Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iäkkäiden vanhempien hoito ja sisko - Olenko kohtuuton?

Vierailija
24.05.2023 |

Iäkkäät vanhempani asuvat maalla omakotitalossa. On alkavaa muistisairautta ja liikkumisen vaikeutta ynnä muuta raihnaisuutta. Pärjäilevät kotona suht hyvin kaksistaan, mutta tarvitsevat apua kaupassa käyntiin, pankkiasioiden hoitamiseen, lumitöihin ja ruohonleikkaamiseen jne. Siivoavat ja laittavat ruoan itse.

Asun itse 450 kilometrin päässä, minulla on alaikäinen lapsi ja teen matkatöitä. Pystyn osallistumaan vanhempien hoitoon lähinnä niin, että lomilla ja silloin tällöin viikonloppuna käyn siellä ja maksan vähiä laskujansa verkkopankissa.

Siskoni sen sijaan asuu samalla suunnalla ja käy töissäkin samalla kylällä missä vanhempani asuvat. Hänellä on päivätyö, lapset ovat muuttaneet pois kotoa, ei aikaa vieviä luottamustoimia, säännöllisiä harrastuksia tms. Hän hoitaa vanhempieni kauppa-asiat kerran viikossa ja vie mm. parturiin tai optikolle ja lääkäriin, kun on tarvetta. Olen tästä tietysti kovin kiitollinen, mutta en voi olla ihmettelemättä, kuinka suuren numeron siskoni tästä auttamisesta tekee. Hän kokee roolinsa kaikesta päätellen valtavan raskaaksi, siis sen että käytännössä kerran viikossa vie kaksi kauppakassia äidille! Minun on vaikea ymmärtää, mikä siinä on niin raskasta ja vaikeaa.

Olenko kohtuuton?

Kommentit (203)

Vierailija
201/203 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmille kotiapu ja se siitä. Voi pyytää vaikka oman kunnan Sos.toimistolta apua, että vanhemmat pääsevät kotiavun piiriin.

Ei se kotiapu käy kaupassa, siivoa, tilaa kampaajaa, hammaslääkäriä, lääkäriä, labroja ja käytä siellä jne.  Meillä kotiapu käytti äidin suihkussa, lämmitti ruoan, annosteli ja antoi lääkkeet, ystävällisesti vei roskapussin jos oli täynnä. Älä ihmettele, jos sisko vähän nurisee.

Vierailija
202/203 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka hoitaa vanhempiaan   ,  pitää saada siitä  korvaus !     

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/203 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseesi: kyllä, olet kohtuuton.

Siskosi ei voi enää esim. muuttaa kauemmas, vaan hän on jumissa vanhemmissa. Hän tuskin valittaa vastuunsa määrästä, vaan enemmänkin siitä että toisin kuin hän, sinä voit olla menemättä kauppaan ja kuskaamatta parturiin. Tilanne saattaa jatkua vielä 20+vuotta, jonka jälkeen siskollasi ei ehkä enää omaa elämää ehdi ollakaan.

Mitä tekisit jos siskosi yllättäen ei olisikaan käytettävissä? Sairastuisi, vammautuisi, kuolisi? Olisitko valmis muuttamaan lähemmäs vanhempiasi, järjestämään heidän muuttonsa lähemmäs sinua (ja palveluita), olemaan se joka säännöllisesti hoitaa kauppakäyntejä ja kuljettaa?