TRADENOMIN työllistyminen nykypäivänä? Työllistyykö, ja jos, niin minkä alan tradenomi?
Olen ajatellut jättää hoiva-alan ja opiskella jotain muuta. Tradenomi kiinnostaisi muuten, mutta pelkään, että olisi vaikea löytää töitä. Mitkä tradenomipuolen opinnot työllistäisi parhaiten? Liiketalous? IT? Vai joku muu
Kommentit (122)
Up, kellään tuoretta kokemusta? Mitä jos ei löydä huippuhyvää harjoittelupaikkaa??
Itse vaihdoin vaka-alan it-traden opintoihin. Samaan aikaan opinnot alottaneista ja valmistuneista jokainen on työllistynyt alan työpaikkoihin. Tekoäly, projektijohtaminen, palvelimet ja hyvä koodintuottamistaito on avaimia työllisyyteen. Samaa hommaa siis tehdään käytännössä kuin tite-insinöörit, opinnoissa vaan on matikka jäänyt pienemmälle huomiolle.
Taloushallinnon merkonomi kirjoitti:
Itse olen merkonomi ja ollut tilitoimistossa töissä jo 10 vuotta. Teen tilinpäätöksiä, veroilmoituksia ja juoksevaa kirjanpitoa.
Tradenomit tekevät täysin samoja töitä.
Luulisin että taloushallintoon suuntautunut tradenomi työllistyy.
Tradenomeja on myös paljon finanssialan erilaisissa tehtävissä. Eri suuntauksilla saa painoa eri tehtäviin. Ihan keskipalkoille pääsee perustutkinnolla edelleen, ja erilaiset puhelinpalvelut voi kuulostaa tylsiltä, mutta antaa mahdollisuuden seurata parempia paikkoja ja siirtyä mieleisempään tehtävään parissa vuodessa, kun oppii vähän, että mitä kaikkia tehtäviä yleensä kyseiseen taloon kuuluu. Mitä isompi pulju, sitä enemmän erilaisia mahdollisuuksia.
Tilanne luultavasti vaihtelee sen mukaan mihin olet tradenomin opinnoissasi suuntautunut, miten vanha olet, minkälainen tausta sinulla on ja missä asut.
Itse olen näin keski-ikäisenä opiskelemassa itselleni tradenomin tutkintoa, koska se oli ainoita korkeakoulututkintoja joihin minulla oli mahdollisuus päästä opiskelemaan. Valitettavasti minulla ei ole taustalla hienoa työuraa, en ole nuori enkä valinnut rahoitusta/kirjanpitoa aiheekseni, joten työllistymiseni tulee olemaan vaikeata. Olen saanut tästä esimakua, kun jo palkattoman harjoittelupaikan saaminen on ollut todella suuren työn takana.
Amkeja on ollut jo kauan ja ne ovat eriytyneet. Ammattitaitoiset työnantajat katsovat, mistä amkista olet valmistunut. Jos olet jostain perähikiän amkista tai xamkista tai ties mistä minne pääsee tyyliin jokainen hakija, ei se ole kovin arvostettua. Eri asia on pk-seudun amkit, joihin on oikeasti vaikea päästä sisään.
Valitse ensin hyvä amk, sen jälkeen sieltä hyvä ala esim. tekoäly, data-analyytiikka tms, niin työllisyysmahdollisuudet ovat hyvät.
En suosittele miisään nimessä. Olen itse siis tradenomi-opiskelija ja kahden vuoden opiskelujen jälkeen en tunne, että minulla on minkäänlaisia avaimia työtekoon.
Kaikki kurssit ovat ryhmätöitä, joissa opiskelijat opettavat toisilleen. Noin 80% esitelmissä oppilaat opettavat vanhaa tai väärää tietoa, eivätkä opettajat puiutu.
Ryhmätöissä on myös PALJON henkilöitä, jotka tekevät vaan minimaalin ja kaatavat työt sinun niskaan. Ryhmätyöt ovat usein 40-50% kurssiarvosanastasi, eli jos muut ryhmäläiset perseilevät, se vaikuttaa sinun arvosanaan.
Ja saan siis arvosanoiksi 4-5 mutta silti tietämykseni siitä mitä minun kuuluu tehdä on 0. Myös ainakin meidän oppilaitoksessa ei opeteta lainkaan esimerkiksi tärkeitä johtamisen ohjelmia ynnämuita.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele miisään nimessä. Olen itse siis tradenomi-opiskelija ja kahden vuoden opiskelujen jälkeen en tunne, että minulla on minkäänlaisia avaimia työtekoon.
Kaikki kurssit ovat ryhmätöitä, joissa opiskelijat opettavat toisilleen. Noin 80% esitelmissä oppilaat opettavat vanhaa tai väärää tietoa, eivätkä opettajat puiutu.
Ryhmätöissä on myös PALJON henkilöitä, jotka tekevät vaan minimaalin ja kaatavat työt sinun niskaan. Ryhmätyöt ovat usein 40-50% kurssiarvosanastasi, eli jos muut ryhmäläiset perseilevät, se vaikuttaa sinun arvosanaan.
Ja saan siis arvosanoiksi 4-5 mutta silti tietämykseni siitä mitä minun kuuluu tehdä on 0. Myös ainakin meidän oppilaitoksessa ei opeteta lainkaan esimerkiksi tärkeitä johtamisen ohjelmia ynnämuita.
Lisänä oma kokemukseni myös perseilevistä työtä välttävistä ryhmäläisistä on se, että jos heitä on useampi ryhmässä, niin he liittäytyvät yhteen ja jos valitat opettajille, niin sinusta tehdään syntipukki ja he valehtelevat opettajalle. Eli opettajalle kertominen ei auta tilanteeseen ollengaan ja sinusta tehdään se, joka ei muka toimi ryhmän kanssa, vaikka olisit tehnyt 80% ryhmätyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ah, etäopinnot<3
Tradenomeja on niin paljon että kaikki eivät voi mitenkään työllistyä.
Taloushallinnon tradenomi, 10v töissä, pääsin suoraan koulusta. Palkka 2500e
Vierailija kirjoitti:
Amkeja on ollut jo kauan ja ne ovat eriytyneet. Ammattitaitoiset työnantajat katsovat, mistä amkista olet valmistunut. Jos olet jostain perähikiän amkista tai xamkista tai ties mistä minne pääsee tyyliin jokainen hakija, ei se ole kovin arvostettua. Eri asia on pk-seudun amkit, joihin on oikeasti vaikea päästä sisään.
Valitse ensin hyvä amk, sen jälkeen sieltä hyvä ala esim. tekoäly, data-analyytiikka tms, niin työllisyysmahdollisuudet ovat hyvät.
Oho, onko näin? Mitä mieltä Oulun amk tradenomikoulutuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Data-analytiikkaa opiskellut tradenomi on ravintoketjun pohjalla. Työt menevät dippainsseille ja maistereille. Tuo on niin tyhjä arpa kuin vain voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Data-analytiikkaa opiskellut tradenomi on ravintoketjun pohjalla. Työt menevät dippainsseille ja maistereille. Tuo on niin tyhjä arpa kuin vain voi olla.
Markkinointi taitaa olla samalla tasolla. Pitää olla 101% innostunut markkinoinnista ja opiskella markkinointia myös opintojaksojen ulkopuolella, että saat töitä.
Johtamisen linjassa sama juttu, pitää tehdä paljon töitä, jos haluat muuta töitä kuin kassalla olla.
Finanssin puolella myös ylimääräisiä paljon, koska pankkien ja vakuutusalojen työpaikat vähentyneet törkeästi.
Ok, kuulostaa siltä, että kannattaa opiskella jotain muuta jos töitä haluaa? Siis palkallista työtä, eikä loputonta harjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
IT-tradenomina työllistyy jos osaa koodata ja/tai käy mieletön säkä löytää jo opiskeluaikoina työn jostain softafirmasta tms. Tusina-tradena työllistyminen on astetta vaikeampaa. Kannattaa seurata mitä trendejä ICT-alalla nousee ja opiskella itsenäisesti netissä niitä. Kaikki mahdolliset sertifikaatit on hyvä sijoitus. Talouspuolen tradenomeja on paljon yrityksissä hyvissä tehtävissä, kuten controller, tilintarkasta sekä kehitystehtävissä jne. Kannattaa opiskella ylimääräistä ja todella sisäistää asiat.
Lopppujen lopuksi tradenomi-tutkinto on merkonomi lamalisällä eli tutkintoa on venytetty yhdellä lisävuodella. Amk-insinöörit opiskelevat puoli vuotta pitempään omaa tutkintoaan.
Perus-softankehityksessä ei tällä hetkellä ole työvoimapulaa, mutta esim. data-analytiikka ja tekoälyyn/koneoppimiseen liittyvä ohjelmointi työllistävät lehtijuttujen mukaan tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Ok, kuulostaa siltä, että kannattaa opiskella jotain muuta jos töitä haluaa? Siis palkallista työtä, eikä loputonta harjoittelua.
Ehdottomasti, jos ei ole sellaista palavaa kiinnostusta ja halua johonkin tradenomi-alueeseen. Tradenomit ei nimittäin saa sellaista "tässä kaikki mitä tarvitset, nyt olet valmis töihin" koulutusta, vaan sieltä täältä vähän siitä ja tästä tietoa, mikä jättää sut lopulta tyhjän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti, jos ei ole sellaista palavaa kiinnostusta ja halua johonkin tradenomi-alueeseen. Tradenomit ei nimittäin saa sellaista "tässä kaikki mitä tarvitset, nyt olet valmis töihin" koulutusta, vaan sieltä täältä vähän siitä ja tästä tietoa, mikä jättää sut lopulta tyhjän päälle.
Höpöhöpö. Tradenomi opiskelee niitä valinnaisia kursseja, mitä haluaa eli mihin haluaa suuntautua. Itse olen HR-tradenomi ja työskentelen omalla alallani HR-asiantuntijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, sitä en todellakaan halua. Mietin tätä toiseksi tutkinnoksi, yksi tuollainen tutkinto löytyy jo, joka jätti tyhjän päälle. Harmi, ala kyllä kiinnostaa.
Tilinpäätöstaitoisia tradenomeja tarvitaan ja palkataa yhä. Olen kv-tradenomi ja hanttihommien kautta edennyt ihan hyvään business controllerin asemaan. Kyllä sillä koulutuksesta tietysti hyötyä on, mutta tarvitaan myös käytännön oppimista. Suoraan koulun penkiltä ei tradenomi pääse hyväpalkkaisiin ammatteihin. Tai ainakin tämä on minun kokemus.