Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työtön, mies ei. Minulle kuuluu hänen mielestään kaikki kotityöt

Vierailija
26.05.2023 |

Koiran ulkoilutuksista riidellään, kun mies ei millään haluaisi viedä ja jos vie, tulee viiden minuutin päästä takaisin jo.

Teen ruoat, siivoan, pesen pyykit, tarkistan läksyt, huolehdin koiran. Pihatöitäkin yrittää sälyttää minulle. En ole viherpeukalo, joten omalta osaltani piha ei vaadi kummoisia, mutta ruukkukukat on hyvä joskus kastella ja nurmikko ajaa.

Olen yrittänyt puhua miehen kanssa, ja hän on vakaasti sitä mieltä että sitten tehdään puoliksi kun saan töitä. Sitä ennen koska olen vain kotona, minulta hoituu siinä kätevästi kaikki. Jos en saa töitä pian, tulen hulluksi. Minulla ei käytännössä ole vapaa-aikaa, vaan olen kotona 24/7, ellen ole kaupassa tai viemässä lapsia jonnekin.

Työpaikan menetin yli vuosi sitten. Samalla meni aikuiskontaktit :( Ei ole varaa harrastaa ja ystäviä ei ole ollut koskaan. Taidan olla masentunut.

Kommentit (248)

Vierailija
41/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olin työtön, tein kaikki kotityöt kyselemättä ja valittamatta. Tein sen ihan hyvästä tahdosta vaimoani kohtaan. En oikein ymmärrä tätä valittamista.

Mies

No, minä en olisi kaikkea tehnyt.

Vierailija
42/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kuulu, mikä hiton virka sulla on muuten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies oli työtön ja minä töissä, mutta silti miehen mielestä kotityöt kuuluivat vain mulle, vaikka maksoin 100 % asumisesta, ruuista ja sähköstä. Miehen tuet oli miehen mielestä miehen omaa harrasterahaa. On entinen mies.

Mielikuvitus ex taas

Olisikin. Valitti vielä jatkuvasti, kuinka "minä saan kaiken niin helpolla".

Vierailija
44/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne kuuluu monesti oli nainen sitten töissä tai ei, koska tasa-arvo eiku...miten se ny menikään?

Vierailija
45/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sisäkkö. Hyväksy osasi.

Vierailija
46/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te oikein elätte, jos kotitöihin menee yli 8h päivässä? Monet ihmiset käyvät töissä ja hoitavat yksin kaikki kotityöt ja heillä on silti muutakin elämää.

Niin, miksei AP:n mies siis ehdi hoitaa omaa osuuttaan kotitöistä?

Mikä on se "oma osuus" ja miten se lasketaan?

Tilanteesta riippuen. Esimerkiksi omien sotkujen siivoamimen, omien vaatteiden peseminen ja omien ruokien laittaminen. Sinkku tekee nämä kaikki itse, eikä voi olettaa että jos pariutuu näitä ei tarvitsisi tehdä.

Eli kun toinen on kotona toisen ollessa töissä, hänen ei tarvitse, eikä pidä, pestä pyykkiä, jos on jo aiemmin samalla viikolla pessyt kaksi koneellista kaikkien pyykkejä? Montako pyykinpesua vastaan ikkunoiden pesua?

Jos työssäkäyvä voi hyötyä kotona olevan ajalla, niin kotona oleva voi sitten vastaavasti hyötyä työssäolevan rahoista. Aika ja raha ovat toisiinsa verrattavissa olevia.

Vierailija
47/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kaikkea kuulu tehdä, mutta kyllä mä vaan näin kotiäitinä mielummin teen ne hommat aamulla ja päivällä ettei sit illalla tarvii. Lasten hoito ja koiran lenkitys teillä tietysti ei ole kotityö ja luulis miehenkin haluavan ne hoitaa.

Vierailija
48/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään kaikkea kuulu tehdä, mutta kyllä mä vaan näin kotiäitinä mielummin teen ne hommat aamulla ja päivällä ettei sit illalla tarvii. Lasten hoito ja koiran lenkitys teillä tietysti ei ole kotityö ja luulis miehenkin haluavan ne hoitaa.

Sinulla ei olekaan mitään tuloja vaan miehesi maksaa ihan kaiken sinun sukkahousuista asumiseen.

Vierailija
49/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te oikein elätte, jos kotitöihin menee yli 8h päivässä? Monet ihmiset käyvät töissä ja hoitavat yksin kaikki kotityöt ja heillä on silti muutakin elämää.

Niin, miksei AP:n mies siis ehdi hoitaa omaa osuuttaan kotitöistä?

Mikä on se "oma osuus" ja miten se lasketaan?

Kuka ne sinkun kotityöt tekee?

No sinkkuhan ne tekee, eli avioliitossa ja yhteisessä perheessä jokainen hoitakoon vain oman osansa. Lattioista imuroidaan vain puolet, ruoat tehdään vain itselleen ja sängystäkin pedataan vain se oma puolikas. Auton renkaistakin kumpikin vaihtaa kaksi.

Ja maksaa puolet kuluista, oli töissä tai ei.

Vierailija
50/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olin työtön, tein kaikki kotityöt kyselemättä ja valittamatta. Tein sen ihan hyvästä tahdosta vaimoani kohtaan. En oikein ymmärrä tätä valittamista.

Mies

Mä en tekisi.

Vierailija
51/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan yksinhuoltajana ole muuta elämää.

Vierailija
52/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies maksaisi kaiken elämisen, hygieniatarvikkeet, vuokran, kampaajan, salikortin jne. niin toki tekisin kaikki kotityöt sitä vastaan. Mutta Suomessahan työtön saa tukia, joten ei se kumppani ole kaikista kuluista vastuussa. Töissäkäyvän pitää silloin tehdä kotitöitä jonkin verran, eihän hän yksin asuessakaan selviä ilman niitä.

Vierailija
53/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääköhän mies, että lasten hoito on raskaampaa kuin töissä käynti?

Ymmärtääköhän edellisen viestin kirjoittaja, että lapset on koulussa eikä kotona 24/7? Miksi muuten niitä läksyjä tarkistettaisiin?

Vierailija
54/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies maksaisi kaiken elämisen, hygieniatarvikkeet, vuokran, kampaajan, salikortin jne. niin toki tekisin kaikki kotityöt sitä vastaan. Mutta Suomessahan työtön saa tukia, joten ei se kumppani ole kaikista kuluista vastuussa. Töissäkäyvän pitää silloin tehdä kotitöitä jonkin verran, eihän hän yksin asuessakaan selviä ilman niitä.

Ihminen voi olla Suomessa tuloton, jos ei ole statukseltaan työtön. Esim. opiskelija, joka on käyttänyt kaikki opintorahakuukautensa eikä käy töissä. Puolisolle jää sitten vaihtoehdoiksi elättää kokonaan tai erota.

Vierailija
55/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa erilleen. Sen jälkeen kummallakaan ei ole sanomista toisen kotitöiden tekemiseen tai tekemättä jättämiseen ja kumpikin tekee oman kotinsa kotityöt.

Emme ole koskaan asuneet yhdessä ja meillä on kaksi kotia, mieheni koti ja minun ja lasten koti. Mieheni maksaa enemmän lasten menoista, koska lapsista aiheutuu minulle enemmän kuluja ja vaivaa. Tämäkään ei tosin kelpaisi minulle, jos mieheni valittaisi eikä tippaakaan arvostaisi kaikkea sitä, mitä teen. Kerran on yrittänyt lähteä arvostelemaan mm. kotitöideni tekemistä, mutta mieli muuttui hyvin äkkiä, kun ilmoitin, että voidaan vaihtaa asuntoja heti ja hän voi hoitaa minun kotini ja kaiken siihen sisältyvän seuraavan kuukauden ajan ja arvostella sen jälkeen. Kykenemättömyys asettua toisen asemaan ja arvostuksen puute ovat sata kertaa isompia ongelmia kuin se kuka tekee enemmän ja kuka vähemmän.

Vierailija
56/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 1,5 v lomautettuna, tein kaikki kotityöt.

Tein viikkosiivouslistan, jota edelleen noudatetaan.

Meillä ei ole pihaa, mutta joka pv siivoan jotain ruokatunnilla.

Ruoka mikroon, samalla tyhjennän tiskikoneen. Se 5-10 min, mitä jää, laitan vaikka vessaan pesuaineet vaikuttamaan ja pesen töiden jälkeen loppuun.

Pesukone pyörii yksin ja voin käydä kesken työpäivän laittamaan kuivausrumpuun jne.

Karsi tavaraa ja tee suunnitelma

Vierailija
57/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kumpikaan ei halua lenkittää koiraa, sille kannattaa etsiä uusi koti.

Moni nauttii koiralenkeistä, siinähän pääsee pois kotoa ja saa omaa aikaa.

Vierailija
58/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei olekaan mitään tuloja vaan miehesi maksaa ihan kaiken sinun sukkahousuista asumiseen.

Mistä sinä hänen tulot tiedät??

Ihmisillä on muitakin tulonlähteitä kuin palkkatyö. Esim minulla. Tulotasoni on sama kuin miehelläni, vaikka ulospäin olen "kotiäiti". 

Vierailija
59/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärrä tätä kotityön määrää nykyihmisillä. 

Kai pesukoneen ja tiskikoneen voi ihan ohimennen täyttää ja tyhjentää. Luulisi, että joskus on aikaa/tylsää, jolloin voi imuroida. Safkaa nyt jokainen tekee päivittäin. Vessan pesut, lakanoiden vaihdot menee ihan rutiinilla. Olisi loogista, että se kenellä on enemmän aikaa ja kotona tekee ihan luonnostaan noita juttuja.

Vierailija
60/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen keksii näitä juttuja...