Työpaikkakiusaaminen
Miksi esimies sallii tuollaisen käytöksen? Yleistä kaikilla aloilla. Vai onko esimies se joka myöskin kiusaa?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
" Yleensä työpaikkakiusaamisen syyllistyy +50 vuotiaat naiset ja siis naiset, jotka syystä tai toisesta ovat katkeroituneita."
.
Nyt en ole kanssasi samaa mieltä tuosta ikähaarukasta kiusaajissa.
Pahimmat ja säälimättömimmät kiusaajat, joita olen havainnoinut ovat olleet
n 40-vuotiaita , joko eronneita, ns "toisia naisia naimisissa olevalle miehelle" ikuisesti odottaen, tai onnettomassa avioliitossa.
Karseita tapauksia.
50+ vuotiaat taas yleensä ottaen olleet reiluja ja elämää ymmärtäviä työkamuja.
Olen huomannut saman. Mitä ihmettä naisille tapahtuu kun täyttävät 40 ?
Entiset koulukiusaajat ovat nyklyisiä työpaikkakiusaajia.
Raskaita ja vaikeita ihmisiä, joiden pitää saada dominoida aina joku tai jokin arvottomaksi ja alaspäin, muka nostaen samalla omaa arvoaan.
Työpaikkakiusaaminen, epätasa-arvoinen kohtelu mm. palkoissa, sisäpiirit ja hyväveliverkostot on kokoomuslaisten lahja työpaikkakulttuureihin.
Kiusaajalla täytyy aina olla vähintään 1 bestis peesaaja, kenen harteilla saa yhdessä höhöttäen seistä, painaen kuitenkin samalla tätäkin saavutuksineen alas, että itse muka näkyisi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä esimies on ainakin ihan lapanen puuttumaan toisten kohteluun. Itse nokittelee sijaisia ja uusia työntekijöitä. Vanhat kurpat myrkyttää ilmapiiriä ja esimies hymistelee toimistossaan piilossa.
Jos joku erehtyy sanomaan työpaikalla kiusaamisesta esimies piiloutuu pöytänsä taakse ja pitää "Ei sitä nyt kaikkea niin tosissaan kannata ottaa" ja "Se nyt on sammonen" mutinapuheenvuoron. Ottaa pari lomapäivää ja odottaa, että kiusattu työntekijä kerää luunsa ja poistuu itse. Kohta loppuu tulijat ja toivottavasti minäkin löydän jotain muuta työtä. Terveisiä sote-alalta"
Nykyisin esimiehellä saattaa olla kädet niin täynnä töitä ja lisää selvitettävää ja hallittavaa infoa tulee jatkuvasti kuin liukuhihnalta, ettei hän ehdi puuttua syvemmin henkilöstön välisiin ihmissuhteisiin työajan puitteissa. Terveisiä vaka-alalta.
Vierailija kirjoitti:
Usein kiusaaja on esimies ja yrityksen omistaja. . Ei siinä oikein ole muuta tehtävissä kuin nostaa kytkintä.
Oikeudenmukainen, tasapuolinen mutta luja esimies, joka sekä ymmärtää asemansa että hallitsee täysin oman toimialansa, on terveen työpaikkailmapiirin ehdoton edellytys.
Kuinka monta aloitusta samasta aiheesta aiot tehtailla? Eikö esim. tämä riittänyt https://www.vauva.fi/keskustelu/5126350/tyottomana-tyopaikkakiusaamisen…
Vai eivätkö kaikki vastaukset olleetkaan mieluisia?
Mitä nyt kukin kiusaamisena pitää. En ole kokenut tai havainnut työpaikoissani kiusaamista. Kaikkien kaveri ei tarvitse olla, mutta työt tarvitsee kyetä kaikkien kanssa hoitamaan.
Jotkut ihmiset kokevat olevansa aina työpaikkakiusattuja olivat he sitten, missä työpaikassa tahansa. Nämä ovat niitä samoja, jotka kokivat olevansa koulukiusattuja, vaikka kukaan ei koskaan edes uskaltanut puhua heille ja katsoa heihin, etteivät olisi tulleet syytetyksi kiusaamisesta. Sama sitten jatkuu työpaikoilla. Nämä yliherkät ihmiset tekevät normaalien ihmisten olemisen suorastaan helvetiksi kun koko ajan saa olla kuin tulisilla hiilillä, ettei vain olisi väärä ilme tai tulisi sanottua jotain väärää, josta joutuisi syytetyksi työpaikkakiusaamisesta.
Helpointa on nostaa kytkintä ja vaihtaa parempiin hommiin, surullista mutta totta
Ravintola-alalla työpaikkakiusaaminen on ainakin erittäin yleistä, kun siellä varsinkin nuoret kesätyöläiset kiusaavat vanhempia työntekijöitä, kun monilta nykyajan parikymppisiltä puuttuu kokonaan kaikenlainen kunnioitus vanhempia työntekijöitä kohtaan.
Määrittele työpaikkakiusaaminen. Se miksi esimies ei puutu, voi johtua siitä, että kiusaamisen merkit ei täyty.
Esim. Juoruilua esiintyy aina työpaikoilla, se ei ole työpaikkakiusaamista. Kaikki ihmiset eivät hakeudu kaikkien seuraan lounaalla/kahvilla - sekään ei ole työpaikkakiusaamista. Jotkut ilmaisevat itseään töksähtävämmin - sekään ei ole työpaikkakiusaamista.
Sellaisessa työpaikassa on mukava työskennellä, jossa on hyvä fiilis kaikenikäisten kesken ja työntekijät tukevat toisiaan. Tosin sillä ei ole työpaikkakiusaamisen kanssa mitään tekemistä.
Esimies ei puuttunu muuten kuin pistämällä kiusaajan sairaslomalle. Kun kerroin kiusaamisesta niin oli muka yllättynyt. Vastasin että ei se tietenkään kehtaa kiusata kun olet paikalla. Piru oli irti heti kun esimies lähti työpaikalta. Minua kehotettiin ottamaan yhteys työsuojeluvaltuutettuun. Päätin kestää määräaikaisen sopimuksen loppuun ja sitten lähdin ovet paukkuen. Kuulin että minun jälkeeni muutamat oli yrittäneet pitää puhuttelen kiusaajalle. Ei pelkkä puhe auttanut. Oiskohan neuvottelu ahtaalla kujalla auttanut?
Vierailija kirjoitti:
Määrittele työpaikkakiusaaminen. Se miksi esimies ei puutu, voi johtua siitä, että kiusaamisen merkit ei täyty.
Esim. Juoruilua esiintyy aina työpaikoilla, se ei ole työpaikkakiusaamista. Kaikki ihmiset eivät hakeudu kaikkien seuraan lounaalla/kahvilla - sekään ei ole työpaikkakiusaamista. Jotkut ilmaisevat itseään töksähtävämmin - sekään ei ole työpaikkakiusaamista.
Sellaisessa työpaikassa on mukava työskennellä, jossa on hyvä fiilis kaikenikäisten kesken ja työntekijät tukevat toisiaan. Tosin sillä ei ole työpaikkakiusaamisen kanssa mitään tekemistä.
Omassa tilanteessani esimies ei ole ainakaan vielä puuttunut mitenkään koko asiaan, kun hän on täysin tietämätön koko asiasta, kun en ole itse hänelle sanallakaan asiasta mitään edes maininnut.
Nyt aion hakea sairaslomaa töistä niin pitkäksi aikaa kun vaan mahdollista ja sen olen jo päättänyt, että nykyiseen työhöni en enää palaa, jos tai kun nämä kyseiset työpaikkakiusaajat ovat siellä töissä.
En tiedä haluanko edes tuoda koko asiaa esimiesten tietoisuuteen, koska joskus on vaan helpompi vaieta asioista ja nyt kun itse olen jo päättänyt poislähdöstäni, niin eipä tämä asia edes koske siellä enää itseäni millään tavalla.
Ravintola-alalla nyt on kuitenkin esimiehillä aina paljon tärkeämpääkin tekemistä, kun setviä jotain muutamien henkilöiden välistä eripuraa.
Vierailija kirjoitti:
Esimies ei puuttunu muuten kuin pistämällä kiusaajan sairaslomalle. Kun kerroin kiusaamisesta niin oli muka yllättynyt. Vastasin että ei se tietenkään kehtaa kiusata kun olet paikalla. Piru oli irti heti kun esimies lähti työpaikalta. Minua kehotettiin ottamaan yhteys työsuojeluvaltuutettuun. Päätin kestää määräaikaisen sopimuksen loppuun ja sitten lähdin ovet paukkuen. Kuulin että minun jälkeeni muutamat oli yrittäneet pitää puhuttelen kiusaajalle. Ei pelkkä puhe auttanut. Oiskohan neuvottelu ahtaalla kujalla auttanut?
No itse en jaksanut kestää enää edes oman määräaikaisen sopimukseni loppuun, koska tilanne työpaikalla oli mennyt jo pitkän aikaa sitten todella inhottavaksi. Harmillinen tilanne vaan omalta kohdaltani siinä mielessä, koska kyseinen työpaikka oli erittäin hyvä, esimiehet hyviä ja muutenkin ilmapiiri töissä hyvä ilman näitä muutamaa työpaikkakiusaajaa.
En viitsi itse pyytää edes palkkaa sairasloma-ajalta, kun se on ihan turhaa ja muutenkaan itselläni ei ole mitään työpaikkaa, sen esimiehiä ja omistajaa kohtaan. Joten tuntuisi ihan turhalta pyytää palkkaa sairasloman ajalta.
Oma kokemukseni on työpaikkakiusaajasta, joka kuvitteli olevansa se, joka määrittää muiden työajat, vaikka oli vain yksi rivityöntekijöistä. Meillä oli kiinteät työajat, saldoja ei saanut kerryttää, kerran viikossa puolen tunnin "lyhennys". Tällä yhdellä oli tapana teettää omat työnsä muilla, varsinkin mulla niinä päivinä, jolloin oli vuoroni lähteä aikaisemmin. Kun kieltäydyin auttamasta vedoten työaikani loppumiseen, hän ryntäsi kiukuttelemaan esimiehelle, että minä en auta häntä, ja minähän siitä moitteet sain. Lisäksi oli jatkuvaa selän takana haukkumista ja muuta työni hankaloittamista, mm. pimitti työni suorittamiseen liittyviä asioita. Olin määräaikaisessa työsuhteessa, en suostunut jatkokauteen, vaikka pyydettiin. Syyksi sanoin kokeneeni epäasiallista käytöstä sekä työkaverilta että esimieheltä. Minun näkemystäni esimies ei missään vaiheessa edes suostunut kuulemaan.
En tule ikinä työskentelemään paikassa missä on enemmistö +50v naisia. Ovat niin katkeria ja kiukkuisia että purkavat sen aiheetta nuorempiin ja kiltimpiin.
Vierailija kirjoitti:
En tule ikinä työskentelemään paikassa missä on enemmistö +50v naisia. Ovat niin katkeria ja kiukkuisia että purkavat sen aiheetta nuorempiin ja kiltimpiin.
Riippuu varmasti paljon myös ammattialasta, sillä mielestäni ainakin ravintola-alalla työilmapiiri on ollut enimmäkseen ihan hyvä juurikin 40-50+ ikäisten keskuudessa, jossa yleensä suurin osa on juurikin naisia.
Näin itse en kyllä yli neljäkymppisenä miehenä suostu ainakaan kovin helpolla lähtemään töihin paikkaan, jossa enemmistö on jotain 18-20+ ikäisiä, koska siellä helposti vanhempana joutuu sen työpaikkakiusaamisen ja syrjinnän kohteeksi.
" Yleensä työpaikkakiusaamisen syyllistyy +50 vuotiaat naiset ja siis naiset, jotka syystä tai toisesta ovat katkeroituneita."
.
Nyt en ole kanssasi samaa mieltä tuosta ikähaarukasta kiusaajissa.
Pahimmat ja säälimättömimmät kiusaajat, joita olen havainnoinut ovat olleet
n 40-vuotiaita , joko eronneita, ns "toisia naisia naimisissa olevalle miehelle" ikuisesti odottaen, tai onnettomassa avioliitossa.
Karseita tapauksia.
50+ vuotiaat taas yleensä ottaen olleet reiluja ja elämää ymmärtäviä työkamuja.