Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sairauden takia lihominen kuitenkin "oma vika"?

Vierailija
24.05.2023 |

Jos on aineenvaihduntaan ja jaksamiseen vaikuttava sairaus josta tulee väsymystä ja nivel- ja lihasvaivoja? Tai onko masennuslääkityksen takia tulleet kilot omaa vikaa? Törmäsin juuri väitteeseen ettei sairauden takia noin vain lihota runsaasti aivan kuin sairas ja terve olisivat hoikkana pysymisessä samalla viivalla.

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyllisen hakeminen on täysin hedelmätöntä. Hyvä terveydentila, elämäntavat ja tyytyväisyys elämään auttavat silti lähes aina myös sairastuessa. Esimerkiksi itsellä kilpirauhasen vajaatoiminta ei johtanut lihomiseen, vaikka välillä olo kaamea ja aamiaisen jälkeen saatoin olla 12 tuntia syömättä, kun ei ollut minkäänlaista nälän tunnetta.

No sulla se ei johtanut lihomiseen. Monella muulla on johtanut.

Oma näläntunnemekanismi meni rikki jo lapsena perhehelvetissä. Mulla voi mennä vaikka kaksi vuotta ilman näläntunnetta. Mutta kun hengissä ei pysy syömättä, tulee syömisongelma.

Pelkkää mielen heikkoutta jos perustoiminnosta saa itselleen ongelman. Tiedät syyn niin korjaa käytöksesi - itse olet vastuussa siitä.

Vierailija
22/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lihomisen aiheuttaa kuitenkin esim masennuslääkkeiden kohdalla ruokahalun paraneminen ja liikkumisen väheneminen. 

Tämä,minäkin ajattelin että ei se masennuslääke lihota vaan se mitä suuhun pistän silti vuodessa tullut +12kg vaikka yrittänyt olla lihomatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lihomisen aiheuttaa kuitenkin esim masennuslääkkeiden kohdalla ruokahalun paraneminen ja liikkumisen väheneminen. 

Tämä,minäkin ajattelin että ei se masennuslääke lihota vaan se mitä suuhun pistän silti vuodessa tullut +12kg vaikka yrittänyt olla lihomatta.

Et ole yrittänyt tarpeeksi. Eli oma vika tämäkin.

Vierailija
24/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääke ja sairaudet lihottaa – aluksi eli loputtomasti ei voi niiden taakse mennä ja olla tekemättä itse mitään. 

Miksei? Kuka estää? Kuka pakottaa? Miksi jonkun hädin tuskin työkykyisen pitäisi vaikka priorisoida jatkuva painonhallinta oman jaksamisen ja työkyvyn edelle?

Ihan sen ihmisen itsensä takia. Et voi seistä piiska kourassa vaatimassa paljon esim terveydenhuollolta ja olla itse tekemättä mitään. Sitä voi jokainen siinä kohtaa miettiä, kun ei sitä aikaa esim terveyskeskukseen saa, mitä on itse tehnyt itsensä hyväksi. 

Vierailija
25/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyllisen hakeminen on täysin hedelmätöntä. Hyvä terveydentila, elämäntavat ja tyytyväisyys elämään auttavat silti lähes aina myös sairastuessa. Esimerkiksi itsellä kilpirauhasen vajaatoiminta ei johtanut lihomiseen, vaikka välillä olo kaamea ja aamiaisen jälkeen saatoin olla 12 tuntia syömättä, kun ei ollut minkäänlaista nälän tunnetta.

Oma näläntunnemekanismi meni rikki jo lapsena perhehelvetissä. Mulla voi mennä vaikka kaksi vuotta ilman näläntunnetta. Mutta kun hengissä ei pysy syömättä, tulee syömisongelma.

#uhrikortti

Sekin on aina yhtä oivallinen pirun huono tekosyy kuin kaikki muukin. 

Vierailija
26/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääke ja sairaudet lihottaa – aluksi eli loputtomasti ei voi niiden taakse mennä ja olla tekemättä itse mitään. 

Miksei? Kuka estää? Kuka pakottaa? Miksi jonkun hädin tuskin työkykyisen pitäisi vaikka priorisoida jatkuva painonhallinta oman jaksamisen ja työkyvyn edelle?

Ihan sen ihmisen itsensä takia. Et voi seistä piiska kourassa vaatimassa paljon esim terveydenhuollolta ja olla itse tekemättä mitään. Sitä voi jokainen siinä kohtaa miettiä, kun ei sitä aikaa esim terveyskeskukseen saa, mitä on itse tehnyt itsensä hyväksi. 

Näin se on eli ihminen on viime kädessä itse vastuussa omasta kehostaan.

Vierailija
27/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, hyödyin liikunnallisista harrastuksista ja siitä, että vanhemmat laittoivat terveellistä ruokaa ja siirsivät tavan itselle. Vaikka jaksaminen oli koetuksella, hyvä kunto esti romahtamisen.

Vierailija
28/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvotus on eri asia mutta kyllä syömisen määrään voi vaikuttaa sairaanakin. Jos ei pääse liikkumaan, ruoka-annoksen kokoa täytyy pienentää. Vähentää jotain kun ei kerran paljon kuluta. Muuten lihoo.

Juuri näin. Ei voi olettaa että voi maata kotona ja syödä samanverran kuin aktiivinen ihminen. 

Vierailija
29/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu keneltä kysyy. Palstan yli-ihmiset eivät tietenkään pysty samaistumaan tavallisen ihmisen vaikeuksiin. Sitten on niitä toisenlaisiakin.

Vierailija
30/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskehoon voi kertyä rasvaa AINOASTAAN silloin, kun suun kautta menee sisään enemmän energiaa kuin keho kuluttaa.

Ruokahalun muutoksiin voi olla useita eri syitä mutta lihomisen ja laihtumisen perusteet eivät muutu koskaan.

Syyllinen on se pää, joka ohjaa käsiä lappamaan sapuskaa naamaan.

Vierailija
31/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla nousi masennuslääkityksellä paino todella lyhyessä ajassa ja paljon vaikka edelleen treenasin paljon ja söin kuten ennenkin. Kilot myös lähtivät kun lopetin lääkityksen. Samoin autoimmuunisairaudessa paino nousi yhtäkkiä. Tällaisen teorian mukaan olen yhtäkkiä syönyt itse valtavasti. Miksi sitten terveenä ja ilman lääkitystä olen voinut hyvin elää hoikkana tekemättä määrääni enempää ja voinut herkutellakin ilman painonnousua? Ap

Eli sinä et muuttanut elintapojasi vaan jatkoit kuten ennenkin. 

32/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä.  Lääkkeen myötä aineenvaihdunta voi hidastua ja nestettä kertyy myös. Rasvasoluissa tapahtuu myös muutosta huonompaan.  Eli vaikka ruokavaliossa ei tapahdu juurikaan muutoksia, painoa voi kertyä huomattavastikin. Ei siis ole oma vika lainkaan.

Vierailija
33/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla nousi masennuslääkityksellä paino todella lyhyessä ajassa ja paljon vaikka edelleen treenasin paljon ja söin kuten ennenkin. Kilot myös lähtivät kun lopetin lääkityksen. Samoin autoimmuunisairaudessa paino nousi yhtäkkiä. Tällaisen teorian mukaan olen yhtäkkiä syönyt itse valtavasti. Miksi sitten terveenä ja ilman lääkitystä olen voinut hyvin elää hoikkana tekemättä määrääni enempää ja voinut herkutellakin ilman painonnousua? Ap

Eli sinä et muuttanut elintapojasi vaan jatkoit kuten ennenkin. 

Tavattoman moni kuvittelee, että treenaaminen on = riittävästi liikuntaa ja unohtaa sen ihan perusarjen luontaisen liikunnan ja se arki on passiivista treenien ulkopuolella. 

Vierailija
34/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä43702 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä.  Lääkkeen myötä aineenvaihdunta voi hidastua ja nestettä kertyy myös. Rasvasoluissa tapahtuu myös muutosta huonompaan.  Eli vaikka ruokavaliossa ei tapahdu juurikaan muutoksia, painoa voi kertyä huomattavastikin. Ei siis ole oma vika lainkaan.

Oma vika se on oli mekanismi mikä tahansa. Syö vähemmän ja terveellisemmin niin laihtuu..

Vierailija
35/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu keneltä kysyy. Palstan yli-ihmiset eivät tietenkään pysty samaistumaan tavallisen ihmisen vaikeuksiin. Sitten on niitä toisenlaisiakin.

Jos vaikeuksien edessä antautuu niin saa syyttää vain itseään.

Vierailija
36/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollaiseen sairauteen sairastuu, pitää vähentää syömistä tai lisätä liikkumista. Tietysti.

Vierailija
37/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä43702 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seli seli, ruokavalio, liikunta ja lepo.

38/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole oma vika. Mulla aloitettiin Lito, joka ei ensin lihottanut, mutta viiveellä alkoi lihottamaan n. 1 kg/kk. Nyt puolitoista vuotta myöhemmin olen lihonut 17 kg. Syynä aineenvaihdunnan hidastuminen ja kilpirauhasen vajaatoiminta (joka johtuu Litosta). En ole tehnyt muutoksia ruokavaliooni ollenkaan. Nyt aloitetaan Thyroxin kilpirauhasen vajaatoimintaan ja uskon, että paino lähtee laskemaan itsestään. Eli kyllä ne lääkkeet tai niiden sivuvaikutukset vaan lihottaa :(

Vierailija
39/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen jolla on vaikeaa voi siis seistä piiska kourassa vaatimassa paljon ja olla itse passiivinen tilanteessa? Ja mitä hittoa sinäkin kuvittelet tietäväsi muiden vaikeuksista? Vain sinä ja vain sinä olet kokenut niitä haasteita? Asiat on aina loppujen lopuksi vain ja ainoastaan omissa käsissä. Syntyminen on kuolemaantuomio ja siinä välissä sinä elät. 

Vierailija
40/134 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä43702 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole oma vika. Mulla aloitettiin Lito, joka ei ensin lihottanut, mutta viiveellä alkoi lihottamaan n. 1 kg/kk. Nyt puolitoista vuotta myöhemmin olen lihonut 17 kg. Syynä aineenvaihdunnan hidastuminen ja kilpirauhasen vajaatoiminta (joka johtuu Litosta). En ole tehnyt muutoksia ruokavaliooni ollenkaan. Nyt aloitetaan Thyroxin kilpirauhasen vajaatoimintaan ja uskon, että paino lähtee laskemaan itsestään. Eli kyllä ne lääkkeet tai niiden sivuvaikutukset vaan lihottaa :(

Seli seli

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän