MTV: Sähköautojen eliniästä tehtiin huolestuttava havainto - lyhyempi kuin polttomoottoriautoilla
"Vuosina 2013-2022 rekisteröidyistä polttomoottoriautoista käytöstä on poistunut 5,2 prosenttia. Samassa ajassa 6,6 prosenttia sähköautoista on siirtynyt ajasta ikuisuuteen."
Lyhyempi elinikä tarkoittaa mm. suuremmat valmistuspäästöt/käyttövuosi. Erityisesti akun osalta joka melko saastuttava valmistaa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautojen-eliniasta-tehtiin-huol…
Kommentit (301)
Valtaosa autotehtaista vastustaa sähköautoja!
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa autotehtaista vastustaa sähköautoja!
En tiedä euroopasta mutta ainakin Japanin suunnasta paljon puhuttu että pitäisi keskittyä päästöihin eikä tietyn teknologian pakottamiseen, Japanissa ollaan viisaita.
Hys hys nyt tästä asiasta! Sähköautot pelastavat maailman!
Ei saa edes ajatella, saati puhua, mitään muuta.
Itse olen sähköautojen ystävä mutta huolestuttaa vähän että mikä on käytettyjen sähköautojen kunto.
Miten paljon range vähenee ja miten pian akku täytyy vaihtaa uuteen ja mitä se taas maksaa.
Mikä on jälleenmyyntiarvo jos kohta tulee uudenlaista akkuteknologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sähköautojen ystävä mutta huolestuttaa vähän että mikä on käytettyjen sähköautojen kunto.
Miten paljon range vähenee ja miten pian akku täytyy vaihtaa uuteen ja mitä se taas maksaa.
En kyllä ainakaan vielä uskaltaisi käytettynä ostaa, 5v ainakin pitää seurata tilannetta. Voivat olla todellisia pommeja.
Niin, eipä se akku kestä 20+ vuotta hyvässä kunnossa kuten polttiksilla päästellään menemään ja voi olla vielä jopa ihan alkuperäinen bensatankkikin!
Sähköautojen hinnoittelu on ollut sellainen, että autoja on ostettu vain jos ajokilometrejä syntyy vuodessa tosi paljon. Esimerkiksi taksikuskit pystyy hyödyntämään halvan kilometrikustannuksen samoin jotkut myyntitykit sun muut.
Jolloin luonnollisesti auto kuin auto on parissa vuodessa ajettu loppuun.
Johtuukohan tuo akun heikentymisestä tai akkuvaurioista? Muistan tapauksen missä Teslan akun uusiminen maksoi 12 000 €. Eli kannattavampaa romuttaa jos akun kanssa ongelmaa.
Onko sillä merkitystä jos auton akku on finaalissa siinä vaiheessa kun autolla ajettu 300 000 km?
Eikä tuossa ole vielä koko totuus. Vertailujakso on varsin lyhyt.
Suurin osa, lähes kaikki diesel-autot ovat käyttöajossa vielä 20 vuoden jälkeenkin.
Entä sähköautot? Sitä tietoa ei vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Johtuukohan tuo akun heikentymisestä tai akkuvaurioista? Muistan tapauksen missä Teslan akun uusiminen maksoi 12 000 €. Eli kannattavampaa romuttaa jos akun kanssa ongelmaa.
Kalleimpia vikoja polttomoottoriautoissakin selvitellä ja korjailla on juuri sähköviat, joten enpä ihmettele jos niitä sitten sähköautossa on enemmän ja päätetään ennemmin heittää koko romu pois kuin kuluttaa pankkitilinsä sähkövian metsästyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tuossa ole vielä koko totuus. Vertailujakso on varsin lyhyt.
Suurin osa, lähes kaikki diesel-autot ovat käyttöajossa vielä 20 vuoden jälkeenkin.
Entä sähköautot? Sitä tietoa ei vielä ole.
Suomessa henkilöautojen keski-ikä on 12,7 vuotta. Se on ikä jolloin sähköautot alkavat poistua kokonaan liikenteestä. Kuka tekee 15000 - 80000€ akkuremontin 3000 euron autoon? Kun muukin infra, softa, invertterit yms ovat jo vanhentuneita ja pitäisi päivittää samalla.
Sähköauto on kertakäyttöpeli. Sitähän se vihersiirtymä ja sen juoksutytöt ja -pojat haluaakin:
Kalliimpaa, nopeammin, enemmän.
"Todennäköisemmäksi selitykseksi Green Car Reports tarjoaa vakuutusyhtiöitä.
– Vakuutusyhtiöt ovat aivan liian innokkaita laittamaan sähköautoja lunastukseen niiden korjaamisen sijaan. Etenkin silloin, jos vaurioihin liittyy akusto tai taustalla on edes pienikin tulvavaurio, se kirjoittaa."
Itse akuston heikkeneminen on hyvin harvoin syynä poistoon. Korjausosaamisen puute voi olla iso tekijä, ei löydy osaavaa väkeä tarkistamaan ja korjaamaan. Jatkossa luultavasti senkin alan osaaminen lisääntyy.
Tuota tulvavauriota kyllä ihmettelen, nykyautoissa on niin paljon elektroniikkaa, että eipä polttiskaan tulvan jälkeen kovin hyvässä kunnossa ole.
Tuohon tilastoon vaikuttavat paljon sellaiset ajoneuvot kuin esimerkiksi Think City, Citroen c-zero ja kumppanit jne. Näitä ei juurikaan enää liikenteessä näe.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavan Teslalla on ajettu pian 570 tuhatta. Rangesta on vähentynyt noin 15 prosenttia. Huolto sanoi että ehkä 2 - 5 vuoden päästä pitäis vaihtaa akku, ja silloin se olisi 10 - 15 tuhannen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon tilastoon vaikuttavat paljon sellaiset ajoneuvot kuin esimerkiksi Think City, Citroen c-zero ja kumppanit jne. Näitä ei juurikaan enää liikenteessä näe.
Et varamaan ainakaan USAssa, josta tuo juttu oli.
Sähköauton hankinta ei ole ongelma varakkaille.
Sähköautoon pakotus tulee kirpaisemaan köyhempää kansanosaa, joille se "musta pekka" eli romuakun ongelma tulee eteen. Mitä tehdä?
On ne Marin ja Ohisalo neroja kun pistivät köyhät maksamaan vihersiirtymästä suhteellisesti suuremman hinnan. Suomi ensimmäisten joukossa kaikessa pakotuksessa, remonttipakkoa myöten.
V*ttu mikä maa ja kansa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavan Teslalla on ajettu pian 570 tuhatta. Rangesta on vähentynyt noin 15 prosenttia. Huolto sanoi että ehkä 2 - 5 vuoden päästä pitäis vaihtaa akku, ja silloin se olisi 10 - 15 tuhannen juttu.
Sebbo, sanoiko myös että lehmätkin siellä lentää? Mutta jos asia on totta, niin laitapa todistetta tiskiin.
Eli yli 25% suurempi osuus sähköautoista poistuu liikenteestä pikatahtia verrattuna polttomoottoriin?