Työttömän terveystiedot TE-toimistoon
Sairasloman pituus kasvoi niin, että tipahdin TE-toimiston syliin saadakseni sairaspäivärahaa.
Minulla on toistaiseksi voimassa oleva työsuhde, mutta jouduin ilmoittautumaan TE-toimistoon työnhakijaksi. Laki on hieman outo tältä osin.
Kaiken muun tämän ympärillä tapahtuvan vielä siedän, mutta minun pitää toimittaa TE-toimistolle lääkärin kirjoittama B-lausunto, jotta he tallentavat sen järjestelmäänsä. Kysyessäni, että kuka sitä pääsee näkemään, sain vastaukseksi, että jokainen TE-toimiston virkailija, joka tietojani jostain syystä tahtoo katsella.
Sairaaloissa ihmisen terveystietojen katselemiseen on oltava pätevä syy, ei niitä kuka vaan toimistovirkailija huvikseen saa katsella. TE-toimistossa sairaskertomukseni on siis jokaisen halukkaan katseltavissa vapaasti.
Onko tämä todella kaikkien lakien mukaan oikein?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä todistuksia ei voi käydä näyttämässä
kasvokkain? Ei niitä tarvitsisi tallettaa mihinkään arkistoihin.
Mulla vaihtuu virkailija kokoajan joten en kyllä lähtisi jokaiselle sitä erikseen näyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauspäivärahaa varten ei tarvitse olla TE-toimiston asiakas. Sairaiden ei tarvitse olla työttömiä. B-lausunto sairauslomasta Kelalle ja hakemus sairauspäivärahasta Kelaan.
Tuota ihmettelen minäkin. Miksi sotkea työkkäri asiaan jos on työsuhde voimassa ja sairasloma jatkuu? Jotakin tässä ei kerrota oikein
Ota asioista selvää niin ei tarvitse ihmetellä. Kelan sivuilta saat lisätietoa.
Sairaslomalla voi olla enintään vuoden yhden sairauden takia. Jos sairaus jatkuu pidempään, ei voi enää saada sairauspäivärahaa. Eikä työnantajan tarvitse maksaa palkkaa jos töihin ei pysty palaamaan.
Siinä tilanteessa täytyy hakea työttömyystukea jos haluaa saada rahaa jostakin. Silloin täytyy myös hakea työkyvyttömyyseläkettä.
Jos eläke myönnetään, tilanne helpottuu tulojen osalta ja työkkärin kirjoilta voi poistua.
Mutta jos eläkettä ei myönnetä, tai se myönnetään puolikkaana, täytyy silloin jatkaa työkkärin asiakkuutta.
Olen itse ollut 10 vuotta osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Minulla on toistaiseksi voimassa oleva työsuhde ja teen töitä terveyden sallimissa rajoissa. Olen myös työkkärin asiakas ja joudun tekemään työttömien velvollisuudet. Tämä siksi, että saisin tuloja silloinkin kun sairauden takia en pysty tekemään töitä. Sairauspäivärahani olen jo käyttänyt. Niitä ei enää saada tähän sairauteen.
Ansiosidonnaista saa niin pitkään kuin pystyy pitämään työssäoloehdon voimassa. Sen verran annetaan armoa, että päivärahan määrä lasketaan ennen eläkepäätöstä maksetun palkan mukaan.
Työttömyyspäivärahasta vähennetään eläke kokonaisuudessaan, sekä työtulot suurinpiirtein osa-aikatyön sääntöjen mukaisesti. Ainoa ero on se, että ansiosidonnaisen päivät kuluvat nopeammin kuin terveillä. Jokainen kuukausi, jolle hakee työttömyysetuutta, vähentää ansiosidonnaisen päiviä kuukauden verran riippumatta siitä kuinka monta päivää on ollut sairaana.
Pitkäaikaissairailla on eri säännöt kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
kasvokkain? Ei niitä tarvitsisi tallettaa mihinkään arkistoihin.
Mä kävin kerran kirveen kanssa näyttämässä ei tarvinnu toista kertaa terveystietojaan esitellä kun kerroin että seuraavan kerran tulen konetuliaseen kanssa ; )
Vierailija kirjoitti:
Mun mies sai sairausloman ajalta ansiosidonnaista, kun ei saanut enää Kelan sairauspäivärahaa eikä päässyt kuntoutustuelle. Hänen ansisidonnaisensa pieneni aktiivimallin aikana, koska ei pystynyt tekemään töitä, mitä ei häneltä sairaana tietenkään edes edellytetty. Sitä en tiedä, pitikö hänen toimittaa b-lausunto työkkäriin.
Jäiköhän miehesi tapauksessa joku paperi kirjaamatta. Se aikaisempi aktiivimalli ei koskenut sairaita eikä osatyökykyisiä. Heillä ei ollut työssäolovelvoitetta.
Joku virhe hänen kohdallaan on tehty jos työkyvyttömyys pienensi ansiosidonnaista.
Työttömiä on sairaaloissa työkokeilussa ja he saavat tunnukset Lifecareen ja näkevät sen potilaan terveystiedot kenen asioita hoitavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauspäivärahaa varten ei tarvitse olla TE-toimiston asiakas. Sairaiden ei tarvitse olla työttömiä. B-lausunto sairauslomasta Kelalle ja hakemus sairauspäivärahasta Kelaan.
Tuota ihmettelen minäkin. Miksi sotkea työkkäri asiaan jos on työsuhde voimassa ja sairasloma jatkuu? Jotakin tässä ei kerrota oikein
Minä olen ollut sairaalassa kuukausia, mutten silti ollut Kelan mielestä sairauspäivärahan päättymisen jälkeen oikeutettu kuntoutusrahaan. Työttömyyspäivärahaa ei tippunut kolmeen kuukauteen, koska en ollut valmistunut opinnoista tai ollut töissä, koska edelleen, olin ollut sairaana. Siinä sitten työkkärin virkailijan kanssa mietittiin,että onpa hauska tilanne. Samanlaisia haamutyöttömiä on, koska ei jonkun virkailijan mielestä ole riittävän sairas ja toisen mielestä riittävän terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies sai sairausloman ajalta ansiosidonnaista, kun ei saanut enää Kelan sairauspäivärahaa eikä päässyt kuntoutustuelle. Hänen ansisidonnaisensa pieneni aktiivimallin aikana, koska ei pystynyt tekemään töitä, mitä ei häneltä sairaana tietenkään edes edellytetty. Sitä en tiedä, pitikö hänen toimittaa b-lausunto työkkäriin.
Jäiköhän miehesi tapauksessa joku paperi kirjaamatta. Se aikaisempi aktiivimalli ei koskenut sairaita eikä osatyökykyisiä. Heillä ei ollut työssäolovelvoitetta.
Joku virhe hänen kohdallaan on tehty jos työkyvyttömyys pienensi ansiosidonnaista.
Olen eri, mutta kyllä hitossa koski. Mullakin pienennettiin työttömyysrahoja vaikka olin todistettavasti työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun Kelan sairauspäivärahat on käytetty, työterveyslääkäri todennut edelleen työkyvyttömäksi eli et pysty palamaan vakituiseen työhösi ja kuntoutustuesta eli määräaikaisesta työkyvyttömyyseläkkeestä on laitettu hakemus menemään niin rahaa ei saa muualta kuin työkkäristä.
Sinne on vietävä työterveyslääkärin tekemä B-lausunto, jolla todetaan vajaakuntoiseksi työnhakijaksi. Tosin teet ja kirjoittelet samat työllisyys/työnhakusuunnitelmat kuin oikea työtönkin vaikka sinulla on vakituinen työpaikka. Työkkärin kirjoilla roikutaan niin kauan kuin myöntö tai hylky tulee kuntoutustuesta eli määräaikainen työkyvyttömyyseläke tai voi olla osa-aikainenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tykkää tuosta omien henkilökohtaisten tietojen luovuttamisesta joihin TYP ja kuntakokeilu pakottaa. Onko kukaan ulkopuolinen viranomainen koskaan tutkinut tämän laillisuutta? Omien tietojen antaminen ulkopuoliselle taholle on aina suuri tietoturvariski.
Tietojärjestelmään tallennetaan vain työllistymisen kannalta olennaiset terveystiedot ja kaikkien tietojen katselusta jää lokimerkintä. Lääkärintodistuksia ei koskaan tallenneta järjestelmään sellaisenaan vaan sieltä poimitaan em. Tiedot. Jos koet, että tietojasi on käsitelty lainvastaisesti, voit olla yhteydessä Aluehallintovirastoon. Ainakin meidän kunnan osalta käytännöt on syynätty etu- ja takaperin. T. Alalla oleva
Koskee vain kuntakokeiluja, ne ovat AVIen valvonnassa. Työkkäreitä valvoo TEM.[/quote
Miksi AVI ei puutu kuntakokeilun toimintaan? Minulla oli niin ilkeä ja töykeä virkailija etten voinut jatkaa asiointia hänen kanssaan. Millä perusteella näitä virkailjoita palkataan? Asiakkaan eduksi olisi virkailija jonka kanssa pystyy asiallisesti puhumaan ja tulisi ymmärretyksi.
Koska sinuntulee kyetä osoittamaan AVIlle ilkeys ja töykeys, pelkkä oma halusi tehdä hallaa omavalmentajalle ei riitä. Myös asiakkaalta edellytetään asiallisuutta.
Älä laita asiakkaan syyksi omavalventajan huonoa käytöstä asiakasta kohtaan. Omavalmentaja luo vuorovaikutustilanteen käyttäytymällä asiakasta kohtaan asiallisesti ja asiallista keskustelua ylläpitäen. Asiakkaalta vaaditaan todella hyvää provosointikykyä kun omavalventaja loukkaa sanoillaan. Minä asiakkaana pyrin aina asiallisuuteen asioidessa, mutta sanoilla jos käydään kimppuun kyllä puolustaudun.
Te-palvelujen parissa ovat monesti ilkeitä asiakkaita kohtaan ilman että itse on sitä on. Monella on asenneongelma työttömia kohtaan. Tälläinen käytös ei auta asiakasta. Eikö koulutuksessa painoteta vuorovaikutustilanteisiin? Tottakai on ns. hankalia asikkaita, jotka itse aiheuttavat huonon vuorovaikutustilanteen. Minulla oli kuntakokeilussa virkailija, joka oli hyvin töykeä minua kohtaan, vaikka en kerinnyt avata suutanikaan. Eli minä en sitä vuorovaikutustilannetta luonut ikäväksi.
Olen toimittanut Kelaan ja työkkäriin B-lausunnon. Sillä tavalla avittaa ettei minulle voida enää määrätä raskaita vuorotöitä. Työkkärin täti sanoi viime puhelussa että voi soittaa tähän työpaikkaan, mutta ei ole velvoitetta. Olen lähes eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvokkain? Ei niitä tarvitsisi tallettaa mihinkään arkistoihin.Mulla vaihtuu virkailija kokoajan joten en kyllä lähtisi jokaiselle sitä erikseen näyttämään.
Siitä tulisi kuittausmerkintä tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
oikeusasiamiehelle ja juristia perään, sitten ministeriöön tiukkaa tekstiä. saadaan k.päisyys kuriin.
samaon nähty erilaisissa tutkinnoissa ennekin.
Luuletko että auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiempi aktiivimalli nimenomaan koski myös sairaita. Ainoastaan siinä tapauksessa leikkuri ei leikannut jos kuntoutustuki/työkyvyttömyyshakemus oli vetämässä. Muita vajaakuntoisia se nimenomaan koski vaikka olisi kuinka sairas. Monethan laittoi kuntoutustukihakemuksia vetämään vaikka heillä ei olisi ollut tarvetta siihen, kun sellainen porsaanreikä silloin jäi eikä leikkuri silloin heilahtanut.
En ymmärrä, miten sulla on voimassa oleva työsuhde, ja silti joudut työnhakijaksi.
Eikö sulle ole ruvettu katsomaan jotakin mahdollisuutta saada sieltä vakipaikasta sellaista työtä, jossa voit olla työntekijänä vaivasi kanssa.
Ja jos ei sitä löydy, niin sitten sut kai irtisanotaan... Mitä järkeä työnantajan olisi pitää sinua työntekijälistallaan, jos kaikkien mahdollisten vaihtoehtojen läpikäymisen jälkeen todetaan että sinä et yksinkertaisesti kykene työskentelemään sen palveluksessa.
Ammatillinen uudelleenkoulutus, kun kerran olet todella pitkäaikaisessa ansiotyössä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Miksei toimittelijat uutisoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvokkain? Ei niitä tarvitsisi tallettaa mihinkään arkistoihin.Mulla vaihtuu virkailija kokoajan joten en kyllä lähtisi jokaiselle sitä erikseen näyttämään.
Joo mutta se todistus ei kauaa kelpaa, pitää laittaa uusi todistus säännöllisin väliajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sittenhän ne pakottaa hakemaan töitä mitä ei voi tehdä.
Vai kuntouttavaan työtoimintaan laitettavien pitää esittää terveystietoja työkkäriin.
Haha.
Mun kotikunta ei tarjoa mulle mitään, ei töitä eikä mitään muutakaan toimenpidettä. Tai no jaa, jos vaikka tekisivätkin työtarjouksen, niin se on huuhaata, pelleily mielessä tehty. Nauravat päin naamaa, kun kutsuvat haastatteluun. Jos haen paikallisen kouluttajan te-kursseille ja vaikka suoriutuisin pääsykoemaisesta testistä, niin mua ei valita. Mulle tullaan sanomaan, että "mitä sinua hyödyttää kouluttaa!" Siis noin loukkaavaa puhetta! NOIN LOUKKAAVAA PUHETTA! Ja vielä päälle päätteeksi sitten sillä viimeisellä hakukerralla yksi opetushenkilöstöön kuuluva, joka itse on kiertänyt ennen tämän kouluttajan palvelukseen tulemistaan, on kiertänyt koko etelä-suomen ammattikurssittajat läpi, niin tää tyyppi tulee esittään epäilyjä mun työtodistuksissa annettujen arviointien suhteen, siis se akka, nimeltänsä... kirjoittaisko sen nimen tähän..., niin se akka kumoaa muiden antamat arviot!
No, sitten mulle tarjotaan kunnan ja työkkärin taholta järjestetyssä tapaamisessa kuntouttavaa työtoimintaa. Tähän minä sanoin, että minähän en sinne paikallisten juoppojen sekaan lähde! Niistä täällä saa ihan tarpeeksi jos menee kylille kulkemaan, huutelevat hävyttömyyksiä, käyttäytyvät täysin sekopäisellä tavalla. Ei kiitos!
No, arvaa mitä, kunnalla ei nyt ole tosiaankaan mitään tarjottavaa, ne siirsi minut takaisin Te-toimiston listoille, ja mulla on jatkuvana se neljän työpaikan hakuvelvollisuus per kk, ja sitten kolmen kuukauden välein se te-toimiston tyyppi soittelee, että no, oletko päässyt haastatteluun. En ole, sillä tällä seudulla ei ole mitään muuta tarjottavaa minulle kuin jatkuvaa huonoa ja asiatonta kohtelua!
Meillä ei ole sinulle mitään tarjottavaa! Näinpä olen sitten siirtänyt kaikki asiointini toiseen kaupunkiin, mitä sitä turhaa menee vaikkapa terkkariin koskaan, niinä harvoina kertoina kun sitä olis tarvinnut, niin mitä sitä turhaan tämän asuinkaupungin terkkariin yrittää... Heillä ei ole mitään tarjottavaa, paitsi asiatonta kohtelua! Hoitakoot juopponsa ja käyttäytyjänsä! En olis varmaan kuulkaa saanut tältä kaupungilta edes koronarokotuksia! "Ai sulle vai, no, hahaha!"
Vierailija kirjoitti:
Vai kuntouttavaan työtoimintaan laitettavien pitää esittää terveystietoja työkkäriin.
Haha.
Mun kotikunta ei tarjoa mulle mitään, ei töitä eikä mitään muutakaan toimenpidettä. Tai no jaa, jos vaikka tekisivätkin työtarjouksen, niin se on huuhaata, pelleily mielessä tehty. Nauravat päin naamaa, kun kutsuvat haastatteluun. Jos haen paikallisen kouluttajan te-kursseille ja vaikka suoriutuisin pääsykoemaisesta testistä, niin mua ei valita. Mulle tullaan sanomaan, että "mitä sinua hyödyttää kouluttaa!" Siis noin loukkaavaa puhetta! NOIN LOUKKAAVAA PUHETTA! Ja vielä päälle päätteeksi sitten sillä viimeisellä hakukerralla yksi opetushenkilöstöön kuuluva, joka itse on kiertänyt ennen tämän kouluttajan palvelukseen tulemistaan, on kiertänyt koko etelä-suomen ammattikurssittajat läpi, niin tää tyyppi tulee esittään epäilyjä mun työtodistuksissa annettujen arviointien suhteen, siis se akka, nimeltänsä... kirjoittaisko sen nimen tähän..., niin se akka kumoaa muiden antamat arviot!
No, sitten mulle tarjotaan kunnan ja työkkärin taholta järjestetyssä tapaamisessa kuntouttavaa työtoimintaa. Tähän minä sanoin, että minähän en sinne paikallisten juoppojen sekaan lähde! Niistä täällä saa ihan tarpeeksi jos menee kylille kulkemaan, huutelevat hävyttömyyksiä, käyttäytyvät täysin sekopäisellä tavalla. Ei kiitos!
No, arvaa mitä, kunnalla ei nyt ole tosiaankaan mitään tarjottavaa, ne siirsi minut takaisin Te-toimiston listoille, ja mulla on jatkuvana se neljän työpaikan hakuvelvollisuus per kk, ja sitten kolmen kuukauden välein se te-toimiston tyyppi soittelee, että no, oletko päässyt haastatteluun. En ole, sillä tällä seudulla ei ole mitään muuta tarjottavaa minulle kuin jatkuvaa huonoa ja asiatonta kohtelua!
Meillä ei ole sinulle mitään tarjottavaa! Näinpä olen sitten siirtänyt kaikki asiointini toiseen kaupunkiin, mitä sitä turhaa menee vaikkapa terkkariin koskaan, niinä harvoina kertoina kun sitä olis tarvinnut, niin mitä sitä turhaan tämän asuinkaupungin terkkariin yrittää... Heillä ei ole mitään tarjottavaa, paitsi asiatonta kohtelua! Hoitakoot juopponsa ja käyttäytyjänsä! En olis varmaan kuulkaa saanut tältä kaupungilta edes koronarokotuksia! "Ai sulle vai, no, hahaha!"
Mikä kaupunki on kyseessä?
Onneksi työkkärissä toimitaan lain puitteissa eli jos asiakas sanoo, että ei voi selkävaivojen vuoksi tehdä varastotyötä, niin varastotyöstä kieltäytyminen aiheuttaa karenssin kunnes asiakas tuo lääkärintodistuksen.