Miniä ei lähettänyt kutsua pojantyttäreni yo-juhliin, menen silti.
Meillä on ollut pitemmän aikaa skismaa miniän kanssa, koska hän haluaisi rajoittaa minun oikeuttani nähdä pojantytärtäni ja yleisesti viettää aikaa poikani ja perheen kanssa. Nyt viimeinen tippa oli tämä kutsun lähettämättömyys, utelin pojaltani miksi näin ja väitti jotenkin suurpiirteisesti että miniä halusi rajata kutsut vain lähiperheelle (eivätkö isovanhemmat kuulu siihen?)
En aio kunnioittaa miniän toivetta, sillä pojantyttäreni valmistuu ylioppilaaksi vain kerran ja haluan olla ikuistamassa juhlapäivää.
Kommentit (1007)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Facebookissa parissa mökkiryhmässä ja pitkään ihmetellyt siellä isovanhempi-ikäisten kirjoittelua:
He kirjoittavat mm. että menevät "lapsenlastenSA luo kylään" - ko. lapsenlapset alle kouluikäisiä. Miten he päässään ajattelee, että ne lapsenlapsensa on ketään kutsuneet? Normaali muoto olisi, että sanoisi, että menen tyttären/pojan luo käymään.
Tai he jauhaa koko ajan, että mummon oma kulta jne. Aivna kuin siitä välistä puuttuisi se lapsen vanhempi.
Ihan normaalia. Ei lapsi ole minun osa. Hänellä on oma suhde äitiini ja minulla oma. Ja ne suhteet ovat aivan erilaisia.
Meillä ei äidilläni olisi mitään muuta syytä.vierailla minun luonani, kuin lapsenlapset. Sama toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Facebookissa parissa mökkiryhmässä ja pitkään ihmetellyt siellä isovanhempi-ikäisten kirjoittelua:
He kirjoittavat mm. että menevät "lapsenlastenSA luo kylään" - ko. lapsenlapset alle kouluikäisiä. Miten he päässään ajattelee, että ne lapsenlapsensa on ketään kutsuneet? Normaali muoto olisi, että sanoisi, että menen tyttären/pojan luo käymään.
Tai he jauhaa koko ajan, että mummon oma kulta jne. Aivna kuin siitä välistä puuttuisi se lapsen vanhempi.
Ihan normaalia. Ei lapsi ole minun osa. Hänellä on oma suhde äitiini ja minulla oma. Ja ne suhteet ovat aivan erilaisia.
Tuossa annetaan kuva kuin se lapsi olisi sen isovanhemman osa ja vanhemmat jotekin kadonneet jonnekin. Taaperoikäinen lapsenlapsi nyt ei myöskään todellakaan kutsu ketään kylään, vaan kyllä sinne kylään ovat kutsuneet ne sen vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun itse olet isovanhempi, ehkä ymmärrät syyn. Ei ne omat lapset enää vaadi sinua kylään, mutta lapsenlapset puhelimessa pyytävät. Minulla vanhin lapsenlapsi 8 v. on ihana kullanmuru. Viime viikonloppuna viimeksi kävin tapaamassa: ulkoiltiin ja leikittiin legoilla. Miniä varsinkin saattaa puuhailla ihan omiaan, kun käyn kylässä. Lähtee vaikka lenkille tai käy saunassa. Tietysti kysyy minultakin, haluanko saunoa, mutta en ole ikinä halunnut. Minua ei yhtään häiritse se, että hän tekee itselleen mieluisia asioita välittämättä minusta. Poikani taas ei ole ikinä ollut kovin seurallinen. Tai no on hänellä omat hyvät kaverit, lapsuudesta alkaen samat, mutta yleisesti ottaen ei mitenkään puhelias. Kyllähän se niin on, että mummot ja ukit käy usein niiden ihanien lastenlasten takia, ja lapsuus on lyhyt aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun itse olet isovanhempi, ehkä ymmärrät syyn. Ei ne omat lapset enää vaadi sinua kylään, mutta lapsenlapset puhelimessa pyytävät. Minulla vanhin lapsenlapsi 8 v. on ihana kullanmuru. Viime viikonloppuna viimeksi kävin tapaamassa: ulkoiltiin ja leikittiin legoilla. Miniä varsinkin saattaa puuhailla ihan omiaan, kun käyn kylässä. Lähtee vaikka lenkille tai käy saunassa. Tietysti kysyy minultakin, haluanko saunoa, mutta en ole ikinä halunnut. Minua ei yhtään häiritse se, että hän tekee itselleen mieluisia asioita välittämättä minusta. Poikani taas ei ole ikinä ollut kovin seurallinen. Tai no on hänellä omat hyvät kaverit, lapsuudesta alkaen samat, mutta yleisesti ottaen ei mitenkään puhelias. Kyllähän se niin on, että mummot ja ukit käy usein niiden ihanien lastenlasten takia, ja lapsuus on lyhyt aika.
Minulla on kaksi tytärtä ja kolme lastenlasta.
Kyllä minä nimenomaan sinne tyttärien luo menen, en hyppää yli yhtä sukupolvea, eivätkä tyttäreni ole lakanneet olemasta.
Jos ei kutsua tule, niin en menisi noihin juhliin.
Tapaisin ylioppilaan vaikka erikseen jonain sopivana ajankohtana ja antaisin hänelle silloin lahjan samalla.
Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että ylioppilas haluaa tavata.
Ei kannata mennä kutsumatta, se vain lisää sitä skismaa ja saattaa pahimmassa tapauksessa vaikuttaa juhlien onnistumiseen.
Kyseessä on nuoren juhlapäivä ja kannattaa välttää konflikteja, ettei tahtomattaan pilaa tuota päivää ilmestymällä ei-toivottuna paikalle.
Ai miniä? Eikö poikasi itse ole järjestämässä lapsensa juhlia, päättämässä vieraista ja lähetä kutsuja? Yleensä valmistuneen vanhemmat ovat molemmat näistä vastuussa.
Minä kielsin appiukkoani tulemasta kuopuksen YO-juhliin. Appiukko käyttäytyi niin pahasti minua kohtaan että yritin itsemurhaa... Ei, hän ei enää ikinä ole tervetullut meille enkä minä käy hänen luonaan enää ikinä. Tästä on nyt 4 vuotta aikaa ja annan appiukon kuolla rauhassa yksinäisyyteensä. Mies ja kuopus kyllä käy siellä, en minä heitä kiellä, ainoastaan itselleni koko appiukon olemassaolon!
Mulla ei tulisi mieleen mennä kuokkavieraaksi mihinkään. Sen verran on tapoja opetettu.
Appiukko sucks kirjoitti:
Minä kielsin appiukkoani tulemasta kuopuksen YO-juhliin. Appiukko käyttäytyi niin pahasti minua kohtaan että yritin itsemurhaa... Ei, hän ei enää ikinä ole tervetullut meille enkä minä käy hänen luonaan enää ikinä. Tästä on nyt 4 vuotta aikaa ja annan appiukon kuolla rauhassa yksinäisyyteensä. Mies ja kuopus kyllä käy siellä, en minä heitä kiellä, ainoastaan itselleni koko appiukon olemassaolon!
Hämmästyn aina tätä vauvapalstaa lukiessa miten paljon on tasapainottomia ihmisiä olemassa, miten huonosti ihmiset tulrvst keskenään toimeen ja estoitta panevat välejä poikki omaisiinsa ja etenkin aviomiesten omaisiin.
Oma suku kun on niin tavallista, muodolliset juhlat käydään ja ollaan kohteliaita vaikkei niin toisesta tykättäisikään. Sama suhteessa lasteni perheisiin, ei miniät minua rakasta mutta sivistyneitä, fiksuja ihmisiä. Ollaan kohteliaita toisillemme, saan olla mummo ja kutsutaan joka kekkereille.
Tosin minulla ei ole mitään bonuslapsia perheissä, ydinperheitä ja niin on hyvä.
Bonuslapsilla olisi omat isovanhemmat toisaalla.
Eilö ylioppilas, aikuinen ihminen, laita ja soita itse kutsut? Niin meillä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Appiukko sucks kirjoitti:
Hämmästyn aina tätä vauvapalstaa lukiessa miten paljon on tasapainottomia ihmisiä olemassa, miten huonosti ihmiset tulrvst keskenään toimeen ja estoitta panevat välejä poikki omaisiinsa ja etenkin aviomiesten omaisiin.
Oma suku kun on niin tavallista, muodolliset juhlat käydään ja ollaan kohteliaita vaikkei niin toisesta tykättäisikään. Sama suhteessa lasteni perheisiin, ei miniät minua rakasta mutta sivistyneitä, fiksuja ihmisiä. Ollaan kohteliaita toisillemme, saan olla mummo ja kutsutaan joka kekkereille.Tosin minulla ei ole mitään bonuslapsia perheissä, ydinperheitä ja niin on hyvä.
Bonuslapsilla olisi omat isovanhemmat toisaalla.
No, ap selkeästi ei ole siihen kyennyt, joten poikansa perheineen on päätynyt sitten tähän ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Ai miniä? Eikö poikasi itse ole järjestämässä lapsensa juhlia, päättämässä vieraista ja lähetä kutsuja? Yleensä valmistuneen vanhemmat ovat molemmat näistä vastuussa.
Ihme tossukoita nämä nykyajan ylioppilaat. Kyllä minun aikaan 90-luvulla ylioppilaat ihan itse kirjoittivat kutsut ja suunnittelivat mitä tarjotaan. Täysi-ikäisiä ihmisiä. Vanhemmat lähinnä vastasi maksupuolesta. Isovanhemmillekin ihan itse soittivat kaikki minun tuntemat ja esittivät kutsun. Eihän siihen aikaan täysi-ikäiset odottaneet, että omat vanhemmat hoitaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme tossukoita nämä nykyajan ylioppilaat. Kyllä minun aikaan 90-luvulla ylioppilaat ihan itse kirjoittivat kutsut ja suunnittelivat mitä tarjotaan. Täysi-ikäisiä ihmisiä. Vanhemmat lähinnä vastasi maksupuolesta. Isovanhemmillekin ihan itse soittivat kaikki minun tuntemat ja esittivät kutsun. Eihän siihen aikaan täysi-ikäiset odottaneet, että omat vanhemmat hoitaa kaiken.
Se on tuo ap joka demonisoi miniänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole mitään oikeutta toisten perheiden juhliin, höntti.
Yo-juhlat ovat avoimet, ei sinne kenenkään tarvitse kutsua odottaa. Höntti!
Kun mies menee naisen kanssa naimisiin, siitä naisesta eli vaimosta tulee päättävä elin. Tällöin edellinen .atriarkka eli sinä ap, isoäiti, miehen äiti, siirryt sivuun. Miniän tehtävä on kammeta sinut valtaistuimelta.
Sinun tehtäväsi on tehty, olen lapset maailmaan saattanut ja nyt siirryt sivuun.
Miniä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole mitään oikeutta toisten perheiden juhliin, höntti.
Yo-juhlat ovat avoimet, ei sinne kenenkään tarvitse kutsua odottaa. Höntti!
Toisten juhliin ei ole mitään oikeutta. Ja kyllä kutsutaan. Sivistyksen parissa, juntti.
Vierailija kirjoitti:
Lähettääkö vanhemmat yleensä ylioppilasjuhliin kutsut? Meillä ainakin tämän vuoden kutsussa siskontyttö ihan itse osannut allekirjoittaa ja postittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne isovanhemmat kannattaa rajata perheen ulkopuolelle. Ne ei kuulu millään tavalla siihen perheeseen missä on äiti, isä ja lapsi tai lapset. Ja kannattaa myös näyttää se kaikin keinoin, ettei halua niitä elämäänsä. Tai sit voi vaikka toiset isovanhemmat rajata ulos ja toiset pitää lähellä. Sit voi nauttia siitä kun tietää että niillä toisilla on varmaan paha olo.
Ei ne kuulu perheeseen. Ja jokainen päättää kenen kanssa on tekemisissä. Mikä paha olo???
No se paha olo, jonka heillä kovasti toivoisit olevan. Sinähän haluat heille näyttää heidän paikkansa.
YO-juhliin on kohteliasta ja kaunista kutsua molemmat isovanhemmat, on niitten kanssa oltu tekemisissä tai ei.
Riippuu täysin isovanhemmista. En kutsuisi esim kovin viinaan menevää tyyppiä tai persoonallisuushäiriöistä hullua, vaikka kuinka on kyseessä isovanhempi. Ellei se yo itse välttämättä halua ylimääräistä draamaa juhliinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syytät miniää? Miniä ei kutsunut sinua. Se on kuule ihan sinun oma poikasi, jonka tehtävänä on kutsua yo-juhliin.
Yleensä kutsuja on nimellisesti ylioppilas ja yhdessä sovitaan, ketkä kutsuvat, tämä siis toimivissa perheissä ja parisuhteissa.
Toimivissa perheissä äiti ei hoida isän puolesta yhteyksiä isän sukuun. Ihan itse aikuinen mies on yhteyksissä omaan äitiinsä eikä vieritä vastuuta omista päätöksistään vaimolle.
Tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi asiat tehdään niin vaikeaksi ja aikaa vieväksi?
Miksi niitä kutsuja ja joulukortteja ei yksi ihminen pysty kirjoittamaan ja lähettämään, vaan tuhlataan kahden ihmisen aika.
Meillä on yli 25v avioliiton aikana, hoitanut nuo, jolla on ollut sillähetkellä enemmän joutoaikaa, joskus se on ollut mies, joskus minä ja hyvin on toiminut.
Sama ylioppilasjuhlien kanssa, uusi ylioppilas tekee yhdessä vieraslistan vain toisen vanhemman kanssa.
Ja niitä vieraita usein tulee ylioppilasjuhliin ihan kutsumatta, kuten naapureita, lapsen harrastuksista, lasten ystäviä jne.