Iäkkäiden vanhempien hoito ja sisko - Olenko kohtuuton?
Iäkkäät vanhempani asuvat maalla omakotitalossa. On alkavaa muistisairautta ja liikkumisen vaikeutta ynnä muuta raihnaisuutta. Pärjäilevät kotona suht hyvin kaksistaan, mutta tarvitsevat apua kaupassa käyntiin, pankkiasioiden hoitamiseen, lumitöihin ja ruohonleikkaamiseen jne. Siivoavat ja laittavat ruoan itse.
Asun itse 450 kilometrin päässä, minulla on alaikäinen lapsi ja teen matkatöitä. Pystyn osallistumaan vanhempien hoitoon lähinnä niin, että lomilla ja silloin tällöin viikonloppuna käyn siellä ja maksan vähiä laskujansa verkkopankissa.
Siskoni sen sijaan asuu samalla suunnalla ja käy töissäkin samalla kylällä missä vanhempani asuvat. Hänellä on päivätyö, lapset ovat muuttaneet pois kotoa, ei aikaa vieviä luottamustoimia, säännöllisiä harrastuksia tms. Hän hoitaa vanhempieni kauppa-asiat kerran viikossa ja vie mm. parturiin tai optikolle ja lääkäriin, kun on tarvetta. Olen tästä tietysti kovin kiitollinen, mutta en voi olla ihmettelemättä, kuinka suuren numeron siskoni tästä auttamisesta tekee. Hän kokee roolinsa kaikesta päätellen valtavan raskaaksi, siis sen että käytännössä kerran viikossa vie kaksi kauppakassia äidille! Minun on vaikea ymmärtää, mikä siinä on niin raskasta ja vaikeaa.
Olenko kohtuuton?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri sen takia, että vanhempani eivät missään tapauksessa halua ateriapalvelua tai siivousta, tai eivät mitään ostettua kotiapua. Eivät kuulemma halua, että kotona käy vieraita ihmisiä. Eli me lapset hoidamme kaiken. AP
Nyt alatte nahda mihin suomalaisten erakkokayttaytyminen johtaa. Tulee teille kaikille joskus eteen.
Ihmetellaan kun monessa muussa kulttuurissa vanhuksista pidetaan hyvaa huolta eika kukaan koe sita taakkana vaan rikkautena.
Melko erikoista vaikuttaa vanhemmatkin jotka odottaa että ainoat joilta heidän on saatava apua ja jotka voivat auttaa on omat lapset.
Onneksi uusi sukupolvi osaa ja pystyy ottamaan apua vastaan ilman, että kokee siitä tunnontuskia. Olen itse ostanut pari kertaa ikkunanpesun kotiin ja muuton yhteydessä sain muuttofirmalta apua pakkaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Siskosi ansaitsisi muhkean ennakkoperinnön. Jos hän ei kävisi vanhemmilleen kaupassa yms, vanhempasi joutuisivat ostamaan nuo palvelut ja vuosien kuluessa siitä tulee sievoinen summa.
Jos ei omia vanhempiaan voi ilman marttyyriksi heittäytymistä ja rahallista korvausta auttaa, niin sitten pitää maksaa korvauksia myös toiselle sisarukselle. Mikä teitä ihmiset vaivaa, ihan naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
No juuri sen takia, että vanhempani eivät missään tapauksessa halua ateriapalvelua tai siivousta, tai eivät mitään ostettua kotiapua. Eivät kuulemma halua, että kotona käy vieraita ihmisiä. Eli me lapset hoidamme kaiken. AP
No ihan tähän vaan, että eivät he sitä päätä. Varsinkin kun on muistisairautta tulollaan. Ei sellaiselle ihmiselle jätetä tällaisia päätöksiä, ei osaa välttämättä ollenkaan hahmottaa mihin kaikkeen lasten nakittaminen vaikuttaa (kuten lasten elämään, töihin, aikatauluihin, sisarusten väleihin jne).
Ottakoon avun vastaan sellaisena kuin se tarjotaan, kyllä se apu kelpaa, kun laittaa kelpaamaan.
Ikääntymiseen kuuluu sopeutuminen erilaiseen, se on ihan vaan pakko alkaa se sisäistämään ettei pärjää kuten ennen. Joutuu ottamaan apua vastaan, joutuu muuttamaan helppokulkuisempaan asuntoon jne.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä omien vanhempien luona käynnistä voi laskuttaa kilometrikorvauksia tai pistää ylös jotain työtunteja. Niin kuin jossain kommentissa sanottiin. Ihan sairasta touhua.
Olisiko parempi että kieltäydytään kokonaan. Siihen jokaisella on ihan oikeus ja varmasti haluakin jos nimittelet heitä sairaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä omien vanhempien luona käynnistä voi laskuttaa kilometrikorvauksia tai pistää ylös jotain työtunteja. Niin kuin jossain kommentissa sanottiin. Ihan sairasta touhua.
Meillä niistä maksetaan ihan vapaaehtoisesti ei tarvitse edes laskuttaa tai pistää mitään kilometrejä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskosi ansaitsisi muhkean ennakkoperinnön. Jos hän ei kävisi vanhemmilleen kaupassa yms, vanhempasi joutuisivat ostamaan nuo palvelut ja vuosien kuluessa siitä tulee sievoinen summa.
Jos ei omia vanhempiaan voi ilman marttyyriksi heittäytymistä ja rahallista korvausta auttaa, niin sitten pitää maksaa korvauksia myös toiselle sisarukselle. Mikä teitä ihmiset vaivaa, ihan naurettavaa.
Otan kantaa vain asioihin joista itse kirjoitin.
Luonnollisesti kaikkien pitää auttaa saman verran jotta voi maksaa kaikille saman verran, olettaen ettei sisaruksilla ole terveydellisiä rajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä niistä maksetaan ihan vapaaehtoisesti ei tarvitse edes laskuttaa tai pistää mitään kilometrejä ylös.
Meillä korvausta jopa tuputetaan. Olen rajannut niin, että jos menen pyynnöstä varta vasten auttamaan, otan bensarahaa vastaan. Jos olisin muutenkin käymässä ja samalla vähän auttelen, en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä korvausta jopa tuputetaan. Olen rajannut niin, että jos menen pyynnöstä varta vasten auttamaan, otan bensarahaa vastaan. Jos olisin muutenkin käymässä ja samalla vähän auttelen, en.
Ainahan korvaukset ei ole rahaa. Se voi olla myös vastavuoroista auttamista. Välillä saatetaan soittaa tarvitsisin apua tuossa tai tässä ja voin laittaa sulle ruuan kun tulet tai sitten on jotakin muuta itsetehtyä tai joskus ostettuakin.
Näitä alkaa kohta tulemaan kuin sieniä sateella siis vanhuksia, joita on autettava.
Ketjun aloittajalle sympatiat. Olet todella vaikeassa asemassa. Samanlaisia ongelmia on täälläkin. Vanhempien luona käynti edellyttää aina, että jotain on tehtävä. Tästä syystä en enää käy vanhempieni luona. Omaan kotiini vanhempani ovat aina tervetulleita, mutta he eivät käy luonani edes kutsusta. Enkä ole kertaakaan vaatinut vanhempiani luokseni ja vaatinut siihen päälle, että nyt tekemään töitä kerta täällä olette.
Toivottavasti ap saat asiat kuntoon!
Vierailija kirjoitti:
Näitä alkaa kohta tulemaan kuin sieniä sateella siis vanhuksia, joita on autettava.
Mikä pakottaa auttamaan ja mistä niitä esim. omia vanhempia putkahtelisi kuin sieniä sateella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakottaa auttamaan ja mistä niitä esim. omia vanhempia putkahtelisi kuin sieniä sateella?
Eikö tuossa lue selkeästi, että VANHUKSIA!
Vanhoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoja ihmisiä.
Mutta mikä pakottaa auttamaan kaikki vanhuksia varsinkaan ilmaiseksi/vapaaehtoisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoja ihmisiä.Mutta mikä pakottaa auttamaan kaikki vanhuksia varsinkaan ilmaiseksi/vapaaehtoisesti?
Ei mikään. Äidit ja isät kokevat sen minulla on oikeus, koska olen sinut tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoja ihmisiä.Mutta mikä pakottaa auttamaan kaikki vanhuksia varsinkaan ilmaiseksi/vapaaehtoisesti?
Ei mikään. Äidit ja isät kokevat sen minulla on oikeus, koska olen sinut tehnyt
Äideillä ja isillä ei ole siihen sen suurempaa oikeutta kuin ei äideillä ja isillä. Ja toisaalta ei ne äidit ja isät lisäänny kuin sienet sateella useimmilla niitä on kaksi kaikilla ei sitäkään varsinkaan sellaisia jotka ajattelisivat että mulla on oikeus pompottaa lapsia miten sattuu. Eikä kaikkien vanhemmat dementoidu eikä kaikkien vanhemmat edes elä vanhoiksi.
Minusta olet kohtuuton. Minä olen samanlaisessa tilanteessa kuin siskosi. Minun sisko asuu myös kauempana eikä ymmärrä että se ei ole vaan kerran viikossa tapahtuvaa kaupassa käyntiä vaan jatkuvaa käytettävissä oloa ja huolta vanhemman pärjäämisestä. Kun asuu kaukana ei näe sitä todellista arkipäivää. Enkä minäkään saa siskoltani ymmärrystä kuten ei sinunkaan siskosi.
*erakoilta vaikuttaa vanhemmatkin...