Työttömän terveystiedot TE-toimistoon
Sairasloman pituus kasvoi niin, että tipahdin TE-toimiston syliin saadakseni sairaspäivärahaa.
Minulla on toistaiseksi voimassa oleva työsuhde, mutta jouduin ilmoittautumaan TE-toimistoon työnhakijaksi. Laki on hieman outo tältä osin.
Kaiken muun tämän ympärillä tapahtuvan vielä siedän, mutta minun pitää toimittaa TE-toimistolle lääkärin kirjoittama B-lausunto, jotta he tallentavat sen järjestelmäänsä. Kysyessäni, että kuka sitä pääsee näkemään, sain vastaukseksi, että jokainen TE-toimiston virkailija, joka tietojani jostain syystä tahtoo katsella.
Sairaaloissa ihmisen terveystietojen katselemiseen on oltava pätevä syy, ei niitä kuka vaan toimistovirkailija huvikseen saa katsella. TE-toimistossa sairaskertomukseni on siis jokaisen halukkaan katseltavissa vapaasti.
Onko tämä todella kaikkien lakien mukaan oikein?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään kiinnosta teidän sairaustiedot. Tästä aiheesta jauhetaan niin paljon ja usein niin luulis jo että olisi isokin ongelma. Virkailijat tosiaan penkovat täysin tuntemattomien asiakkaiden tietoja, joopa joo.
Eihän siellä tarvii olla kuin yksi hiton utelias naapuri. Sen jälkeen tiedot, eivät ole turvassa.
Mä siirryinte-keskuksesta TYPin asiakkaaksi juuri ja mun pitäs sinne toimittaa b-todistus, että paremmin pääsis suunnittelemaan uutta alaa, kuntoutusta yms.
Hyviä pointteja ketjussa, että pitääpä jutella mun tyypin kanssa eka ja tietoturvasta.
Olen kuntouttavassa työtoiminnassa työkkärin pakottamana (typ). Tällä viikolla oli työkkärin varaama lääkäri siellä typissä. Minua nuorempi lääkäri kertoi minulle miten uupumusta, väsymystä ja masennusta ei ole kun olen kuulemma puhunut siitä 19v. ( Olen 50v) ja lääkäri minua paljon nuorempi. Minulla on aiemmin ollut diagnooseja ja osastollakin pariin otteeseen ollut levähtämässä ja syömässä kun en ole voinut syödä. Mutta niin vaan täysin outo lääkäri mitätöi vuosien takaisia diagnooseja ja kuulemma voin joka pv muuttaa elämää mutta miten? Ja työkkäri pääsee/lukee kannasta terveystietoja kysymättä kun typ joutuu joten varokaa! Tai varoitus ei nyt auta kun tekevät mitä haluavat. Sairasta on työkkärin toiminta ja kuntouttava
Vierailija kirjoitti:
Olen kuntouttavassa työtoiminnassa työkkärin pakottamana (typ). Tällä viikolla oli työkkärin varaama lääkäri siellä typissä. Minua nuorempi lääkäri kertoi minulle miten uupumusta, väsymystä ja masennusta ei ole kun olen kuulemma puhunut siitä 19v. ( Olen 50v) ja lääkäri minua paljon nuorempi. Minulla on aiemmin ollut diagnooseja ja osastollakin pariin otteeseen ollut levähtämässä ja syömässä kun en ole voinut syödä. Mutta niin vaan täysin outo lääkäri mitätöi vuosien takaisia diagnooseja ja kuulemma voin joka pv muuttaa elämää mutta miten? Ja työkkäri pääsee/lukee kannasta terveystietoja kysymättä kun typ joutuu joten varokaa! Tai varoitus ei nyt auta kun tekevät mitä haluavat. Sairasta on työkkärin toiminta ja kuntouttava
Korjaus siis tietojen mukaan puhunut 9v, ei 19
Vierailija kirjoitti:
Tietoturvariski. Tietoja pallotellaan siellä täällä, kuka henkilö milloinkin ja porukka kokoustaa yksityishenkilön vuoksi, vaikkei ole lupaa. Ei sen pitäisi olla mikään noitakerho ainakaan.
Siksi ei kannata viedä lääkärintodistusta, kannattaa hyväksyä kaikki tarjotut palvelut. Saat 4 työnhakuvelvoitetta kuukaudessa etkä voi vedota jaksamiseen tai sairauteen, koska sinulla ei ole mitään todistetta siitä, että olet osatyökykyinen tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään kiinnosta teidän sairaustiedot. Tästä aiheesta jauhetaan niin paljon ja usein niin luulis jo että olisi isokin ongelma. Virkailijat tosiaan penkovat täysin tuntemattomien asiakkaiden tietoja, joopa joo.
Eihän siellä tarvii olla kuin yksi hiton utelias naapuri. Sen jälkeen tiedot, eivät ole turvassa.
Miten se naapuri pääsee valtion tietojärjestelmään?
Mä hain kuntouttavaan työtoimintaan. Työkkäri pyysi B-lausuntoa, kieltäydyin. Sitten olisi pitäny varata lääkärin tarkastukseen aika, kieltäydyin siitäkin. Lopulta työttömien terveystarkastus hoitajalla riitti.
Minä en tykkää tuosta omien henkilökohtaisten tietojen luovuttamisesta joihin TYP ja kuntakokeilu pakottaa. Onko kukaan ulkopuolinen viranomainen koskaan tutkinut tämän laillisuutta? Omien tietojen antaminen ulkopuoliselle taholle on aina suuri tietoturvariski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullako ei oma äly riitä? No, se on töissä siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2024 alusta mm. Kelan tiedonsaantioikeus laajenee eikä salassapitosäännöksiä enää tarvitse noudattaa kuten ennen.
Kerro lisää.
Joskus kauan sitten vein lääkärintodistuksen työkkäriin ja tantta meni ihan lukkoon, kun huomasi siitä minun olleen psykiatrisella osastolla tahdonvastaisessa hoidossa. En voinut vastustaa kiusausta, vaan irvistin ja vääntelin naamaani hetken ja sen jälkeen olin kuin ei mitään. En sittemmin sitä virkailijaa tavannut, miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Minä en tykkää tuosta omien henkilökohtaisten tietojen luovuttamisesta joihin TYP ja kuntakokeilu pakottaa. Onko kukaan ulkopuolinen viranomainen koskaan tutkinut tämän laillisuutta? Omien tietojen antaminen ulkopuoliselle taholle on aina suuri tietoturvariski.
Tietojärjestelmään tallennetaan vain työllistymisen kannalta olennaiset terveystiedot ja kaikkien tietojen katselusta jää lokimerkintä. Lääkärintodistuksia ei koskaan tallenneta järjestelmään sellaisenaan vaan sieltä poimitaan em. Tiedot. Jos koet, että tietojasi on käsitelty lainvastaisesti, voit olla yhteydessä Aluehallintovirastoon. Ainakin meidän kunnan osalta käytännöt on syynätty etu- ja takaperin. T. Alalla oleva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietojärjestelmään tallennetaan vain työllistymisen kannalta olennaiset terveystiedot ja kaikkien tietojen katselusta jää lokimerkintä. Lääkärintodistuksia ei koskaan tallenneta järjestelmään sellaisenaan vaan sieltä poimitaan em. Tiedot. Jos koet, että tietojasi on käsitelty lainvastaisesti, voit olla yhteydessä Aluehallintovirastoon. Ainakin meidän kunnan osalta käytännöt on syynätty etu- ja takaperin. T. Alalla oleva
Virkaijoiden epäasiallisesta kohtelusta olisi enemmän valitettavaa aluehallintovirastolle. Monet ovat todella töykeitä asiakkaita kohtaan ja asialliseen keskusteluun ei pääse. Sanoin kuntakokeilun virkailijalle etten halua kuntouttavaan työtoimintaan, niin virkailija alkoi haukkumaan minua. Että olisiko joku toinen vaihtoehto, ei kelvannut virkailjalle vaan olla alkoi hyvin töykeä minua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
On se tutkittu ja asia eli terveystietojen luovutus on kirjattu lakiin. Jos et luovuta tietoja, et voi vedota niihin selvityksissä tms. Menet työkokeiluun varastoon etkä voi sanoa, että selkä ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee vain kuntakokeiluja, ne ovat AVIen valvonnassa. Työkkäreitä valvoo TEM.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kauan sitten vein lääkärintodistuksen työkkäriin ja tantta meni ihan lukkoon, kun huomasi siitä minun olleen psykiatrisella osastolla tahdonvastaisessa hoidossa. En voinut vastustaa kiusausta, vaan irvistin ja vääntelin naamaani hetken ja sen jälkeen olin kuin ei mitään. En sittemmin sitä virkailijaa tavannut, miksiköhän?
Miten sait tuollaisen lääkärintodistuksen? Ei ne osaltolta moista kirjoita, siinä on diagnoosi, ei hoidon perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullako ei oma äly riitä? No, se on töissä siellä!
No silloinhan se tietää, että jokaisesta sivun avaamisesta jää lokitietoihin tieto siitä, kuka kävi ja miten pitkään oli sivulla ja tekikö siellä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauspäivärahaa varten ei tarvitse olla TE-toimiston asiakas. Sairaiden ei tarvitse olla työttömiä. B-lausunto sairauslomasta Kelalle ja hakemus sairauspäivärahasta Kelaan.
Pointtina taisi olla että sairauspäivärahassa on 300 maksupäivää täynnä. Silloin "pudotaan" hetkeksi työnhakijaksi kunnes selvitetään jatkoetuudet eli kuntoutustuki. Ainoa idea tuossa työnhakijana olossa on se, että voi saada jotain (ensisijaista etuutta) sen ajan kun jatko selviää. Monet viis veisaavat ohjeesta vaan hakevat suosiolla toimeentulotukea tuolle ajalle.
Ahaa. Ite sain aikanaan sairauspäivärahaa kuukaudeksi ja sen jälkeen hain kuntoutusetuutta Kelan vaatimuksesta, mut ne ei vaatineet TE-asiakkuutta. Kuntoutustukiin tuli kielteiset päätökset ja Kela palautti ns. normaali-ihmisten kirjoihin.[
Kyseessä on hyvin pitkäkestoinen vaiva ja olen käyttänyt jo sairaspäivärahani. Sairasloman kestettyä vuoden haettiin kuntoutustukea, joka myönnettiin määräajaksi. Kun siihen haettiin jatkoa, oli lisätutkimusten valossa ilmennyt muutakin vikaa, jonka lääkäri luonnollisesti kirjasi diagnoosiksi, joten papereihin tuli parikin eri diagnoosia. Uusi diagnoosi on sellainen, joka sai eläkevakuutusyhtiön toteamaan minut työkykyiseksi, joten hakemus hylättiin. Entinen ja aiemmin hyväksytty diagnoosi siis jäi papereihin, mutta lisäsairauden myötä minusta tehtiin työkykyinen.
Tässä vaiheessa ainoa tapa saada mitään toimeentuloa on tämä työkkärin kautta sairaaksi työttömäksi ilmoittautuminen. Mikä on ihan päätöntä, koska olen samanlaisena rasitteena työkkärille kuin kuka muukin työtön, sillä erotuksella, että en hae työpaikkaa, kun mulla on jo sellainen. Ainakin toistaiseksi. Vastaan samoihin "millaista työtä haet ja miten aiot edetä työllistymisesi suhteen "-kysymyksiin ja niistä tehdään minulle työllistymissuunnitelma. Aivan järjetöntä, mutta näin saadaan työllistettyä virkailijoita. Ei kai niillä muutakaan tekemistä ole...
Meidät pitkäaikaiset työlliset sairaat, eli työkyvyttömät, tulisi saada siirrettyä jonkin muun palvelun piiriin.
Mikä vaiva? Kerro toki eihän me muuten osata päättää tätä sinun asiaa
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvi toimittaa kun kelaan b lausunto. Jotta työkkärissä näkevät tiedot siihen pitää olla lupa. Voit kieltää luvat asetuksista. Edes työkkärin sairaanhoitaja ei nää tietoja ellet anna lupaa siihen.
Näkee. Minulla kaikki kiellot päällä ja ovat nähneet
Tietoturvariski. Tietoja pallotellaan siellä täällä, kuka henkilö milloinkin ja porukka kokoustaa yksityishenkilön vuoksi, vaikkei ole lupaa. Ei sen pitäisi olla mikään noitakerho ainakaan.