Kertokaa HR:n pahimmat mokat
Miten ovat onnistuneet pilaamaan työilmapiirin, luottamuksen, avoimuuden tai järjestäneet tohkeissaan muuta kivaa.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä HR ei tee muuta kuin lähettää joskus sähköpostin jostain "mennään yhdessä vapaalla saareen" "laita esittelyteksti itsestäsi"
Ai, meillä HR hoitaa palkat, työsuhteiden muutokset, rekrytoinnit, lomalistat ja sopimukset varhaisen tuen, yhteistyön työterveyshuollon kanssa, työajat, hr-raportoinnin, tuottavuuslaskennan, henkilöstösuunnitelmat, työsuhde-edut, esihenkilöiden tuen yms.
Retket hoitaa virkistystoimikunta.
Hienoja sanoja. Tuohon menee varmaan paljon resursseja. Tuottavatko muut tehtävät kuin palkanlaskenta lisäarvoa organisaatioon? Miksi tuetaan vain esihenkiöitä, eikä koko organisaatiota?
Ajattelit, ettei esim. aktiivinen henkilöstön osaamisen kehittämisen hallinta ja tarpeiden ennakointi tuo mitään apua organisaatiolle? Että työntekijöiden osaaminen pysyy ajantasalla automaattisesti ja pystytään ennakoivasti hankkimaan uusia osaajia? Työntekijöiden jaksamiseen ja terveyteen ei tarvita työterveyshuoltoa? Yms., yms.
Henkilöstö nyt lähes kaikissa firmoissa on se suurin pääoma.
Miten joku, joka ei ole alan ammattilainen, pystyy arvioimaan mikä on hyvä henkilöstön osaamisen kehittäminen sekä ennakoimaan kehittämistarpeita? Anteeksi vaan, mutta olen sitä mieltä, että asiantuntijat osaavat sen paremmin itse. Uusien osaajien hankkiminen ulkoistetaan nykyään (valitettavasti) usein rekrytointifirmoille. "Uusien osaajien" perässä ollaankin usein kieli pitkällä ilman, että ensin on selvitetty oman henkilöstön asiantuntemusta ja kehittämismahdollisuuksia, saatikka pistetty niitä käytäntöön.
Työterveys on tietenkin hyvä asia, mutta siihen tarvitaan HR:ää lähinnä sen hankkimiseen. En mitenkään vähättele sitä tehtävää, mutta muuten HR:n vaikutus työntekijöiden jaksamiseen taitaa olla kyseenalainen.
"Henkilöstö nyt lähes kaikissa firmoissa on se suurin pääoma." Niinpä, mutta se on lähinnä sanahelinää, jota ei osata muuttaa käytännön toiminnaksi, kuten HR-asiantuntija tässä toteaa:
https://www.linkedin.com/pulse/lopetetaan-hr-osastot-jukka-walliander
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä HR ei tee muuta kuin lähettää joskus sähköpostin jostain "mennään yhdessä vapaalla saareen" "laita esittelyteksti itsestäsi"
Ootko ikinä ajatellut, mitä joku random työntekijä tietää sun töistä ja työn tekemisestä, jos tietämys perustuu johonkin firman yhteissähköposteihin? Teetkö niiden perusteella yhtään mitään?
Saa olla aika yksinkertainen jos ei osaa sanoa mitä sairaanhoitajana teen :D
Juot ilmeisesti kahvia toimistossa, kun työsi ei sähköpostissani näy.
Ei kait siinä sitten mitään :D Vain todellinen ääliö kommentoi tuollaisia. Taidat olla HR:ssä töissä?
Ymmärrät itse ilmeisesti vain fyysisesti tehtäviä töitä kuten sairaanhoitajan tehtäviä. Käytin ihan omaa logiikkaasi. Jos työsi ei minun työpöydälläni näy, sitä ei ole, enkä pysty kuvittelemaan sinulle mitään työtehtäviä. Ei sen kummempaa. Nopea googlaus olisi kertonut sinulle, mitä HR tekee, mutta sinullehan HR lähettää 2 sähköpostia vuodessa ja that's it.
Ei ne kyllä meilläkään mitään tuollaisia asioita tee mitään mitä täällä on lueteltu..
- eri
Oot kyllä harvinaisen yksinkertainen ihminen, ei voi muuta sanoa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ikinä ajatellut, mitä joku random työntekijä tietää sun töistä ja työn tekemisestä, jos tietämys perustuu johonkin firman yhteissähköposteihin? Teetkö niiden perusteella yhtään mitään?
Ei kait siinä sitten mitään :D Vain todellinen ääliö kommentoi tuollaisia. Taidat olla HR:ssä töissä?
Ymmärrät itse ilmeisesti vain fyysisesti tehtäviä töitä kuten sairaanhoitajan tehtäviä. Käytin ihan omaa logiikkaasi. Jos työsi ei minun työpöydälläni näy, sitä ei ole, enkä pysty kuvittelemaan sinulle mitään työtehtäviä. Ei sen kummempaa. Nopea googlaus olisi kertonut sinulle, mitä HR tekee, mutta sinullehan HR lähettää 2 sähköpostia vuodessa ja that's it.
Ei ne kyllä meilläkään mitään tuollaisia asioita tee mitään mitä täällä on lueteltu..
- eri
No ei ne niitä töitään sinun sähköpostiasi pommittamalla tee. Vähänkään isommassa firmassa tehtäväkenttä on tuota kuvaamaani, pikkufirmat on sitten ihan oma juttunsa.
Pikkufirmoissa nyt ei mitään todellista HR:ää ole vaan joku toimistotäti hoitamassa palkkoja ja maksuliikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
No ei ne niitä töitään sinun sähköpostiasi pommittamalla tee. Vähänkään isommassa firmassa tehtäväkenttä on tuota kuvaamaani, pikkufirmat on sitten ihan oma juttunsa.
Olen naimisissa meidän hrssä työskentelevän kanssa joten tiedän hänen työnsä hyvin.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Oot kyllä harvinaisen yksinkertainen ihminen, ei voi muuta sanoa.
Eri
Niinhän sä oot, pelle :D
Vierailija kirjoitti:
Se että sinulle näkyy vain tuo, ei tarkoita, ettei HR:lla ole työpöytä täynnä mm. lakisääteistä tehtävää.
Mitään apua ei saatu kun määrättiin koronan takia etätöihin. Ainoa ohje oli ettei saa tulla lisää kustannuksia. Salaa vietiin kotiin toinen näyttö ja näppis jopa työtuoli. 2 v myöhemmin tarjottiin mahdollisuutta ostaa toimistokalusteita kotiin alennuksella.... kolmantena vuonna tarjottiin ammattikeskusteluapua kunhan ensin ilmoitti hr:ään sellaista tarvitsevansa..
Itse olen ulkoistetussa palkanlaskennassa töissä ja hyvin tiiviissä tekemisissä yritysten hr:n kanssa. Moni palkansaaja ei varmasti osaa edes kuvitella, miten paljon siellä tehdään töitä senkin eteen, että kaikki saavat palkkansa oikein, lomista tai erilaisista palkkioista ym puhumattakaan. Moni työntekijä itse perseilee mm saikkujen, lomien ja työvuorojen merkitsemisten kanssa, ei osata aina edes omia tietojaan tallentaa kerralla oikein 🙄. Esimiehet ei osaa ajoissa hyväksyä vuoroja, ilmoittaa asioista tms. Kaikki nää mokat joutuu hr selvittää ja korjaamaan. Sekä vastaamaan työntekijöiden typeriin kysymyksiin ja vaatimuksiin. Tulkitsemaan tessiä ja laskemaan palkankorotuksia. Ym, ym, ym.
Kysymys tietäjille, jos JOSTAKIN TIETYSTÄ YKSIKÖSTÄ LÄHTEE KOKO AJAN IHMISIÄ MUUALLE TÖIHIN EIKÄ SIJAISET HAE VAKITUISIA VIRKOJA NIIN
- MIKSI HR EI TÄHÄN PUUTU? -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään yllättynyt, että tuo kuspäinen viesti oli hoitajan näppikseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, meillä HR hoitaa palkat, työsuhteiden muutokset, rekrytoinnit, lomalistat ja sopimukset varhaisen tuen, yhteistyön työterveyshuollon kanssa, työajat, hr-raportoinnin, tuottavuuslaskennan, henkilöstösuunnitelmat, työsuhde-edut, esihenkilöiden tuen yms.
Retket hoitaa virkistystoimikunta.
Hienoja sanoja. Tuohon menee varmaan paljon resursseja. Tuottavatko muut tehtävät kuin palkanlaskenta lisäarvoa organisaatioon? Miksi tuetaan vain esihenkiöitä, eikä koko organisaatiota?
Ajattelit, ettei esim. aktiivinen henkilöstön osaamisen kehittämisen hallinta ja tarpeiden ennakointi tuo mitään apua organisaatiolle? Että työntekijöiden osaaminen pysyy ajantasalla automaattisesti ja pystytään ennakoivasti hankkimaan uusia osaajia? Työntekijöiden jaksamiseen ja terveyteen ei tarvita työterveyshuoltoa? Yms., yms.
Henkilöstö nyt lähes kaikissa firmoissa on se suurin pääoma.
Miten joku, joka ei ole alan ammattilainen, pystyy arvioimaan mikä on hyvä henkilöstön osaamisen kehittäminen sekä ennakoimaan kehittämistarpeita? Anteeksi vaan, mutta olen sitä mieltä, että asiantuntijat osaavat sen paremmin itse. Uusien osaajien hankkiminen ulkoistetaan nykyään (valitettavasti) usein rekrytointifirmoille. "Uusien osaajien" perässä ollaankin usein kieli pitkällä ilman, että ensin on selvitetty oman henkilöstön asiantuntemusta ja kehittämismahdollisuuksia, saatikka pistetty niitä käytäntöön.
Työterveys on tietenkin hyvä asia, mutta siihen tarvitaan HR:ää lähinnä sen hankkimiseen. En mitenkään vähättele sitä tehtävää, mutta muuten HR:n vaikutus työntekijöiden jaksamiseen taitaa olla kyseenalainen."Henkilöstö nyt lähes kaikissa firmoissa on se suurin pääoma." Niinpä, mutta se on lähinnä sanahelinää, jota ei osata muuttaa käytännön toiminnaksi, kuten HR-asiantuntija tässä toteaa:
https://www.linkedin.com/pulse/lopetetaan-hr-osastot-jukka-walliander
Ajattelit, että tuossa oli kattava luettelo meidän HR:n tehtävistä?
Eri firmoissa panostetaan henkilöstöön hyvin vaihtelevalla tasolla. Osa ulkoistaa mahdollisimman suuren osan HR:stä, osassa taas halutaan itse hallita tilannetta oman HR:n avulla.
IT:hän on todella suuressa osaa firmoja ulkoistettu. Onko se sitten turhaa toimintaa, jokainen asiantuntijatyössä toimivahan on työvälineidensä paras asiantuntija?
Aika vähänhän sellaista työtä on, jota ei voisi lopulta ulkoistaa.
Meillä HR vastaa aina kaikkeen ettei tiedä tai kuulu hänen toimenkuvaansa. Suuttuu jos yrittää soittaa. Mokasi irtisanomistilanteessa ja yritti painostaa työntekijää allekirjoittamaan lapun, jota liiton edustajan ohjeistuksella ei missään nimessä saanut allekirjoittaa. Järjesti myös työntekijän kuulemisen niin, ettei hänelle käytännössä jäänyt yhtään aikaa järjestää liiton edustajaa tai muuta tukihenkilöä paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Mitään apua ei saatu kun määrättiin koronan takia etätöihin. Ainoa ohje oli ettei saa tulla lisää kustannuksia. Salaa vietiin kotiin toinen näyttö ja näppis jopa työtuoli. 2 v myöhemmin tarjottiin mahdollisuutta ostaa toimistokalusteita kotiin alennuksella.... kolmantena vuonna tarjottiin ammattikeskusteluapua kunhan ensin ilmoitti hr:ään sellaista tarvitsevansa..
Ikävä juttu. Meillä kaikki, jotka halusivat, saivat olla konttorissa koko pandemian aikana. Heitä oli tosi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ulkoistetussa palkanlaskennassa töissä ja hyvin tiiviissä tekemisissä yritysten hr:n kanssa. Moni palkansaaja ei varmasti osaa edes kuvitella, miten paljon siellä tehdään töitä senkin eteen, että kaikki saavat palkkansa oikein, lomista tai erilaisista palkkioista ym puhumattakaan. Moni työntekijä itse perseilee mm saikkujen, lomien ja työvuorojen merkitsemisten kanssa, ei osata aina edes omia tietojaan tallentaa kerralla oikein 🙄. Esimiehet ei osaa ajoissa hyväksyä vuoroja, ilmoittaa asioista tms. Kaikki nää mokat joutuu hr selvittää ja korjaamaan. Sekä vastaamaan työntekijöiden typeriin kysymyksiin ja vaatimuksiin. Tulkitsemaan tessiä ja laskemaan palkankorotuksia. Ym, ym, ym.
No ei kyllä meillä tee mitään tuollaista. Saisi lakkauttaa koko toimen. Toisaalta meillä on muutenkin paljon kaikkia suojatyöpaikkoja hienoine nimikkeineen.
Vierailija kirjoitti:
Sama! Eivät ole ollenkaan ajantasalla. Ja ainoa luotettava HR:ssä on yksi pitkänlinjan palkanlaskija. Muut lipsauttavat kaikki eteenpäin.
Palkkaa fyysisiin töihin bodareita ja urheilijoita. Kuulostaa hyvältä mutta nämä eivät halua tehdä vääränlaista liikuntaa, joka ei sovi omiin treeni ohjelmiin. Lisäksi näillä on usein hyvä itseluottamus, eikä heitä kiinnosta mielyttää muita työntekijöitä. Käytännössä sitten seisovat jossain ja muut saavat tehdä heidän työnsä. Johtoportaassa voidaan kuitenkin kertoa saunaillassa kavereille, että tunnetaan joku urheilija.
Vierailija kirjoitti:
Meillä HR sirtyi muiden kanssa etätöihin ja sen lisäksi, että teki kotona ne normaalit työt, tuotti valtavan määrän ohjeistusta työntekijöille ja uusia toimintatapoja, että asiat saatiin sujumaan.
Tätä ei tietenkään moni noteerannut mitenkään, kun voivotteli sitä omaa työergonomiaansa ja tilannettaan.
HR ei ainakaan meillä vastaa irtaimistosta, mutta irtaimistovastaavat ovat kyllä olleet aivan helisemässä salaa toimistolta kadonneiden näyttöjen ja työtuolien metsästämisessä, olisi kohteliasta edes ilmoittaa viemistään tavaroista.
Keskusteluapua on meillä kyllä saanut työterveydestä niin etänä kuin lähihoitona läpi korona-ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä meillä tee mitään tuollaista. Saisi lakkauttaa koko toimen. Toisaalta meillä on muutenkin paljon kaikkia suojatyöpaikkoja hienoine nimikkeineen.
No mitä ne sitten teillä tekee?