Miksi en laihdu?!? Oikeesti ärsyttävää!
Sanotaan, että ikääntymisen aiheuttama aineenvaihdunnan hidastuminen olisi myytti, mutta minä-en-laihdu, vaikka liikun paljon eri sykealueilla, olen aina syönyt terveellisesti (olen todellakin perehtynyt asiaan), en käytä alkoholia ja juon vettä reilusti.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässäkin ole kysymys ihan siitä perinteisestä, eli on haasteita matikan kanssa. Osa ruuista jää merkkaamatta tai ne merkataan arvion perusteella ja sitä oliiviöljyä hulahtaakin aina ruokalusikallinen eikä teelusikallinen. Pähkinöitä mahtuu kouralliseen enemmän kuin kuvitellaan yms. Esim minun käsilläni täysi kourallinen pähkinöitä on lähes 700 kcal.
Toinen on sitten väärin merkattu maksimisyke sykemittarissa ja se antaa sen takia liian suuret kulutukset liikunnalle.
Noin pääsääntöisesti laihdutusvaiheessa ei liikuntakaloreita syödä, eli tuli mitä tuli, niin peruskulutuksen mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässäkin ole kysymys ihan siitä perinteisestä, eli on haasteita matikan kanssa. Osa ruuista jää merkkaamatta tai ne merkataan arvion perusteella ja sitä oliiviöljyä hulahtaakin aina ruokalusikallinen eikä teelusikallinen. Pähkinöitä mahtuu kouralliseen enemmän kuin kuvitellaan yms. Esim minun käsilläni täysi kourallinen pähkinöitä on lähes 700 kcal.
Toinen on sitten väärin merkattu maksimisyke sykemittarissa ja se antaa sen takia liian suuret kulutukset liikunnalle.
Noin pääsääntöisesti laihdutusvaiheessa ei liikuntakaloreita syödä, eli tuli mitä tuli, niin peruskulutuksen mukaan mennään.
No riippuu aika isosti, että kuinka paljon liikkuu. Jos käy pari kertaa viikossa puolen tunnin kävelyllä, niin niitä ei varmaan tartte laskea. Jos treenaa kovaa 6 kertaa viikossa, niin varmaan kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja luotetaan laskureihin, yms. Ja ranteessa roikkuu se trendikäs ranneke, joka mittaa kaloreiden kulutusta.
Keho pitää kiinni jokaisesta rasvagrammasta mikäli sillä on aihetta olettaa, että on tulossa nälänhätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluta enemmän kuin syöt = laihdut. Se on niin yksinkertaista, ihan oikeasti.
No, jos viitsit tätä ketjua lukea, ei taida olla.
Tää on ihan totta.
Ketjun anti: syöt liian vähän ja paljon, liian harvoin ja usein, liikaa ja liian vähän hiilareita ja proteiinia jne....yhtä monta tietämystä kun kirjoittajaakin. Mikään muu ei ole oikein kun oma tapa ja syömiset. Vaikka joku laihtuu toisellakin tavalla niin kukaan ei ....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Mitään muuta syytä ei ole. Kaikki muut syyt ovat tekosyitä.
Näinhän sitä tietysti aattelis, mut oon pitänyt ruokapäiväkirjaa nettisovelluksessa, ja sen mukaan jään kaloreissa reippaasti miinuksille.
Naurattikin, kun ohjelma ilmoitti 'olet kuluttanut liikunnalla tämän viikon aikana 4200 kcal, punnitse itsesi.' No, minähän tein työtä käskettyä ja kappas! Olin lihonut 0.5 kg!
Ap
2 kg voi paino vaihdella ihan nesteistä.
Kyllä. Olen tästä tietoinen. Luulisi sitten, että viikkojen kuluessa paino myös laskisi. Vaan ei. Se jumittaa. Saatan onnistua pudottamaan parin kuukauden aikana max 3kg, mutta siihen se jää.
Todella turhauttavaa.Ap
Parin kuukauden aikana 3 kg on musta jo aika nopea tahti, itse oon pudottanut n. kilon kuussa. Jos tuosta nopeammin haluaa pudottaa, pitää varmaan syödä todella vähän kaloreita.
Kokeile eri ruokarytmiä. Syötkin vaan 3-4 krt päivässä. 12 h on hyvä olla vuorokaudessa syömättä putkeen.
Itse yritin kokeilla syödä näin: Aamupalaksi puolikas banaani, mandariini, kaksi porkkanaa, kulhollinen vihreää salaattia ja muutama pähkinä. Illalliseksi purkki kik-herneitä, kaksi kananmunaa, rkl oliiviöljyä ja jalapenoja. Ei lähde paino muuten laskuun kuin kovasti kaloreita rajoittamalla, mutta eipä tunnu onnistuvan sekään, kun tuli jo kolmen päivän päästä huono olo.
Olisikohan ruokavaliossasi ja/tai ruokailutavoissasi kuitenkin syy siihen ettet laihdu? Vaikka söisit vain terveellisiä ruoka-aineita, niin syötkö kuitenkin kenties liikaa jotain ruoka-ainetta suhteessa siihen mitä kulutat (esim. liikaa proteiinia, rasvaa) tai etkö syö tarpeeksi usein ja ovatko annoskokosi sittenkin liian isot? Monasti painon pudotuksen alkuvaiheessa paino saattaakin junnata vähän aikaa paikallaan ruokavalion muuttamisesta huolimatta, mutta sitten se lähtee putoamaan tasaisesti ainakin jos toteuttaa painon pudotuksen maltillisesti ruokailutottumuksia pysyvästi muuttamalla eikä millään ihmedieetillä. Netissä on painonpudotuslaskureita ja esim. Finelin ruokapäiväkirjan avulla voit seurata kaloreita, proteiineja ym. (lautasmallin mukaisella syömisellä oppii muutamien viikkojen jälkeen arvioimaan syömisensä silmämääräisesti oikein ja laskurit voi unohtaa). Jos sinulla on selkeästi ylipainoa saattaisit saada painon pudotukseesi ohjeita ja apua terveyskeskuksesta oma hoitajalta ja/tai ravintoterapeutilta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös sitä mieltä että kaikki laihdutusruokavaliot, joissa energiaa tulee 1500 kcal tai yli ovat paskanjauhantaa. Mulle 1500 on ylläpitoa eikä laihdutusta. Ehkä toi määrä toimii 100 kiloiselle mutta ei ihmiselle joka on hyvin lähellä tavoiteoainoaan.
Koskeeko tämän nyt kaiken painoisia? Itse 53-kiloisena syön todellakin yli 2000 ja usein yli 2250 kcal, en jaksaisi mitään tuolla määrällä. Laihdutinkin noin 1800-1900 kilokalorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös sitä mieltä että kaikki laihdutusruokavaliot, joissa energiaa tulee 1500 kcal tai yli ovat paskanjauhantaa. Mulle 1500 on ylläpitoa eikä laihdutusta. Ehkä toi määrä toimii 100 kiloiselle mutta ei ihmiselle joka on hyvin lähellä tavoiteoainoaan.
Koskeeko tämän nyt kaiken painoisia? Itse 53-kiloisena syön todellakin yli 2000 ja usein yli 2250 kcal, en jaksaisi mitään tuolla määrällä. Laihdutinkin noin 1800-1900 kilokalorilla.
Kalorimääriä millä voi laihtua tai kuinka paljon voi syödä kaloreita lihomatta ei tarvitse arvuutella, netissä on mm. painonpudotuslaskureita joihin syötetään tiedot ja ne kertovat nämä asiat. Olen testannut laskureita ja kertovat kyllä oikean tuloksen jos ei valehtele eikä syötä väärin tietojaan laskuriin. Kuka sitten viitsii pidemmän päälle merkata syömisiään johonkin kaloritaulukkoon tai ruokapäiväkirjaan. Minä en ainakaan jaksanut tehdä sitä kuin pari viikkoa, mutta sitten jo oppikin arvioimaan silmämääräisesti syömänsä kalorit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo koskee vain niitä, jotka ovat tuhonneet oman aineenvaihduntansa, kun eivät ole alun alkaenkaan tienneet mitä ovat tekemässä.
Normaaleilla ihmisillä laihtuminen ja ylläpito tapahtuu juurikin noin kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Taustalla on liian vähäiset kalorit, vaativuus itseään kohtaan ja itsensä piiskaaminen paastoon ja alle 1200 kcal ruokavalioon. Seurauksena kova väsymys, aktiivisuuden vähenemine kun ei jaksa, säästöliekille meni & arkiaktiivisuuden väheneminen = pienempi kalorin kulutus, masennus ja itsesyytökset ja itseluottamuksen puute: on tottunut näkemään itsensä aina liian isona(jo silloin kun oli hoikka). Eli psykologiset seikat.
Itse aloin syömään enemmän. Kalorit eivät saa mennä alle 1400 naisilla tai menee säästöliekille. Itse syön 1600-2100 päivässä ja paino on alkanut sillä tippumaan. Toki liikun paljon. Valitsen täyttäviä ja terveellisiä ruokia, kasviksiä ja hedelmiä paljon.
Pitkään kun kituuttaa niin alkaa oma mieli lytätä, en ole laihtunut enkä tule laihtumaan. Tarvitaan jotain näkyvää todistetta itselle että on motivoitunut jatkamaan. Hyvä on laittaa painokäyrä jossa näkee että se suunta on alaspäin.
Itselleni auttoi tämä, joku tällä palstalla jakoi
tämä laskee kulutuksen ja antaa kalorit, viimeisellä sivulla on taulukko(alareunasta saa auki) jossa näkee tulevan pudotustahdin, sen kun tallentaa ja siitä seuraa painon pudotusta niin kas, huomaakin että kylläpä se paino tippuukin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko päivittäisen kalorimääräsi näkyviin?
Tämä. Minä olen 50, ja laihtumista tapahtuu vasta, kun vuorokautinen kalorimäärä pysyy 800-1000/vrk. Ihan turha tulla kertomaan, että 1500 on minimi - paisun sillä kuin pullataikina. Liikuntana on koiralenkit 3 kertaa päivässä. Vähintään se 10 km tulee yhteensä.
Komppaan tätä! Sama juttu, ikää 55v, ja painoa yli 100kg. Kalorit oltava alle 1000, useita viikkoja, ennen kuin alkaa tapahtua mitään.
Nainen ikää 65 ja risat, pudotin painoa melkein 20 kg n. vuoden aikana, päivittäisellä n. 1400 kalirimäärällä (sanon noin koska en viitsinyt laskea kaloreita kuin 2 viikkoa ja sitten luotin silmämääräiseen arvioon). Liikuntaa harrastan lähinnä kävelyn muodossa n. 8000-10000 askelta 6 päivänä viikossa ja lisäksi hulavanteen pyöritystä n. 15 min. päivä ja pientä jumppaa 2 kg:n käsipainoilla jonka viimeksimainitun olen nyt korvannut kuntosalitreenillä 2 kertaa viikossa. Paino on pysynyt jo yli vuoden samassa lukemassa koska tein pysyvät muutokset ruokavalioon ja mihinkään laihdutuskuureihin ja ihmedietteihin en enää usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luotetaan laskureihin, yms. Ja ranteessa roikkuu se trendikäs ranneke, joka mittaa kaloreiden kulutusta.
Mihinkäs se kalorikulutus sit oikein perustuu? Mun älykello esim näyttää rivakan kävelylenkin kulutukseksi painon mukaan 380 kcal/tunti, syketasolla 120-130 bpm.Tai rankemman crosstrainer -intervallin (syketaso 130-150 bpm) tuntikulutukseksi 400 kcal, kun laite itsessään näyttää 700 kcal!
Mielestäni älykellon lukemat ovat realistiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Mitään muuta syytä ei ole. Kaikki muut syyt ovat tekosyitä.
Näinhän sitä tietysti aattelis, mut oon pitänyt ruokapäiväkirjaa nettisovelluksessa, ja sen mukaan jään kaloreissa reippaasti miinuksille.
Naurattikin, kun ohjelma ilmoitti 'olet kuluttanut liikunnalla tämän viikon aikana 4200 kcal, punnitse itsesi.' No, minähän tein työtä käskettyä ja kappas! Olin lihonut 0.5 kg!
Ap
2 kg voi paino vaihdella ihan nesteistä.
Kyllä. Olen tästä tietoinen. Luulisi sitten, että viikkojen kuluessa paino myös laskisi. Vaan ei. Se jumittaa. Saatan onnistua pudottamaan parin kuukauden aikana max 3kg, mutta siihen se jää.
Todella turhauttavaa.Ap
Parin kuukauden aikana 3 kg on musta jo aika nopea tahti, itse oon pudottanut n. kilon kuussa. Jos tuosta nopeammin haluaa pudottaa, pitää varmaan syödä todella vähän kaloreita.
Juu. Niin on, mut siihen se sit jämähtääkin. Oon ihan tyytyväinen, jos suunta on laskeva, lukemista viis. Mut ku ei. Paino jämähtää 87 kiloon, ja siinä se heiluu +/-.
Ap
Aina ei kannata kuunella näitä "syö vähemmän" -ohjeita. Minä tein min ja vähensin jatkuvasti syömistä kunnes en enää syönyt mitään ja löysin itseni sairaalasta tipassa. Sen sijaan kannattaa miettiä että kuinka tasapainoisesti ja monipuolisesti syö, saako tarpeeksi kaikkia ravintoaineita ja kuinka paljon liikkuu päivittäin ja kuluttaa energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson sun ikää niin tiedän jo siitä että liian vähän hyviä rasvoja, liikaa hiilaria, liikaa makeutus- ja lisäsineita.
Syö puhdasta ruokaa, einekset ja valmisruuat pois. Kastikkeet pois, jugurtit, kiisselit yms pois. Leipä pois, jopa ruisleipä.
Höyrytettyjä/keitettyjä/uunissa calmistettuja vihanneksia, papuja, tofua ja kalaa. Peruna ja pasta pois. Lautasella vain kasvis ja proteiini. Kasviksilla maha täyteen. Aiteekista vi-sibliniä (kuitulisä)
Eka kohta saattaa pitää paikkansa, vaikka Keventäjien mukaan nämä kunnossa. Makeutusaineita en voi saada mistään.
En käytä eineksiä. Syön hapanleipää kohtuudella, sillä se on erinomainen kuidun lähde.
Teen ruokani enimmäkseen AirFryerissä. Syön todella paljon kasviksia! Pavut eivät sovi ja inhoan tofua. Kalaa pyrin syömään kahdesti viikossa. Perunaa en syö, pastaa ehkä 2 dl kerran kuukaudessa. Lautasellani on yleensä proteiinia ja kasviksia.
Vi-Sibliniä en tarvitse, sillä vatsani toimii hiukan liiankin hyvin.
Oon miettinyt kyllä tuota leivän pois jättämistä, mut mietityttää, miten saan tarpeeksi energiaa liikuntaan ja mitä syön aamulla, kun kolesteroli on koholla, eikä puurot mene alas?! En uskalla mitään munakkaita vääntää joka päivä.
Ap
Heitä kuikkaa sillä AirFrayrerilla ja palaa ravitsemusoppien pariin.
Vierailija kirjoitti:
Aina ei kannata kuunella näitä "syö vähemmän" -ohjeita. Minä tein min ja vähensin jatkuvasti syömistä kunnes en enää syönyt mitään ja löysin itseni sairaalasta tipassa. Sen sijaan kannattaa miettiä että kuinka tasapainoisesti ja monipuolisesti syö, saako tarpeeksi kaikkia ravintoaineita ja kuinka paljon liikkuu päivittäin ja kuluttaa energiaa.
Joo, siis terveys ja jaksaminen on mulla ihan prioriteetit, mut mietin lähinnä, miksei mulla toimi tää ikuinen hokema: "kun syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu."? Toimi nuorena, ei toimi enää.
Ap