Onko sairauden takia lihominen kuitenkin "oma vika"?
Jos on aineenvaihduntaan ja jaksamiseen vaikuttava sairaus josta tulee väsymystä ja nivel- ja lihasvaivoja? Tai onko masennuslääkityksen takia tulleet kilot omaa vikaa? Törmäsin juuri väitteeseen ettei sairauden takia noin vain lihota runsaasti aivan kuin sairas ja terve olisivat hoikkana pysymisessä samalla viivalla.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lihomisen aiheuttaa kuitenkin esim masennuslääkkeiden kohdalla ruokahalun paraneminen ja liikkumisen väheneminen.
Mulla nousi masennuslääkityksellä paino todella lyhyessä ajassa ja paljon vaikka edelleen treenasin paljon ja söin kuten ennenkin. Kilot myös lähtivät kun lopetin lääkityksen. Samoin autoimmuunisairaudessa paino nousi yhtäkkiä. Tällaisen teorian mukaan olen yhtäkkiä syönyt itse valtavasti. Miksi sitten terveenä ja ilman lääkitystä olen voinut hyvin elää hoikkana tekemättä määrääni enempää ja voinut herkutellakin ilman painonnousua? Ap
Eli sinä et muuttanut elintapojasi vaan jatkoit kuten ennenkin.
Jos juoksee viisi kertaa viikossa 5-10 km lenkin, tekee ligaskuntotreeniä 2-3 krt viikossa ja syö kevyesti ja terveellisesti tarkkaillen nautittuja kalorimääriä niin mitä ihmettä tuossa voi enää tehdä? En voi treenata itseäni ylikuntoon tai nähdä nälkää. Keho menee vain enemmän sekaisin jos sitä rääkkää! Ap
Ihmisillä on hyvinkin erilaiset käsitykset siitä mikä on on kevyttä ja terveellistä.
Oma ruokavalioni sisältää runsaasti kasviksia, kokolihaa jonkun verran, ruisleipää täysjyvästä, perunaa tai riisiä maltillisesti hiilihydraattina sekä juon kahvini mustana kun maidon sopiminen vaihtelee. Teillä joillain on nyt pakkomielteenä syyttää sairasta ihmistä vääristä valinnoista. Väittäisin että SE on sairasta. Ap
Ja noista ruisleipä, peruna ja riisi yllä pitää matala-asteista tulehdusta kehossa ja nostaa nesteiden määrää kehossa ja samalla painoa. Ketogeeninen ruokavalio perustettiin jo 1900-luvan alussa vaikeiden sairauksien hoitoon. Ja mitä hitto on kokolihaa? Esim punainenliha ei ole hyväksi suolistolle.
Mulle ei sovi mikään ketogeeninen vaan maltillinen määrä hiilihydraattia ruokavaliossa. Kuten sanoin niin kun lääkitys on kunnossa painonhallinta onnistuu. Punainen liha sopii mulle ja veriruoat, muuten ei riitä rautavarastot. Maitoa en juo mutta käytän kovia juustoja mm. parmesaania. Maito on ikävä turvottaja ja pilaa pätkäpaaston. Ap
Rautaa voi saada myös muussa muodossa kuin punaisessa lihassa. Punaista lihaa voi syödä vain 300 g viikossa. Parmesaaninkin voi jättää pois. Hiilihydraatteja en neuvoisi jättämään pois mutta senkin määrän voi laskea kasviksissa. Jos esimerkiksi syöt kasviksia puoli lautasellista, et tarvitse perunaa tai leipää ollenkaan.
Kuten sanoin niin lääkitykselläni ruokavalioni sopii mulle ja kalsiumin takia en ole luopumassa juustosta. En tule korvaamaan riisiä, pastaa tai perunaa pelkillä kasviksilla kun en tule tuollaisella ruokavaliolla kylläiseksi. Syön myös vaaleaa lihaa ja kalaa joita en maininnut tuossa.
Eli viljojen määrällä ja laadulla on isoin merkitys sekä aamun pätkäpaastolla ja maidon poisjätöllä. Opetelkaa nyt oikeasti lukemaan näitä keskusteluja niin joka sivulla ei tarvitse korjata käsityksiä.
Mikä tämän aloituksen motivaatio nyt oikein oli? Sain käsityksen, että sinulla olisi painonhallinta ongelmia johtuen lääkityksestä? Syöt kovaa rasvaa, että saat kalsiumia? Eikä sinusta siinä ole mitään ristiriitaa?
Keskustella sairauksien ja painonhallinnan yhteydestä. Mitä ihmeen muuta pitäisi sitten syödä että saan kalsiumia? En voi juoda edes laktoositonta maitoa kahvin kanssa kun saan turvotuksen siitä ja röyhtäilyjä. Kalsiumia saan muuten jonkun verran vihreistä kasviksista. Kovia juustoja ei mene määrllisesti paljon. Ap
Ei ihme ettei painosi putoa.
Miksi hänen painonsa pitäisi pudota?
Silloin on ihan turva tulla parkumaa, että sairaudet ja lääkkeet ovat lihottaneet, jos ei halua tehdä asialla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lihomisen aiheuttaa kuitenkin esim masennuslääkkeiden kohdalla ruokahalun paraneminen ja liikkumisen väheneminen.
Mulla nousi masennuslääkityksellä paino todella lyhyessä ajassa ja paljon vaikka edelleen treenasin paljon ja söin kuten ennenkin. Kilot myös lähtivät kun lopetin lääkityksen. Samoin autoimmuunisairaudessa paino nousi yhtäkkiä. Tällaisen teorian mukaan olen yhtäkkiä syönyt itse valtavasti. Miksi sitten terveenä ja ilman lääkitystä olen voinut hyvin elää hoikkana tekemättä määrääni enempää ja voinut herkutellakin ilman painonnousua? Ap
Jos juoksee viisi kertaa viikossa 5-10 km lenkin, tekee ligaskuntotreeniä 2-3 krt viikossa ja syö kevyesti ja terveellisesti tarkkaillen nautittuja kalorimääriä niin mitä ihmettä tuossa voi enää tehdä? En voi treenata itseäni ylikuntoon tai nähdä nälkää. Keho menee vain enemmän sekaisin jos sitä rääkkää! Ap
Ihmisillä on hyvinkin erilaiset käsitykset siitä mikä on on kevyttä ja terveellistä.
Oma ruokavalioni sisältää runsaasti kasviksia, kokolihaa jonkun verran, ruisleipää täysjyvästä, perunaa tai riisiä maltillisesti hiilihydraattina sekä juon kahvini mustana kun maidon sopiminen vaihtelee. Teillä joillain on nyt pakkomielteenä syyttää sairasta ihmistä vääristä valinnoista. Väittäisin että SE on sairasta. Ap
Ja noista ruisleipä, peruna ja riisi yllä pitää matala-asteista tulehdusta kehossa ja nostaa nesteiden määrää kehossa ja samalla painoa. Ketogeeninen ruokavalio perustettiin jo 1900-luvan alussa vaikeiden sairauksien hoitoon. Ja mitä hitto on kokolihaa? Esim punainenliha ei ole hyväksi suolistolle.
Mulle ei sovi mikään ketogeeninen vaan maltillinen määrä hiilihydraattia ruokavaliossa. Kuten sanoin niin kun lääkitys on kunnossa painonhallinta onnistuu. Punainen liha sopii mulle ja veriruoat, muuten ei riitä rautavarastot. Maitoa en juo mutta käytän kovia juustoja mm. parmesaania. Maito on ikävä turvottaja ja pilaa pätkäpaaston. Ap
Rautaa voi saada myös muussa muodossa kuin punaisessa lihassa. Punaista lihaa voi syödä vain 300 g viikossa. Parmesaaninkin voi jättää pois. Hiilihydraatteja en neuvoisi jättämään pois mutta senkin määrän voi laskea kasviksissa. Jos esimerkiksi syöt kasviksia puoli lautasellista, et tarvitse perunaa tai leipää ollenkaan.
Kuten sanoin niin lääkitykselläni ruokavalioni sopii mulle ja kalsiumin takia en ole luopumassa juustosta. En tule korvaamaan riisiä, pastaa tai perunaa pelkillä kasviksilla kun en tule tuollaisella ruokavaliolla kylläiseksi. Syön myös vaaleaa lihaa ja kalaa joita en maininnut tuossa.
Eli viljojen määrällä ja laadulla on isoin merkitys sekä aamun pätkäpaastolla ja maidon poisjätöllä. Opetelkaa nyt oikeasti lukemaan näitä keskusteluja niin joka sivulla ei tarvitse korjata käsityksiä.
Mikä tämän aloituksen motivaatio nyt oikein oli? Sain käsityksen, että sinulla olisi painonhallinta ongelmia johtuen lääkityksestä? Syöt kovaa rasvaa, että saat kalsiumia? Eikä sinusta siinä ole mitään ristiriitaa?
Keskustella sairauksien ja painonhallinnan yhteydestä. Mitä ihmeen muuta pitäisi sitten syödä että saan kalsiumia? En voi juoda edes laktoositonta maitoa kahvin kanssa kun saan turvotuksen siitä ja röyhtäilyjä. Kalsiumia saan muuten jonkun verran vihreistä kasviksista. Kovia juustoja ei mene määrllisesti paljon. Ap
Ei ihme ettei painosi putoa.
Miksi hänen painonsa pitäisi pudota?
Silloin on ihan turva tulla parkumaa, että sairaudet ja lääkkeet ovat lihottaneet, jos ei halua tehdä asialla mitään.
Onhan ne lihottaneet, jos lääke tai sairaus lisäsi tarvetta painonhallinnalle.
On sairauksia, jotka ihan virallisestikin lihottavat tai laihduttavat.
Vastaus aloittajan kysymykseen: Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sitten rasvatonta ja laktoositonta maitoa parmesaanin tilalle. Tai kalkkitabletteja. Kokeile edes kaksi kuukautta, voit yllättyä iloisesti.
Lisäksi lisäämällä kasviksia ja vähentämällä pikahiilihydraatteja saat painoa pois nopeammin. Miksi et yritä, vai etkö halua?
Sanoin jo ettei maito käy, ei laktoositon edes. Tulee turvotusta ja pilaa pätkäpaaston aamusta. Syön herättyäni ekan kerran noin klo 12 kun olen herännyt 5.25 aamulla. Helpompaa ottaa tyroksiinikin kun ei tarvitse miettiä syömisiä.
Aamun juon kahvia ja teetä mustana. Lounas on banaani ja täytetty ruisleipä. Tämä pitää nälkää kunnes olen kotona noin klo 16.30 jonka jälkeen treenaan ja sitten syön päivällisen. Parmesaania menee hyvin pieni määrä salaatin ja lämpimän ruoan sekaan. Minusta tämä tyyli toimii hyvin ja ei tarvitse mennä nälissään nukkumaan. Kaikki ei sovi kaikille. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sairaus josta tulee väsymystä ja nivel- ja lihasvaivoja vähentää sitä liikuntaa ja ei silloinkaan voi syödä samalla tavalla kuin ennen sairastumista. Ja jos aineenvaihdunta hidastuu pitää myös syödä vähemmän.
Mutta jos on lisäksi sairaus joka vaatii esim. leikkauksia ja sytoja, eli soluja tuhoutuu ja niitä pitää oikeasti rakentaa uusiksi, on väärä aika nipistää kaloreita. Silloin tarvitsee proteiinia ja vitamiineja ja monipuolista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääke ja sairaudet lihottaa – aluksi eli loputtomasti ei voi niiden taakse mennä ja olla tekemättä itse mitään.
Mulla se paino nousi niin nopeasti että en ehtinyt tehdä mitään, enkä olisi jaksanutkaan. Sitten aloin dieetille ja painonnousu pysähtyi sillä.
Tällä hetkellä teen todella paljon työtä että paino putoaisi mutta se on hyvin hidasta.
terv. rollaattorista liikunnan puoliammattilaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääke ja sairaudet lihottaa – aluksi eli loputtomasti ei voi niiden taakse mennä ja olla tekemättä itse mitään.
Miksei? Kuka estää? Kuka pakottaa? Miksi jonkun hädin tuskin työkykyisen pitäisi vaikka priorisoida jatkuva painonhallinta oman jaksamisen ja työkyvyn edelle?
Av-lskivihaaja on sitä mieltä että kun kaatuu hautaan laihana, kuolee onnellisena!
Lihoominen oma vika jos lääke/tauti itsessään ei kerrytä nestettä tai muodosta läskiä. Se, että lääkkeen sanotaan nostavan ruokahalua on lääkkeen ottajan vastuulla syökö enemmän vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Syyllisen hakeminen on täysin hedelmätöntä. Hyvä terveydentila, elämäntavat ja tyytyväisyys elämään auttavat silti lähes aina myös sairastuessa. Esimerkiksi itsellä kilpirauhasen vajaatoiminta ei johtanut lihomiseen, vaikka välillä olo kaamea ja aamiaisen jälkeen saatoin olla 12 tuntia syömättä, kun ei ollut minkäänlaista nälän tunnetta.
Minulla paino nousi. Nyt ei nouse enää kun sain tyroksiinin(2 vuotta liian myöhään)
Hyvä kunto ja hyvät elämäntavat eivät ehkäisseet sairastumistani 3 eri sairauteen. Tyytyväisyyttä elämään en voinut itse valita kun menetin kaiken.
kilppari leikattu
Minulla on sellainen lääke joka aiheuttaa että rasva kertyy soluihin helpommin.
Myös hormonit, niiden puute ja hormonaaliset lääkkeet vaikuttavat rasvan kertymiseen. Esim. naishormoneilla enempi tiimalasi ja mieshormoneilla omppuvatsa.
Minulla on ollut 4 vaikeaa sairautta jotka ovat edesauttaneet lihomaan mutta niistä huolimatta olen saanut 15 kg pudotettua kun lääkitystä on saanut paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on monesti suositeltu kskitysle i r i -dieettiä. Vinkin antanut ei itse noudata tällaista dieettiä.
Ai että oli eilen ihanaa, tanssin 5 h ja kaloreita kului 4000! Illalla luin niin typeriä juttuja tältä palstalta että päätin sanoa kirjoittajalle cin cin ja söin 62 g kaurasuklaata!
Tänä aamuna vaaka näytti 800 g vähemmän :D
toiset ne käyttää tunteja liikuntaan, toiset sekopäiseen kirjoitteluun :D
oma valinta mitä käsillään tekee, naputteleeko pskaa palstalle monta tuntia vai liikutteleeko käsiään kauniisti musiikin tahdissa, ihan oma vika jos valitsee ensimmäisen!
terv. XL-sambaaja
kello lyö 15:18 ja lähden taas tantsuille, katsotaan kuinka monta tuntia lskihullu treenaa tänään liikuntaa vain sormillaan, onhan sekin sormijumppaa jos ei muuta jaksa...itse mieluummin treenaan koko kehoa
Älä ainakaan syö mitään ketiapiineja tms. antopsykootteja, googlaa ketiapiini (Ketipinor), ei ole sinun vikasi, jos joku on määrännyt sinulle tälläisiä aineenvaihduntaa hidastavia lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyllisen hakeminen on täysin hedelmätöntä. Hyvä terveydentila, elämäntavat ja tyytyväisyys elämään auttavat silti lähes aina myös sairastuessa. Esimerkiksi itsellä kilpirauhasen vajaatoiminta ei johtanut lihomiseen, vaikka välillä olo kaamea ja aamiaisen jälkeen saatoin olla 12 tuntia syömättä, kun ei ollut minkäänlaista nälän tunnetta.
No sulla se ei johtanut lihomiseen. Monella muulla on johtanut.
Oma näläntunnemekanismi meni rikki jo lapsena perhehelvetissä. Mulla voi mennä vaikka kaksi vuotta ilman näläntunnetta. Mutta kun hengissä ei pysy syömättä, tulee syömisongelma.
Sama juttu plus IBS ja anemia päälle. En ole viimeiseen 15 vuoteen tuntenut nälkää. Voin olla syömättä vaikka viikon, paastoaminen ei ole mikään ongelma. Tiedän olevani "nälkäinen", kun saan päänsäryn tai minua väsyttää. Syöminen on silti elinehto ja näillä spekseillä lähinnä kirous.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. En tilannut kilpirauhasen vajaatoimintaa mutta sen sain ja samalla täysin jumissa olevan aineenvaihdunnan. Elintapani ei ole muuttuneet kuin korkeintaan parempaan suuntaan ja silti lisäkiloja tullut.
Jep, juuri tämä. Sitä ei myöskään aiheuta huonot elintavat tms., vaan kuten itsellänikin, se on autoimmuunitulehduksen seurausta. Sen myös lahjomattomasti labra-arvoista näkee, ei ole mitään arvailua sen diagnosointi.
Lääke ei voi taikoa energiaa tyhjästä, vaikka valitettavan monet uskovat näissä laihdutusketjuissa aina voodoo-magiaan.
Kaikki läskisäkithän on lihonnu "sairauden" takia. Aniharva kuitenkin todellisudeessa. 90% valaiden ylipainosta on ihan oma syy.
Onhan se, ei kaikki samoja sairauksiakaan sairastavat ole lihavia. Lihavuuden voi välttää syömällä oikein, jos ei kykene liikkumaan.
Miksi sulle ap on niin tärkeää syyttää jotain muuta kuin omia toimiasi, omasta ylipainostasi? Kenen muun valinta se voisi olla, vanhempiesi, yhteiskunnan?
Ja se pelko ja ahdistus auttoi enemmän kuin se, että olisit miettinyt mitä sinne suuhusi laitat?