä työkokemusta. Nyt on vaikea saada sitä työkokemusta, kun halutaan valmis osaaja, joka on nuori ja koulutettu. En usko pätkääkään, että 60v Pirjo-Liisat ovat jotenkin lähtökohtaisesti parempia työntekijöitä kuin nuoremmat sukupolvet. Se oli silloin niin, että töihin pystyi vain kävelemään jos oli paperit. Ihan jo lukutaito oli saavutus monella kylällä. :D
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä tradenomeja pilvin pimein. Hae lääkikseen. Tosin et taida päästä.
Hae itse. Ainiin, yritit ja et päässyt.
Christiiina kirjoitti:
Mä kerran kävi treffeillä miehen kanssa, joka oli IT-alan tradenomi ja hän oli töissä Kelassa palveluneuvojana.
Hain kesätöihin Kelaan, hakijoita yli 600.
Kannattaisko lähteä ulkomaille töihin?
Jos IT kiinnostaa, kannattaa valita yliopistosta tietojenkäsittelytiede tai tietotekniikka. It-ala on tällä hetkellä niin täynnä junnuja että akateemisella tutkinnolla voi edes vähän erottua tradenomeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mcdonalds, Subway ja Burger King ovat suurimmat tradenomien työllistäjät.
Kyllä mutta tradenomi on asiantuntija eli toimii pääkonttorissa.
Ei noiden firmojen Suomen toimistot kovin montaa työllistä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko lähteä ulkomaille töihin?
Eipä sinne *ulkomaillekaan* noin vain mennä töihin!
Vierailija kirjoitti:
Hain kesätöihin Kelaan, hakijoita yli 600.
Oho! Tarkoititko, että valtakunnallisesti vai yhden kaupungin toimipisteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IT ala voisi olla hyvä, voit varmasti työllistyä esim konsulttitaloihin jos opiskelet tekoälyasioita yms. Muutenkin IT-alalla on paljon tehtäviä, joihin ei tarvita varsinaista teknistä osaamista vaan tradenomi, joka kuitenkin ymmärtää teknologioita ihan riittävällä käytännön tasolla olisi just passeli. Esimerkiksi ERP-konsultointi voisi olla tällainen ala.
Joo, no itse olenkin KTM ja alalla, mutta kyllä alalla on paljon tradenomeja myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, no itse olenkin KTM ja alalla, mutta kyllä alalla on paljon tradenomeja myös.
Selvennän vielä, että tuolla on paljon myös sellaisia hyvin käytännöllisiä tehtäviä, esimerkiksi järjestelmien konfigurointia ym jotka mielestäni sopivat tradenomille erittäin hyvin. Toki trade pystyy kokemuksen karttuessa projektipäällikönkin tehtäviin siinä missä KTM, mutta tuollaista aika suorittavaakin työtä kyllä on. Erilaisia järjestelmäasiantuntija- pääkäyttäjä- ym tason tehtäviäkin tuntuu olevan paljon auki ja eikös nämä just tradelle sopisi.
1980-luvulla vitsailtiin, että jos ajat Tampereella suojatiellä jonkun ylitse, niin kyseessä on varmasti työtön merkonomi. Vastausten perusteella tittelin voisi päivittää tradenomiksi.
Liiketalouden tradenomi olen, taloushallintoon suuntautunut. Aika pian valmistumisen jälkeen sain vakipaikan taloushallinnon asiantuntijana. Koulutus antoi hyvät perustiedot ja työ on opettanut lisää. Palkkakehitys on ollut nopeaa, ja etenemismahdollisuuksia on. Olen tyytyväinen koulutukseeni. Työkavereina on pari samoihin aikoihin valmistunutta merkonomia, ja heistä huomaa, että koulutus on suppeampi.
Mä hain tänä keväänä liiketoiminnan tradenomiksi (odottelen tuloksia), kun työskentelen jo taloushallinnon parissa. Mulla ei ole mitään taloushallinnon koulutusta alla, vaan päädyin töihini etenemällä toimistoassistentista taloushallintoon. Haluaisin mielenkiintoisempia ja paremmin maksavia hommia, joten hain tradenomiksi. Olen kyllä kuullut, että jos liiketoiminnan tradenomilla ei ole yhtään työkokemusta alla, voi kivoja hommia olla vaikea löytää.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele miisään nimessä. Olen itse siis tradenomi-opiskelija ja kahden vuoden opiskelujen jälkeen en tunne, että minulla on minkäänlaisia avaimia työtekoon.
Tässä on suuri totuus. Valitettavasti suuri osa opinnoista on juuri tuollaisia - eivät anna mitään lisää työelämään. Monet kurssit ovat opiskelijan itsenäistä tiedonetsimistä ja lähteistä asioiden opettelua. Tämä etsitty tieto sitten kirjoitetaan auki kurssin ryhmätöihin ja kurssin lopputehtäviin, jotka opettaja arvostelee. Saat kurssista arvosanan, joka todistaa miten hyvin olet toteuttanut kurssin vaatimukset, mutta oletko oikeasti oppinut jotain oleellista? Oletko saanut itsellesi ammattitaitoa? Oletko oikeasti ymmärtänyt asioita tai oletko valmiimpi työntekijä yrityksille?
Minä en ainakaan ole ja opinnot ovat jo lähes valmiit.
Riippuu paljon myös omasta aktiivisuudesta ja harkkapaikasta. Itse valmistuin juuri tradenomiksi ja onnistuin saamaan jo opiskeluaikana työpaikan. Nyt vakituinen paikka ja urakehitys ollut nopeaa. Koin myös, että opinnot antoi hyvän pohjan. Tosin opiskelin koulussa, jonne oli vaikea päästä.
Taloushallinto ja kirjanpito. Tähän toki riittää ihan amiskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mcdonalds, Subway ja Burger King ovat suurimmat tradenomien työllistäjät.
Kyllä mutta tradenomi on asiantuntija eli toimii pääkonttorissa.
Ekonomi on asiantuntija ja työskentelee 3000 e/ kk palkalla pääkonttorissa.
Vierailija kirjoitti:
Taloushallinto ja kirjanpito. Tähän toki riittää ihan amiskin.
Joo, jos onnistuu työllistymään esimerkiksi harkkapaikan kautta. Jos työkokemusta ei ole niin käytännössä tradenomi menee aina edelle.
Mä kerran kävi treffeillä miehen kanssa, joka oli IT-alan tradenomi ja hän oli töissä Kelassa palveluneuvojana.