Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MTV: Sähköautojen eliniästä tehtiin huolestuttava havainto - lyhyempi kuin polttomoottoriautoilla

Vierailija
24.05.2023 |

"Vuosina 2013-2022 rekisteröidyistä polttomoottoriautoista käytöstä on poistunut 5,2 prosenttia. Samassa ajassa 6,6 prosenttia sähköautoista on siirtynyt ajasta ikuisuuteen."

Lyhyempi elinikä tarkoittaa mm. suuremmat valmistuspäästöt/käyttövuosi. Erityisesti akun osalta joka melko saastuttava valmistaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautojen-eliniasta-tehtiin-huol…

Kommentit (301)

Vierailija
1/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yli 25% suurempi osuus sähköautoista poistuu liikenteestä pikatahtia verrattuna polttomoottoriin?

Vierailija
2/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa autotehtaista vastustaa sähköautoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa autotehtaista vastustaa sähköautoja!

En tiedä euroopasta mutta ainakin Japanin suunnasta paljon puhuttu että pitäisi keskittyä päästöihin eikä tietyn teknologian pakottamiseen, Japanissa ollaan viisaita.

Vierailija
4/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hys hys nyt tästä asiasta! Sähköautot pelastavat maailman!

Ei saa edes ajatella, saati puhua, mitään muuta.

Vierailija
5/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sähköautojen ystävä mutta huolestuttaa vähän että mikä on käytettyjen sähköautojen kunto.

Miten paljon range vähenee ja miten pian akku täytyy vaihtaa uuteen ja mitä se taas maksaa.

Mikä on jälleenmyyntiarvo jos kohta tulee uudenlaista akkuteknologiaa.

Vierailija
6/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sähköautojen ystävä mutta huolestuttaa vähän että mikä on käytettyjen sähköautojen kunto.

Miten paljon range vähenee ja miten pian akku täytyy vaihtaa uuteen ja mitä se taas maksaa.

Mikä on jälleenmyyntiarvo jos kohta tulee uudenlaista akkuteknologiaa.

En kyllä ainakaan vielä uskaltaisi käytettynä ostaa, 5v ainakin pitää seurata tilannetta. Voivat olla todellisia pommeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eipä se akku kestä 20+ vuotta hyvässä kunnossa kuten polttiksilla päästellään menemään ja voi olla vielä jopa ihan alkuperäinen bensatankkikin!

Vierailija
8/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautojen hinnoittelu on ollut sellainen, että autoja on ostettu vain jos ajokilometrejä syntyy vuodessa tosi paljon. Esimerkiksi taksikuskit pystyy hyödyntämään halvan kilometrikustannuksen samoin jotkut myyntitykit sun muut.

Jolloin luonnollisesti auto kuin auto on parissa vuodessa ajettu loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuukohan tuo akun heikentymisestä tai akkuvaurioista? Muistan tapauksen missä Teslan akun uusiminen maksoi 12 000 €. Eli kannattavampaa romuttaa jos akun kanssa ongelmaa.

Vierailija
10/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä merkitystä jos auton akku on finaalissa siinä vaiheessa kun autolla ajettu 300 000 km?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tuossa ole vielä koko totuus. Vertailujakso on varsin lyhyt. 

Suurin osa, lähes kaikki diesel-autot ovat käyttöajossa vielä 20 vuoden jälkeenkin.

Entä sähköautot? Sitä tietoa ei vielä ole. 

Vierailija
12/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuukohan tuo akun heikentymisestä tai akkuvaurioista? Muistan tapauksen missä Teslan akun uusiminen maksoi 12 000 €. Eli kannattavampaa romuttaa jos akun kanssa ongelmaa.

Kalleimpia vikoja polttomoottoriautoissakin selvitellä ja korjailla on juuri sähköviat, joten enpä ihmettele jos niitä sitten sähköautossa on enemmän ja päätetään ennemmin heittää koko romu pois kuin kuluttaa pankkitilinsä sähkövian metsästyksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä tuossa ole vielä koko totuus. Vertailujakso on varsin lyhyt. 

Suurin osa, lähes kaikki diesel-autot ovat käyttöajossa vielä 20 vuoden jälkeenkin.

Entä sähköautot? Sitä tietoa ei vielä ole. 

Suomessa henkilöautojen keski-ikä on 12,7 vuotta. Se on ikä jolloin sähköautot alkavat poistua kokonaan liikenteestä. Kuka tekee 15000 - 80000€ akkuremontin 3000 euron autoon? Kun muukin infra, softa, invertterit yms ovat jo vanhentuneita ja pitäisi päivittää samalla.

Vierailija
14/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauto on kertakäyttöpeli. Sitähän se vihersiirtymä ja sen juoksutytöt ja -pojat  haluaakin:

Kalliimpaa, nopeammin, enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Todennäköisemmäksi selitykseksi Green Car Reports tarjoaa vakuutusyhtiöitä.

– Vakuutusyhtiöt ovat aivan liian innokkaita laittamaan sähköautoja lunastukseen niiden korjaamisen sijaan. Etenkin silloin, jos vaurioihin liittyy akusto tai taustalla on edes pienikin tulvavaurio, se kirjoittaa."

Itse akuston heikkeneminen on hyvin harvoin syynä poistoon. Korjausosaamisen puute voi olla iso tekijä, ei löydy osaavaa väkeä tarkistamaan ja korjaamaan. Jatkossa luultavasti senkin alan osaaminen lisääntyy.

Tuota tulvavauriota kyllä ihmettelen, nykyautoissa on niin paljon elektroniikkaa, että eipä polttiskaan tulvan jälkeen kovin hyvässä kunnossa ole.

Vierailija
16/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon tilastoon vaikuttavat paljon sellaiset ajoneuvot kuin esimerkiksi Think City, Citroen c-zero ja kumppanit jne. Näitä ei juurikaan enää liikenteessä näe.

Vierailija
17/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sähköautojen ystävä mutta huolestuttaa vähän että mikä on käytettyjen sähköautojen kunto.

Miten paljon range vähenee ja miten pian akku täytyy vaihtaa uuteen ja mitä se taas maksaa.

Mikä on jälleenmyyntiarvo jos kohta tulee uudenlaista akkuteknologiaa.

Mun tuttavan Teslalla on ajettu pian 570 tuhatta.  Rangesta on vähentynyt noin 15 prosenttia. Huolto sanoi että ehkä 2 - 5 vuoden päästä pitäis vaihtaa akku, ja silloin se olisi 10 - 15 tuhannen juttu. 

Vierailija
18/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon tilastoon vaikuttavat paljon sellaiset ajoneuvot kuin esimerkiksi Think City, Citroen c-zero ja kumppanit jne. Näitä ei juurikaan enää liikenteessä näe.

Et varamaan ainakaan USAssa, josta tuo juttu oli.

Vierailija
19/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton hankinta ei ole ongelma varakkaille. 

Sähköautoon pakotus tulee kirpaisemaan köyhempää kansanosaa, joille se "musta pekka" eli romuakun ongelma tulee eteen. Mitä tehdä? 

On ne Marin ja Ohisalo neroja kun pistivät köyhät maksamaan vihersiirtymästä suhteellisesti suuremman hinnan. Suomi ensimmäisten joukossa kaikessa pakotuksessa, remonttipakkoa myöten.

V*ttu mikä maa ja kansa ;)

Vierailija
20/301 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sähköautojen ystävä mutta huolestuttaa vähän että mikä on käytettyjen sähköautojen kunto.

Miten paljon range vähenee ja miten pian akku täytyy vaihtaa uuteen ja mitä se taas maksaa.

Mikä on jälleenmyyntiarvo jos kohta tulee uudenlaista akkuteknologiaa.

Mun tuttavan Teslalla on ajettu pian 570 tuhatta.  Rangesta on vähentynyt noin 15 prosenttia. Huolto sanoi että ehkä 2 - 5 vuoden päästä pitäis vaihtaa akku, ja silloin se olisi 10 - 15 tuhannen juttu. 

Sebbo, sanoiko myös että lehmätkin siellä lentää?  Mutta jos asia on totta, niin laitapa todistetta tiskiin.