Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos masentuneella voi olla hyviä päiviä, niin millä kriteereillä keskivaikea masennus diagnosoidaan?

Vierailija
25.05.2023 |

Kaikilla meillä on hyviä ja huonoja päiviä. Läheisellä on diagnoosina keskivaikea masennus, vaikka hänellä on 50-50 hyviä ja huonoja päiviä. Niinhän minullakin, eikä koskaan kukaan ole edes epöilkyt masennusta.

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä että ei käy töissä eikä hymyile paljon.

Mulla on hymy aina mukana matkassa. Ylihymyilen. Kai se on joku kulissimekanismi.

Minulla diagnosoitiin keskivaikea masennus. Itse en sitä ymmärtänyt kun olin hyväntuulinen ja iloinen jatkuvasti. Toimintakykyni oli kuitenkin pahasti alentunut, ja tuhlasin aikaani kaikenlaiseen sijaistoimintaan, eli mihin tahansa puuhaan, mikä piti minut kiireisenä, muttei vaikuttanut mihinkään ympärilläni. Ja todellakin pyrin pitämään yllä kulisseja muihin ihmisiin päin, että kaikki oli muka kunnossa.

Päädyin lääkärille muista syistä, mutta se etten ko. vaivaa kyennyt hoitamaan sai toisella käynnillä lääkärin ymmärtämään mahdollisen masennuksen. Sain diagnoosin ja aloitin hoidot. Huhtikuussa pääsin kuntouttavaan työtoimintaan, ja se on todellakin auttanut, kuntouttava vaihtui työkokeiluun ja ensi kuussa mahdolliseen palkkatukityöhön.

Minulla sama tuo ensimmäinen kappale. Epätyypillisessä masennuksessa (atypical) ihminen säilyy reaktiivisena ja pystyy iloitsemaan hyvistä asioista, keho on raskas ja lopulta lähtee toimintakyky.

Masennustestejä ei ole rakennettu tälle. Silti keskivaikea masennus diagnosoituna.

Vierailija
82/82 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä että ei käy töissä eikä hymyile paljon.

Mulla on hymy aina mukana matkassa. Ylihymyilen. Kai se on joku kulissimekanismi.

Minulla diagnosoitiin keskivaikea masennus. Itse en sitä ymmärtänyt kun olin hyväntuulinen ja iloinen jatkuvasti. Toimintakykyni oli kuitenkin pahasti alentunut, ja tuhlasin aikaani kaikenlaiseen sijaistoimintaan, eli mihin tahansa puuhaan, mikä piti minut kiireisenä, muttei vaikuttanut mihinkään ympärilläni. Ja todellakin pyrin pitämään yllä kulisseja muihin ihmisiin päin, että kaikki oli muka kunnossa.

Päädyin lääkärille muista syistä, mutta se etten ko. vaivaa kyennyt hoitamaan sai toisella käynnillä lääkärin ymmärtämään mahdollisen masennuksen. Sain diagnoosin ja aloitin hoidot. Huhtikuussa pääsin kuntouttavaan työtoimintaan, ja se on todellakin auttanut, kuntouttava vaihtui työkokeiluun ja ensi kuussa mahdolliseen palkkatukityöhön.

Musta tuntuu, että meillä on masennuksen takana sama kuin noilla surkeilla. He ovat juuttuneet negatiivisiin tunteisiin eivätkä osaa tuntea positiivisia. Me taas ollaan juututtu positiivisiin eikä osata tuntea negatiivisia. Terapeutin mukaan tasapainoon tarvitaan koko paletin käyttöä ja sitä nyt harjoittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme