Miksi lapsen luokalla asioita hoitavat vain äidit?
26 lasta, ihan sama mikä asia on organisoitavana. Luokan joulumyyjäiset, lahja opelle, mitä ikinä - 99 % luokan whatsapp-ryhmässä asiaa organisoivista on lasten äitejä. Mikseivät ISÄT hoida näitä asioita? Ensi kerralla sinä äiti, oletusvanhempi, pyydä isää hoitamaan vastaavat kun näitä tulee jos hän ei itse tee aloitetta. Ei enää ryhdytä tähän automaattisesti.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmaailman hömpötyksiä sitä koulussa nykyään onkin.
Sitten ihmetellään kun vanhemmat on loppuun palaneita, kun täytetään heidän vapaa-aikansakin kaikella turhalla sälällä millä ei ole mitään tekemistä hoidettavan asian kanssa eli koulun käynti. Koulussa ei olla viihtymässä, siellä ollaan suorittamassa tutkinto jolla saa seuraavan tutkinnon ja lopulta työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään kun vanhemmat on loppuun palaneita, kun täytetään heidän vapaa-aikansakin kaikella turhalla sälällä millä ei ole mitään tekemistä hoidettavan asian kanssa eli koulun käynti. Koulussa ei olla viihtymässä, siellä ollaan suorittamassa tutkinto jolla saa seuraavan tutkinnon ja lopulta työpaikan.
Lisätään tähän vielä lapsen harrastus, jossa pitää olla vanhempien aktiivisesti mukana. Varsinkin urheilijoilla se on useammin isä kuin äiti, joka taas osallistuu myyjäisten valmisteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole kumpikaan käyttänyt aikaa tuollaiseen turhaa toimintaan. Lapset käy koulussa oppimassa, ei olla koko perhe sosiaalistumassa.
Lapsellasi ei varmasti ole myöskään harrastuksia tai kavereita.
Kaverit ovat nimenomaan harrastuksista, ja koulukaveruuteen ei millään tavalla vaikuta vanhempien touhottaminen opettajien lahjoissa ja myyjäisissä, vaan kaveruus muodostuu lasten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätään tähän vielä lapsen harrastus, jossa pitää olla vanhempien aktiivisesti mukana. Varsinkin urheilijoilla se on useammin isä kuin äiti, joka taas osallistuu myyjäisten valmisteluun.
Se isä käy niissä harrastuksissa ollakseen muiden miesten kanssa, ei siksi että sitä kiinnostaisi se mitä lapsi tekee. Lapsi on korkeintaan väline jolla kilpaillaan muiden isien kanssa. Muuten toiminnan tarkoitus on päästä pois kotoa työpäivän jälkeen, vältellä kotitöitä ja ylikireää vaimoa jonka elämän tehtävä on tehdä vaikutus johonkin vihaamaansa Sirpaan luokan vanhempien WA ryhmässä.
Meillä mies lähinnä hoitaa esikoisen kouluasioita, en edes itse ole vanhempien wa-ryhmässä.
Hoidan puolestani enemmän nuorimman lapsen asioita. Keskimmäisen lapsen asioita taas molemmat.
Aivan turhaa touhua kaikenlaiset myyjäiset ja muut varankeruut.
Mikä järki on käyttää paljon aikaa ja vaivaa esimerkiksi myyjäisien järjestämiseen?
Tehdään ja tohkotetaan itse omalla rahalla ja ajalla tuotteita myyntiin ja sitten ostetaan toisten tekemiä tuotteita takaisin ja kuin tyhjästä "luokka sai rahaa".
Kaikki tämä turha paska vältetään, kun jokainen perhe antaa sen kympin tai kaksi silloin kun rahaa johonkin tarvitaan.
monet isät eivät välitä lapsistaan pätkääkään tärkeämpää ovat omat harrastukset ja kaverit...
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinani kuusi vuotta lasteni koulun vanhempainyhdistyksen hallituksessa ja siellä oli useampikin isä mukana. Kun järjestimme jotain mukavaa toimintaa lapsille, esimerkiksi kevät- ja joulutempauksen, niin isejä oli paljon, myls mieheni oli muutamankin kerran paistamassa makkaroita ja kaikkea muutakin.
Myös vanhempainilloissa oli isejä hyvinkin puolet vanhemmista.
Meillä pääkaupunkiseudulla meninsiis näin, teidän alueen isät ovat ehkä muissa jutuissa mukana, esimerkiksi lasten harrastustoiminnassa tai sitten mammat haluavat jääräpäisesti ja marttyyreina ottaa vastuun kaikesta. Meillä ei.
varmaan pääkaupungin seuduillakin on eroja. Esim.krunikassa, lähinnä vain äipät paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki on käyttää paljon aikaa ja vaivaa esimerkiksi myyjäisien järjestämiseen?
Tehdään ja tohkotetaan itse omalla rahalla ja ajalla tuotteita myyntiin ja sitten ostetaan toisten tekemiä tuotteita takaisin ja kuin tyhjästä "luokka sai rahaa".
Kaikki tämä turha paska vältetään, kun jokainen perhe antaa sen kympin tai kaksi silloin kun rahaa johonkin tarvitaan.
Niin, onhan se kaikki muutama tumti vuodessa tosi paskaa mikä antaa lapselle esimerkkiä yhteisöllisestä toiminnasta.
Tämä on vain yksi esimerkki niistä vanhempien töistä ja vastuista, joita miehet eivät VIITSI.
Ne ovat laiskoja paskoja. Tai kylmiä, piittaamattomia, mitä lie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin, että se harrastuskuskaaminen useita kertoja viikossa ja kaikki siihen liittyvät muut vanhemman velvollisuudet kuormittaa paljon enemmän kuin satunnaiset koulun jutut.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vain yksi esimerkki niistä vanhempien töistä ja vastuista, joita miehet eivät VIITSI.
Ne ovat laiskoja paskoja. Tai kylmiä, piittaamattomia, mitä lie.
ei kuitenkaan pidä yleistää jos itse olet huonon miehen valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Jonninjoutavia tehtäviä noi joulumyyjäiset tai opettajien lahjat
Lapsille tärkeitä.
Meillä ei onneksi ollut mitään luokan vanhempien WA ryhmää. Eikä myöskään mitään vuosittaisia joulumyyjäisiä. Eikä yhteistä lahjoja opettajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se kaikki muutama tumti vuodessa tosi paskaa mikä antaa lapselle esimerkkiä yhteisöllisestä toiminnasta.
Todella surkeaa yhteisöllisyyttä, kun siihen painostetaan väkisin ne, joilla on vähiten aikaa ja halua. Esimerkkinä vessapaperin myynti. Miten se toteutetaan, kun huoltaja on vakavasti sairas, sukua ei ole lähistöllä ja kylässä asuu 1000 ihmistä, joista kaikki myyvät vessapaperia ------toisilleen.
Yhteisöllisyys ei synny vessapaperi- ja mokkapalapakotuksella. Se syntyy kun tehdään vapaaehtoisesti yhdessä jotain mitä halutaan.
Olen itse työskennellyt vasta vajaan vuoden koulussa. Olen huomanmut, että aika usein koulustakin lapsen asioissa ensisijaisesti soitetaan /viestitään äidille vaikka molempien numerot olisi listassa.
Tätä kannattaa myös meidän lasten kanssa työskentelevien pyrkiä aktiivisesti muuttamaan.
Eräässä podcastissa juuri juontaja kertoi, kuinka vähän hämmästyi sitä mitä monet kyselivät "miten miehesi päästää sut noin pitkälle työmatkalle ja kuka teidän lasten kanssa on"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella surkeaa yhteisöllisyyttä, kun siihen painostetaan väkisin ne, joilla on vähiten aikaa ja halua. Esimerkkinä vessapaperin myynti. Miten se toteutetaan, kun huoltaja on vakavasti sairas, sukua ei ole lähistöllä ja kylässä asuu 1000 ihmistä, joista kaikki myyvät vessapaperia ------toisilleen.
Yhteisöllisyys ei synny vessapaperi- ja mokkapalapakotuksella. Se syntyy kun tehdään vapaaehtoisesti yhdessä jotain mitä halutaan.
Tuollaisissa ei mitenkään. Ne pitäisi olla koulun ja kodin yhteistyöpäiviä joihin osallistuvat perheet yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän tavalla tällainen touhu antaa esimerkkiä yhteisöllisestä toiminasta, ainakaan järkevästä sellaisesta? Eihän se lapsi tässä mitään tee.
Meillä hoidan minä, koska olen ruotsinkielinen ja mieheni ei. Lapsi on siis ruotsinkielisessä koulussa. Mutta kyllä ainakin oman lapsen luokalla isät hoitaa lasten kouluasioita ihan tasavertaisesti äitien kanssa. Suunnilleen saman verran isisä kuin äitejä näkyy kaikissa tapahtumissa, juhlissa, vanhempainilloissa jne.
Sinun on turhempi, koska sen vanhemmat on tyhjäpäitä.