Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työtön, mies ei. Minulle kuuluu hänen mielestään kaikki kotityöt

Vierailija
26.05.2023 |

Koiran ulkoilutuksista riidellään, kun mies ei millään haluaisi viedä ja jos vie, tulee viiden minuutin päästä takaisin jo.

Teen ruoat, siivoan, pesen pyykit, tarkistan läksyt, huolehdin koiran. Pihatöitäkin yrittää sälyttää minulle. En ole viherpeukalo, joten omalta osaltani piha ei vaadi kummoisia, mutta ruukkukukat on hyvä joskus kastella ja nurmikko ajaa.

Olen yrittänyt puhua miehen kanssa, ja hän on vakaasti sitä mieltä että sitten tehdään puoliksi kun saan töitä. Sitä ennen koska olen vain kotona, minulta hoituu siinä kätevästi kaikki. Jos en saa töitä pian, tulen hulluksi. Minulla ei käytännössä ole vapaa-aikaa, vaan olen kotona 24/7, ellen ole kaupassa tai viemässä lapsia jonnekin.

Työpaikan menetin yli vuosi sitten. Samalla meni aikuiskontaktit :( Ei ole varaa harrastaa ja ystäviä ei ole ollut koskaan. Taidan olla masentunut.

Kommentit (248)

Vierailija
21/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksat puolet kuluista, ei sinun tarvitse tehdä yhtään enempää kuin miehen.

Vierailija
22/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt jo kysyä miten sitten toimitte kun mies vaikka saa kenkää yt myötä. Päteekö samat säännöt sittenkin!?. Muutenkin, voit siivota niin vähän kuin tahdot. Jätät ukon kalsarit pesemättä. Pitäähän sunkin ottaa vapaapäivät ja lomat siivouksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kuuluu sinulle, jos mies maksaa yksin koko perheen kulut.

On ihan turha kuvitella, että mies tekisi puolet kotitöistä sen jälkeen, kun saat taas töitä. Sinulle ne jää sittenkin.

Vierailija
24/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin minkä tahansa hanttityön vastaan ihan mielenterveydenkin takia.

Vierailija
25/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ TEE. Ei se työssäkäynti oikeuta mihinkään kotipalveluun. Ihan yhtälailla se on miehesi koti, jota hänen kuuluu hoitaa kävi töissä tai ei. Samoin yhteisen lemmikin ja yhteisten lasten hoito ja huolehtiminen kuuluu kummallekin perheen aikuiselle. Toki kotona oleva voi tehdä enemmän, mutta se ei tarkoita sitä, että toinen voisi käydä 5 minuutin koiralenkillä sen takia, että on ollut töissä!

Vierailija
26/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te oikein elätte, jos kotitöihin menee yli 8h päivässä? Monet ihmiset käyvät töissä ja hoitavat yksin kaikki kotityöt ja heillä on silti muutakin elämää.

Niin, miksei AP:n mies siis ehdi hoitaa omaa osuuttaan kotitöistä?

Mikä on se "oma osuus" ja miten se lasketaan?

Vierailija
27/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi käyttänee työntekoon matkoineen kymmenisen tuntia päivässä.

Tuossa ajankäytössä menee se raja, mitä voi sinulta vaatia.

Se mitä et siinä ajassa saa tehdyksi tulee jakaa teille yhteisesti hoidettavaksi.

Olen myös aivan varma että sinulla on vapaa-aikaa. Et tee kotitöitä yhtä soittoa 16 h päivässä.

Milläs ajalla AP hakee uusia töitä?

Jos ei 10 tuntiin päivässä saa mahdutettua työnhakua ja kotitöitä, niin on kumma.

Ja kuten kirjoitin, mitä ei siinä ajassa saa hoidetuksi, niin se jaetaan yhteisesti hoidettavaksi.

Vierailija
28/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te oikein elätte, jos kotitöihin menee yli 8h päivässä? Monet ihmiset käyvät töissä ja hoitavat yksin kaikki kotityöt ja heillä on silti muutakin elämää.

Tilanteesta riippuen. Esimerkiksi omien sotkujen siivoamimen, omien vaatteiden peseminen ja omien ruokien laittaminen. Sinkku tekee nämä kaikki itse, eikä voi olettaa että jos pariutuu näitä ei tarvitsisi tehdä.

Vierailija
29/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne sinkun kotityöt tekee?

Vierailija
30/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanteesta riippuen. Esimerkiksi omien sotkujen siivoamimen, omien vaatteiden peseminen ja omien ruokien laittaminen. Sinkku tekee nämä kaikki itse, eikä voi olettaa että jos pariutuu näitä ei tarvitsisi tehdä.

Eli kun toinen on kotona toisen ollessa töissä, hänen ei tarvitse, eikä pidä, pestä pyykkiä, jos on jo aiemmin samalla viikolla pessyt kaksi koneellista kaikkien pyykkejä? Montako pyykinpesua vastaan ikkunoiden pesua?

Vierailija
31/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin tein melkein kaikki kotityöt silloin kun olin työttömänä ja mies töissä. Mun mielestä se oli reilua, kun mies käy tienaamassa meille ja on väsynyt töiden jälkeen. Meillä ei kyllä ole lapsia, joten ehkä kotitöitä on vähemmän, mutta en nyt ihan usko että (kouluikäisten) lasten kanssakaan saisin kaikkia työpäivän tunteja käytettyä kotitöihin, kun sentään on nykyään kodinkoneita, jotka hoitavat työläimmät työt (pyykki, tiskit jne)

Vierailija
32/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki kuuluu sinulle, jos mies maksaa yksin koko perheen kulut.

On ihan turha kuvitella, että mies tekisi puolet kotitöistä sen jälkeen, kun saat taas töitä. Sinulle ne jää sittenkin.

Mutta näin ei ole, että mies maksaisi perheen kulut.

Vierailija
33/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun toinen on kotona toisen ollessa töissä, hänen ei tarvitse, eikä pidä, pestä pyykkiä, jos on jo aiemmin samalla viikolla pessyt kaksi koneellista kaikkien pyykkejä? Montako pyykinpesua vastaan ikkunoiden pesua?

Voiko ikkunat jättää pesemättä, jos pyykit on puhtaat?

Vierailija
34/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies oli työtön ja minä töissä, mutta silti miehen mielestä kotityöt kuuluivat vain mulle, vaikka maksoin 100 % asumisesta, ruuista ja sähköstä. Miehen tuet oli miehen mielestä miehen omaa harrasterahaa. On entinen mies.

Vierailija
35/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne sinkun kotityöt tekee?

No sinkkuhan ne tekee, eli avioliitossa ja yhteisessä perheessä jokainen hoitakoon vain oman osansa. Lattioista imuroidaan vain puolet, ruoat tehdään vain itselleen ja sängystäkin pedataan vain se oma puolikas. Auton renkaistakin kumpikin vaihtaa kaksi.

Vierailija
36/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, että olet masentunut on tietysti toinen juttu. Mutta se ei liity (ainakaan suoraan) noihin kotitöiden jakamiseen. Tietysti miehesi olisi hyvä huomata, että sinulla ei ole kaikki hyvin, jos et ehdi/jaksa hoitaa kaikkia kotitöitä siinä ajassa kun hän on töissä. Koiran ulkoilutus ja pihatyöt voisi kyllä hyvin irrottaa tuosta "kotityö"-kategoriasta ja ottaa sen yhteisenä hyötyliikuntana.

Tuollaisessa jaossa on myös se vaara, että teet niitä kotitöitä käytännössä ihan yhtä paljon, sitten kun taas löydät töitä. Tässä ei nyt ole ongelmana se, mikä on oikein ja mikä olisi kohtuullista, vaan se, että teidän pitäisi olla yhtä mieltä kotitöiden jakamisesta.

Vierailija
37/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidat kodin siihen asti, että se on sulle ok ja sun on mukava siellä olla, mutta puolison jättämät pyykit, tiskit yms jätät siivoamatta. Koiran hoitaa se joka sen omistaa.

Vierailija
38/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin tein melkein kaikki kotityöt silloin kun olin työttömänä ja mies töissä. Mun mielestä se oli reilua, kun mies käy tienaamassa meille ja on väsynyt töiden jälkeen. Meillä ei kyllä ole lapsia, joten ehkä kotitöitä on vähemmän, mutta en nyt ihan usko että (kouluikäisten) lasten kanssakaan saisin kaikkia työpäivän tunteja käytettyä kotitöihin, kun sentään on nykyään kodinkoneita, jotka hoitavat työläimmät työt (pyykki, tiskit jne)

No, jaa. Kyllä se työssäkäyvä voi silti koiran lenkittää, käydä ruokakaupassa, leikata nurmikon tms. Aika sukkelaa, jos aikuisella ei ole töiden lisäksi muita velvotteita :D tulee kotiin makaamaan valmiiseen pöytään?

Vierailija
39/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin työtön, tein kaikki kotityöt kyselemättä ja valittamatta. Tein sen ihan hyvästä tahdosta vaimoani kohtaan. En oikein ymmärrä tätä valittamista.

Mies

Vierailija
40/248 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies oli työtön ja minä töissä, mutta silti miehen mielestä kotityöt kuuluivat vain mulle, vaikka maksoin 100 % asumisesta, ruuista ja sähköstä. Miehen tuet oli miehen mielestä miehen omaa harrasterahaa. On entinen mies.

Mielikuvitus ex taas