Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäiden vanhempien hoito ja sisko - Olenko kohtuuton?

Vierailija
24.05.2023 |

Iäkkäät vanhempani asuvat maalla omakotitalossa. On alkavaa muistisairautta ja liikkumisen vaikeutta ynnä muuta raihnaisuutta. Pärjäilevät kotona suht hyvin kaksistaan, mutta tarvitsevat apua kaupassa käyntiin, pankkiasioiden hoitamiseen, lumitöihin ja ruohonleikkaamiseen jne. Siivoavat ja laittavat ruoan itse.

Asun itse 450 kilometrin päässä, minulla on alaikäinen lapsi ja teen matkatöitä. Pystyn osallistumaan vanhempien hoitoon lähinnä niin, että lomilla ja silloin tällöin viikonloppuna käyn siellä ja maksan vähiä laskujansa verkkopankissa.

Siskoni sen sijaan asuu samalla suunnalla ja käy töissäkin samalla kylällä missä vanhempani asuvat. Hänellä on päivätyö, lapset ovat muuttaneet pois kotoa, ei aikaa vieviä luottamustoimia, säännöllisiä harrastuksia tms. Hän hoitaa vanhempieni kauppa-asiat kerran viikossa ja vie mm. parturiin tai optikolle ja lääkäriin, kun on tarvetta. Olen tästä tietysti kovin kiitollinen, mutta en voi olla ihmettelemättä, kuinka suuren numeron siskoni tästä auttamisesta tekee. Hän kokee roolinsa kaikesta päätellen valtavan raskaaksi, siis sen että käytännössä kerran viikossa vie kaksi kauppakassia äidille! Minun on vaikea ymmärtää, mikä siinä on niin raskasta ja vaikeaa.

Olenko kohtuuton?

Kommentit (197)

Vierailija
141/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jotenkin niin kuvaava aloitus. Ap vähättelee siskonsa vastuuta ja ihmettelee, että miten voi olla muka rankkaa auttaa vanhempia joka viikko. Kun eihän siskolla ole enää pieniä lapsia eikä harrastuksiakaan. Että hyvinhän olisi aikaa käyttää vaikka kaikki töiden ulkopuolinen aika vanhempien asioiden hoitamiseen. Sisko hoitaa kauppaostokset (ja tekee varmaan sen kauppalistankin), sekä kuskaa vanhukset asioille, ehkä varaa lääkäriajatkin.

Sitten AP saa ihan ymmärrettävästi kipakoita vastauksia, joissa arvostellaan hänen vähättelevää asennettaan siskoaan kohtaan. AP uhriutuu ja itkee kuinka rankkaa on työviikon päätteeksi ajaa toiselle paikkakunnalle, tehdä siellä hirveästi hommia ja kuunnella kaikki vanhusten vaivat ja valitukset ja olla vielä huolissaan heidän voinnistaan. Ymmärtämättä siis yhtään, että ihan samat (ehkä jopa pahemmat) valitusoksennukset sen siskon niskaan kaadetaan ja sisko on koko ajan siinä kiinni. 

Tämä on jotenkin niin osuva esimerkki muita vähättelevästi uhriutuvasta marttyyrinaisesta, joka siirtyy sukupolvelta toiselle, että tekisi mieli laittaa kansiin koko ketju.

Vierailija
142/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmille kotiapu ja se siitä. Voi pyytää vaikka oman kunnan Sos.toimistolta apua, että vanhemmat pääsevät kotiavun piiriin.

Mitähän luulet siihen kotiapuun kuuluvan?

Seuralaispalvelu?

Joku joka tulee etsimään kadonneet silmälasit?

Joku joka tulee kokoamaan hajonneen kuulolaitteen ja korjaamaan sen sellaiseksi että sillä kuulee paremmin, kun se jostain syystä nyt ei vaan ole hyvin.

Joku joka tulee vaihtamaan pölynimuriin pussin, kun se ei jotenkin vaan mene paikalleen. Tai kun pesukone ei menekään päälle, mikä siinä nyt on, kuka sieltä kotiavusta tulee nyt heti?

Nyt pitää soittaa isännöitsijälle jostain, minä en osaa enkä minä edes kuule puhelimessa kunnolla, tule heti!

Pissa-astia kaatui matolle! Mitä minä teen? Kuka tulee pesemään lattian nyt heti, kun en minä pysty? Ja mistä minä saan puhtaan maton?

Television kanavat on ihan sekaisin, nyt minä en näe emmerdalea, tule heti auttamaan!

Kotiapuko tulee apuun, kun silmälasit menee rikki?

Kotiapuko tulee katsomaan, minkä lapun se joku kävi laittamassa alaoveen tai tulee laittamaan mykistyneen puhelimen toimivaksi?

Tai keittämään kahvit kun joku vieras on tulossa?

Kotiapuko auttaa kaikessa?

Sanoisin, että jotkut lumityöt tai pihan haravoinnit ja siivouksen voi aina joku alan palvelu hoitaa, se ei ole ongelma.

Ongelma on nämä lukuisat pikkuasiat, jotka muilta hoituvat ilman muuta, mutta vanhukselle ovat jo ylivoimaisia.

Joku linnunpaska ikkunassa ei ole meille tämän ikäisille ongelma, senkun avaamme ikkunan ja pesemme sen pois.

Mutta vanhus voi joutua katsomaan sitä läjää siinä viikkotolkulla ennen siivoojien tuloa. Vai luuletteko että joku kotisairaanhoitaja käynnillään sen pesisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuja voi hoitaa etänä. Ruokaa voi tilata kaupasta. Ostakaa ihmeessä palvelua.

Vierailija
144/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin siskollesi auttaminen on rasittavampaa, hänhän asuu siinä lähellä, on tekemisissä vanhempiesi kanssa viikottain ja auttaa enemmän kuin sinä, joka käyt siellä pari kolme kertaa vuodessa. Hän on ihan eri lailla läsnä vanhempiesi arjessa.

Kirjoitin, että käyn siellä lomilla ja silloin tällöin viikonloppuna. Se on kyllä aika paljon enemmän kuin pari kolme kertaa vuodessa. Olin esim. pääsiäisen, nyt koko helatorstaiviikonlopun, seuraavan kerran menen juhannukseksi, sitten heinäkuussa kesälomalla... Ja noina pitkinä viikonloppuina ja lomilla asun siis vanhempieni luona ja teen siellä kaiken: Hoidan kauppa-asiat, siivoan, autan pihatöissä, teen ruokaa pakkaseen. En koe tätä hirveän kuormittavaksi. AP

Väitän kuitenkin että siskosi tekee enemmän, sinä käyt viikonloppuisin silloin tällöin ja siskosi tekee samoja asioita viikottain eli elää arjessa vanhempiesi kanssa.  Sinä voit vähän niin kuin valita että autat silloin kun sinulle sopii ja siskolle auttaminen on periaatteessa työtä ja raskasta sellaista.

Vierailija
145/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne lumityöt, pihatyöt, ruohonleikkuut ja kodin askareet sun muut hoitaa silloin kun et ole siellä? Jos itse saat viikon kulumaan tehden milloin mitäkin kodin puuhia. Miten on mahdollista, että saat siskon osuudeksi parin kauppakassin viemisen viikossa. Kuitenkin sitä lunta sataa muulloinkin, kun lomilla ja viikonloppuna. Ja pihatöitäkään ei oikein kesällä voi varastoon tehdä. Saatikka sitten muuta arjessa olevaa avun tarvetta. Kuulostaa lähtökohtaisesti melko vähättelevältä siskoasi kohtaan ja hänen elämäänsä.

Ajattelin, etten tule enää tänne kommentoimaan, mutta tulin kuitenkin.

Lumityöt käy tekemässä traktorilla naapuri. Ruohon käy leikkaamassa tuttu teini päältäajettavalla leikkurilla. Muita kodin ja pihan puuhia vanhemmat pystyvät vielä tekemään itse. AP

Ahaaa-nyt muuttuikin jo ääni kellossa. Siis suostuvat ostamaan palveluita. Ei kukaan tee lumitöitä joka talvi ilmaiseksi, eikä naapurin teini ajan nurmikkoa parin viikon välein ilmaiseksi. Tiedän nuo jutut ,koska asun sellaisissa olosuhteissa ,kuin vanhempasi. Ei muuta , kun otat älylaitteen näppeihisi ja tilaat muutaman viikon ruuat heille. Eka kerralla ohjeistat heitä mihin laittavat ja sieltä ottavat ruuan laittoon. Se lista on sitten valmiina seuraavaan tilaukseen jonkun viikon päästä. Teet vaan pieniä muutoksia heidän toiveiden mukaan. Maksu napsahtaa heidän tililtä ,kun tilaat. Eivät edes huomaa ostavansa palveluita, kun sanoi tuolla aiemmin ,etteivät suostu ostamaan palveluita. Tulee muuten edullisemmaksi ,kuin käydä siellä kaupassa. Jos taas ovat niin dementian vallassa, niin se koti ei ole enää oikea paikka asua.

Vierailija
146/197 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne lumityöt, pihatyöt, ruohonleikkuut ja kodin askareet sun muut hoitaa silloin kun et ole siellä? Jos itse saat viikon kulumaan tehden milloin mitäkin kodin puuhia. Miten on mahdollista, että saat siskon osuudeksi parin kauppakassin viemisen viikossa. Kuitenkin sitä lunta sataa muulloinkin, kun lomilla ja viikonloppuna. Ja pihatöitäkään ei oikein kesällä voi varastoon tehdä. Saatikka sitten muuta arjessa olevaa avun tarvetta. Kuulostaa lähtökohtaisesti melko vähättelevältä siskoasi kohtaan ja hänen elämäänsä.

Lumityöt käy tekemässä traktorilla naapuri. Ruohon käy leikkaamassa tuttu teini päältäajettavalla leikkurilla. Muita kodin ja pihan puuhia vanhemmat pystyvät vielä tekemään itse. AP

Ahaaa-nyt muuttuikin jo ääni kellossa. Siis suostuvat ostamaan palveluita. Ei kukaan tee lumitöitä joka talvi ilmaiseksi, eikä naapurin teini ajan nurmikkoa parin viikon välein ilmaiseksi. Tiedän nuo jutut ,koska asun sellaisissa olosuhteissa ,kuin vanhempasi. Ei muuta , kun otat älylaitteen näppeihisi ja tilaat muutaman viikon ruuat heille. Eka kerralla ohjeistat heitä mihin laittavat ja sieltä ottavat ruuan laittoon. Se lista on sitten valmiina seuraavaan tilaukseen jonkun viikon päästä. Teet vaan pieniä muutoksia heidän toiveiden mukaan. Maksu napsahtaa heidän tililtä ,kun tilaat. Eivät edes huomaa ostavansa palveluita, kun sanoi tuolla aiemmin ,etteivät suostu ostamaan palveluita. Tulee muuten edullisemmaksi ,kuin käydä siellä kaupassa. Jos taas ovat niin dementian vallassa, niin se koti ei ole enää oikea paikka asua.

Mihin perustat tuon, että tulee halvemmaksi kuin käydä itse kaupassa?

Sitä paitsi on sellaisia ostettavia, mitä ei voi jollain kauppapalvelulla hoitaa. Esim. vaatteet ja kengät, kodin tarvikkeet ja henkilökohtaiset jutut.

Lääkärissä tai kuuloklinikalla käyttäminen vie siltä kuskaajaltakin parhaassa tapauksessa puoli päivää, eli se päivä on sitten siinä.

Se kaupassakäymispalvelu ei tarkoita sitä, että se ihminen juoksee kaupasta toiseen etsimässä juuri sitä erikoistuotetta, mitä ollaan vailla. Sen juoksemisen tekee omainen.

Vierailija
147/197 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksatte naapurille tai teinille, jotta he käyvät vanhemmillenne kaupassa. Siis jos vanhempasi asuvat paikassa, jossa millään kaupalla ei ole kotiinkuljetusta. Lääkäriin, optikolle ja kampaajalle pääsee taksilla. 

Juu kyllä taksilla pääsee, jos on vielä siinä kunnossa, että pääsee sitten omin jaloin sinne taksiin ja sinne optikolle, lääkäriin ja kampaajalle jne. Ja jos on vielä hyvä kuulo ja näkö ja muisti ja ymmärrys.

Minun kyllä piti olla mukana kaikessa tuossa juuri siksi, että olin se, joka toimi kuulona, näkönä ja muistina. Minulle ne lääkärit sun muut ne sanansa osoittivatkin, kun huomasivat että vanhus ei enää saa kaikkea hyvin mieleensä painetuksi.

Ei se pelkkä kuljetus vielä riitä.

Isäänikin istutettiin lääkärin odotussalissa kuusi tuntia, yksinkö hänen olisi siellä pitänyt istua. Minun piti jo hakea hänelle syötävää välillä.

Vierailija
148/197 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko ruokatarvikkeita vai valmiita annoksia?

Jos tarkoitat ruoka-aineksia, sinun on oltava täysin perillä siitä, mitä he ruuaksi laittavat sen muutaman viikon ajan. On oltava lihaa, munia, maitoa, sokeria, suolaa, voita, perunoita, hedelmiä, vihanneksia.... Oletko nyt ihan varma, että sellainen toimisi?

Entä jos haluaisivat leipoa kakun, mutta ei olekaan jotain leivinjauhetta tai muuta?

En usko, että tuo toimisi yhtään. Sen lisäksi sinun pitäisi pystyä arvioimaan vessapaperin ymv. kulutuksen.

Valmiit annokset tulee kotiin kerran päivässä ja palveluntarjoajalla on viikon ruokalista. Heiltä ei voi tilata erikseen omaa listasta poikkeavaa annosta.

Jostain ravintolasta voi kenties tilata päivittäin ruuan kotiin, se tulee sitten kyllä jo varsin kalliiksi.

Ruokapalvelukin toimii vain viitenä päivänä viikossa. Viikonlopun ruuasta on huolehdittava itse, kuka sitten mitenkin.

Vierailija
149/197 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa ihan lapsettomalta siskoltani, joka jaksaa päivitellä, miten minä nyt muka perheenäitinä olen väsynyt.

Hän käy omien menojensa mukaan leikkimässä lasten kanssa, jättää sotkun jälkeensä, ja vertaa sitä sitten siihen arkeen, jota minä elän.

Vierailija
150/197 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap et vaikka osallistu tilaamalla vanhemmillesi ruokaostoksia välillä kotiinkuljetettuna, jolloin siskoltasi säästyisi kauppareissu. Muitakin kotihommia voi ostaa ulkoa.

Tämä on hyvä idea, miten olisi ap? Vaikka kerran kuussa kotiinkuljetus.

Niin. Hirveän helppoa. AP siis soittaa ensin vanhemmilleen ja kysyy, mitä he kaupasta tarvitsevat, kirjoittaa listan. Sen listan mukaan hän sitten tilaa jostain kaupasta kotiinkuljetuksen.

Seuraavana päivänä tarvitaankin jotain muuta, jolloin nämä vanhukset soittavat sille lähellä asuvalle siskolle.

Niinpä niin.

Vierailija
151/197 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollainen "maksu napsahtaa heidän tililtään kun tilaat" vaadi kuitenkin sopimusta näiden vanhempien itsensä ja kauppiaan kesken? Ei kai joku tytär voi noin vain tilata mitään kaupasta vanhemmilleen ilman heidän suostumustaan ja tilinumeron antamista?

Jos nämä vanhukset ei suostu? Ei heidän ole pakko tilitietojaan antaa.

Vierailija
152/197 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksatte naapurille tai teinille, jotta he käyvät vanhemmillenne kaupassa. Siis jos vanhempasi asuvat paikassa, jossa millään kaupalla ei ole kotiinkuljetusta. Lääkäriin, optikolle ja kampaajalle pääsee taksilla. 

Ja sellaisia naapureita ja teinejä onkin joka oksalla.

Tänäpäivänä ei edes uskalla luottaa vieraaseen ihmiseen, kun ei aina omaiseenkaan.

Munkin vanhempani sai kaikki palvelut kotiin, siis ne mitkä oli mahdollista. Ei se silti poistanut minun rooliani auttajana. Minähän sitäpaitsi nimenomaan jouduin kaikki ne hommaamaan ja olemaan siinä koko ajan yhdyshenkilönä, minullehan he aina soittivat kun tuli jotain tarvetta tai muuta asiaa, ja sitähän muuten tuli! Kotisairaanhoitaja juoksutti minua milloin mitenkin, oli jos mitäkin, mitä hänen mielestään vanhempani tarvitsi nyt juuri. Kaiken maailman apuvälineitä piti olla hommaamassa, ostamassa, hakemassa, tuomassa ja viemässä. En viitsi edes luetella mitä kaikkea piti tehdä.

Minä hoidin myös asiat Kelaan, apteekkiin, pankkiin, sairaalaan, vuokranantajalle ja huoltomieheen, luuleeko joku, että kunnan kotihoito tämmöisiin puuttuu?

Vierailija
153/197 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap et vaikka osallistu tilaamalla vanhemmillesi ruokaostoksia välillä kotiinkuljetettuna, jolloin siskoltasi säästyisi kauppareissu. Muitakin kotihommia voi ostaa ulkoa.

Tämä on hyvä idea, miten olisi ap? Vaikka kerran kuussa kotiinkuljetus.

Niin. Hirveän helppoa. AP siis soittaa ensin vanhemmilleen ja kysyy, mitä he kaupasta tarvitsevat, kirjoittaa listan. Sen listan mukaan hän sitten tilaa jostain kaupasta kotiinkuljetuksen.

Seuraavana päivänä tarvitaankin jotain muuta, jolloin nämä vanhukset soittavat sille lähellä asuvalle siskolle.

Niinpä niin.

Miksi ihmiset suostuu vanhempiensa pompoteltavaksi?

Puolison vanhempi tarvitsee apua nykyisin arjessaan lähes kaikkeen. Osan tekee kotihoito mutta tekemistä jää myös lapsille. Kauppapäivät on sovittu lasten kesken eikä siellä kaupassa todellakaan käydä kuin korkeintaan pari kertaa viikossa. Jos jotakin sattuu uupumaan mitä se vanhus sattuisi tarvitsemaan hän odottaa sitä seuraavaan kertaan.

Jossakin mainittiin linnun uloste ikkunassa. Jos se vanhus ei sitä kykene itse siivoamaan niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin odottaa niin kauan että sen tulee joku siivoamaan. Ei sinne rynnätä samantien pesemään ikkunoita vaan kerrotaan että ehdin silloin ja silloin tai voi hoitaa siivojan, ilmoitan sitten kun tiedän koska hän tulee.

Vierailija
154/197 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanot, että hoidat vähiä laskujansa verkkopankissa.

Hoidatko kaikki laskujen maksut vai ainoastaan silloin kun käyt vanhempien luona? - Siskoa helpottaisi siltä osin, jos hoitaisit kaiken maksuliikenteen, puhelinliittymän ja esim. nuohoojan sopimisen.

Jos omakotitalon pito alkaa olla ylivoimaista ja muistiongelmiakin on, vanhempien on joko otettava sitä vierasta apua vastaan tai muutettava mukavaan huoneistoon.

Vanhuksilla on usein hirveän suuri kynnys muuttaa pois raskaaksi käyneestä asumismuodosta.

Usein kuitenkin muuttoruljanssin jälkeen huomaavatkin, että uusi ja vaivaton koti on hyvä ratkaisu.

Vierailija
155/197 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollainen "maksu napsahtaa heidän tililtään kun tilaat" vaadi kuitenkin sopimusta näiden vanhempien itsensä ja kauppiaan kesken? Ei kai joku tytär voi noin vain tilata mitään kaupasta vanhemmilleen ilman heidän suostumustaan ja tilinumeron antamista?

No tuossa tapauksessa he ovat antaneet, kun ap kirjoitti, että hoitaa heidän pankkiasiat.

Vierailija
156/197 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkö paljon muita vaihtoehtoja jos lapsia ei ole tai he asuu kaukana tai kukaan lapsista ei suostu käymään vanhemmille kaupassa?

Vierailija
157/197 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto tämä viestiketju olisi hyvä näyttää omille appivanhemmille.

Vierailija
158/197 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juuri sen takia, että vanhempani eivät missään tapauksessa halua ateriapalvelua tai siivousta, tai eivät mitään ostettua kotiapua. Eivät kuulemma halua, että kotona käy vieraita ihmisiä. Eli me lapset hoidamme kaiken. AP

Siis käytännössä siskosi. Se on kuitenkin hänen oma valintansa. Ei tavaroiden tilaaminen kaupasta kotiinkuljetuksella tarkoita sitä, että kotona kävisi vieraita ihmisiä.

Etkö kertonut aloituksessa, että he laittavat itse ruokaa? Varmaan pystyvät huolehtimaan perussiivouksetkin. Voitte yhdessä siskon kanssa sopia, että käytte vaikka pari kertaa vuodessa tekemässä yhdessä perinteisen suursiivouksen, niin siinä välillä riittää vähempikin.

Vierailija
159/197 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko ruokatarvikkeita vai valmiita annoksia?

Jos tarkoitat ruoka-aineksia, sinun on oltava täysin perillä siitä, mitä he ruuaksi laittavat sen muutaman viikon ajan. On oltava lihaa, munia, maitoa, sokeria, suolaa, voita, perunoita, hedelmiä, vihanneksia.... Oletko nyt ihan varma, että sellainen toimisi?

Entä jos haluaisivat leipoa kakun, mutta ei olekaan jotain leivinjauhetta tai muuta?

En usko, että tuo toimisi yhtään. Sen lisäksi sinun pitäisi pystyä arvioimaan vessapaperin ymv. kulutuksen.

Valmiit annokset tulee kotiin kerran päivässä ja palveluntarjoajalla on viikon ruokalista. Heiltä ei voi tilata erikseen omaa listasta poikkeavaa annosta.

Jostain ravintolasta voi kenties tilata päivittäin ruuan kotiin, se tulee sitten kyllä jo varsin kalliiksi.

Ruokapalvelukin toimii vain viitenä päivänä viikossa. Viikonlopun ruuasta on huolehdittava itse, kuka sitten mitenkin.

Miksi tilata valmiita ruoka-annoksia, jos pystyisivät leipomaan? Huomaatko itse ontuvan logiikkasi?

Tunnetko käsitteen kotivara? Se tarkoittaa sitä, että kotona on riittävästi ruokaa pitemmäksi aikaa, jos ei pääse kauppaan. Se on juuri "lihaa, munia, maitoa, sokeria, suolaa, voita, perunoita, hedelmiä, vihanneksia.... " . Suuri osa noista säilyy pitempään kuin viikon, eli kerran viikossa kaupassa käynti riittää siihen, että on tarpeeksi tuoretta maitoa, leipää, vihanneksia ja muuta sellaista, joka ei säily. Näin toimimme me, jotka joko tilaamme tai käymme itse kaupassa harvoin.

Kuka tahansa harvoin kaupassa käyvä ostaa vessapaperia suuren säkillisen kerralla. Ei todellakaan tarvitse arvailla, kuinka pitkään riittää 4 rullaa (on muuten toisinaan yllättävän vähän).

Vierailija
160/197 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmille kotiapu ja se siitä. Voi pyytää vaikka oman kunnan Sos.toimistolta apua, että vanhemmat pääsevät kotiavun piiriin.

Mitähän luulet siihen kotiapuun kuuluvan?

Seuralaispalvelu?

Joku joka tulee etsimään kadonneet silmälasit?

Joku joka tulee kokoamaan hajonneen kuulolaitteen ja korjaamaan sen sellaiseksi että sillä kuulee paremmin, kun se jostain syystä nyt ei vaan ole hyvin.

Joku joka tulee vaihtamaan pölynimuriin pussin, kun se ei jotenkin vaan mene paikalleen. Tai kun pesukone ei menekään päälle, mikä siinä nyt on, kuka sieltä kotiavusta tulee nyt heti?

Nyt pitää soittaa isännöitsijälle jostain, minä en osaa enkä minä edes kuule puhelimessa kunnolla, tule heti!

Pissa-astia kaatui matolle! Mitä minä teen? Kuka tulee pesemään lattian nyt heti, kun en minä pysty? Ja mistä minä saan puhtaan maton?

Television kanavat on ihan sekaisin, nyt minä en näe emmerdalea, tule heti auttamaan!

Kotiapuko tulee apuun, kun silmälasit menee rikki?

Kotiapuko tulee katsomaan, minkä lapun se joku kävi laittamassa alaoveen tai tulee laittamaan mykistyneen puhelimen toimivaksi?

Tai keittämään kahvit kun joku vieras on tulossa?

Kotiapuko auttaa kaikessa?

Sanoisin, että jotkut lumityöt tai pihan haravoinnit ja siivouksen voi aina joku alan palvelu hoitaa, se ei ole ongelma.

Ongelma on nämä lukuisat pikkuasiat, jotka muilta hoituvat ilman muuta, mutta vanhukselle ovat jo ylivoimaisia.

Joku linnunpaska ikkunassa ei ole meille tämän ikäisille ongelma, senkun avaamme ikkunan ja pesemme sen pois.

Mutta vanhus voi joutua katsomaan sitä läjää siinä viikkotolkulla ennen siivoojien tuloa. Vai luuletteko että joku kotisairaanhoitaja käynnillään sen pesisi?

Tuli tästä mieleen yksi asunut naapurin mummo. Ei ollut ketään lasta eikä siskoa auttamassa. 

Niinpä naapuri etsi tv:n kanavat, laittoi paikalleen pudonneen silmälasin linssin, haki joulukuusen,  lähti kaveriksi pesukoneostoksille ... näin muutamia mainitakseni. Ja ihan ilmaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme