Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Introverttiys johtuukin lapsuudesta? (linkki)

Vierailija
24.05.2023 |

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/13409b57-1fe8-4529-a15c-045457afe9ad

Jaa, että introvertti ei olekaan luonteenpiirre, vaan jonkinlainen lapsuudentrauma?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki puhe introverttisuudesta, ekstoverttisuudesta ja siitä että nämä ovat muuttumattomia persoonallisuuspiirteitä on ihan vaan tapoja millä ihmisiä pyritään olemaan kehittymästä. Sama koskee myös sitä, ettäkö persoonallisuus olisi perinnöllistä eikä siihen voisi vaikuttaa ja sama älykkyydessä.

Ja jos haluatte vastauksen siihen miksi ihmisten ei haluta kehittyän? Yksinkertaisesti sen takia, että ihmisiä pystytään hallitsemaan paremmin. Mitä tyhmempiä ihmisiä, sitä helpommin heitä on hallita. Jos he uskovat siihen etteivät he voi muuttua, niin sitä helpommin he ovat ohjattavissa.

Sitäpaitsi introverttisyys ja ekstoverttisyys on vanhanaikaisia käsityksiä ihmisistä. Ei ole joko-tai puolia ihmisissä.

Vierailija
22/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän etuilevien hölösuisten hössöttäjien lapsuudessa on tapahtunut?

Jälleen kerran ekstrovertit kuvataan jotenkin hirveitä ihmisinä.

Olemme ymmärtäneet jo, mitä te introvertit ajattelette meistä ekstroverteistä. Älä huolehdi. Olen ihan periaatteesta ottanut asenteen, etten pyydä mukaan, en puhu teille, enkä kutsu teitä introverttejä enää mihinkään.

Siten en häiritse jutuillani sitä teidän hiljaisuuttanne ja voitte olla sielä kotona ihan rauhassa yksin ja hiljaa.

Kaikki voittavat tässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen lapsuus on ollut loputtomasti tauottomasti itsestään puhuvalla ekstrovertillä?

Vierailija
24/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme ymmärtäneet jo, mitä te introvertit ajattelette meistä ekstroverteistä. Älä huolehdi. Olen ihan periaatteesta ottanut asenteen, etten pyydä mukaan, en puhu teille, enkä kutsu teitä introverttejä enää mihinkään.

Siten en häiritse jutuillani sitä teidän hiljaisuuttanne ja voitte olla sielä kotona ihan rauhassa yksin ja hiljaa.

Kaikki voittavat tässä.

Huomaa miten helposti olet ohjattavissa. Olet lähtenyt tähän sotaan "ekstovertit vs introvertit" ja vielä uskot mokomaan pskaan.

Vierailija
25/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voittavat tässä.

Nyt meni tunteisiin!

Vierailija
26/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa yhtä asiantuntevalta kuin lehtien seksuaaliterapeutit ja muut, jotka tuputtavat vain omaa maailmankuvaansa totuutena, eivätkä ota huomioon koko ihmisyyden kirjoa.

Vierailija
27/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Itse olen aina ollut introvertti. Milloinkaan en ole suuremmin kaivannut muiden ihmisten seuraa.

Vierailija
28/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Itse olen aina ollut introvertti. Milloinkaan en ole suuremmin kaivannut muiden ihmisten seuraa.

Jos tämä olisi totta, et olisi tällä palstalla tai muullakaan sivustoilla, joissa on muita ihmisiä.

Vierailija
29/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki puhe introverttisuudesta, ekstoverttisuudesta ja siitä että nämä ovat muuttumattomia persoonallisuuspiirteitä on ihan vaan tapoja millä ihmisiä pyritään olemaan kehittymästä. Sama koskee myös sitä, ettäkö persoonallisuus olisi perinnöllistä eikä siihen voisi vaikuttaa ja sama älykkyydessä.

Ja jos haluatte vastauksen siihen miksi ihmisten ei haluta kehittyän? Yksinkertaisesti sen takia, että ihmisiä pystytään hallitsemaan paremmin. Mitä tyhmempiä ihmisiä, sitä helpommin heitä on hallita. Jos he uskovat siihen etteivät he voi muuttua, niin sitä helpommin he ovat ohjattavissa.

Sitäpaitsi introverttisyys ja ekstoverttisyys on vanhanaikaisia käsityksiä ihmisistä. Ei ole joko-tai puolia ihmisissä.

Hallita miten ja ohjata mihin?

Ettei yhteiskuntaan synny kaaos ja anarkia? Vai se, että niiden verorahojen saamiselle on säännöt? Vai se, että jonkun on ehkä tehtävä töitä muidenkin puolesta, jotta yhteiset asiat saadaan maksettua? Se, että opetetaan miksi lakeja tehdään ja miksi niitä pitäisi noudattaa.

Millaista kehitystä ihmisiltä viedään sillä, että toisia kutsutaan sisäänpäin kääntyviksi ja tai ulospäin kääntyviksi?

Minä en tiedä muuttavatko ihmiset tai eivät. Toiset eivät edes halua muuttua ja toiset tekevät kaikkensa muuttaakseen. Toisia muokkaa ympäristö ja toiset kasvavat aikuisiksi kantapään kautta.

Meitä on joka lähtöön. On vaikka puolikkaita, kokonaisia, ujoja, rohkeita, rikkinäisiä ja katkeria.

Vierailija
30/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voittavat tässä.

Nyt meni tunteisiin!

Totta, mennyt jo pidemmän aikaa. Sanon ja toistan, ettei jää epäselväksi. Ei ole niin itseään täynnä ja ylemmyydentuntoista ihmistyyppiä, kun sisäänäpäinkääntyneisyydestään ylpeä introvertti. Hänelle kaikki muut tavat olla ja tehdä on aina väärin ja huonoa.

31/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla kun yleensä tutkijat julistaa introverttiyden olevan synnynnäinen ominaisuus joka näkyy jo vauvoista, niin suomalainen Iltapläntti julkaisee ihan omaa liibalaabaansa.

Kuraa, sano.

tätönen 23

Vierailija
32/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voittavat tässä.

Huomaa miten helposti olet ohjattavissa. Olet lähtenyt tähän sotaan "ekstovertit vs introvertit" ja vielä uskot mokomaan pskaan.

Mitä ohjattavuuden tarkoitat? Puhun siitä mitä tapahtuu. Vai etkö lukenut viestiä, johon vastasin? Oliko se sinusta jotenkin arvostava tai huomaavainen. Minä en ole ongelma, jos sanon, että riittää. Minä en tarvitse introverttejä sen enempää kun hekään minua. Tunteet ovat molemminpuolisia.

Introverttien on turha odottaa, ettei heistä ajatellaan yhtään sen kauniimmin kuin mitä he itse ajattelevat ekstroverteistä.

Vierailija
33/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei yhteiskuntaan synny kaaos ja anarkia? Vai se, että niiden verorahojen saamiselle on säännöt? Vai se, että jonkun on ehkä tehtävä töitä muidenkin puolesta, jotta yhteiset asiat saadaan maksettua? Se, että opetetaan miksi lakeja tehdään ja miksi niitä pitäisi noudattaa.

Millaista kehitystä ihmisiltä viedään sillä, että toisia kutsutaan sisäänpäin kääntyviksi ja tai ulospäin kääntyviksi?

Minä en tiedä muuttavatko ihmiset tai eivät. Toiset eivät edes halua muuttua ja toiset tekevät kaikkensa muuttaakseen. Toisia muokkaa ympäristö ja toiset kasvavat aikuisiksi kantapään kautta.

Meitä on joka lähtöön. On vaikka puolikkaita, kokonaisia, ujoja, rohkeita, rikkinäisiä ja katkeria.

Jotta pieni kämmenen kokoinen ihmisryhmä kykenee hallitsemaan tätä maata eikä kukaan heidän alapuolta pääse liikaa valtaan. Että nämä upporikkaat pysyät upporikkaina ja kykenevät kontrolloimaan lähes kaikkea ja loput ihmisistä tekee töitä heille.

On lukuisia esimerkkejä siitä miten he, joita alettiin esimerkiksi opettamaan oikeilla tavoilla jo vauvasta lähtien omaavat aikuisena korkean älykkyysosamäärän. Et kuitenkaan näe tätä opetettavan normaaleille kansalaisille ihan vaan sen takia, ettei liikaa näitä korkean älykkyysoamäärän omaavia henkilöitä synny tähän maailmaan. Hyvänä esimerkkinä tästä on maailman älykkäin mies,jonka isä oli psykologi ja aloitti lapsensa kasvatuksen heti vauvaiästä eri psykologisin keinoin.

Vierailija
34/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voittavat tässä.

Mitä ohjattavuuden tarkoitat? Puhun siitä mitä tapahtuu. Vai etkö lukenut viestiä, johon vastasin? Oliko se sinusta jotenkin arvostava tai huomaavainen. Minä en ole ongelma, jos sanon, että riittää. Minä en tarvitse introverttejä sen enempää kun hekään minua. Tunteet ovat molemminpuolisia.

Introverttien on turha odottaa, ettei heistä ajatellaan yhtään sen kauniimmin kuin mitä he itse ajattelevat ekstroverteistä.

Sulla on todella mustavalkoinen ajattelutapa myös. Kuvitteletko oikeasti, että kaikki introvertit on samanlaisia siinä missä kaikki ekstrovertitkin? Jos joku ekstrovertti hakkaa jonkun toisen henkilön, tarkoittaako tämä myös sitä, että sinäkin hakkaat muita ihmisiä?

Vierailija
35/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta pieni kämmenen kokoinen ihmisryhmä kykenee hallitsemaan tätä maata eikä kukaan heidän alapuolta pääse liikaa valtaan. Että nämä upporikkaat pysyät upporikkaina ja kykenevät kontrolloimaan lähes kaikkea ja loput ihmisistä tekee töitä heille.

On lukuisia esimerkkejä siitä miten he, joita alettiin esimerkiksi opettamaan oikeilla tavoilla jo vauvasta lähtien omaavat aikuisena korkean älykkyysosamäärän. Et kuitenkaan näe tätä opetettavan normaaleille kansalaisille ihan vaan sen takia, ettei liikaa näitä korkean älykkyysoamäärän omaavia henkilöitä synny tähän maailmaan. Hyvänä esimerkkinä tästä on maailman älykkäin mies,jonka isä oli psykologi ja aloitti lapsensa kasvatuksen heti vauvaiästä eri psykologisin keinoin.

Niin ja kuka tämä mies nyt sitten on? Mistä me tiedämme, ettei tämä psykologi isä tiennyt älykkyyden periytyvyydestä ja valinnut lapselleen huippuälykkään äidin? Mikä tämän isän älykkyys oli?

Älykkyys on nopeutta, päättelykykyä, ajattelua, muistia jne. Ei kukaan estä vanhempia tekemästä näitä harjoitteluja lapsilleen. Netti on täynnä muistipelejä, matemaattisia tehtäviä, kielikursseja, nopeutta kehittäviä pelejä jne. Kukaan ei estä ihmisiä kouluttamaan niistä omista lapsista neroja.

Mutta se vaatii halua ja voimia ja monilla ei ole edes halua tehdä niille omille lapsille terveellistä ruokaa. Saatikka nyt käyttää vuosia kehittääkseen lapsiensa älyä. Heitä ei kiinnosta edes se oman älyn kehittäminen.

Ja voisimme vielä kysyä mihin? Jotta voi perustaa firman? Muuttaa korpeen omavaraiseksi? Mennä töihin hienoon firmaan?

Vastustat yhteiskuntaa ja sitten kuitenkin odotat, että se tekisi jotain, että niistä kansalaisista tulisi älykkäitä. Yksilön pitää itse ottaa vastuu, jos se mitä automaattisesti annetaan ei kelpaa. Osoitat sormella ja sanot, koska yhteiskunta ei tee jotain se tarkoittaa, että se vastustaa sitä. Ei, se tarkoittaa lähinnä, ettei sillä ole rahaa käytettävissä vielä siihenkin.

Vierailija
36/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höpö höpö. Mulla on kaksi lasta. Toinen introvertti ja toinen todellinen ekstrovertti. Samat traumat tai traumattomuudet heillä on ollut. Nämä piirteet olleet näkyvissä melkein syntymästä lähtien.

Paitsi että ei. Lapsilla ei ole sama lapsuus vaikka samassa perheessä asuvat. Kai nyt tälläisen selkeän asian ymmärrät itsekkin?

Vaikka kuvittelisitkin kohtelevan heitä samalla tavalla, niin ei se näin ole.

Jep minä ja siskoni saimme eri kohtelua siitä syystä, että minä nuorempana näin, kuinka siskoa revitään hiuksista ihan mitättömien syiden takia. Minä kasvoinkin näkymättömäksi lapseksi, siskoni taas kapinoijaksi.

Vierailija
37/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voittavat tässä.

KUKAAN OLE KYSYNYT EKSTROVERTEILTÄ YHTIKÄA MITÄÄN, MUTTA SILTI AINA JAUHATTE MEISTÄ INTROVERTEISTÄ. HOMMATKAA JO ELÄMÄ, MEITÄ EI KIINNOSTA TEIDÄN VINKUMINEN!

Vierailija
38/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voittavat tässä.

Sulla on todella mustavalkoinen ajattelutapa myös. Kuvitteletko oikeasti, että kaikki introvertit on samanlaisia siinä missä kaikki ekstrovertitkin? Jos joku ekstrovertti hakkaa jonkun toisen henkilön, tarkoittaako tämä myös sitä, että sinäkin hakkaat muita ihmisiä?

Vastasin ensimmäisen viestiin ja moneen muuhun vastaavaan viestiin ekstroverteistä. Kuvittelen ihan samassa suhteessa kun hekin.

Minua ei oikeasti enää kiinnosta mitä introvertit ovat ja missä suhteessa. En aio tuhlata aikaani siihen, että ottaisin edes selvää.

Ekstroverttejä on ihan tarpeeksi, eikä heidän seurassa tarvitse miettiä puhuuko liikaa, liian pitkään tai nopeasti ja väsyykö toinen toinen vartin sisällä. Ekstrovertit jaksavat muita ihmisiä ja se riittää minulle.

Vierailija
39/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voittavat tässä.

KUKAAN OLE KYSYNYT EKSTROVERTEILTÄ YHTIKÄA MITÄÄN, MUTTA SILTI AINA JAUHATTE MEISTÄ INTROVERTEISTÄ. HOMMATKAA JO ELÄMÄ, MEITÄ EI KIINNOSTA TEIDÄN VINKUMINEN!

Kukahan se tämän nimittelyn aloitti? Minä reagoin vain viestiin ja kerroin ettei tarvitse pelätä, että teitä enää häiritään. Kuten sanoin, minä en oikeassa elämässä tule enää koskaan olemaan lähemmissä tekemisissä teidän introverttien kanssa. Älä pelkää. Minusta voit ihan hyvin mennä lataamaan niitä akkujasi kotiisi yksin. En vaan välitä. Ole yksin. Ole muiden introverttien kanssa. Minä en välitä. Mutta älä tule meidän ekstroverttien seuraan valittamaan , kuinka me puhumme paljon, emmekä väsy seurassa.

Vierailija
40/74 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuohan ei ollut mikään tutkimus vaan jonkun kirjekurssiterapeutin oma mielipide.

Enpä paljon painoarvoa moiselle antaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi