Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäiden vanhempien hoito ja sisko - Olenko kohtuuton?

Vierailija
24.05.2023 |

Iäkkäät vanhempani asuvat maalla omakotitalossa. On alkavaa muistisairautta ja liikkumisen vaikeutta ynnä muuta raihnaisuutta. Pärjäilevät kotona suht hyvin kaksistaan, mutta tarvitsevat apua kaupassa käyntiin, pankkiasioiden hoitamiseen, lumitöihin ja ruohonleikkaamiseen jne. Siivoavat ja laittavat ruoan itse.

Asun itse 450 kilometrin päässä, minulla on alaikäinen lapsi ja teen matkatöitä. Pystyn osallistumaan vanhempien hoitoon lähinnä niin, että lomilla ja silloin tällöin viikonloppuna käyn siellä ja maksan vähiä laskujansa verkkopankissa.

Siskoni sen sijaan asuu samalla suunnalla ja käy töissäkin samalla kylällä missä vanhempani asuvat. Hänellä on päivätyö, lapset ovat muuttaneet pois kotoa, ei aikaa vieviä luottamustoimia, säännöllisiä harrastuksia tms. Hän hoitaa vanhempieni kauppa-asiat kerran viikossa ja vie mm. parturiin tai optikolle ja lääkäriin, kun on tarvetta. Olen tästä tietysti kovin kiitollinen, mutta en voi olla ihmettelemättä, kuinka suuren numeron siskoni tästä auttamisesta tekee. Hän kokee roolinsa kaikesta päätellen valtavan raskaaksi, siis sen että käytännössä kerran viikossa vie kaksi kauppakassia äidille! Minun on vaikea ymmärtää, mikä siinä on niin raskasta ja vaikeaa.

Olenko kohtuuton?

Kommentit (197)

Vierailija
81/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, ei olisi pitänyt avata keskustelua täällä. Kommenteista tuli aivan todella paha mieli ja hirveä olo. 

Vietin juuri helatorstaiviikonlopun siellä, lähdin ajamaan jo keskiviikkona iltana tuota muutaman tunnin matkaa. Mies ja lapsi jäivät kaupunkiin. Tein kevätsiivouksen vanhempien omakotitalossa ja pesin ikkunat ja pihasaunan, pesin pyykit, kävin kaupassa, tein pakastimeen makaronilaatikkoa, lihapullia ja kalasoppaa, murehdin isän huonontunutta kuntoa ja kuuntelin kun muistisairas äiti kyselee kymmenettä kertaa samoja kysymyksiä yhden päivän aikana, sunnuntaina lähdin ajamaan takaisin kotiin päin ja olin perillä ilta seitsemän jälkeen, seuraavana päivänä sitten aamulla junaan ja kohti lentokenttää ja työmatkalle.

Nyt täällä sitten paremmin tietävät mahdollisimman ilkein sanankääntein haukkuvat ja ilkkuvat, kuinka minä en tee yhtään mitään ja siskoni on ainoa, joka vanhuksia siellä hoitaa. 

Kiitos kaikille. Poistun tästä keskustelusta nyt itku kurkussa toipumaan hetkeksi. Internet näytti taas parhaat puolensa.

Koska toinen on jo noin muistisairas ja toisen voimat vähissä, niin ainut mitä kannattaa tehdä ,on tarmokkaasti alkaa järjestämään niille paikkaa palvelutaloon, se nääs kestää. Kyllä se kirpasee ,kun totuuksia täällä kerrotaan.

Vierailija
82/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, ei olisi pitänyt avata keskustelua täällä. Kommenteista tuli aivan todella paha mieli ja hirveä olo. 

Vietin juuri helatorstaiviikonlopun siellä, lähdin ajamaan jo keskiviikkona iltana tuota muutaman tunnin matkaa. Mies ja lapsi jäivät kaupunkiin. Tein kevätsiivouksen vanhempien omakotitalossa ja pesin ikkunat ja pihasaunan, pesin pyykit, kävin kaupassa, tein pakastimeen makaronilaatikkoa, lihapullia ja kalasoppaa, murehdin isän huonontunutta kuntoa ja kuuntelin kun muistisairas äiti kyselee kymmenettä kertaa samoja kysymyksiä yhden päivän aikana, sunnuntaina lähdin ajamaan takaisin kotiin päin ja olin perillä ilta seitsemän jälkeen, seuraavana päivänä sitten aamulla junaan ja kohti lentokenttää ja työmatkalle.

Nyt täällä sitten paremmin tietävät mahdollisimman ilkein sanankääntein haukkuvat ja ilkkuvat, kuinka minä en tee yhtään mitään ja siskoni on ainoa, joka vanhuksia siellä hoitaa. 

Kiitos kaikille. Poistun tästä keskustelusta nyt itku kurkussa toipumaan hetkeksi. Internet näytti taas parhaat puolensa.

Kyllä, tuo on rankkaa, mutta aloituksesi oli todella epähienotunteinen myös siskoasi kohtaan. Mitä mieltä olet siitä kauppakassin tilaamisesta mitä ehdotettiin? Ikkunanpesun voi myös tilata ulkopuoliselta. Kannattaa ihan oikeasti alkaa hyödyntämään ostopalveluja. Silloin sinäkin voisit joskus mennä vanhemmillesi ihan vain viettämään aikaa heidän kanssaan, käytte yhdessä kävelyllä tms. Ota lapsi ja mies mukaan, et kai aina käy siellä yksin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tässä ketjussa kommentoivia on niitä katkeroituneita marttyyreja, jotka itse ovat jääneet sinne kirkonkylälle asumaan koulun jälkeen ja myrtyneinä huokaillen hoitavat sairaiden vanhempiensa asioita, vaikka kukaan ei pakota. Samalla he ovat tuhottoman kateellisia & katkeria sisaruksilleen, jotka ovat kouluttautuneet ja muuttaneet kirkonkylästä pois, ja käyvät auttamassa vanhuksia omien kykyjensä mukaan viikonloppuna ja lomalla.  

Vierailija
84/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympiat ap:lle!

Ap ei ole sinun eikä siskosi tehtävä hoitaa vanhempienne asioita! Voimia molemmille.

Kuulostaa siltä, että kohta ap:n vanhempien kotona tarvitaan mahdollisesti kotihoidon päivittäistä tukea.

En itse jaksaisi enää omien töiden + kodin jälkeen hoitaa jonkun muun taloutta.

Vierailija
85/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tässä ketjussa kommentoivia on niitä katkeroituneita marttyyreja, jotka itse ovat jääneet sinne kirkonkylälle asumaan koulun jälkeen ja myrtyneinä huokaillen hoitavat sairaiden vanhempiensa asioita, vaikka kukaan ei pakota. Samalla he ovat tuhottoman kateellisia & katkeria sisaruksilleen, jotka ovat kouluttautuneet ja muuttaneet kirkonkylästä pois, ja käyvät auttamassa vanhuksia omien kykyjensä mukaan viikonloppuna ja lomalla.  

Nyt taidat projisoida.

Vierailija
86/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska toinen on jo noin muistisairas ja toisen voimat vähissä, niin ainut mitä kannattaa tehdä ,on tarmokkaasti alkaa järjestämään niille paikkaa palvelutaloon, se nääs kestää. Kyllä se kirpasee ,kun totuuksia täällä kerrotaan.

Mun vanhemmilleni alkoi ulkopuolinen apukin kelvata, kun sanoin, että kai tässä pitää ruveta teille hakemaan hoivakotipaikkaa. 

Vierailija
87/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisikaan kannattanut avata keskustelua. Täällä vastailevat ovat pääasiassa kaikkeen (myös itseensä) tyytymättömiä luusereita, jotka saavat tyydytystä muiden ihmisten loukkaamisesta. Heillä on paha olla elämässään ja siksi purkavat pahaa oloaan palstalla.

Vierailija
88/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko voisi ruveta vanhempien omaishoitajiksi , saisi Kelasta kuukausirahat millä voi palkata vaikka omaan kotiinsa siivoojan sekä tilata kaupasta kuljetuksilla ruuat kotiin . Helpottaisi hänen arkeaan .

Vierailija
89/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse yritän parhaillaan pakottaa appivanhempia ottamaan sitä ulkopuolista apua vastaan. En ole vielä onnistunut.

Anoppi kuitenkin jaksaa leipoa joka viikko pullaa, sämpylöitä ym ym. Tästäkin valittaa, kun ei jaksa.

Kaupat ovat pullollaan sämpylöitä ja muuta. Kyse ei ole rahasta. Sitä heillä on ehkä liiankin kanssa!

Joktut vanhukset haluavat, että omat lapset tai lapsenlapset huolehtivat heistä. Eivät siksi, etteikö ulkopuolinen apu olisi ihan kelvollinen ja rahakin palveluihin riittää, vaan siksi, että haluavat lapsensa ja lapsenlapsensa käymään. Ap:kin olisi voinut käyttää helatorstain viikonlopun ihan muuhun kuin siivoamiseen. Vaikka käynyt vanhempiensa kanssa jossain ravintolassa syömässä, katsoneet yhdessä jotain leffoja, jutelleet niitä näitä ja vaikka käyneet ihan vaan kävelyllä. Jotkut vanhukset pelkäävät, että jos ottavat ulkopuolista apua vastaan, lapset ja lapsenlapset lakkaavat käymästä tai ainakin harventavat käyntejään. 

SIis että siinäkin aloittaja teki nyt väärin, kun meni siivoamaan helatorstaiviikonloppuna sairaille vanhemmilleen, vaikka olisi voinut "katsoa yhdessä leffaa tai käydä heidän kanssa ravintolassa syömässä" ?! Sinulla ei taida ihan hirveästi olla kokemusta maalla asuvista muistisairaista, raihnaista vanhuksista?! Voi herrajjumala näitä kommentteja...

Vierailija
90/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tuo on rankkaa, mutta aloituksesi oli todella epähienotunteinen myös siskoasi kohtaan. Mitä mieltä olet siitä kauppakassin tilaamisesta mitä ehdotettiin? Ikkunanpesun voi myös tilata ulkopuoliselta. Kannattaa ihan oikeasti alkaa hyödyntämään ostopalveluja. Silloin sinäkin voisit joskus mennä vanhemmillesi ihan vain viettämään aikaa heidän kanssaan, käytte yhdessä kävelyllä tms. Ota lapsi ja mies mukaan, et kai aina käy siellä yksin?

KERRANKIN JÄRKEVÄ TEKSTI AIHEESTA!

Ei pidä unohtaa kotitalousvähennystä!!

Vierailija
91/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuhun puuttumatta: Ei muistisairailta, raihnaisilta vanhuksilta kannata kauheasti kysellä, että suostuisivatko ottamaan kotipalveluja vastaan, jos tilanne on tuollainen kuin keskustelun aloittaja kuvaa. Minusta lapset, ne jotka muuten joutuisivat hoitamaan nämä asiat, tekevät päätökset tällaisissa tilanteissa ja avun tarvitsijoille lähinnä ilmoitetaan, että ensi maanantaista lähtien käy kotihoito tuomassa ruoan ja joka toinen lauantai tulee siivoojaa. Piste. Vanhukset ehkä loukkaantuvat ja estelevät ensin, mutta tottuvat kyllä. 

Vierailija
92/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse yritän parhaillaan pakottaa appivanhempia ottamaan sitä ulkopuolista apua vastaan. En ole vielä onnistunut.

Anoppi kuitenkin jaksaa leipoa joka viikko pullaa, sämpylöitä ym ym. Tästäkin valittaa, kun ei jaksa.

Kaupat ovat pullollaan sämpylöitä ja muuta. Kyse ei ole rahasta. Sitä heillä on ehkä liiankin kanssa!

Joktut vanhukset haluavat, että omat lapset tai lapsenlapset huolehtivat heistä. Eivät siksi, etteikö ulkopuolinen apu olisi ihan kelvollinen ja rahakin palveluihin riittää, vaan siksi, että haluavat lapsensa ja lapsenlapsensa käymään. Ap:kin olisi voinut käyttää helatorstain viikonlopun ihan muuhun kuin siivoamiseen. Vaikka käynyt vanhempiensa kanssa jossain ravintolassa syömässä, katsoneet yhdessä jotain leffoja, jutelleet niitä näitä ja vaikka käyneet ihan vaan kävelyllä. Jotkut vanhukset pelkäävät, että jos ottavat ulkopuolista apua vastaan, lapset ja lapsenlapset lakkaavat käymästä tai ainakin harventavat käyntejään. 

SIis että siinäkin aloittaja teki nyt väärin, kun meni siivoamaan helatorstaiviikonloppuna sairaille vanhemmilleen, vaikka olisi voinut "katsoa yhdessä leffaa tai käydä heidän kanssa ravintolassa syömässä" ?! Sinulla ei taida ihan hirveästi olla kokemusta maalla asuvista muistisairaista, raihnaista vanhuksista?! Voi herrajjumala näitä kommentteja...

Mulla on kokemusta muistisairaista ja raihnaisista vanhuksista. Mikä paikka Suomessa on sellainen, ettei 100 km säteellä löydy edes ABC:n huoltamoa? Aika monet muistisairaat tuijottaa telkkaria. Ihan sama mikä ohjelma siellä menee. Hyvin voisi laittaa jonkun leffan, jota muistava vanhus ja ap olisivat halunneet katsoa. Olisivat voineet pyytää mukaan vielä siskonkin. Ap ja siskonsa tekevät siinä virheen, että menevät käymään vain tehdäkseen jotain kotihommia tms. Ja näin vanhukset eivät edes halua ulkopuolista apua, koska pelkäävät, että sitten ap ja siskonsa ei käy siellä enää ollenkaan tai ainakin harvemmin kuin nyt. Monet vanhukset tavallaan kiristävät omat lapsensa tai lapsenlapsensa luokseen sillä verukkeella, että on kotihommia ja muita asioita, joihin vanhuksille ei kelpaa ulkopuolinen apu. Mä käyn vanhempieni luona useammin kuin ap omiensa, mutta en mä sinne mene siivoamaan tms tekemään. 

Vierailija
93/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Minulla teki aikoinaan pahaa kun ystäväni muutti toiselle paikkakunnalle miehen luo. Ei noin kauas kuin ap.

Tänne jäi vanha äiti. Tunsin hänet hyvin lapsuudestani. Tämä ystäväni tuli suunnilleen kerran kuussa äitinsä luo ja teki juuri noin: siivosi, imuroi, pesi pyykkiä, tuuletti petivaatteet, laittoi ruokaa jne. Hän koko vierailun ajan touhusi jotain "tärkeämpää".

Tämä äiti olisi halunnut jutella, yksin kun asui. Tytär ei jaksanut yhtään, tuiski ja oli hermostunut.

Sitten kun jobi oli tehty pakkasi kamansa ja lähti kotiinsa. Miestään ei tosiaan ottanut koskaan mukaansa.

Tytär valitti minulle, että kauhea rasitus tuo äiti ja pitäisi vielä höpöttää hänen kanssaan. Häiritsee töitä kun haluaisi hänestä seuraa. Eikö se riitä kun tekee nuo kaikki työt.

Äiti sitten taas itki minulle kun tytär oli niin kiukkuinen ja kiireinen ettei yhtään ehdi jutella kun käy täällä. Tulee ja menee kuin tuulispää.

Yritin siinä sitten luovia mitä kenellekin sanoisi. Sanoin kyllä tyttärelle, että äitisi kaipaa seuraa, annajoskus siivouksen tms. olla vähemmällä. No kun ei voi kun on kuin sikolätti, no ei ollut , siisti vanha ihminen.

Äidillä oli rahaa hiukan tilillä, sillä olisivat voineet hankkia siivousaapua ja tytär olla enemmän äidin seurana.

Tai miksei se tytötkin joskus antanut vaikka ikkunanpesun lahjaksi. Kippoja ja kappoja oli.

Vierailija
94/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuhun puuttumatta: Ei muistisairailta, raihnaisilta vanhuksilta kannata kauheasti kysellä, että suostuisivatko ottamaan kotipalveluja vastaan, jos tilanne on tuollainen kuin keskustelun aloittaja kuvaa. Minusta lapset, ne jotka muuten joutuisivat hoitamaan nämä asiat, tekevät päätökset tällaisissa tilanteissa ja avun tarvitsijoille lähinnä ilmoitetaan, että ensi maanantaista lähtien käy kotihoito tuomassa ruoan ja joka toinen lauantai tulee siivoojaa. Piste. Vanhukset ehkä loukkaantuvat ja estelevät ensin, mutta tottuvat kyllä. 

Tämä ei muuten ole valitettavasti näin helppoa, jos muistisairaat vielä virallisesti hoitavat omat asiansa eli eivät ole holhouksessa. Vaikka tosiasiassa asiat hoitaisikin omainen. Me esimerkiksi emme saaneet tilata äidille kotihoitoa, vaan pyynnön piti tulla häneltä itseltään. Pitkään maanittelemalla saimme hänet suostumaan kotihoidon arviointikäyntiin. Kotihoito aloitettiin ja eikös parin kuukauden kuluttua äiti ollut itsenäisesti hoitajan kanssa sopinut, että päivittäiset käynnit harvennetaan kertaviikkoisiin ja nyt ne on vaan joka toinen viikko. Sitten äiti pyytelee apua ja syyllistää, miten ei vanhaa äitiä voida näin pienessä asiassa auttaa (pieni asia siis kertaa N) ja miten hän on näin epäonnistunut kasvatuksessa kun on kovasydämisiä tyttäriä. Ja vaikeaahan se on olla auttamatta, kun avun tarve on suuri, kuitenkin rakastan äitiäni ja ottaa koville nähdä häntä likaisena ja jääkaappi täynnä homeisia ruokia. Mitä oikein pitäisi tehdä, en tiedä.

Vierailija
95/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeä,ap, jos et tajua,missä prässissä sisaresi on.

1. Käy ainakin 2x vk kaupassa, välillä useamminkin

2. Asettaa ruuat jääkappiin/pakkaseen

3. Varaa ajan lääkärille, muistuttaa siitä vanhempia.

4. Varaa ajan labroihin ja taas muistuttaa.

5. Hakee heidät kotoa sinne edellä mainittuihin paikkoihin, odottaa heidän kanssaan, ja kuskaa kotiin

6. Joka kerralla kuuntelee sitä valitusta, kun sattuu sinne ja sattuu tänne, eikä jaksa tehdä sitä eikä tätä.

7. Nyt lumien sulettua haravoi/siivoaa pihaa ,kun on niin pahan näköinen talven jälkeen

8. Se ruoho pitää kesällä ajaa 2vk välein , siis ainakin 6x

9. Sama talvella lumitöiden kanssa.

10. Rännitkin pitää nyt puhdistaa.

11. Nuo verhotkin pitää pestä ja silittää sanoo äiti.

12. Peseppä tu ja tu matto ,kun on niin likastunu talven aikana.

13.wc: kin pitää pestä, ei äiti jaksa eikä isä tee sitä,koskaan.

14 . Ja joka reissulla kuunnella sitä ainaista narinaa.

Tuo kaikki on ihan tavallista, useimmilta vanhoilta ihmisiltä , jotka ei suostu ostamaan palveluita.

Sinä kun käyt siellä pyhinä ja lomilla, niin sinulle ollaan vieraskoreita ja suht kivoja. Kokemusta on me kun asuimme siellä kaukana ja lähellä olevat tekivät kaikki duunit ympäri vuoden.

Ei muuta kuin kova kovaa vasten ap ja siskosi. Kyllä meidän vanhustenkin täytyy taipua.

Siskollesi tuo on ihan mahdoton rääkki.

Juuri näin. Minä olen se lähellä asuva sisko. Töihin soitetaan, että heti kolaamaan piha tai kastelemaan kukkapenkit ja ajamaan nurmikko. Varaa lääkäri ajat ja ota vapaata, että pääset käyttämään. Soita kauppalista ja hae tavarat. Kuuntele tarinaa, kun ostit väärää rieskaa.

Kun olet lähdössä lomalle, kauhea meteli, että kuka meidät nyt hoitaa. Koko ajan pitäisi olla valmiudessa.

Kun siskoni tulee käymään, häntä passataan ja minut on pyydetty ennen sitä siivoamaan ja leipomaan, että on siskolle tarjottavaa.

Ollaan sitten niin vieraskoreita. Kun kysyn, että miksi et pyytänyt siskoa vaihtamaan verhoja, vastataan, ettei sitä raski väsyttää, kun ajoi pitkän matkan ja sillä on raskas työ ja niin paljon kaikkea. Sen pitää saada levätä, kun käy vanhempiaan katsomassa

Vierailija
96/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jatkuva varoillaan olo syö. Koska tietää, että ketään muuta ei ole, eikä koskaan tiedä. Ja se vanhojen ihmisten marina ja mäkätys yhdistettynä täyteen joustamattomuuteen siitä,  miten asiat kuuluu olla ja tehdä.

Vierailija
97/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5. Hakee heidät kotoa sinne edellä mainittuihin paikkoihin, odottaa heidän kanssaan, ja kuskaa kotiin

6. Joka kerralla kuuntelee sitä valitusta, kun sattuu sinne ja sattuu tänne, eikä jaksa tehdä sitä eikä tätä.

7. Nyt lumien sulettua haravoi/siivoaa pihaa ,kun on niin pahan näköinen talven jälkeen

Tuo kaikki on ihan tavallista, useimmilta vanhoilta ihmisiltä , jotka ei suostu ostamaan palveluita.

Sinä kun käyt siellä pyhinä ja lomilla, niin sinulle ollaan vieraskoreita ja suht kivoja. Kokemusta on me kun asuimme siellä kaukana ja lähellä olevat tekivät kaikki duunit ympäri vuoden.

Ei muuta kuin kova kovaa vasten ap ja siskosi. Kyllä meidän vanhustenkin täytyy taipua.

Juuri näin. Minä olen se lähellä asuva sisko. Töihin soitetaan, että heti kolaamaan piha tai kastelemaan kukkapenkit ja ajamaan nurmikko. Varaa lääkäri ajat ja ota vapaata, että pääset käyttämään. Soita kauppalista ja hae tavarat. Kuuntele tarinaa, kun ostit väärää rieskaa.

Kun olet lähdössä lomalle, kauhea meteli, että kuka meidät nyt hoitaa. Koko ajan pitäisi olla valmiudessa.

Kun siskoni tulee käymään, häntä passataan ja minut on pyydetty ennen sitä siivoamaan ja leipomaan, että on siskolle tarjottavaa.

Ollaan sitten niin vieraskoreita. Kun kysyn, että miksi et pyytänyt siskoa vaihtamaan verhoja, vastataan, ettei sitä raski väsyttää, kun ajoi pitkän matkan ja sillä on raskas työ ja niin paljon kaikkea. Sen pitää saada levätä, kun käy vanhempiaan katsomassa

Ja sinä suostut ja alistut tähän raatamiseen, koska....?

Vierailija
98/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei muuten ole valitettavasti näin helppoa, jos muistisairaat vielä virallisesti hoitavat omat asiansa eli eivät ole holhouksessa. Vaikka tosiasiassa asiat hoitaisikin omainen. Me esimerkiksi emme saaneet tilata äidille kotihoitoa, vaan pyynnön piti tulla häneltä itseltään. Pitkään maanittelemalla saimme hänet suostumaan kotihoidon arviointikäyntiin. Kotihoito aloitettiin ja eikös parin kuukauden kuluttua äiti ollut itsenäisesti hoitajan kanssa sopinut, että päivittäiset käynnit harvennetaan kertaviikkoisiin ja nyt ne on vaan joka toinen viikko. Sitten äiti pyytelee apua ja syyllistää, miten ei vanhaa äitiä voida näin pienessä asiassa auttaa (pieni asia siis kertaa N) ja miten hän on näin epäonnistunut kasvatuksessa kun on kovasydämisiä tyttäriä. Ja vaikeaahan se on olla auttamatta, kun avun tarve on suuri, kuitenkin rakastan äitiäni ja ottaa koville nähdä häntä likaisena ja jääkaappi täynnä homeisia ruokia. Mitä oikein pitäisi tehdä, en tiedä.

Kuulostaa ihan mun äidiltäni. Marttyyriäiti. Sano äidillesi, että ei kasvatuksessasi ollut mitään vikaa. Päinvastoin sinusta kasvoi fiksu ihminen, joka osaa ratkaista ongelmia. Kuten vaikkapa ongelmat äidin pärjäämisessä eli kotihoidon järjestäminen. Koska äitisi - koska hänkin on fiksu ihminen - on ollut sitä mieltä, ettei tarvitsekaan niin usein kotihoitoa vaan pärjää ilman muiden apua, ei hän tietenkään voi pyytää sinua tekemään asioita, jotka kuuluvat kotihoidon hommiin. Jos hän ei tarvitse niiden asioiden tekemistä kotihoidolta, ei hän tarvitse sinultakaan. Tiedän, että syyllistävä marttyyriäiti osaa vetää oikeista naruista ja manipuloida, mutta sun pitää opetella kans vetelemään oikeista naruista ja manipuloimaan. Mä jouduin käymään useammat keskustelut äitini kanssa aikoinaan. Sanoin mm etten mennyt yliopistoon opiskelemaan ryhtyäkseni kodinhoitajaksi. Kerroin myös, että mulla itsellänikin käy viikkosiivooja ja että palveluiden käyttäminen on nykyisin ihan normaalia. 

Vierailija
99/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jatkuva varoillaan olo syö. Koska tietää, että ketään muuta ei ole, eikä koskaan tiedä. Ja se vanhojen ihmisten marina ja mäkätys yhdistettynä täyteen joustamattomuuteen siitä,  miten asiat kuuluu olla ja tehdä.

Ja sitten se vastaan kinaaminen. Appeni mukaan aamulla pitää olla tuore korvapuusti, lounaaksi perunaa ja lihaa ja ruskeaa kastiketta, päiväkahvilla pullaa ja kahvia, päivälliseksi perunaa ja lihaa ja ruskeaa kastiketta, iltakahvilla pullaa. Tällaisen palvelun anoppivainaa oli taannut vuosikymmeniä.

Yritä siinä sitten selittää, että niitä vitamiinejakin pitäisi saada ja kasviksia syödä - ja kuuntele lääkärissä mäkätykset surkeasta ravinnonsaannista.

Vierailija
100/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä katkeruudesta puheen ollen... 😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä