Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla niin vaikeaa käsittää, että silloin kun juhlien kutsussa sanotaa julien olevan vain aikuisille, silti aletaan vihjailla, että...

Vierailija
24.05.2023 |

Arvokkaiden juhlien kutsuun kirjoitin, että kutsu on avec ja erikseen vielä sitten maininta, että juhlat ovat vain aikuisille.

Nyt sitten eräs pariskunta kertoo olevansa liikkeellä perheen kanssa juuri silloin meidän kodin suunnalla ja kyselee saapumisohjeita.

Miten ystävällisesti sanoisin, ettei lasten kanssa sovi tulla?

Kommentit (920)

Vierailija
881/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan tämä juttu jo "taputeltu" loppuun? Keskustelu mennyt asiattomaksi.

Noudatetaan kutsujien toivetta, koska kyseessä on heidän juhlansa.

Joko menette juhliin tai sitten ei. Ja olette mitä mieltä hyvänsä. Järjestätte sitten omat juhlat ihan niinkuin tykkäätte.

Vierailija
882/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko menette juhliin tai sitten ei. Ja olette mitä mieltä hyvänsä. Järjestätte sitten omat juhlat ihan niinkuin tykkäätte.

Ainahan nämä keskustelut menevät asiattomiksi, kun lapsellisten on niin vaikea ymmärtää etteivät kaikki halua lapsia. He sitten paljastavat näissä keskusteluissa sen, kuinka lapsellisia itse ovat.

Tai sitten kyseessä on vain lapsellisten kateus lapsettomia kohtaan, kun lapselliset tajuavat etteivät pääse enää siitä lapsesta eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää yötä raivohullut lapsivihaajat. Yrittäkää hillitä itsenne että ette tee mitään typerää.

Hyvää huomenta. Hieman kyseenalainen on sinunkin mielentila viestisi perusteella.

Koita jaksaa!

Vierailija
884/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät ole ainoita jotka voivat häiriötä aiheuttaa.

Ei niin, vartijat/poliisit heittää häiriön aiheuttajat pois joten niiden pitäisi myös heittää lapset sekä vanhempi/vanhemmat pois jos ne aiheuttaa häiriötä tai ne häiritsee muita ihmisiä.

https://www.is.fi/perhe/art-2000000822788.html

Lainaus:

Lehdelle puhuneen perheen äidin mukaan lapsi oli saanut raivokohtauksen, koska ei ollut saanut haluamaansa 80 euron hintaista lelua. Kiukuttelu oli kestänyt 10-15 minuuttia.

Kiukuttelun kestettyä jonkun aikaa oli paikalle tullut myyjä, joka oli kertonut muiden asiakkaiden kyllästyneen kiukutteluun. Hän käski isää rauhoittamaan lapsen tai poistumaan liikkeestä.

Eli kyllä itkupotkuraivareista voi joutua poistumaan kaupasta.

Tostahan on melkein kymmenen vuotta. Ajat on ehkä vähän muuttunu tosta!

Vierailija
885/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan nämä keskustelut menevät asiattomiksi, kun lapsellisten on niin vaikea ymmärtää etteivät kaikki halua lapsia. He sitten paljastavat näissä keskusteluissa sen, kuinka lapsellisia itse ovat.

Tai sitten kyseessä on vain lapsellisten kateus lapsettomia kohtaan, kun lapselliset tajuavat etteivät pääse enää siitä lapsesta eroon.

Olisikohan aika heittää nämä "tärkeät perhearvot" romukoppaan?

Vierailija
886/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kannatan myös lapsivapaita julkisia kulkuneuvoja ja kauppoja. Uimahalleissa voisi olla erikseen lasten tai lapsiperheiden vuorot.

Syynä ihan se että lapset tai lapsiperheet ei osaa käyttäytyä kunnolla ihmisten ilmoilla. Tasa-arvoista on se että kaikille on samat säännöt ja että kaikilla olisi se hyviin tapoihin kuuluvat tavat julkisissa paikoissa.

M32

Voisiko samalla olla sitten vuoroja, kulkuneuvoja ja kauppoja, joihin ei pääse humalassa eikä röykeät etuilijat, eikä kaikenlaiset kummalliset ihmiset, jotka sättivät ja kiroilevat ventovieraille ja puuttuvat toisten asioihin. Niitä täällä pääkaupunkiseudulla riittää.

Olen samaa mieltä. Mielestäni julkisissa kulkuvälineissä tulisi olla kuljettajan lisäksi erillinen kurinpitäjä, joka opettaisi nämä häiriköt käyttäytymään. Tarvittaessa vaikkapa pamppua opetusvälineenä käyttäen. Rauhassa matkustaminen on jokaisen oikeus.

Vierailija
887/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää, että kutsuja päättää kenet kutsuu ja kutsutut päättävät, että osallistuvatko. Jos joku ei halua kutsua lapsia, niin sitten henkilö, joka ei voi/halua osallistua ilman lapsia, ei lähde juhliin. Turhaa siitä on loukkaantua puolin tai toisin, jos joku ei halua kutsua lapsia/jos joku ei halua osallistua kutsuihin, johon ei lapsia kutsuttu.

Esimerkiksi häät voivat olla tilaisuus, johon ei yksinkertaisesti ole mahdollista kutsua lapsia, jos kaikilla kutsuttavilla perheillä on lapsia. Itse olen ollut n. 150hlön häissä, joissa olisi ollut lähes 200 lasta, jos kutsut olisi lähetetty perhille. Toisaalta sitten on myös tullut osallistuttua häihin, jossa oli vain 2 suvun ulkopuolista vierasta.

Vierailija
888/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vääntöä. Eihän juhliin ole pakko mennä jos ei sitä niiden ideaa hyväksy tai ei saa lapsivapaata, kuten vain aikuisille. Kutsuja tietenkin kysyy onko mahdollista sellaisiin tulla. 

Sanoo vain että on nyt sellainen perhetilanne ettei pääse muihin kuin koko perheen juhliin. 

Vierailija
889/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä ongelmaa. Ollaan lapseton pariskunta, joka on juuri sen vuoksi usein kutsujan asemassa = meilllä on paremmin tilaa ja varmaan aikaakin järjestää illanviettoa.

Kertaakaan, kun olen kutsunut ihmisiä meille illanviettoon, niin lapsettomia kuin lapsellisia, ei kukaan ole kysynyt, että voiko tuoda lapset mukana. Tietenkään ei, koska kyse on siis nimenomaan aikuisten illanvietosta, johon kuuluu sen mukaiset ruuat, juomat ja ajanvietto.

En siis ole ottanut huomioon ranskalaiset ja nakit osioita, mehukatteja tai limsapulloja. En ole ottanut huomioon lapsiväen viihdykkeitä, leluja, pelejä, frööbelin palikoita musaosastolla.

Sen sijaan olen muutoin nähnyt todella paljon vaivaa, ottanut huomioon paitsi ruokarajoitteita myös mieltymyksiä ja rakentanut näistä illallisen juomineen. Olen siivonnut koko talon lattiasta kattoon, koska se on huomaavaista vieraita kohtaan. Olen panostanut kattaukseen, vaikka se ei olekaan minun vahvuuksiani.

Onneksi ystäväni ymmärtävät tämän ilman mitään keskusteluja ja itsekin ilahtuvat siitä, että voivat tulla vaivannäöstä nauttimaan ja pitämään ansaitun vapaapäivän perhearjesta.

Vierailija
890/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kun soitat niin anna vaikka vaihoehto että tapaatte heidän lapset vaikka juhlien jälkeen ennen kuin he jatkavat matkaansa, koska nämä juhlat ovat vain aikuisille. Siinä kohtaa selviää aikovatko edes tulla.

Vierailija
891/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kannatan myös lapsivapaita julkisia kulkuneuvoja ja kauppoja. Uimahalleissa voisi olla erikseen lasten tai lapsiperheiden vuorot.

Syynä ihan se että lapset tai lapsiperheet ei osaa käyttäytyä kunnolla ihmisten ilmoilla. Tasa-arvoista on se että kaikille on samat säännöt ja että kaikilla olisi se hyviin tapoihin kuuluvat tavat julkisissa paikoissa.

M32

Voisiko samalla olla sitten vuoroja, kulkuneuvoja ja kauppoja, joihin ei pääse humalassa eikä röykeät etuilijat, eikä kaikenlaiset kummalliset ihmiset, jotka sättivät ja kiroilevat ventovieraille ja puuttuvat toisten asioihin. Niitä täällä pääkaupunkiseudulla riittää.

Olen samaa mieltä. Mielestäni julkisissa kulkuvälineissä tulisi olla kuljettajan lisäksi erillinen kurinpitäjä, joka opettaisi nämä häiriköt käyttäytymään. Tarvittaessa vaikkapa pamppua opetusvälineenä käyttäen. Rauhassa matkustaminen on jokaisen oikeus.

Mutta sitten ne alkavat itkeä kova äänisesti kivusta. Ei kovin hyvä idea.

Vierailija
892/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään aika monessa lehdessä on ollut artikkeleita, että lasten vanhempien tulisi viettää myös kahdenkeskistä aikaa. Ehdotuksia on ollut koti/lapsivapaa loma hotellissa/laivalla/telttailemassa/mökillä, kuka nyt missäkin rahavarojen ja lastenhoiton kannalta.

Miten näissä sitten lastenhoito järjestetään ja miten siihen suhtaudutaan eri lailla kun "lapsivapaisiin juhliin".

Eikö vanhemmat voi yhtään irrottautua lapsesta? Ymmärrän, että hoitovaikeuksia on.

Iso älämölö lapsivapaista juhlista, mutta tiedän useammankin pariskunnan, joka viettää tovin pelkästään pariskuntanakin.

Vierailija
893/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään aika monessa lehdessä on ollut artikkeleita, että lasten vanhempien tulisi viettää myös kahdenkeskistä aikaa. Ehdotuksia on ollut koti/lapsivapaa loma hotellissa/laivalla/telttailemassa/mökillä, kuka nyt missäkin rahavarojen ja lastenhoiton kannalta.

Miten näissä sitten lastenhoito järjestetään ja miten siihen suhtaudutaan eri lailla kun "lapsivapaisiin juhliin".

Eikö vanhemmat voi yhtään irrottautua lapsesta? Ymmärrän, että hoitovaikeuksia on.

Iso älämölö lapsivapaista juhlista, mutta tiedän useammankin pariskunnan, joka viettää tovin pelkästään pariskuntanakin.

Varmasti joku kommentoi, että se on eri asia koska ovat itse halunneet viettää lapsivapaata aikaa kahdestaan tai että eivät halua tuhlata lapsivapaata aikaansa (ilmeisesti sitä on kiintiöity tietty määrä ihmiselle esim vuoden aikana, dunno) jonkun umpitylsissä juhlissa.

Vierailija
894/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti joku kommentoi, että se on eri asia koska ovat itse halunneet viettää lapsivapaata aikaa kahdestaan tai että eivät halua tuhlata lapsivapaata aikaansa (ilmeisesti sitä on kiintiöity tietty määrä ihmiselle esim vuoden aikana, dunno) jonkun umpitylsissä juhlissa.

Tässähän se vastaus on. Kun lapset saa vain harvoin hoitoon, jonkun tylsät juhlat eivät todellakaan ole se mihin harvinaisen lapsivapaan haluaa käyttää.

Vierailija
895/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän se vastaus on. Kun lapset saa vain harvoin hoitoon, jonkun tylsät juhlat eivät todellakaan ole se mihin harvinaisen lapsivapaan haluaa käyttää.

En minäkään tylsissä juhlissa viitsisi käydä, mutta onneksi useimmat juhlat ovat kokemukseni mukaan todella hauskoja ja mukavia.

Millaisiksi te sitten miellätte tylsät juhlat? Ja miksi sellaisiin ylipäätään menette, lasten kanssa tai ilman?

Vai voisiko olla kyse myös siitä, millaisella asenteella itse juhliin lähtee? Jos on jo valmiiksi naama mytyssä, niin tuskin hauskaa tuleekaan olemaan. Silloin kannattaa suosiolla jäädä kotiin ja ilmoittaa, etten ikävä kyllä pääse.

Vierailija
896/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se harvinaista herkkua, sillä lapsenvahtia on vaikea löytää ja itsellä ainakin tuli aikoinaan se kiintiö vastaan ihan siinä summassa. Kukaan palkattu lapsenvahti kun ei vie lapsia mukanaan minnekään kotiinsa, vaan se tarkoittaa sitä, että joutuu itse maksamaan vielä lapsenvahdin lisäksi hotellista. Kalliiksi tulee yhden yön kotoa poissaolokin.

Vierailija
897/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten edes menisi ollenkaan niihin juhliin, jos ne ovat tylsät? Tekeekö ne lapset sitten niistä juhlista vähemmän tylsät? Se ettei saa lapsia hoitoon ei ole juhlien järjestäjän ja kutsujan ongelma. Joissain maissa kutsuja saattaa järjestää ja maksaa lastenvahteja, mutta Suomessa sellainen ei ole tapana. Sitten vain hyväksytään se, etteivät kaikki kutsutut pääse paikalle.

Vierailija
898/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten edes menisi ollenkaan niihin juhliin, jos ne ovat tylsät? Tekeekö ne lapset sitten niistä juhlista vähemmän tylsät? Se ettei saa lapsia hoitoon ei ole juhlien järjestäjän ja kutsujan ongelma. Joissain maissa kutsuja saattaa järjestää ja maksaa lastenvahteja, mutta Suomessa sellainen ei ole tapana. Sitten vain hyväksytään se, etteivät kaikki kutsutut pääse paikalle.

Nimenomaan, tämän toivoisi sitten olevan kutsuvallekin selvää eli kun joku ilmoittaa, ettei pääse koska ei saa lapsia hoitoon, ei aleta inttämään tai loukkaannuta.

Vierailija
899/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tylsissä juhlissa viitsisi käydä, mutta onneksi useimmat juhlat ovat kokemukseni mukaan todella hauskoja ja mukavia.

Millaisiksi te sitten miellätte tylsät juhlat? Ja miksi sellaisiin ylipäätään menette, lasten kanssa tai ilman?

Vai voisiko olla kyse myös siitä, millaisella asenteella itse juhliin lähtee? Jos on jo valmiiksi naama mytyssä, niin tuskin hauskaa tuleekaan olemaan. Silloin kannattaa suosiolla jäädä kotiin ja ilmoittaa, etten ikävä kyllä pääse.

Se naama taitaa mennä myttyyn ja juhlat muuttua tylsiksi kuin taikaiskusta, kun kutsussa lukee että vain aikuisille. Asenteesta juhlia kohtaan se tosiaan on kiinni, kun viljoperttieinari ei pääse mukaan niin ei oltaskaan haluttu tylsiin juhliin.

Vierailija
900/920 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä ongelmaa. Ollaan lapseton pariskunta, joka on juuri sen vuoksi usein kutsujan asemassa = meilllä on paremmin tilaa ja varmaan aikaakin järjestää illanviettoa.

Kertaakaan, kun olen kutsunut ihmisiä meille illanviettoon, niin lapsettomia kuin lapsellisia, ei kukaan ole kysynyt, että voiko tuoda lapset mukana. Tietenkään ei, koska kyse on siis nimenomaan aikuisten illanvietosta, johon kuuluu sen mukaiset ruuat, juomat ja ajanvietto.

En siis ole ottanut huomioon ranskalaiset ja nakit osioita, mehukatteja tai limsapulloja. En ole ottanut huomioon lapsiväen viihdykkeitä, leluja, pelejä, frööbelin palikoita musaosastolla.

Sen sijaan olen muutoin nähnyt todella paljon vaivaa, ottanut huomioon paitsi ruokarajoitteita myös mieltymyksiä ja rakentanut näistä illallisen juomineen. Olen siivonnut koko talon lattiasta kattoon, koska se on huomaavaista vieraita kohtaan. Olen panostanut kattaukseen, vaikka se ei olekaan minun vahvuuksiani.

Onneksi ystäväni ymmärtävät tämän ilman mitään keskusteluja ja itsekin ilahtuvat siitä, että voivat tulla vaivannäöstä nauttimaan ja pitämään ansaitun vapaapäivän perhearjesta.

Kutsumasi ihmiset ovat siis normaaleja ja fiksuja, jotka ymmärtävät sanomattakin, että ko illanvietto

on vain aikuisille. Liikaa on kuitenkin niitä, jotka eivät puhetta tai kirjoitettua tekstiä ymmärrä tai luulevat, että jos he nyt kuitenkin saisi erityisvapauden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi