Ukkonen ja päänsärky. Tieteellisesti ei ole todistettu yhteyttä?
Kuitenkin moni kokee saavansa päänsäryn ukkosella. Mistähän se sitten johtuu? Saavat niitä muutenkin mutta vain tuolloin huomaavat sään erikseen?
Kommentit (24)
On todistettu ja se johtuu ilmapaineen muutoksesta
.
Pryyyyyt!
Matala- ja korkeapaine aiheuttaa oireita esim. fibromyalgiapotilaille ja niille, joilla on hermovaurioita kehossa (esim. olleet lapsena onnettomuudessa).
Vierailija kirjoitti:
.
Pryyyyyt!
Eli ei liity ukkoseen?
Mulla tulee päänsärky usein ukkosella enkä ole ollut koskaan missään onnettomuudessa enkä sairasta mitään muuta kuin päänsärkyjä.
Mullakin, mutta sellainen "minikrapula"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Pryyyyyt!
Eli ei liity ukkoseen?
Ukkosella on yleensä matalapaine.
Ilma silloin raskas ja sähköinen. Saan myös ukkosesta päänsärkyä. Vahva musta kahvi auttaa ei kermaa ei sokeria. Äiti vainaan ohjetta noudan ja hyväksi todettu. Kuppi tai pari auttaa vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee päänsärky usein ukkosella enkä ole ollut koskaan missään onnettomuudessa enkä sairasta mitään muuta kuin päänsärkyjä.
Mulla sama, tänään ei tosin jostain syystä ole ollut. Todella outoa.
Yleensä päätä alkaa särkeä jo ennen kuin se ukkonen tulee.
Silloinhan on yleensä tukalan, hautova kosteahko ilma, joka aiheuttaa joillekin huonoa oloa ja päänsärkyä.
Ukkosen ja sateen jälkeen ilma on ikäänkuin puhtaampaa ja raikkaampaa. Virkistävää.
Se on vaan niin, että toisten ihmisten elimistö on herkempi kuin toisten. Tunnetaan lämpö, kuumuus ja kylmyys kehossa eritavoin.
Se on aivan sama juttu, kuin että joidenkin elimistö ei kestä laktoosia yms. Ja toisten taas kestää vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
esim tässä todistettu
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0333102412474507
mutta taviksen mielestä ei ole todistettu, jos se ei lue Ilta-Sanomissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, tänään ei tosin jostain syystä ole ollut. Todella outoa.
Oli niin nopea ukonilma.
Oli kauhea päänsärky eilen ja tänään. Aamupäivällä kahden kahvikupin jälkeen helpotti vähän ja tänään ukkosen jälkeen huomattavasti.
Ainakin itse huomaan selvästi olotilassa syvän matalapaineen. Varmasti tätä on tutkittu ja näyttöä löytyy.
Itsellä auttoi kolme extra vahvaa kahvikupillista. Päänsärky on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Pryyyyyt!
Eli ei liity ukkoseen?
Ehkä liittyy, ehkä ei. Onhan monilla päänsärkyä muutenkin kuin ukkosella.
Harvemmin on ukkosta niin, että minulla ei olisi päänsärkyä ennen sitä, ei enää ukkosen aikana.
Ukkospäänsärky liittyy siihen, että ennen ukkosta on lämmin, kostea sää, jolloin ihminen haihduttaa paljon eikä muista juoda riittävästi vettä. Kuivumispäänsärky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Pryyyyyt!
Eli ei liity ukkoseen?
Ukkosella on yleensä matalapaine.
Ei se oireilu johdu siitä, vaan myrsky aiheuttaa ilmanpaineeseen mikrovärähtelyä, jonka sisäkorvan tasapainoelimet aistivat ja joillekkin se aiheuttaa erityyppiisiä oireita kuten päänsärkyä tai kolotusta. Värähtelyä ilmenee jo ennen kun myrsky on edes saapunut. Isoissa myrskyissä oireet saattavat tulla jo aikaisempana päivänä kun mysky lähestyy. Tämä ei ole edes ainut tapa jolla oireita syntyy, mutta kaikki liittyvät ilmanpaineen muutoksiin.
Psykosomaattista varmaan