Työttömän terveystiedot TE-toimistoon
Sairasloman pituus kasvoi niin, että tipahdin TE-toimiston syliin saadakseni sairaspäivärahaa.
Minulla on toistaiseksi voimassa oleva työsuhde, mutta jouduin ilmoittautumaan TE-toimistoon työnhakijaksi. Laki on hieman outo tältä osin.
Kaiken muun tämän ympärillä tapahtuvan vielä siedän, mutta minun pitää toimittaa TE-toimistolle lääkärin kirjoittama B-lausunto, jotta he tallentavat sen järjestelmäänsä. Kysyessäni, että kuka sitä pääsee näkemään, sain vastaukseksi, että jokainen TE-toimiston virkailija, joka tietojani jostain syystä tahtoo katsella.
Sairaaloissa ihmisen terveystietojen katselemiseen on oltava pätevä syy, ei niitä kuka vaan toimistovirkailija huvikseen saa katsella. TE-toimistossa sairaskertomukseni on siis jokaisen halukkaan katseltavissa vapaasti.
Onko tämä todella kaikkien lakien mukaan oikein?
Kommentit (116)
Mikään aloituksessa väitetty ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään kiinnosta teidän sairaustiedot. Tästä aiheesta jauhetaan niin paljon ja usein niin luulis jo että olisi isokin ongelma. Virkailijat tosiaan penkovat täysin tuntemattomien asiakkaiden tietoja, joopa joo.
Mulle on vajaan vuoden aikana työkkäristä soittanut 7 eri virkailijaa. Kaikki olivat hyvin perillä mun terveystiedoista.
Vierailija kirjoitti:
Sairauspäivärahaa varten ei tarvitse olla TE-toimiston asiakas. Sairaiden ei tarvitse olla työttömiä. B-lausunto sairauslomasta Kelalle ja hakemus sairauspäivärahasta Kelaan.
Olet väärässä. Tarvitsee olla ainakin silloin, jos et ole vakituisessa työsuhteessa. Ensin työkkärin toteaa, ettå et voi hakua töitä, kun lääkäri on määritellyt sinut liian sairaaksi työelämään ja sitten voit vasta saada sairauslomarahaa Kelalta. Ja päätöksissähän kestää. Joten, jos olet tuloton, pitää hakea toimeentulotukea siksi aikaa, kun tämä Te-toimisto-Kelan prosessi on saatu päätökseen. Näin saadaan yksi täysin turha byrokraatian palanen pyörähtämään.
Eikä tarvi toimittaa kun kelaan b lausunto. Jotta työkkärissä näkevät tiedot siihen pitää olla lupa. Voit kieltää luvat asetuksista. Edes työkkärin sairaanhoitaja ei nää tietoja ellet anna lupaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauspäivärahaa varten ei tarvitse olla TE-toimiston asiakas. Sairaiden ei tarvitse olla työttömiä. B-lausunto sairauslomasta Kelalle ja hakemus sairauspäivärahasta Kelaan.
Pointtina taisi olla että sairauspäivärahassa on 300 maksupäivää täynnä. Silloin "pudotaan" hetkeksi työnhakijaksi kunnes selvitetään jatkoetuudet eli kuntoutustuki. Ainoa idea tuossa työnhakijana olossa on se, että voi saada jotain (ensisijaista etuutta) sen ajan kun jatko selviää. Monet viis veisaavat ohjeesta vaan hakevat suosiolla toimeentulotukea tuolle ajalle.
No minä en ainakaan olisi ollut oikeutettu toimeentulotukeen. En hakenut työttömyyskorvaustakaan vaan elin säästöillä sen 2kk minkä kuntoutustukipäätöksen saaminen vei. Ja rahat tulivat tilille takautuvasti.
Itse olen tällä hetkell työtön työkyvytön työnhakija. Kuntoutustukea on haettu, ja odotusajalta on käsketty hakemaan työttömyystukea. Kela ei voi tehdä työttömyystuesta päätöstä ennen kuin TE-toimiston virkailija tekee sinusta työvoimapoliittisen lausunnon Kelalle. TE-toimisto tarvitsee lääkärintodistuksen tätä varten ja tietenkin ei tarvitse lähteä johonkin hulluun työnhakurumbaan, kun TE-toimisto tietää ettet ole työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se työkkärin väkikään ihan huvikseen saa niitä tietoja lueskella. Tai edes halua.
Voi lueskella. Kun terveystiedot on heidän omassa järjestelmässään, eikä terveydenhuollon järjestelmässä, niin asiakas ei pääse tarkastamaan tietojen katselujen lokitietoja. Tässä on tietoturvaongelma.
Te-toimistoihin pääsee töihin ilman pätevää koulutusta ja tietysti myös ilman terveydenhoitoalan koulutusta. He eivät ole pätevöityneet terveystietojen arviointiin.
Tipuin muutama vuosi sitten ansiosidonnaiselta ja jouduin johonkin kunnan vastaanotolle. Työllidtämis täti oli entinen kahvilayyöntekujä ja pyysi antamaan suostumuksen kelan ja terveystietoihin.pikku kunta ja kaikki tuntee toisensa joten tietoni levisivät paikallisessa marttakerhossa ..
On ahdidtavaa kun työllisyystoimihenkilöt saaytavat olla itse vailla koulutusta ja tietosuojasta tai vaitiolovelvollisuudests ei hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tipuin muutama vuosi sitten ansiosidonnaiselta ja jouduin johonkin kunnan vastaanotolle. Työllidtämis täti oli entinen kahvilayyöntekujä ja pyysi antamaan suostumuksen kelan ja terveystietoihin.pikku kunta ja kaikki tuntee toisensa joten tietoni levisivät paikallisessa marttakerhossa ..
On ahdidtavaa kun työllisyystoimihenkilöt saaytavat olla itse vailla koulutusta ja tietosuojasta tai vaitiolovelvollisuudests ei hajuakaan.
No justiinsa. Työvoimaviranomaisilla on salassapitovelvollisuus liittyen kaikkiin asiakkaiden henkilökohtaisiin tietoihin. Ja tähän sitoutuvat kaikki työntekijät luonnollisestikin. Ei sillä ole merkitystä, missä työpaikassa on aiemmin työskennellyt.
Ja jos joku on velvoitetta rikkonut, niin valitusta kehiin vain.
Miksi näitä todistuksia ei voi käydä näyttämässä
kasvokkain? Ei niitä tarvitsisi tallettaa mihinkään arkistoihin.
En osaa vastata siihe onko se oikein, mutta kun haet sitä lausuntoa lääkäriltä, kerro lääkärille, että te-keskus pakottaa tähän ja että et haluaisi heidän saavan tietää yhtään mitään terveystietojasi. Vain ne, joilla on merkitystä, kuten on kyvykäs työhön, ei ole.
Minä olen toimittanut sinne aikoinaan lausunnon allergioistani, jotka rajoittavat työnhakua. lääkäri kirjoitti lausunnon mahdollisimman vähäsanaisesti, mutta kuitenkin, niin että siitä näki mitä en voi tehdä
Minä aikoinaan vastaavassa tilanteessa kysyin virkailijalta, mitä tietoja he tarvitsevat. Sitten otin kuvan lääkärinlausunnosta, peitin kaiken heille tarpeettoman kuvankäsittelyllä (he tarvitsivat siis lähinnä vain tiedon sairausloman kestosta yms. yleisluontoista) ja laitoin lausunnon sähköisesti menemään. Läpi meni.
Peität lausunnosta leipätekstin. Ne tahtovat lähinnä nähdä sairaskoodit, että tietävät oletko hullu vai jotain muuta vaivaa. Näin itseä neuvottiin ihan lääkärin taholta.
eli mitään tietoturvaa ei ole nuuskivilta työntekijöiltä,, tuskin edes kerätään dataa siitä että kuka on tietoja käynyt katsomassa?
Vuoden 2024 alusta mm. Kelan tiedonsaantioikeus laajenee eikä salassapitosäännöksiä enää tarvitse noudattaa kuten ennen.
Kuntakokeilun virkailijat lukevat kaiken tiedon mikä sinusta löytyy, Joudut ensin pakotetusti allekirjoittamaan papereita, joissa annat ns."laillisesti" lukea terveystiedot terveyskeskuksen tiedoista. Minä en lupaa tähän antanut ja virkailija suuttui siitä.
Meinasin tehdä kantelun tästä kuntakokeilun virkailijasta aluehallintovirastolle, että onko laillista vaatia allekirjoituksia että pääsee urkkimaan ihmisten tietoja. Mitä ihmettä ne sillä kaikella tiedolla tekee?
Kuntakokeilun virkailija sanoi vielä inhottavasti että voi harmi kun en päässyt sinun tietoja lukemaan.
tsemppiä selvitystyöhön :) kirjoitti:
Olen kuullut jotain sellaista, että kuntouttavaan työtoimintaan singahtavan ehkä pitäisi jotain terveystietoja vilauttaa.
Kuulostaa lainvastaiselta toiminnalta. Terveystiedot ovat yksityisasia.
Ottaisin selvää asiasta . Potilasasiamies varmaan tietäisi näistä käytänteistä, koskien myös te- palveluja yms.
On varmaan muitakin tahoja, joihin soitella.
Myös mediaa voisi houkutella selvittämään asiaa ja keissiä. Sinä voisit olla siinä anonyyminä, jos jutun julkaisisivat.
Vauvapalstaltakin voi löytyä joku, joka tietää näistä.
Ihan kun joskus oisin lukenut vähän vastaavanlaisesta keissistä. Siinä joku tilitti, että en tasan tarkkaan antanut terveystietojani, koska te- palveluilla ei ole oikeutta niitä tarkastella.
Laissa on kuitenkin selkeästi kerrottu, että henkilöasiakkaasta voidaan käsitellä ja järjestelmään tallentaa "sellaiset terveydentilaa ja työ- ja toimintakykyä koskevat tiedot ja arviot, joilla on vaikutusta henkilön työllistymiseen ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen tarjoamiseksi hänelle." Eli jos ei toimita terveystietoja, niin kohdellaan terveenä, hakuvelvollisuus 4 paikkaa/kk jne.
Tosi ikävälle kuulostaa! Poliisille voi tietty soittaa ja kysyä onko mennyt lain mukaan. Tunnen yhden rentun, joka makaa päivät pitkät kotona ja on ylimielinen ja kertoo, että hänen äitinsä työskentelee työkkärissä ja hän ei koskaan joudu sen vuoksi karenssiin, vaikka on monia vuosia ollut työtön, eikä suostu mitään tekemään. Jos joku työkkärin työntekijä uhkaa karenssilla, hänen ei tarvitse huutaa, kuin äitinsä nimi, niin jo alkaa työkkärin asiakaspalvelija totella. Tämä renttu on vielä aspergerin syndroomainen ja hänen löysä pullapaskan lemuinen äitinsä paapoo hänet ihan piloilla, vaikka virallista yhteiskuntaa hyväksikäyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Tää on todella jännä juttu, koska ei työkkäristä pyydetä mitään tuollaisia lupia, ei koskaan! Jos tietoa tarvitaan, työtön tuo itse todistuksen senhetkisestä sairaudesta. Silloinkin kyse on siitä, että työtön itse haluaa erityiskohtelua, esim. ei työnhakuvelvoitetta tms.
Työvoiman ulkopuolella oleva ei kuulu minusta TE-toimiston asiakkaaksi ollenkaan.