Onko sairauden takia lihominen kuitenkin "oma vika"?
Jos on aineenvaihduntaan ja jaksamiseen vaikuttava sairaus josta tulee väsymystä ja nivel- ja lihasvaivoja? Tai onko masennuslääkityksen takia tulleet kilot omaa vikaa? Törmäsin juuri väitteeseen ettei sairauden takia noin vain lihota runsaasti aivan kuin sairas ja terve olisivat hoikkana pysymisessä samalla viivalla.
Kommentit (134)
Oma painoni ei mahdu edes top viitosen prioriteettilistallani. Muiden paino ei jaksa nousta mieleen mitenkään.
Olen estänyt lääkkeen painonnostoa jättämällä ne lääkkeet.
Masennusta, väsytystä, nivel-ja lihasvaivoja: haiskahtaa vahvasti long-covidilta. Siihen ei ole suoranaista lääkettä. Masennuslääkkeet, varsinkin ne halvimmat, lihottavat, koska elimistöön kertyy nestettä ja elintoiminnot, siis myös ruuansulatus, hidastuvat eli paino nousee nopeasti, mutta painon laskeminen onkin sitten hankalampi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi tulla rasvaa keskivartaloon, kun joudun käyttämään estrogeeninestolääkitystä syöpään. Myös kolesteroliarvot nousivat rajusti. Lääkäri tosin oli mielissään, kun rintarauhaskudoskin on alkanut korvautua rasvalla. Yhtään vähempää en enää pysty syömään. Syöpähoidoista sain hermovaurion, joka vaikeuttaa tehokasta liikkumista. Omia valintojahan nämä tietysti on.
On tosiaan, oma vika aina kaikki rasvakertymät, hermovauriot yms. Viisaat asialla. Ap
Sinä sen massan joudut kantamaan joka päivä, ja vain sinä voit päättää tehdä asialle jotain. Älä vikise, vaan näytä onko susta johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lihomisen aiheuttaa kuitenkin esim masennuslääkkeiden kohdalla ruokahalun paraneminen ja liikkumisen väheneminen.
Mulla nousi masennuslääkityksellä paino todella lyhyessä ajassa ja paljon vaikka edelleen treenasin paljon ja söin kuten ennenkin. Kilot myös lähtivät kun lopetin lääkityksen. Samoin autoimmuunisairaudessa paino nousi yhtäkkiä. Tällaisen teorian mukaan olen yhtäkkiä syönyt itse valtavasti. Miksi sitten terveenä ja ilman lääkitystä olen voinut hyvin elää hoikkana tekemättä määrääni enempää ja voinut herkutellakin ilman painonnousua? Ap
Eli sinä et muuttanut elintapojasi vaan jatkoit kuten ennenkin.
Jos juoksee viisi kertaa viikossa 5-10 km lenkin, tekee ligaskuntotreeniä 2-3 krt viikossa ja syö kevyesti ja terveellisesti tarkkaillen nautittuja kalorimääriä niin mitä ihmettä tuossa voi enää tehdä? En voi treenata itseäni ylikuntoon tai nähdä nälkää. Keho menee vain enemmän sekaisin jos sitä rääkkää! Ap
Ihmisillä on hyvinkin erilaiset käsitykset siitä mikä on on kevyttä ja terveellistä.
Oma ruokavalioni sisältää runsaasti kasviksia, kokolihaa jonkun verran, ruisleipää täysjyvästä, perunaa tai riisiä maltillisesti hiilihydraattina sekä juon kahvini mustana kun maidon sopiminen vaihtelee. Teillä joillain on nyt pakkomielteenä syyttää sairasta ihmistä vääristä valinnoista. Väittäisin että SE on sairasta. Ap
Aloitit ketjun ja kysyit mielipiteitä. Nyt niitä mielipiteitä on useamman sivun verran ja mikään ei kelpaa. Jatka sitten kuten ennenkin vaikka paino nousee. Jos ei kerran mikään kelpaa.
Mistä sait käsityksen että painoni vain nousee koko ajan? Sanoin vain että se voi nousta sairailla ja toin tämän asian esiin. Oikeasti nyt laihdun tässä lääkityksellä kun se auttaa kilpirauhassairauteeni. Tämä on nyt jotain fantasiaasi kuvitella että täällä se sairas vaan lihoo.
Aivan hemmetisti enemmän saa vaivaa kyllä nykyään nähdä hoikistumisen eteen, mutta samalla olen saanut kropan jota näin kesän kynnyksellä ihaillaankin...oikeastaan enemmän katsotaan kuin silloin kun olin todella hoikka. Ap
Mistä olet saanut sen käsityksen, että itsestään huolenpitäminen olisi helppoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi tulla rasvaa keskivartaloon, kun joudun käyttämään estrogeeninestolääkitystä syöpään. Myös kolesteroliarvot nousivat rajusti. Lääkäri tosin oli mielissään, kun rintarauhaskudoskin on alkanut korvautua rasvalla. Yhtään vähempää en enää pysty syömään. Syöpähoidoista sain hermovaurion, joka vaikeuttaa tehokasta liikkumista. Omia valintojahan nämä tietysti on.
On tosiaan, oma vika aina kaikki rasvakertymät, hermovauriot yms. Viisaat asialla. Ap
Älä jaksa olla lapsellinen. Oma vika se on silloin kun ei edes yritä tehdä mitään.
Painonhallinta on monelle terveellekin haasteellista. Kun sairaus syö voimavaroja, niin painonhallinta voi olla lähes mahdotonta. Kun on tarpeeksi sairas, niin ei jaksa edes kiinnostaa mahdollinen lihominen kun yrittää vaan selviytyä päivästä toiseen.
Jos voimavaroja on, voi yrittää esim. vähentää syömistä, mutta kyllä siinä vaaditaan melkoista itsekuria jos esim. 1500kcal päivässä ja ei ikinä mitään herkkuja.
Tähänkin asiaan vaikuttaa niin moni juttu: lapsuus ja opitut tavat ja tottumukset sieltä, perhe ja lähipiiri, elämäntilanne kokonaisuudessaan, mahdollisen sairauden laatu ja lääkitykset jne.
Mulle on elämä opettanut sen, että koskaan ei voi tuomita ihmistä ulkomuodon perusteella. Siellä voi olla taustalla ihan uskomattoman rankkoja juttuja ja henkilö voi olla ulkomuodosta riippumatta sisukas taistelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa olla lapsellinen. Oma vika se on silloin kun ei edes yritä tehdä mitään.
Mikä ihmeen vika? Sun VIKA, jos et harrasta tavoitteellisesti viulunsoittoa tai kehitä itseäsi ihmisenä?
Vierailija kirjoitti:
Painonhallinta on monelle terveellekin haasteellista. Kun sairaus syö voimavaroja, niin painonhallinta voi olla lähes mahdotonta. Kun on tarpeeksi sairas, niin ei jaksa edes kiinnostaa mahdollinen lihominen kun yrittää vaan selviytyä päivästä toiseen.
Jos voimavaroja on, voi yrittää esim. vähentää syömistä, mutta kyllä siinä vaaditaan melkoista itsekuria jos esim. 1500kcal päivässä ja ei ikinä mitään herkkuja.
Tähänkin asiaan vaikuttaa niin moni juttu: lapsuus ja opitut tavat ja tottumukset sieltä, perhe ja lähipiiri, elämäntilanne kokonaisuudessaan, mahdollisen sairauden laatu ja lääkitykset jne.
Mulle on elämä opettanut sen, että koskaan ei voi tuomita ihmistä ulkomuodon perusteella. Siellä voi olla taustalla ihan uskomattoman rankkoja juttuja ja henkilö voi olla ulkomuodosta riippumatta sisukas taistelija.
Ihminen oli joskus selviytymiskone, mutta nyt pitäisi olla koko ajan kivaa ja helppoa. Luulisi sen olevan itsestään selvää ettei sairastuessa voi jatkaa niin kuin ennenkin. No, ravintoterapeutille ohjaaminen on kiva ele lääkäriltä, mutta viralliset ruokasuositukset on juuri niitä jotka sairastuttaa ihmisiä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen oli joskus selviytymiskone, mutta nyt pitäisi olla koko ajan kivaa ja helppoa. Luulisi sen olevan itsestään selvää ettei sairastuessa voi jatkaa niin kuin ennenkin. No, ravintoterapeutille ohjaaminen on kiva ele lääkäriltä, mutta viralliset ruokasuositukset on juuri niitä jotka sairastuttaa ihmisiä eniten.
Et ole tainnut juuri sairastella...
Vierailija kirjoitti:
Masennuslääkettä käyttävänä en edelleenkään osta ajatusta, että se paino nousisi juuri sen masennuslääkkeen takia. Ruoka on se lihottava tekijä.
Olen käyttänyt SSRI:tä 2 kuuria elämässäni. Molemmissa paino nousi 15 kg ja laski lopettamisen jälkeen.
Aika vähän puhutaan siitä, että kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille. Nykyään voidaan geenitestata osan lääkkeistä sopivuus. Esim hormonaalinen ehkäisykään ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Masennuslääkkeet, varsinkin ne halvimmat, lihottavat, koska elimistöön kertyy nestettä ja elintoiminnot, siis myös ruuansulatus, hidastuvat eli paino nousee nopeasti, mutta painon laskeminen onkin sitten hankalampi juttu.
Masennuslääkkeet tosiaan lihottavat, mutta eivät tuolla tavoin. Ne lisäävät ruokahalua. Samaan aikaan kun masentuneena et jaksa liikkua, etkä välittää terveellisestä ravinnosta. Masennus ja ylipaino on muutenkin pitkälti sama asia, muna ja kana. En tiedä onko edes mahdollista olla iso ja ei-masentunut. Itselle ei ainakaan ole, kokeilin.
Riippuu sairaudesta. Jos syö ihan normaaleja ja teveellisiä määriä, mutta sairaus tekee sen että energia ei jostain syystä kulu normaalisti tai aineenvaihdunta ei toimi ja alkaa kerätä rasvaa, niin siihen on aika hankala tehdä mitään.
Jos taas alkaa syödä enemmän kuin normaalisti, niin siihen voi kyllä itse vaikuttaa jos vain haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen vika? Sun VIKA, jos et harrasta tavoitteellisesti viulunsoittoa tai kehitä itseäsi ihmisenä?
Kyllä se on minun vikani, jos en kehitä itseäni ihmisenä. :D Kenen muunkaan vika se olisi jos en kunnioita itseäni ja pidä itsestäni huolta, esim sairauteni vaatimalla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennuslääkkeet, varsinkin ne halvimmat, lihottavat, koska elimistöön kertyy nestettä ja elintoiminnot, siis myös ruuansulatus, hidastuvat eli paino nousee nopeasti, mutta painon laskeminen onkin sitten hankalampi juttu.
Masennuslääkkeet tosiaan lihottavat, mutta eivät tuolla tavoin. Ne lisäävät ruokahalua. Samaan aikaan kun masentuneena et jaksa liikkua, etkä välittää terveellisestä ravinnosta. Masennus ja ylipaino on muutenkin pitkälti sama asia, muna ja kana. En tiedä onko edes mahdollista olla iso ja ei-masentunut. Itselle ei ainakaan ole, kokeilin.
Tutkitusti ihmisen mielenterveyteen vaikuttaa, yllätys, yllätys, elintavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä pidän outona väitteenä ettei masentuneena jaksa tehdä mitään. Mulla se ei ole koskaan ollut esteenä liikunnalle ja terveelliselle ruokavaliolle. Tämä on hassu myytti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan, oma vika aina kaikki rasvakertymät, hermovauriot yms. Viisaat asialla. Ap[/quote
Mulla on paljon vakavia sairauksia sekä munasarjat poistettu. Paljon leikkauksia ja lääkkeitä enkä ole lihonut. Vaikka kuinka sairas olenkin ollut, olen aina pitänyt huolen että jos puntarissa on parinkin kilon verran tullut painoa, syön pari viikkoa kevyemmin. Paino ei nouse eikä tipu hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lihomisen aiheuttaa kuitenkin esim masennuslääkkeiden kohdalla ruokahalun paraneminen ja liikkumisen väheneminen.
Mulla nousi masennuslääkityksellä paino todella lyhyessä ajassa ja paljon vaikka edelleen treenasin paljon ja söin kuten ennenkin. Kilot myös lähtivät kun lopetin lääkityksen. Samoin autoimmuunisairaudessa paino nousi yhtäkkiä. Tällaisen teorian mukaan olen yhtäkkiä syönyt itse valtavasti. Miksi sitten terveenä ja ilman lääkitystä olen voinut hyvin elää hoikkana tekemättä määrääni enempää ja voinut herkutellakin ilman painonnousua? Ap
Eli sinä et muuttanut elintapojasi vaan jatkoit kuten ennenkin.
Jos juoksee viisi kertaa viikossa 5-10 km lenkin, tekee ligaskuntotreeniä 2-3 krt viikossa ja syö kevyesti ja terveellisesti tarkkaillen nautittuja kalorimääriä niin mitä ihmettä tuossa voi enää tehdä? En voi treenata itseäni ylikuntoon tai nähdä nälkää. Keho menee vain enemmän sekaisin jos sitä rääkkää! Ap
Ihmisillä on hyvinkin erilaiset käsitykset siitä mikä on on kevyttä ja terveellistä.
Oma ruokavalioni sisältää runsaasti kasviksia, kokolihaa jonkun verran, ruisleipää täysjyvästä, perunaa tai riisiä maltillisesti hiilihydraattina sekä juon kahvini mustana kun maidon sopiminen vaihtelee. Teillä joillain on nyt pakkomielteenä syyttää sairasta ihmistä vääristä valinnoista. Väittäisin että SE on sairasta. Ap
Ja noista ruisleipä, peruna ja riisi yllä pitää matala-asteista tulehdusta kehossa ja nostaa nesteiden määrää kehossa ja samalla painoa. Ketogeeninen ruokavalio perustettiin jo 1900-luvan alussa vaikeiden sairauksien hoitoon. Ja mitä hitto on kokolihaa? Esim punainenliha ei ole hyväksi suolistolle.
Mulle ei sovi mikään ketogeeninen vaan maltillinen määrä hiilihydraattia ruokavaliossa. Kuten sanoin niin kun lääkitys on kunnossa painonhallinta onnistuu. Punainen liha sopii mulle ja veriruoat, muuten ei riitä rautavarastot. Maitoa en juo mutta käytän kovia juustoja mm. parmesaania. Maito on ikävä turvottaja ja pilaa pätkäpaaston. Ap
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä43702 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole oma vika. Mulla aloitettiin Lito, joka ei ensin lihottanut, mutta viiveellä alkoi lihottamaan n. 1 kg/kk. Nyt puolitoista vuotta myöhemmin olen lihonut 17 kg. Syynä aineenvaihdunnan hidastuminen ja kilpirauhasen vajaatoiminta (joka johtuu Litosta). En ole tehnyt muutoksia ruokavaliooni ollenkaan. Nyt aloitetaan Thyroxin kilpirauhasen vajaatoimintaan ja uskon, että paino lähtee laskemaan itsestään. Eli kyllä ne lääkkeet tai niiden sivuvaikutukset vaan lihottaa :(
Täysin omaa syytähän tuo on jos et reagoinut mitenkään painon nousuun. Käytännössä siis annoit painon nousta. Täysin omaa syytä siis.
Kyllä reagoin, mutta paino vain nousi sitä enemmän, mitä kilpirauhasen tilanne huononi.
Mistä sait käsityksen että painoni vain nousee koko ajan? Sanoin vain että se voi nousta sairailla ja toin tämän asian esiin. Oikeasti nyt laihdun tässä lääkityksellä kun se auttaa kilpirauhassairauteeni. Tämä on nyt jotain fantasiaasi kuvitella että täällä se sairas vaan lihoo.
Aivan hemmetisti enemmän saa vaivaa kyllä nykyään nähdä hoikistumisen eteen, mutta samalla olen saanut kropan jota näin kesän kynnyksellä ihaillaankin...oikeastaan enemmän katsotaan kuin silloin kun olin todella hoikka. Ap