Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älä ikinä osta appivanhempiesi taloa.

kivikasa
23.05.2023 |

Sama homma koskee varmaan omien vanhempiesi taloa, siitä ei ole vaan itsellä kokemusta!

Ostimme talon, jossa appivanhemmat olivat asuneet noin kolmekymmentä vuotta. Romua ja roinaa riitti, sekä anoppi että appi jättivät tänne paljon tavaraa. Ensimmäinen jotain käyttökelpoistakin, toinen 95 % romua. Ja sitä oli paljon ja sen hävittäminen ei ole ollut yksinkertaista eikä halpaakaan. Ensimmäisten vuosien aikana kysyimme isompien asioiden kanssa, että haluavatko tavaran takaisin vai laitammeko roskiin/kiertoon/myyntiin. Sitten oli pakko lopettaa.

Tämä talo on ollut meillä jo yli kymmenen vuotta nyt. Edelleen kummaltakin tulee kyselyitä, että onkohan mahdollisesti joku tavara x, y tai z täällä edelleen, ja voisiko sen saada. Appiukko vie vielä pidemmälle, ja silloin tällöin kysymättä vie täältä tavaroita, jotka hänen mielestään ovat hänen. Niistä mikään tähän mennessä ei ole ollut hänen, vaan meidän tavaroita. Käytännössä siis varastaa! Kiva on sitten mennä anoppilaan kylään ja huomata, että siellä se on se etsimäni villapeitto tai radio tai milloin mikäkin. Siellä oli jopa hopeinen kakkulapio, jonka sain lahjana vanhalta työpaikalta joskus vuosia sitten, ja kaiverruksessa lukee sekä minun nimikirjaimet että työpaikan nimi. Sieltä löytyy myös melkein kaikki aterimet, jotka olin ostanut itselleni kun muutin ensimmäistä kertaa omilleen. Eivät ne ole lainkaan arvokkaita, mutta niin erikoisen näköisiä, että ne tunnistaa.

Pari päivää sitten tiukkasi täältä jotain pihanhoitoon liittyvää välinettä kiukkuisena, koska muistaa aivan varmasti jättäneensä tänne sellaisen silloin yli kymmenen vuotta sitten. Suuttuu, kun täältä ei enää löydykään hänen muistinsa mukaisesti uudenveroista, muovista, korkeintaan vitosen maksanutta kastelukannua tai tavallista puista katuharjaa. Rupesi nyt myös vaatimaan rahaa jostain aataminaikuisesta 500 litran arkkupakastimesta, jota ei viitsinyt viedä mukanaan eikä myydä, ja jonka annoimme pois yli kymmenen vuotta sitten, kun olimme sitä ensin katselleet lastenhuoneen nurkassa vuoden.

Osa tästä varmaan voi olla alkavaa dementiaa, en tiedä. Luulen, että tilanne tulee jatkumaan niin kauan, kun appivanhemmat ovat elossa. Sen jälkeenkin appiukko vähintään kummittelee täällä tiluksilla, ja etsii milloin mitäkin.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän ainakin lukot vaihtaa, ettei tulla kuleksimaan tavaranhakuverukkeella tai "tarkistamaan paikkojen kuntoa"? En tiedä, onko hän sellainen, mutta heitäkin on.

Vierailija
2/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on vaan käynyt huono tuuri. Meillä oli vähän sama juttu, mutta kukaan ei ole meidän tavaroita vienyt. Eikä tänne mitään huonekaluja säilytykseen jäänyt. Ainoa juttu on ollut varastot, niitä ei 100% käyty läpi ennen muuttoa. Mutta kaiken tarpeettoman on saanut kaatopaikalle viedä. Osan on saanut antaa edellisille asukkaille. Ei mulla ole tästä mitään pahaa sanottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin, mutta kuolinpesältä. Eipä ole tuota ongelmaa. Ylimääräiset romut raijattiin roskalavalle. Älytön homma siinäkin, mutta ainakin oli kerralla selvä.

Vierailija
4/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ostimme. Tai mieheni suvulla tämä tila ja talo on ollut toista sataa vuotta. Roinaa on joo, toki käyttökelpoistakin tavaraa. Jos pelkkää uutta ja omaa haluaa, älkää tosiaan ikinä ostako taloa jota ei muuttovaiheessa tyhjätä! Me kyllä laitettiin rajat heti talossa ja pihalla kulkemiseen. Lukot vaihdettiin tietenkin, en voisi kuvitella että joku on tietämättäni meillä.

Vierailija
5/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt tehdä sopimus, että tietty aika varattu tavaroiden hakemiselle ja sen jälkeen ei ole tulemista.

Hae heti omat tavarasi takaisin ja sano suoraan et voinut kuvitellakaan heidän olevan varkaita. Röyhkeälle vastataan röyhkeästi eikä alistua. Lukkojen vaihto eikä pihoille asiaa norkoilemasan, jos talonväki ei ole kotona. Ihan peruskäytöstapoja.

Vierailija
6/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun sai halvalla? En keksi muuta syytä miten teille edes tuli mieleenne ostaa appivanhempiesi talo. :D 

Vierailija
7/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän ainakin lukot vaihtaa, ettei tulla kuleksimaan tavaranhakuverukkeella tai "tarkistamaan paikkojen kuntoa"? En tiedä, onko hän sellainen, mutta heitäkin on.

Lukot on vaihdettu vuosia sitten ja juuri tämän takia! Vaikka appivanhemmille kyllä sanottiin syyksi, että piti uusia kuluneet lukot. Tuli tänne omin luvin ja kysymättä, en edes tiedä kuinka usein. Kerran kävi niin, että minä olin sairaslomalla töistä (appiukon tietämättä) ja havahduin yhtäkkiä siihen, että joku on alakerrassa. Olihan siellä, appiukko kaverinsa (joka asuu naapuritalossa) kanssa, keittiössä istuksimassa kahvilla. 

En ole huomannut, että kehtaisi viedä tavaraa minun tai miehen silmien alta, mutta on ottanut tavakseen tulla poikkeamaan tänne meille kotiin silloin, kun täällä on meidän lapset kotona. 

Vierailija
8/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajennan teemaa: älä ikinä suostu tilanteeseen, jossa saat appivanhemmiltasi jollakin tavalla asumisolot "lahjana".

Jos appivanhemmat on rikkaita he voivat haluta rahoittaa avokätisestikin puolisosi ja samalla sinun kodin hankintaa.

Älä. Suostu. Siihen.

Voit varmasti kuvitella, että jos eroatte, sinä et ole enää minkään arvoinen ja asemasi on epäselvä. Samoin rahoittajat yleensä roikkuvat jälkeläisessään, tuppautuvat ja pyrkivät määräilemään.

Vierailija
9/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti tyrkyttää asuntoaan minulle ja puolisolleni. En varmana osta. Mies ostaisi, mutta hän ei hahmota kaupan mahdollisia seurauksia. 

Äidillä on tapana käydä kaikissa entisissä talojaan katselemassa syntymäkodista lähtien. Joihinkin jopa joskus sisälle asti.  Sen jälkeen hän kommentoi kaikille tutuilleen mitä siellä ja siellä on muutettu ja "eipäs minun aikanani tuolla lailla tehty" ja miten kaikki on pielessä ja on likaista ja sotkuista. Äiti on itse todella tarkka ihminen ja elämäntehtävä on vissiin ollut rätti kouraan ja siivous. Mutta hän ei osaa päästää myöskään irti ja todeta, että ei ole enää minun. Tiedän kyllä että entisen mökin piha on nykyään aika kaatopaikka, koska se näkyy isolle tielle, mutta asia ei kuulu meille. 

Älä osta liian läheiseltä sukulaiselta, sanon minäkin......

Hae tavarat takaisin ja pitäisin aika vihaisen puheen siitä, mikä on omaa ja mikä toisten omaa. Ja sitten se muistitesti voisi olla paikallaan, jos ei enää erota omaa toisten omista. 

Vierailija
10/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt tehdä sopimus, että tietty aika varattu tavaroiden hakemiselle ja sen jälkeen ei ole tulemista.

Hae heti omat tavarasi takaisin ja sano suoraan et voinut kuvitellakaan heidän olevan varkaita. Röyhkeälle vastataan röyhkeästi eikä alistua. Lukkojen vaihto eikä pihoille asiaa norkoilemasan, jos talonväki ei ole kotona. Ihan peruskäytöstapoja.

Piharakennuksista tehtiinkin kirjallinen sopimus, jossa oli aikaraja tyhjennykselle. Ei sillä, että sitä sopimusta olisi appi kunnioittanut.

Olisi varmaan pitänyt ymmärtää tehdä sama talon sisäpuolisten juttujen kanssa, mutta niitä oli niin paljon vähemmän. Ja isompi ongelma on kyllä näiden piharakennuksiin säilöttyjen juttujen kanssa. Ja sen, että käy varastelemassa meiltä tavaroita. 

Vierailija
11/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin romuineen päivineen vanhempieni talon perikunnalta. Roinan roudaamisessa jätteisiin meni paljon aikaa. Lopulta saimme vanhat kuluneet huonekalutkin kaikki pois, ja toimme omat uudemmat huonekalut.

Nyt yksi sisaruksista kyselee, että siinä kirjoituspöydän laatikossa on varmaan joku hänen koulutodistus. Vastasin, ettei täällä ole vanhoja kalusteita ja mitään todistuksia ei löytynyt kun kävin roskiin menevät paperit läpi. Vitsit kun en pysty hänen koulutodistukseksi muuttumaan.

Kysyi myös, että onko ne mummon kuvat hänen lapsistaan vielä esillä hyllyssä. No ei ole, koska en pidä mummomuseota. Närkästys oli suuri, en kuulemma pidä enää hänestä enkä aikuisista lapsistaan.

Vierailija
12/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kun sai halvalla? En keksi muuta syytä miten teille edes tuli mieleenne ostaa appivanhempiesi talo. :D 

Jos rehellisiä ollaan, niin en minä tätä olisi halunnut ostaakaan, koska tiesin ettei tule olemaan ongelmatonta appivanhempien kanssa.

Minusta maksettiin vähän ylihintaakin, kun ottaa huomioon miten paljon on pitänyt rempata tai roudata tavaraa kaatopaikalle. Maisema on poikkeuksellisen kaunis kyllä, kiva sijainti, talossa oli hyvä hirsirunko. Mutta mieluummin ottaisin näiden tilalle tilanteen, jossa ei tarvitse katsella tätä showta. Mies luuli, että se on parissa vuodessa ohi. 

Vierailija
13/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin romuineen päivineen vanhempieni talon perikunnalta. Roinan roudaamisessa jätteisiin meni paljon aikaa. Lopulta saimme vanhat kuluneet huonekalutkin kaikki pois, ja toimme omat uudemmat huonekalut.

Nyt yksi sisaruksista kyselee, että siinä kirjoituspöydän laatikossa on varmaan joku hänen koulutodistus. Vastasin, ettei täällä ole vanhoja kalusteita ja mitään todistuksia ei löytynyt kun kävin roskiin menevät paperit läpi. Vitsit kun en pysty hänen koulutodistukseksi muuttumaan.

Kysyi myös, että onko ne mummon kuvat hänen lapsistaan vielä esillä hyllyssä. No ei ole, koska en pidä mummomuseota. Närkästys oli suuri, en kuulemma pidä enää hänestä enkä aikuisista lapsistaan.

No tämäkin! Nostalgiahuuruissaan appivanhemmat ja miehen sisarukset päivittelevät, kun on muutettu tämä ja tämä asia, eikä tuokaan ole enää sama, ja kaikki muistot remontoitu pois. Kaikki he itse asuvat ihan siisteiksi remontoiduissa asunnoissa, mutta meidän olisi ilmeisesti pitänyt säilyttää rikkinäinen, epäkäytännöllinen ja ruma 80-luvun vessa ja keittiö, koska heillä liittyy siihen muistoja. 

Vierailija
14/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne entiseen mummolaan on sitten tunkemassa sukulaisia täyshoitoon niin kuin se olisi vielä se sama mummola. Minä tein selväksi, että en tarjoa täysihoitoa kenellekään sukulaiselle kuten mummo tarjosi.

Ei ole vanhoja sänkyjä ja sohvia, vaan ainoastaan minulle ja puolisolleni pedit.

"Saahan Pekka käydä siellä, kun se on niin tärkeä paikka hänelle"  "Voihan Liisa tulla käymään, kun se on mummola ollut hänelle"  Juu ei, en pidä kestikievaria ja ei kiinnosta käytännössä tuntemattomien ihmisten syöttäminen, juottaminen ja majoittaminen.

Vierailija
15/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sukutila, jossa talossa on noin 7 kuolinpesän tavarat. Eipä ole minua koskaan ahdistanut se, että salin kalusto on ollut paikallaan vuodesta 1926 (juu, on siellä siivottu ja remontoitu ja kalusteita uudelleenpäällystetty) tai että osa astioista on miehen isotädin perintöä. Olen onnekas: minun ei tarvitse koko loppuikäni aikana hankkia muuta kuin omia vaatteita ja konkreettisesti itseeni liittyviä asioita. Kaikkea muuta on enkä keksi, miksi veisin kaatopaikalle kunnollisia tavaroita, koska joku toinen on ne maksanut aikoinaan.

Vierailija
16/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi myös kasvatettu varkaaksi vai miksi ei puutu vanhempiensa varasteluun?

Vierailija
17/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sukutila, jossa talossa on noin 7 kuolinpesän tavarat. Eipä ole minua koskaan ahdistanut se, että salin kalusto on ollut paikallaan vuodesta 1926 (juu, on siellä siivottu ja remontoitu ja kalusteita uudelleenpäällystetty) tai että osa astioista on miehen isotädin perintöä. Olen onnekas: minun ei tarvitse koko loppuikäni aikana hankkia muuta kuin omia vaatteita ja konkreettisesti itseeni liittyviä asioita. Kaikkea muuta on enkä keksi, miksi veisin kaatopaikalle kunnollisia tavaroita, koska joku toinen on ne maksanut aikoinaan.

Miten tämä liittyy asiaan?

Vierailija
18/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivikasa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukot on vaihdettu vuosia sitten ja juuri tämän takia! Vaikka appivanhemmille kyllä sanottiin syyksi, että piti uusia kuluneet lukot. Tuli tänne omin luvin ja kysymättä, en edes tiedä kuinka usein. Kerran kävi niin, että minä olin sairaslomalla töistä (appiukon tietämättä) ja havahduin yhtäkkiä siihen, että joku on alakerrassa. Olihan siellä, appiukko kaverinsa (joka asuu naapuritalossa) kanssa, keittiössä istuksimassa kahvilla. 

En ole huomannut, että kehtaisi viedä tavaraa minun tai miehen silmien alta, mutta on ottanut tavakseen tulla poikkeamaan tänne meille kotiin silloin, kun täällä on meidän lapset kotona. 

Tiedän että ei ole niin helppoa, mutta vastaisuudessa kannattaa opetella ihan reilusti sanomaan, että lukot on vaihdettu koska tämä on meidän kotimme emmekä halua muiden kulkevan täällä omilla avaimilla. Tai mitä vastaavaa ikinä tuleekaan eteen.

Vierailija
19/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy asiaan?

Siten, että vain ympäristöä ylikuluttava kantaa ehjät huonekalut ulos talosta vain siksi, että haluaa uutta. Minusta on naurettavaa valittaa jotain ilmastokatastrofia tms. ja samaanhengenvetoon kertoa, miten paljon itse kuluttaa maapalloa.

Vierailija
20/56 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon heittänyt ihan valtavasti tavaraa roskiin täältä miehen lapsuudenkodista. Kukaan suvusta ei halunnut itselleen niitä tavaroita, mutta eihän niitä nyt poiskaan saisi heittää. Vuoden annoin aikaa jos joku haluaisi jotain hakea ja sitten lähti roskalavalle. Täällä oli siis säilöttynä miehen lapsuudesta 80-luvulta kaikki rikkinäiset lelut ja lastenvaatteet yms.