Introverttiys johtuukin lapsuudesta? (linkki)
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/13409b57-1fe8-4529-a15c-045457afe9ad
Jaa, että introvertti ei olekaan luonteenpiirre, vaan jonkinlainen lapsuudentrauma?
Kommentit (74)
Itse olin hiljainen ja ujo lapsi ja nuori.
Jossain vaiheessa minua kehoitettiin alkamaan puhumaan ihmisten kanssa.
Heitin jotain ihme roolia kun introverttiys olikin hirveän huono juttu. Pääsin jopa erääseen työhön koska osasin haastattelussa heittää kunnon läppää. Tosin en jaksanut kauaa huumorilinjalla vaan palauduin omaksi itsekseni.
En enää jauha soopaa vaan keskityn omiin juttuihin.
Yritän kuunnella mitä toisella on sanottava enkä hölötä sitä sun tätä.
Jaha että tällainen päätelmä . Ihan normaalista keskiluokkaisesta perheestä tulen , itse olen introvertti ja siskoni ekstrovertti . Samassa huoneessa asuimme muutaman vuoden ja muutaman omissa huoneissa . Ihan samat säännöt ja kohtelu molemmille .
Millainenhan lapsuus ekstrovertillä, joka tyyliin vain puhuu, ei kuuntele. Ei ota huomioon kanssaihmisiä. Öö...
Vierailija kirjoitti:
Itse olin hiljainen ja ujo lapsi ja nuori.
Jossain vaiheessa minua kehoitettiin alkamaan puhumaan ihmisten kanssa.
Heitin jotain ihme roolia kun introverttiys olikin hirveän huono juttu. Pääsin jopa erääseen työhön koska osasin haastattelussa heittää kunnon läppää. Tosin en jaksanut kauaa huumorilinjalla vaan palauduin omaksi itsekseni.
En enää jauha soopaa vaan keskityn omiin juttuihin.
Yritän kuunnella mitä toisella on sanottava enkä hölötä sitä sun tätä.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että ekstrovertit hölöttävät?
Minä voisin väittää, että introvertit ovat hiljaa, koska heillä ei ole mitään järkevää sanottavaa.
Sinä olit soopaa jauhava introvertti. Mutta sen sijaan, että tänne kirjoittaisi introverttejä, jotka puhuvat hölöttävistä introverteistä, kuten sinä olit, teille kaikille on paljon kivempää vierittää syy ekstroverttien niskaan.
Ei ole loppujen lopuksi ekstverttejä / introverttejä. Ihmisten keksimiä juttuja.
Kaikki ollaan joskus mitä ollaan. Joskus toista tai toista.
Toki jos halutaan ajatatella tuon luokituksen mukaan niin
introvertit ajattelijat todennäköisesti pelastaa tämän maailman. Ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Millainenhan lapsuus ekstrovertillä, joka tyyliin vain puhuu, ei kuuntele. Ei ota huomioon kanssaihmisiä. Öö...
Miksi ekstrovertti ei kuuntelisi? Hän jos joku jaksaa kuunnella.
Ei introvertit jaksa kuunnella. He rasittuvat siitä. Muiden kanssa oleminen ja puhuminen on heille rasittavaa. Vartti ja sitten tarvitsee mennä viikoksi kotiin lataamaan akkuja. Introvertti pyörii omassa päässä. Hän on se, joka ei jaksa muita ihmisiä. Öö..
Ja jos tämä lähihoitaja olisi sanonut introverttiuden kertovan poikkeuksellisesta älykkyydestä, ketju olisi täynnä havaintoa vahvistavia kommentteja.
Älkää lokeroiko itseänne ehdointahdoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole loppujen lopuksi ekstverttejä / introverttejä. Ihmisten keksimiä juttuja.
Kaikki ollaan joskus mitä ollaan. Joskus toista tai toista.
Toki jos halutaan ajatatella tuon luokituksen mukaan niin
introvertit ajattelijat todennäköisesti pelastaa tämän maailman. Ehkä.
Introvertti on siellä omassa päässään ajattelemassa, kun ekstrovertit ovat organisoimassa ja kordinoimassa ne asiat siellä ulkona maailmassa tehden yhteistyötä lukemattomien ihmisten kanssa.
Eli 80 vuoden tieteellinen tutkimus on nyt kumottu jonkun lähihoi...anteeksi pätkäterapoijan mielipiteellä.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos tämä lähihoitaja olisi sanonut introverttiuden kertovan poikkeuksellisesta älykkyydestä, ketju olisi täynnä havaintoa vahvistavia kommentteja.
Älkää lokeroiko itseänne ehdointahdoin.
On myös kolmas tyyppi, nimittäin ambivertti. Voisin kuvitella, että se vasta on elämää ilman laatikoita.
Onpa törkeää leimata erilaisia ihmisiä. Joku vielä uskoo ja alkaa tehdä analyysejä. Esimerkiksi joku päikyn täti.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ainakin havainnut, että lapsen nöyryytys, syyllistäminen ja lyöminen altistavat sosiaalisille peloille.
Totta, mutta ei liity mitenkään introvertteihin sen paremmin kuin ekstrovertteihin sosiaaliset pelot, ne on ihan eri ongelmia. Väärä ketju?
Kyllä se on extroverttiys, joka johtuu lapsuuden traumoista.
Kyllä voi olla tässä ainakin siemen totuuden. Minulla 2 lasta ja vanhemmalle olen ollut paljon huonompi äiti kuin nuoremmalle. On ainakin ujompi ja introvertimpi. Ne sudenkuopat joihin ensimmäisen lapsen kanssa astui, osasi toisen kanssa jo välttää.
Vierailija kirjoitti:
Huuhaata koko juttu, pelkkää lähihoitajan spekulaatiota. Olisivat haastatelleet edes koulutettua psykologia tai psykiatria, eivätkä tällaista ennustajaeukkoa.
Vaan jos haastateltava olisi spekuloinut introverttien olevan esim.poikkeuksellisen älykkäitä, olisi hän varteenotettava asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä oli lapsuudesta?
Sen mitä näkee, niin ilmeisesti joku tutkija tutkinut?Ei ole tutkija. Asiantuntija on lähihoitaja jolla on yhteensä 60 pistettä opintoja avoimessa ammattikorkeakoulussa ja avoimessa yliopistossa sekä joku maksullinen lyhytterapeutin koulutus. Ei siis mikään maisteri, lisensiaatti tai tohtori joka olisi tehnyt tieteellistä tutkimusta.
Miks pitäisi olla tehtynä omaa tieteellistä työtä? Eiköhän se riitä että osaa soveltaa tehtyä tutkimusta.
Enpä usko. Ilman introvertteja ei olisi tiedettä eikä taidetta.
Pikemminkin narsistiset hölösuut ovat jääneet vailla huomiota lapsina. Siksi kailottavat suurella äänellä eivätkä hetkeäkään kykene olemaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä oli lapsuudesta?
Sen mitä näkee, niin ilmeisesti joku tutkija tutkinut?Ei ole tutkija. Asiantuntija on lähihoitaja jolla on yhteensä 60 pistettä opintoja avoimessa ammattikorkeakoulussa ja avoimessa yliopistossa sekä joku maksullinen lyhytterapeutin koulutus. Ei siis mikään maisteri, lisensiaatti tai tohtori joka olisi tehnyt tieteellistä tutkimusta.
Miks pitäisi olla tehtynä omaa tieteellistä työtä? Eiköhän se riitä että osaa soveltaa tehtyä tutkimusta.
Joka perustuu johonkin "kliinisiin" höpöhöpömutumutuhavaintoihin.
Puhtaat ääripäät ovat harvinaisia, valtaosa ihmisistä on ambiverttejä.
Kukaan ei ole toista parempi, olemme vain joissain suhteissa erilaisia ja hyvä niin.
Introverttisyys johtuu vain ja ainoastaan siitä että introvertti fiilaa olevansa introvertti.
Fiilaa olevasi Extrovertti ja tsiigaa mitä tapahtuu. Kaikki lähtee siit fiiliksest mitä sä fiilaat.