Iäkkäiden vanhempien hoito ja sisko - Olenko kohtuuton?
Iäkkäät vanhempani asuvat maalla omakotitalossa. On alkavaa muistisairautta ja liikkumisen vaikeutta ynnä muuta raihnaisuutta. Pärjäilevät kotona suht hyvin kaksistaan, mutta tarvitsevat apua kaupassa käyntiin, pankkiasioiden hoitamiseen, lumitöihin ja ruohonleikkaamiseen jne. Siivoavat ja laittavat ruoan itse.
Asun itse 450 kilometrin päässä, minulla on alaikäinen lapsi ja teen matkatöitä. Pystyn osallistumaan vanhempien hoitoon lähinnä niin, että lomilla ja silloin tällöin viikonloppuna käyn siellä ja maksan vähiä laskujansa verkkopankissa.
Siskoni sen sijaan asuu samalla suunnalla ja käy töissäkin samalla kylällä missä vanhempani asuvat. Hänellä on päivätyö, lapset ovat muuttaneet pois kotoa, ei aikaa vieviä luottamustoimia, säännöllisiä harrastuksia tms. Hän hoitaa vanhempieni kauppa-asiat kerran viikossa ja vie mm. parturiin tai optikolle ja lääkäriin, kun on tarvetta. Olen tästä tietysti kovin kiitollinen, mutta en voi olla ihmettelemättä, kuinka suuren numeron siskoni tästä auttamisesta tekee. Hän kokee roolinsa kaikesta päätellen valtavan raskaaksi, siis sen että käytännössä kerran viikossa vie kaksi kauppakassia äidille! Minun on vaikea ymmärtää, mikä siinä on niin raskasta ja vaikeaa.
Olenko kohtuuton?
Kommentit (197)
Lapsilla ei ole vastuuta hoitaa vanhempiensa asioita tai vanhempien kotia!
Eikä lapsia pidä tehdä sillä ajatuksella, että sitten kun me ikäännymne niin Tiina ja Saku tulevat siivoamaan kotimme, laittamaan ruokaa, hoitamaan pihatyöt ja ja ja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha-asioista kommentoiville: Minä siis hoidan vanhempien raha-asiat verkkopankissa tällä hetkellä kuten tuossa ensimmäisessä viestissä mainitsinkin. AP
Toi on muuten tosi raskasta. Istahtaa tietokoneen ääreen, kirjautua verkkopankkiin ja maksaa laskut. Mulle tulee ainakin sen max 10 minuutin aikana jo niin hiki, ettei tartte kuntosalilla käydä. Ja tuon voi joutua tekemään jopa parikin kertaa kuukaudessa. Kauhee vaiva.
En koe tätä kauheana vaivana. Mutta raha-asiat ovat sellaisia asioita, jotka pystyn huolehtimaan, vaikka asun kaukana. En ihan ymmärrä näin aggressiivista lähestymistapaa. AP
Mitä te nyt ap:tä haukutte, ei sen lähempänä asuvan mikään pakko ole kaikkea hoitaa, vaikka vanhemmat syyllistämällä on sen näköjään saaneet aikaan.
Minä autoin aikanaan paljon äitiäni hänen viimeisinä vuosinaan. Kun äidin kuoleman jälkeen tuli asiasta keskustelua sisarusteni kanssa, niin tulivat siihen tulokseen että miksi rupesin auttamaan. Eräskin sisaruksista ei käynyt vuosiin edes katsomassa, vaikka asui samalla paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha-asioista kommentoiville: Minä siis hoidan vanhempien raha-asiat verkkopankissa tällä hetkellä kuten tuossa ensimmäisessä viestissä mainitsinkin. AP
Toi on muuten tosi raskasta. Istahtaa tietokoneen ääreen, kirjautua verkkopankkiin ja maksaa laskut. Mulle tulee ainakin sen max 10 minuutin aikana jo niin hiki, ettei tartte kuntosalilla käydä. Ja tuon voi joutua tekemään jopa parikin kertaa kuukaudessa. Kauhee vaiva.
Siis ihan kauhee vaiva😂- olenkin 79v ja vilkaisen s-mobilissa tabletilla mikä tuli tai hyväsyn jonkun laskun hipaisemalla. On se rankkaa noiden e-laskujen kanssa👍
Vierailija kirjoitti:
Häpeä,ap, jos et tajua,missä prässissä sisaresi on.
1. Käy ainakin 2x vk kaupassa, välillä useamminkin
2. Asettaa ruuat jääkappiin/pakkaseen
3. Varaa ajan lääkärille, muistuttaa siitä vanhempia.
4. Varaa ajan labroihin ja taas muistuttaa.
5. Hakee heidät kotoa sinne edellä mainittuihin paikkoihin, odottaa heidän kanssaan, ja kuskaa kotiin
6. Joka kerralla kuuntelee sitä valitusta, kun sattuu sinne ja sattuu tänne, eikä jaksa tehdä sitä eikä tätä.
7. Nyt lumien sulettua haravoi/siivoaa pihaa ,kun on niin pahan näköinen talven jälkeen
8. Se ruoho pitää kesällä ajaa 2vk välein , siis ainakin 6x
9. Sama talvella lumitöiden kanssa.
10. Rännitkin pitää nyt puhdistaa.
11. Nuo verhotkin pitää pestä ja silittää sanoo äiti.
12. Peseppä tu ja tu matto ,kun on niin likastunu talven aikana.
13.wc: kin pitää pestä, ei äiti jaksa eikä isä tee sitä,koskaan.
14 . Ja joka reissulla kuunnella sitä ainaista narinaa.
Tuo kaikki on ihan tavallista, useimmilta vanhoilta ihmisiltä , jotka ei suostu ostamaan palveluita.Sinä kun käyt siellä pyhinä ja lomilla, niin sinulle ollaan vieraskoreita ja suht kivoja. Kokemusta on me kun asuimme siellä kaukana ja lähellä olevat tekivät kaikki duunit ympäri vuoden.
Ei muuta kuin kova kovaa vasten ap ja siskosi. Kyllä meidän vanhustenkin täytyy taipua.
Siskollesi tuo on ihan mahdoton rääkki.
Mikä tämä lista oikein on? Aivan tuulesta temmattu ja itse keksimäsi juttu! Pitäiskö pikkusen laskea kierroksia?
Taksit varmaan kulkevat vanhempiesi asuinpaikkakunnallakin. Jos kaupoilla ei siellä ole varsinaista kotiinkuljetusta, varmasti löytyy joku ulkopuolinen, joka maksua vastaan käy vanhemmillenne kaupassa. Vanhukset voivat hyvin sanoa, että ulkopuolinen apu ei käy, mutta alkaa se jossain vaiheessa heillekin käymään, kun nälkä alkaa kurnia ja kaapit on tyhjiä. Mun vanhempani vastustivat kans ulkopuolista apua, mutta pakkohan niiden oli ottaa sellaista vastaan, kun mä lakkasin hyppimästä heidän pillinsä mukaan. Mulla kans sisko, joka auttoi vanhuksia, kun siskolle itselleen sopi. Ei kuitenkaan silloin, kun vanhukset eniten tarvitsivat apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeä,ap, jos et tajua,missä prässissä sisaresi on.
1. Käy ainakin 2x vk kaupassa, välillä useamminkin
2. Asettaa ruuat jääkappiin/pakkaseen
3. Varaa ajan lääkärille, muistuttaa siitä vanhempia.
4. Varaa ajan labroihin ja taas muistuttaa.
5. Hakee heidät kotoa sinne edellä mainittuihin paikkoihin, odottaa heidän kanssaan, ja kuskaa kotiin
6. Joka kerralla kuuntelee sitä valitusta, kun sattuu sinne ja sattuu tänne, eikä jaksa tehdä sitä eikä tätä.
7. Nyt lumien sulettua haravoi/siivoaa pihaa ,kun on niin pahan näköinen talven jälkeen
8. Se ruoho pitää kesällä ajaa 2vk välein , siis ainakin 6x
9. Sama talvella lumitöiden kanssa.
10. Rännitkin pitää nyt puhdistaa.
11. Nuo verhotkin pitää pestä ja silittää sanoo äiti.
12. Peseppä tu ja tu matto ,kun on niin likastunu talven aikana.
13.wc: kin pitää pestä, ei äiti jaksa eikä isä tee sitä,koskaan.
14 . Ja joka reissulla kuunnella sitä ainaista narinaa.
Tuo kaikki on ihan tavallista, useimmilta vanhoilta ihmisiltä , jotka ei suostu ostamaan palveluita.Sinä kun käyt siellä pyhinä ja lomilla, niin sinulle ollaan vieraskoreita ja suht kivoja. Kokemusta on me kun asuimme siellä kaukana ja lähellä olevat tekivät kaikki duunit ympäri vuoden.
Ei muuta kuin kova kovaa vasten ap ja siskosi. Kyllä meidän vanhustenkin täytyy taipua.
Siskollesi tuo on ihan mahdoton rääkki.
Mikä tämä lista oikein on? Aivan tuulesta temmattu ja itse keksimäsi juttu! Pitäiskö pikkusen laskea kierroksia?
Ai minusta taas tämä on todella totuudenmukainen teksti. Tällaista se on iäkkäiden vanhempien kanssa. Omaa tytärtä myös yleensä kehdataan vaivata ja juoksuttaa paljon enemmän kuin ulkopuolista, palkattua avustajaa. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraveloituksellahan nuo nykyään kaikki menee...
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt ap:tä haukutte, ei sen lähempänä asuvan mikään pakko ole kaikkea hoitaa, vaikka vanhemmat syyllistämällä on sen näköjään saaneet aikaan.
Olet aivan oikeassa. Ap:n ei kannata puolustautua, kuinka suuren urakan hänkin tekee. Ei, hänen pitää olla siskonsa tukena ja saada vanhemmat lopettamaan toisen sisaruksen syyllistäminen sekä ottamaan ulkopuolinen apu vastaan. Sellaista paikkakuntaa ei Suomessa olekaan, missä vanhus ilman omaisten kaupassa käyntiä kuolisi nälkään.
Äh, ei olisi pitänyt avata keskustelua täällä. Kommenteista tuli aivan todella paha mieli ja hirveä olo.
Vietin juuri helatorstaiviikonlopun siellä, lähdin ajamaan jo keskiviikkona iltana tuota muutaman tunnin matkaa. Mies ja lapsi jäivät kaupunkiin. Tein kevätsiivouksen vanhempien omakotitalossa ja pesin ikkunat ja pihasaunan, pesin pyykit, kävin kaupassa, tein pakastimeen makaronilaatikkoa, lihapullia ja kalasoppaa, murehdin isän huonontunutta kuntoa ja kuuntelin kun muistisairas äiti kyselee kymmenettä kertaa samoja kysymyksiä yhden päivän aikana, sunnuntaina lähdin ajamaan takaisin kotiin päin ja olin perillä ilta seitsemän jälkeen, seuraavana päivänä sitten aamulla junaan ja kohti lentokenttää ja työmatkalle.
Nyt täällä sitten paremmin tietävät mahdollisimman ilkein sanankääntein haukkuvat ja ilkkuvat, kuinka minä en tee yhtään mitään ja siskoni on ainoa, joka vanhuksia siellä hoitaa.
Kiitos kaikille. Poistun tästä keskustelusta nyt itku kurkussa toipumaan hetkeksi. Internet näytti taas parhaat puolensa.
Minä ainakin pakotin äitini ottamaan avut esim. rannekkeen,siivouksen ,ruuan ja suihkutuksen.Kauppa asiat hoidin ja edunvalvojana pankin kautta raha- asiat.Sanoin etten ehdi jatkuvasti käymään enkä soittelemaan kun se kaatuminenkin voi sattua heti soiton jälkeen.Helpotti huomattavasti vaikka sitten maksoikin.
Vierailija kirjoitti:
Äh, ei olisi pitänyt avata keskustelua täällä. Kommenteista tuli aivan todella paha mieli ja hirveä olo.
Vietin juuri helatorstaiviikonlopun siellä, lähdin ajamaan jo keskiviikkona iltana tuota muutaman tunnin matkaa. Mies ja lapsi jäivät kaupunkiin. Tein kevätsiivouksen vanhempien omakotitalossa ja pesin ikkunat ja pihasaunan, pesin pyykit, kävin kaupassa, tein pakastimeen makaronilaatikkoa, lihapullia ja kalasoppaa, murehdin isän huonontunutta kuntoa ja kuuntelin kun muistisairas äiti kyselee kymmenettä kertaa samoja kysymyksiä yhden päivän aikana, sunnuntaina lähdin ajamaan takaisin kotiin päin ja olin perillä ilta seitsemän jälkeen, seuraavana päivänä sitten aamulla junaan ja kohti lentokenttää ja työmatkalle.
Nyt täällä sitten paremmin tietävät mahdollisimman ilkein sanankääntein haukkuvat ja ilkkuvat, kuinka minä en tee yhtään mitään ja siskoni on ainoa, joka vanhuksia siellä hoitaa.
Kiitos kaikille. Poistun tästä keskustelusta nyt itku kurkussa toipumaan hetkeksi. Internet näytti taas parhaat puolensa.
Niin ajattele, että se siskosi on sidottu niihin vanhempiin koko ajan ja vanhukset soittavat ja hyppyyttävät milloin mistäkin asiasta "nopeasti". Ottaisin mieluusti tuon diilin, että pääsisin taas eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vähättelit siskoasi samoista asioista joista nyt marttyyrinä itket. Luettelit kaiken mitä oot tehnyt ja kun sinä olet ne tehnyt ne on jotain, mutta siskosi työpanosta et arvosta, vaikka hän osallistuu jatkuvasti ja sinä muutaman kerran vuodessa. Lue nyt hyvä ihminen omia kirjoituksiasi.
Itse yritän parhaillaan pakottaa appivanhempia ottamaan sitä ulkopuolista apua vastaan. En ole vielä onnistunut.
Anoppi kuitenkin jaksaa leipoa joka viikko pullaa, sämpylöitä ym ym. Tästäkin valittaa, kun ei jaksa.
Kaupat ovat pullollaan sämpylöitä ja muuta. Kyse ei ole rahasta. Sitä heillä on ehkä liiankin kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. Ap:n ei kannata puolustautua, kuinka suuren urakan hänkin tekee. Ei, hänen pitää olla siskonsa tukena ja saada vanhemmat lopettamaan toisen sisaruksen syyllistäminen sekä ottamaan ulkopuolinen apu vastaan. Sellaista paikkakuntaa ei Suomessa olekaan, missä vanhus ilman omaisten kaupassa käyntiä kuolisi nälkään.
No eikä, vaan ap kaipasi tukea ja mahdollisesti saman kokeneiden vinkkejä. Siskon ei ole mikään pakko tehdä tuota kaikkea, ei kenenkään ole. Jos kukaan lapsista ei suostu moiseen rääkkiin, on vanhusten pakko taipua selvittämään ulkopuolisen avun tarve ja mahdollisuudet. Niinkuin joku sanoikin, omia lapsia ja erityksesti tyttäriä on kovin helppo juoksuttaa ja tehdä tikusta asiaa.
Tässä taisi nyt käydä niin, että tämän viestiketjun löysi siskon kaltaiset marttyyrit, joiden on mahdoton käsittää miksei joku lapsista halua antaa aivan kaikkeaan vanhempiensa mielitekojen eteen. Ap tekee enmmän kuin pystyy, omista lähtökohdistaan. Jos olisin ap:n lapsi tai puoliso, toivoisin että hän olisi kanssani enemmän eikä aina jokaikisen vapaan kynnyksellä menossa muualle.
Mistä ihmeestä te tiedätte, että se sisko "osallistuu jatkuvasti" ja "hoitaa kaiken"?
AP on kertonut, että sisko hoitaa vanhempien kauppa-asiat kerran viikossa, ja pitää sitä hyvin raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä, vaan ap kaipasi tukea ja mahdollisesti saman kokeneiden vinkkejä. Siskon ei ole mikään pakko tehdä tuota kaikkea, ei kenenkään ole. Jos kukaan lapsista ei suostu moiseen rääkkiin, on vanhusten pakko taipua selvittämään ulkopuolisen avun tarve ja mahdollisuudet. Niinkuin joku sanoikin, omia lapsia ja erityksesti tyttäriä on kovin helppo juoksuttaa ja tehdä tikusta asiaa.
Tässä taisi nyt käydä niin, että tämän viestiketjun löysi siskon kaltaiset marttyyrit, joiden on mahdoton käsittää miksei joku lapsista halua antaa aivan kaikkeaan vanhempiensa mielitekojen eteen. Ap tekee enmmän kuin pystyy, omista lähtökohdistaan. Jos olisin ap:n lapsi tai puoliso, toivoisin että hän olisi kanssani enemmän eikä aina jokaikisen vapaan kynnyksellä menossa muualle.
Myönnetään, olen ap:n siskon kaltaisessa tilanteessa ja ärsyynnyin. Mutta minusta tuo ap:n aloitusviesti ei ollut mikään jaksamisvinkkien ja tuen pyyntö. Hänhän ensin luetteli siskon työt, sitten sanoi, että hänestä siskolla ei ole paljon mitään hommaa ja sen jälkeen kysyi, onko kohtuutonta ettei hän tajua, miksi sisko valittaa, että on raskasta. Niin sitten täällä viesteissä on kerrottu, miksi sillä siskolla voi olla raskaampaa kuin kaukana asuva ap tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse yritän parhaillaan pakottaa appivanhempia ottamaan sitä ulkopuolista apua vastaan. En ole vielä onnistunut.
Anoppi kuitenkin jaksaa leipoa joka viikko pullaa, sämpylöitä ym ym. Tästäkin valittaa, kun ei jaksa.
Kaupat ovat pullollaan sämpylöitä ja muuta. Kyse ei ole rahasta. Sitä heillä on ehkä liiankin kanssa!
Joktut vanhukset haluavat, että omat lapset tai lapsenlapset huolehtivat heistä. Eivät siksi, etteikö ulkopuolinen apu olisi ihan kelvollinen ja rahakin palveluihin riittää, vaan siksi, että haluavat lapsensa ja lapsenlapsensa käymään. Ap:kin olisi voinut käyttää helatorstain viikonlopun ihan muuhun kuin siivoamiseen. Vaikka käynyt vanhempiensa kanssa jossain ravintolassa syömässä, katsoneet yhdessä jotain leffoja, jutelleet niitä näitä ja vaikka käyneet ihan vaan kävelyllä. Jotkut vanhukset pelkäävät, että jos ottavat ulkopuolista apua vastaan, lapset ja lapsenlapset lakkaavat käymästä tai ainakin harventavat käyntejään.
Korjataanko sun kommenttiasi sen verran, että YKSI lapsista hoitaa kaiken.