Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miniä ei lähettänyt kutsua pojantyttäreni yo-juhliin, menen silti.

Apea mummu
23.05.2023 |

Meillä on ollut pitemmän aikaa skismaa miniän kanssa, koska hän haluaisi rajoittaa minun oikeuttani nähdä pojantytärtäni ja yleisesti viettää aikaa poikani ja perheen kanssa. Nyt viimeinen tippa oli tämä kutsun lähettämättömyys, utelin pojaltani miksi näin ja väitti jotenkin suurpiirteisesti että miniä halusi rajata kutsut vain lähiperheelle (eivätkö isovanhemmat kuulu siihen?)

En aio kunnioittaa miniän toivetta, sillä pojantyttäreni valmistuu ylioppilaaksi vain kerran ja haluan olla ikuistamassa juhlapäivää.

Kommentit (1007)

Vierailija
481/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisten yksi ominaisuus on että heitä ei voi valita.

Suosittelen kestämään niitä anoppeja, miniöitä ja muita minioneja ainakin pari päivää vuodessa, jopa kutsumaan omiin juhliin. Kyllä sitten taas tuntuu hyvältä ainakin kuukauden, kun saa olla rauhassa omilta sukulaisiltaan.

Huonosti käyttäytyviä ihmisiä ei tarvtise sietää juhlissa, jotka ovat ainutkertaiset.

Minun hääni appivanhemmat pilasivat ja vituttaa vieläkin, että edes yritin.

Vierailija
482/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:stä en tiedä onko provo vai ei, ja tällä palstalla tietysti valtaosa katsoo aina kaikkia aloituksia miniän näkövinkkelistä.

Mutta olen kyllä sivusta seurannut sellaisiakin tapauksia, että miniä on systemaattisesti rajannut miehensä sukulaiset pois perheen elämästä. Ainoastaan naisen oma äiti jne. kelpaa lähisukulaiseksi. Miehen suku pidetään kyynärmitan päässä, heidän kanssaan ei vietetä joulua, heitä ei kutsuttu lasten "paremmille" synttärikutsuille vaan heille järjestettiin oma nopea kahvittelutilaisuus toisena päivänä, ja niin edelleen.

Enkä siis itse ole ollut näille ihmisille mitään sukua, niin oma lehmä ei ole ollut ojassa. Yksi näistä "vaikeista miniöistä" on jopa minun hyvä ystäväni. Ei mikään helppo ihminen, vaikka minun kanssani tuleekin jostain syystä loistavasti toimeen. En ole kuitenkaan kommentoinut näitä ystäväni perhekuvioita mitenkään, vaikka pidänkin niitä tosi omituisina.

Sinä et ulkopuolisena voi tietää yhtikäs mitään ko perheen tilanteesta. Tai miten ne miehen sukulaiset on perhettä kohdelleet.

No ainakin tuon hyvän ystäväni kohdalla tiedän kaiken, mitä hän minulle kertoo. Asiat, jotka häntä anopissa ärsyttävät, ovat minusta ihan kohtuuttomia.

Tietysti on olemassa kaikenlaisia tilanteita, myös sellaisia, joissa miehen suku on oikeasti kamalia ihmisiä. Tässä ei ole sellaisesta kyse, edes miniän version mukaan.

Et sinä oikeasti mitään tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meillä käsitellään perheen sisäisiä asioita kuten lomien ajankohtia, mahdollisia reissuja, auton tai asunnon vaihtoa, niin ei niihin keskusteluihin oteta mukaan kummankaan vanhempia. Ajatuskin on älytön.

Aivan ja sitten taas nämä rajattomat sekaantuvat aivan kaikkeen tuohonkin.

Eli teillä on löytänyt toisensa kaksi jotka eivät ole koskaan itsenäistyneet. Suhde on jäänyt äiti/teini-asteelle. Ei aikuisten asioihin vanhemmat puutu. Toki meillä saattavat pohtia vaikka asunnon vaihtoa, mutta vain keskustelun tasolla.

Mutta olet kai se sama jonka mielestä vanhempien tuli olla kiinnostunut lasten yliopisto-opinnoistakin tarkkaan kysellen.

Miten voi itsenäiseksi tullakaan jos vielä 20+ ikäisenä on konsultoinut vanhempiaan joka kurssiosuudesta ja elämästääb?

Älä syytä lapsia, kun ongelmana on vanhemmat. Vanhempien pitää antaa lapsille tilaa kasvaa ja aikuistua eikä pitää liekaa tiukalla. Ei ole lasten syy, jos vanhemmat haluavat puuttua lastensa elämään. Täällä usein kerrotaan, että vanhemmilla on enemmä elämänkokemusta, joten he voisivat sitä alkaa käyttää.

Omasta puolesta voin sanoa, että ei ole kauhean kiva huutaa omalle äidille naama punaisena ja kiroilla, kun nätisti ja vähemmän nätisti sanoen viesti ei mene perille.

Eli olet liisn kauan ollut riippuvainen vanhemmistasi etkä ole itsenäistynyt?

Ei mu tulis mieleen lasten elämään puuttua mitenkään kun kukin 19 v lähti opiskelukaupunkeihinsa. Tapaamme aikuisina.

Mieheni muutti kotoaan 15-vuotiaana käymään lukiota. Helsinkiin 18-vuotiaana.

Se ei millään tavoin estänyt anoppia tunkemasta meille kutsumatta ja kantamasta tänne roinaa ja puuttumasta ihan joka asiaan ja sössöttämästä asioitamme ympäri Suomea joka sukulaiselle.

Uskomme, uskomme, noin 100 keskustelun perusteella. Sinä hallitset kotiasi lujalla kädellä, mies saa hiippailla kun on hiljaa mutta miehen suku kelvotonta.

Joskus tekee tietysti harkitsemattomia naimakauppoja .

Mitä niin hirveän salaista teidän asioissanne muuten on?

Mies on itsenäistynyt jo 15-vuotiaana. Ei hänkään halua vanhempiaan sekaantumaan asioihinsa.

Et ole kuullut käsitettä yksityisasia? Tai juoru? Selän takana pahan puhuminen?

Jotkut juoruilee ihan käsittämättömän yksityisiä asioita eteenpäin. Olen itsekin kuullut, kun lapsenlapsen kuukautisten alkamisesta on kerrottu, siitä, että lapsenlapsi on pitänyt käydä laittamassa alulle klinikalla ja jopa vävyn siittiöiden määrä on kerrottu anopin työkavereille. Ihan hirveää.

Kuka ne on anopille/äidille kertonut? Niin just, niitä omia asioita ei pidetäkään kahden keskisinä.

Olisitpa nähnyt minkä sotkun anoppi sai aikaan kun heitteli KAIKKI kaapit ylösalaisin ja pitkin lattioita sen ainoan kerran kun meillä kävi kukkia kastelemassa lomareissun aikana. Siellä oli luettu pankki- ja terveystiedot (silloin en tuli vielä paperilla, ei ollut OmaKantaa ei), avattu verottajan kirjeet, luettu mun äidin kuolinpesän paperit ym. Ei ole anoppi sen jälkeen jalallaan astunut tähän talouteen.

Vierailija
484/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:stä en tiedä onko provo vai ei, ja tällä palstalla tietysti valtaosa katsoo aina kaikkia aloituksia miniän näkövinkkelistä.

Mutta olen kyllä sivusta seurannut sellaisiakin tapauksia, että miniä on systemaattisesti rajannut miehensä sukulaiset pois perheen elämästä. Ainoastaan naisen oma äiti jne. kelpaa lähisukulaiseksi. Miehen suku pidetään kyynärmitan päässä, heidän kanssaan ei vietetä joulua, heitä ei kutsuttu lasten "paremmille" synttärikutsuille vaan heille järjestettiin oma nopea kahvittelutilaisuus toisena päivänä, ja niin edelleen.

Enkä siis itse ole ollut näille ihmisille mitään sukua, niin oma lehmä ei ole ollut ojassa. Yksi näistä "vaikeista miniöistä" on jopa minun hyvä ystäväni. Ei mikään helppo ihminen, vaikka minun kanssani tuleekin jostain syystä loistavasti toimeen. En ole kuitenkaan kommentoinut näitä ystäväni perhekuvioita mitenkään, vaikka pidänkin niitä tosi omituisina.

Sinä et ulkopuolisena voi tietää yhtikäs mitään ko perheen tilanteesta. Tai miten ne miehen sukulaiset on perhettä kohdelleet.

No ainakin tuon hyvän ystäväni kohdalla tiedän kaiken, mitä hän minulle kertoo. Asiat, jotka häntä anopissa ärsyttävät, ovat minusta ihan kohtuuttomia.

Tietysti on olemassa kaikenlaisia tilanteita, myös sellaisia, joissa miehen suku on oikeasti kamalia ihmisiä. Tässä ei ole sellaisesta kyse, edes miniän version mukaan.

No siinä tapauksessa ystäväni (joka on siis skenaarion miniä, eikä anoppi) valehtelee minulle. Sovitaan niin sitten.

Vierailija
485/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä tapauksessa ystäväni (joka on siis skenaarion miniä, eikä anoppi) valehtelee minulle. Sovitaan niin sitten.

Tai hän kertoo vain osan ja sinä tulkitset loput.

Vierailija
486/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla ole mitään oikeutta toisten perheiden juhliin, höntti.

Yleensähän lehdessä uudet ylioppilaat kutsuvat ihmiset juhliinsa ketään erikseen nimeämättä. Jos taas juhlia ei pidetä tai ne pidetään perhepiirissä, se mainitaan erikseen ja silloin juhlien järjestäjä varmaan erikseen kutsuu vieraat. 

Ap:n aloituksesta ei käy ilmi onko kyseisistä juhlista ollut lehdessä ilmoitus.

En tiedä miten eri puolilla Suomea toimitaan, mutta yleensä

kaikilla ylioppilailla on ilmoitus lehdessä, eli niin, että vanhemmat ylpeänä ilmoittaa, että meidän kalle-kaarina on päässyt ylioppilaaksi ja tulla sopii silloin ja silloin juhlistamaan kalle-kaarinaa.

Tai sitten lukee, että juhlat perhepiirissä, mutta aina kaikki ylioppilaat ovat ilmoittaneet lehdessä, koskaan en tiedä, että joku olisi jättänyt ilmoittamatta ylioppilasjuhlista. Onko tämä tapa vain täällä päin vai muuallakin? 

Voiko joku jättää ilmoittamatta lehdessä, kun tässäkään tapauksessa lapsen mummi ei tiennyt, että vain nuoren vanhemmat ja sisarukset juhlii uutta ylioppilasta?

Ylioppilasjuhliin ei ainakaan täällä päin ketään erikseen kutsuta, vaan  kutsu on avoin, kun lehdessä ilmoitetaan .

Missä ihmeen lehdessä?

En ole koskaan edes kuullut, että minnekään voi noin vain mennä, varsinkaan yo-juhliin. Täällä meillä on niin kauan kuin minä muistan, lähetetty kutsukortit. Yleensä vielä niin, että niitä vieraita porrastetaan eli on ihan selkeä aikataulu.

Olen kirjoittanut ylioppilaaksi Helsingissä ja ei kyllä laitettu Hesariin mitään ilmoitusta juhlista. Sinä keväänä tai syksynä kirjoittaneiden nimet nyt jostakin tietty aina löytyy, mutta se ei ole mikään kutsu yhtään mihinkään. Ei kyllä ketään kutsumattomia koittanut juhliini tunkea. Sukua asuu myös ympäri Suomen ja ulkomailla, joten laittaako joku sitten ilmoituksen kaikkien eri paikkakuntien lehtiin, että nyt olis juhlat Helsingissä. Ei, kyllä niihin juhliin ihmiset virallisesti ja henkilökohtaisesti kutsutaan.

Vierailija
487/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meillä käsitellään perheen sisäisiä asioita kuten lomien ajankohtia, mahdollisia reissuja, auton tai asunnon vaihtoa, niin ei niihin keskusteluihin oteta mukaan kummankaan vanhempia. Ajatuskin on älytön.

Aivan ja sitten taas nämä rajattomat sekaantuvat aivan kaikkeen tuohonkin.

Eli teillä on löytänyt toisensa kaksi jotka eivät ole koskaan itsenäistyneet. Suhde on jäänyt äiti/teini-asteelle. Ei aikuisten asioihin vanhemmat puutu. Toki meillä saattavat pohtia vaikka asunnon vaihtoa, mutta vain keskustelun tasolla.

Mutta olet kai se sama jonka mielestä vanhempien tuli olla kiinnostunut lasten yliopisto-opinnoistakin tarkkaan kysellen.

Miten voi itsenäiseksi tullakaan jos vielä 20+ ikäisenä on konsultoinut vanhempiaan joka kurssiosuudesta ja elämästääb?

Älä syytä lapsia, kun ongelmana on vanhemmat. Vanhempien pitää antaa lapsille tilaa kasvaa ja aikuistua eikä pitää liekaa tiukalla. Ei ole lasten syy, jos vanhemmat haluavat puuttua lastensa elämään. Täällä usein kerrotaan, että vanhemmilla on enemmä elämänkokemusta, joten he voisivat sitä alkaa käyttää.

Omasta puolesta voin sanoa, että ei ole kauhean kiva huutaa omalle äidille naama punaisena ja kiroilla, kun nätisti ja vähemmän nätisti sanoen viesti ei mene perille.

Eli olet liisn kauan ollut riippuvainen vanhemmistasi etkä ole itsenäistynyt?

Ei mu tulis mieleen lasten elämään puuttua mitenkään kun kukin 19 v lähti opiskelukaupunkeihinsa. Tapaamme aikuisina.

Mieheni muutti kotoaan 15-vuotiaana käymään lukiota. Helsinkiin 18-vuotiaana.

Se ei millään tavoin estänyt anoppia tunkemasta meille kutsumatta ja kantamasta tänne roinaa ja puuttumasta ihan joka asiaan ja sössöttämästä asioitamme ympäri Suomea joka sukulaiselle.

Uskomme, uskomme, noin 100 keskustelun perusteella. Sinä hallitset kotiasi lujalla kädellä, mies saa hiippailla kun on hiljaa mutta miehen suku kelvotonta.

Joskus tekee tietysti harkitsemattomia naimakauppoja .

Mitä niin hirveän salaista teidän asioissanne muuten on?

Mies on itsenäistynyt jo 15-vuotiaana. Ei hänkään halua vanhempiaan sekaantumaan asioihinsa.

Et ole kuullut käsitettä yksityisasia? Tai juoru? Selän takana pahan puhuminen?

Jotkut juoruilee ihan käsittämättömän yksityisiä asioita eteenpäin. Olen itsekin kuullut, kun lapsenlapsen kuukautisten alkamisesta on kerrottu, siitä, että lapsenlapsi on pitänyt käydä laittamassa alulle klinikalla ja jopa vävyn siittiöiden määrä on kerrottu anopin työkavereille. Ihan hirveää.

Kuka ne on anopille/äidille kertonut? Niin just, niitä omia asioita ei pidetäkään kahden keskisinä.

Nämä juoruilijat osaa kuule hankkia tietoa, myös laittomin keinoin. ja lisätä itse loput.

Eikä se että saa tietoonsa jotain tarkoita ertä yksityisen tiedon silti saisi levittää.

Tämän kertonut ennenkin, mutta tehtiin virhe ja pyydettiin anoppia kissavahdiksi ja kastelemaan kukkia kun lähdettiin reissuun. Anoppi oli kiittänyt luottamuksesta ja käynyt kaikki kaapit ja laatikot läpi. Kummasti oli kiinnostanut erityisesti pankki- ja terveyteen liittyvät kirjeet. Ihan kehtasi päin naamaa ihmetellä kuinka paljon mulla on varallisuutta, hän kun luuli että olen hänen poikansa kanssa rahan takia. Niin, mitään muuta annettavaa ei hänen pojallaan voi kumppanilleen olla?

Juuri kirjoitin melkein samanlaisen jutun omasta anopistani. Meillä ei kyllä ole koskaan ollut kissaa 😂.

Vierailija
488/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensähän lehdessä uudet ylioppilaat kutsuvat ihmiset juhliinsa ketään erikseen nimeämättä. Jos taas juhlia ei pidetä tai ne pidetään perhepiirissä, se mainitaan erikseen ja silloin juhlien järjestäjä varmaan erikseen kutsuu vieraat. 

kaikilla ylioppilailla on ilmoitus lehdessä, eli niin, että vanhemmat ylpeänä ilmoittaa, että meidän kalle-kaarina on päässyt ylioppilaaksi ja tulla sopii silloin ja silloin juhlistamaan kalle-kaarinaa.

Tai sitten lukee, että juhlat perhepiirissä, mutta aina kaikki ylioppilaat ovat ilmoittaneet lehdessä, koskaan en tiedä, että joku olisi jättänyt ilmoittamatta ylioppilasjuhlista. Onko tämä tapa vain täällä päin vai muuallakin? 

Voiko joku jättää ilmoittamatta lehdessä, kun tässäkään tapauksessa lapsen mummi ei tiennyt, että vain nuoren vanhemmat ja sisarukset juhlii uutta ylioppilasta?

Ylioppilasjuhliin ei ainakaan täällä päin ketään erikseen kutsuta, vaan  kutsu on avoin, kun lehdessä ilmoitetaan .

Mun appivanhemmat asuu Suomussalmella. Loput miehen sukulaiset Oulussa ja sen ympäristössä, Kuopiossa, Joensuussa, Kiteellä, Kouvolassa, yksi eno Ruotsissa

Mun sukulaiset asuu Porvoodsa, Satakunnassa, Turun lähistöllä.

Me Helsingissä.

Vaikea kyllä sanoa mikä se lehti olisi, joka tavoittaisi kaikki. Varsinkin kun osa mun suvusta ei ylimalkaan lue suomenkielisiä lehtiä ja miehen suku ei osaa ruotsia pautsi se Ruotsissa asuva.

Vierailija
489/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin toimitaan juhlien järjestäjän niin halutessa varmaan joillain pikkupaikkakunnilla, missä on jokin paikallinen aviisi ns kylälehti.

Saattaisi joku Turun tai Helsingin sanomat olla aika täynnä noita ilmoituksia, jos jokainen alueen ylioppilas ilmoittaisi valmistumisestaan noissa lehdissä. Ei kenenkään ole pakko ostaa ilmoitusta yhtään mihinkään lehteen. Harva enää edes tilaa paperilehteä, kun ne saa sähköisesti. Ilmaisjakeluna tulevat kylälehdet moni blokkaa laittamalla kyltin että ei ilmaisjakelulehtiä.

Ei siinä ole mitään pahaa, jos joku haluaa lehdessä asiasta ilmoittaa ja kutsua kaikki, mutta se ei todellakaan ole pakollista eikä mikään yleinen tapa. Eri

Vierailija
490/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin yhdessä (emme naimisissa, mutta asuimme yhdessä) miehen kanssa joka oli minun vanhempiani vastaan (syy oli ihan se että vanhempani ovat maalta kotoisin.) kun meille syntyi vauva, niin miehen vastuulla oli lähettää kutsut ristiäisiin, ja ihmettelin kun äitiltä tuli viestiä että eikö heitä ole kutsuttu ristiäisiin kun esim tätini sai kutsun, mutta vanhempani ei. Kysyin asiasta mieheltä, ja hän sanoi että he eivät ole tervetulleita koska hän pelkää etteivät he osaa käyttäytyä. Pakko myöntää että otin sen erittäin henkilökohtaisesti koska itsekin olen maalta kotoisin enkä mikään "maalaistollo" kuten mies antoi ymmärtää vanhempieni olevan. Sanoin siihen että mikäli vanhempani eivät ole tervetulleita, niin eivät ole hänen vanhemmatkaan. Ehkä tein virheen kun pistin ukaasin, mutta mun vanhemmat on aina olleet mun tukena aina ja kaikessa, ja auttoivat paljon mua kun ensimmäinen mieheni kuoli ja he myivät mökkinsä pois että pääsisin veloista eroon. Pitkin hampain hän suostui ja vanhempani tulivat sitten ristiäisiin ja tulivat hyvin toimeen miehen kaupunkilaisten vanhempien kanssa, mutta mies oli heitä kohtaan nihkeä. Mulle jäi takaraivoon kummittelemaan tuo miehen kamala asenne vanhempiani sekä "maalla asuvia" kohtaan ja koin että hän ei hyväksy sitä puolta mikä on vahvasti osa minua. Erosimme puoli vuotta poikamme ristiäisistä.

Ei nyt 100% liity tähän, mutta kannattaa kysyä että mikä on se täysi syy miksi et heidän mielestään kuuli ns. "lähisukuun"

no ehkä miehelä oli jokin toienkin syy miksi inhosi vanhempiasi. muta ymmärrän ettei tykännyt maalla asuvista. e tykää minäkään olenkaan

Vierailija
491/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä oli hirviöanoppi. Jaksoi kuitenkin kiltisti, kunnes itse en enää kestänyt. Oltiin käymässä ja äitini aloitti taas noin klo 21 monologin siitä kuinka erinomainen hän on, kuinka huonosti häntä on aina kohdeltu, ja kuinka paskoja kaikki muut (me mukaan lukien) on. Noin puolilta öin äiti olikin jo sen verran humalassa, ettei jaksanut enää kaivella vanhoja, vaan keskittyi meidän haukkumiseen. Yritimme mennä nukkumaan, sammutimme valot ja kävimme maate. Äiti vain jatkoi monologiaan. Noin klo 3 päätin että nyt riittää, ja lähdimme ajamaan keskellä yötä kotiin. Sen jälkeen emme ole olleet tekemisissä.

492/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko juhlakalulta kysytty haluaako sut sinne vai ei? Ja oikeastiko aiot tehdä päivästä sun huomiomispäivän aiheuttamalla kismaa kun änkeet paikalle kutsumatta, siitähän jääkin kaikille tosi kiva fiilis...

Vierailija
493/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun appivanhemmat asuu Suomussalmella. Loput miehen sukulaiset Oulussa ja sen ympäristössä, Kuopiossa, Joensuussa, Kiteellä, Kouvolassa, yksi eno Ruotsissa

Mun sukulaiset asuu Porvoodsa, Satakunnassa, Turun lähistöllä.

Me Helsingissä.

Vaikea kyllä sanoa mikä se lehti olisi, joka tavoittaisi kaikki. Varsinkin kun osa mun suvusta ei ylimalkaan lue suomenkielisiä lehtiä ja miehen suku ei osaa ruotsia pautsi se Ruotsissa asuva.

Näillä, jotka puhuvat avoimesta juhlakutsusta lehdessä, on varmaan kaikki sukulaiset, ystävät, tuttavat samalla paikkakunnalla tai naapuripaikkakunnalla tai ainakin jonkin pienemmän lehden levikkialueella.

Vierailija
494/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä oli hirviöanoppi. Jaksoi kuitenkin kiltisti, kunnes itse en enää kestänyt. Oltiin käymässä ja äitini aloitti taas noin klo 21 monologin siitä kuinka erinomainen hän on, kuinka huonosti häntä on aina kohdeltu, ja kuinka paskoja kaikki muut (me mukaan lukien) on. Noin puolilta öin äiti olikin jo sen verran humalassa, ettei jaksanut enää kaivella vanhoja, vaan keskittyi meidän haukkumiseen. Yritimme mennä nukkumaan, sammutimme valot ja kävimme maate. Äiti vain jatkoi monologiaan. Noin klo 3 päätin että nyt riittää, ja lähdimme ajamaan keskellä yötä kotiin. Sen jälkeen emme ole olleet tekemisissä.

Mun appeni oli tuollainen. Mikään tai kukaan ei kelvannut eikä mikään ollut mitään. Tuntitolkulla kaiken haukkumista.

Oli sellainen täysin pahoinpidelty olo, kun oli hänen kanssaan muutamankin tunnin.

Vierailija
495/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisen etiketin mukaan päivänsankarin ovea voi mennä kolkuttelemaan juhlapäivänä, vaikka postilaatikosta ei olisikaan kilahtanut kutsua juhliin. Marttaliiton kotitalousasiantuntija Salla Kinnunen ei kuitenkaan suosittele toimimaan näin.

Nykyään ei ole enää hyvän maun mukaista mennä juhliin kutsumatta. Kutsua kannattaa odottaa siksikin, että tietää varmasti, että juhlat ylipäätään järjestetään.

https://kotiliesi.fi/juhlat/kutsu-ylioppilasjuhliin-tai-valmistujaisiin/

Tapakouluttaja Helena Valonen kunnioittaa ylioppilasjuhlien perinteitä. Hänen mukaansa onnittelukäynnin voi tehdä ilman kutsuakin.

Ovikelloa voi mennä soittamaan, jos siltä tuntuu. Onnitteluhalaus riittää, mutta lahjankin voi viedä mukanaan. Isäntäväki voi halutessaan pyytää onnittelijan sisälle, mutta ei pidä loukkaantua, jos juhlakansan joukosta ei löydy paikkaa.

https://yle.fi/a/3-8928577

Eli ei ole hyvän maun mukaista nykyään mennä juhliin kutsumatta, mutta onnittelemassa voi käydä. Ei pidä olettaa pääsevänsä sisään, siitä päättää isäntäväki.

Vierailija
496/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kirjoittavat "tietävät" että aloittaja on ap. Jos näin on, niin täytyy todeta että ap:llä on erittäin paljon ongelmia ja vaikeuksia milloin mistäkin (paljon aloituksia). Myös ihmissuhde puolella. Tätä taustaa vasten on helppoa ymmärtää että tässä ylioppilasjuhla-keississäkin on suuria vaikeuksia. Kannattaisiko ketjun aloittajan, oli se kuka tahansa, syventyä miettimään omaa käytöstään. "Minä menen joka tapauksessa vaikka ei kutsuttukaan". Kuulostat itsekkäältä minähenkilöltä, ap tai joku muu.

Aloittaja = alkuperäinen = ap. Ap ei ole kenenkään tietyn henkilön nimimerkki vaan se tarkoittaa sen ketjun aloittajaa.

Kiitoksia tiedosta ja siitä että et vinoillut. Tätä se tekee kun harvemmin täällä käy lukemassa tai kommentoimassa. 🤔

Vierailija
497/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisen etiketin mukaan päivänsankarin ovea voi mennä kolkuttelemaan juhlapäivänä, vaikka postilaatikosta ei olisikaan kilahtanut kutsua juhliin. Marttaliiton kotitalousasiantuntija Salla Kinnunen ei kuitenkaan suosittele toimimaan näin.

Nykyään ei ole enää hyvän maun mukaista mennä juhliin kutsumatta. Kutsua kannattaa odottaa siksikin, että tietää varmasti, että juhlat ylipäätään järjestetään.

https://kotiliesi.fi/juhlat/kutsu-ylioppilasjuhliin-tai-valmistujaisiin/

Tapakouluttaja Helena Valonen kunnioittaa ylioppilasjuhlien perinteitä. Hänen mukaansa onnittelukäynnin voi tehdä ilman kutsuakin.

Ovikelloa voi mennä soittamaan, jos siltä tuntuu. Onnitteluhalaus riittää, mutta lahjankin voi viedä mukanaan. Isäntäväki voi halutessaan pyytää onnittelijan sisälle, mutta ei pidä loukkaantua, jos juhlakansan joukosta ei löydy paikkaa.

https://yle.fi/a/3-8928577

Eli ei ole hyvän maun mukaista nykyään mennä juhliin kutsumatta, mutta onnittelemassa voi käydä. Ei pidä olettaa pääsevänsä sisään, siitä päättää isäntäväki.

No ainakin meillä olisi saanut pimpotella itseksiänsä, koska juhlat oli ihan muualla. Pk-seudulla hyvin tavallinen ratkaisu.

Vierailija
498/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko vastata, miksi sinulle on loukkaannuttu ja sinua on rajattu?

En yhtään osaa sanoa, en pitänyt miniästä kylläkään yhtään kun alkoivat tapailla poikani kanssa. Vaikutti aina jotenkin etäiseltä ja kalsealta minua kohtaan, ja miltei heti kun lapsenlapseni syntyivät, miniällä oli jokin ongelma kanssani eikä minua liiemmin kutsuttukaan lapsenlikaksi.

En ole mielestäni vaikea tai mikään tomera Justiina joka määräilisi miniää ja antaisi valtuuttamattomia kasvatusniksejä.

AP

Voit aina onnitella uutta ylioppilasta, jopa lahjallakin, vaikket itse juhliin menisikään.

Vierailija
499/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Facebookissa parissa mökkiryhmässä ja pitkään ihmetellyt siellä isovanhempi-ikäisten kirjoittelua:

He kirjoittavat mm. että menevät "lapsenlastenSA luo kylään" - ko. lapsenlapset alle kouluikäisiä. Miten he päässään ajattelee, että ne lapsenlapsensa on ketään kutsuneet? Normaali muoto olisi, että sanoisi, että menen tyttären/pojan luo käymään.

Tai he jauhaa koko ajan, että mummon oma kulta jne. Aivna kuin siitä välistä puuttuisi se lapsen vanhempi.

Tuohon viimeiseen kappaleeseen kommentoin, että hyvänen aika sentään! Pitääkö tosiaan sanoa, että voi mummon tyttären oma tytär kulta. Ettet vaan tuntisi jääväsi vaille huomiota!

Ei niin, mutta isovanhemman ja lapsenlapsen välissä on tosiaan isovanhemman poika/tytär ja lapsenlapsn isä/äiti.

En ole aiemmin tähän keskusteluun kommentoida, mutta nyt täytyy sanoa, etten kyllä yhtään ymmärrä miten joku voi nähdä jonkun "mummon oma kulta"-sanonnan vääränä. Minusta on vain söpöä jos anoppi lapsiani noin hellittelee! Enkä ymmärrä miten se sitten pitäisi sanoa? Vai ristimänimeäkö ainoastaan saa käyttää, ettei äiti koe itseään välistä jätetyksi? 

Kyllä minun äitiyteni on niin vahva, ettei siihen millään tavalla vaikuta anopin lapsiini kohdistamat hellittelynimet, joista minä jotenkin ilmeisesti "puutun välistä".

Olen eri, mutta oma anoppi kutsuu lastamme yleisesti nimityksellä mummin muru. Puhelee tällä tavalla ympäriinsä. Todellisuudessa näkee lasta 2-4 kertaa vuodessa eikä silloinkaan ole oikeasti kiinnostunut lapsesta tai hänen mielenkiinnon kohteista. Lapsenlapsi on hänelle selkeästi vain oman egon jatke, jolla kehuskella muille ikäisilleen.

Mummon muruja meilläkin on, mutta kelpaavat vain silloin kun toimivat kuten mummo haluaa. Jos mun ujo lapsi ei halua laulaa mummolle käskystä, niin johan tulee kitkerää palautetta minulle ja lapselle kitisemään, kuinka paha mieli hänelle tulee kun ei saa laulua.

Meillä loukkaannutaan, huudetaan lapselle ja lähdetään ovet paukkuen, jos se muru ei olekaan samaa mieltä mummin kanssa.

Vierailija
500/1007 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiwi kirjoitti:

Onko juhlakalulta kysytty haluaako sut sinne vai ei? Ja oikeastiko aiot tehdä päivästä sun huomiomispäivän aiheuttamalla kismaa kun änkeet paikalle kutsumatta, siitähän jääkin kaikille tosi kiva fiilis...

Mun anopille tuo huomio olisi extra-bonus. Hän jopa miehensä hautajaiset kaappasi oman erinomaisuutensa todisteluun. Ei ole väliä miten sen huomion saa, kunhan valokeila on hänessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä