Mistä lisää kuituja ruokavalioon?
Yritän nostaa ruokavalioni kuitupitoisuutta ja tuntuu että mikään ei riitä. Laskin tälle päivälle suunnittelemiani syömisiä Finelin ruokapäiväkirjan avulla ja tulos: just ja just 26g. Tuossa mukana lautasellinen kaurapuuroa (1dl hiutaleita, 2dl vettä), 1rkl kauraleseitä, 1 banaani, 1 omena, 1 päärynä, 150g salaattia (jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti), 1 porkkana, 2 viipaletta ruisleipää, 2 viipaletta grahampaahtoleipää, 150g keitettyä riisiä.
Mitä vielä pitäisi syödä? Kasviksista tulee se kuuluisa puoli kiloa päivässä painon mukaan eikä kyllä ihan hirveesti tekis mieli mitään leipää ylenmäärin mättää. Marjoja ja herneitä olis ihana syödä säännöllisesti mutta ei rahat riitä, yritän niitäkin kyllä ostaa aina kun mahdollista. Pähkinöitä taas ei kovin paljon viitsi syödä kun pitäisi painoakin saada pois (ja onhan niilläkin hintaa). Eli mitä suht edullista lisää päivittäiseen ruokavalioon kuidunsaannin lisäämiseksi? Olen kiitollinen avusta!
Kommentit (133)
Yksi syy, miksi kannattaa pitää huoli, että saa riittävästi erilaisia kuituja, on että ilmavaivat katoavat lähes tyystin, kun pitää huolen riittävästä kuidun saannista.
Alussa toki kuitujen lisääminen ruokavalioon aiheuttaa lisää ilmavaivoja, mutta alun jälkeen ne katoavat lähes kokonaan pois.
Ilmavaivat ovat usein ilmentymä liian alhaisesta kuidun määrästä.
Myös liikkumattomuus aiheuttaa turhaa kaasunmuodostusta vatsassa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy, miksi kannattaa pitää huoli, että saa riittävästi erilaisia kuituja, on että ilmavaivat katoavat lähes tyystin, kun pitää huolen riittävästä kuidun saannista.
Alussa toki kuitujen lisääminen ruokavalioon aiheuttaa lisää ilmavaivoja, mutta alun jälkeen ne katoavat lähes kokonaan pois.
Ei toimi mulla noin. Olen syönyt riittävästi kuituja jo 20 vuotta ja samoin liikkunut tarpeeksi, mutta silti ilmavaivoja silloin tällöin pörähtelee. Yleensä silloin kun olen syönyt jotain poikkeavaa, mutta joka tapauksessa minulla riittävä kuidunsaanti ja liikunta eivät estä ilmavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta yksi helppo keino lisätä kuidun saantia on syödä pääaterialla jotain näistä: paistetut pakastevihannekset, hernekeitto säilykkeenä tai itse tehtynä, säilykelinssit/-pavut-/kikherneet.
Joo vihannekset kannattaa ehdottomasti aina pakastaa. Kuiva ilma pakastimessa kuivattaa niitä ja kuitupitoisuus nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi mulla noin. Olen syönyt riittävästi kuituja jo 20 vuotta ja samoin liikkunut tarpeeksi, mutta silti ilmavaivoja silloin tällöin pörähtelee. Yleensä silloin kun olen syönyt jotain poikkeavaa, mutta joka tapauksessa minulla riittävä kuidunsaanti ja liikunta eivät estä ilmavaivoja.
Kyllä minulla toimii, kun syön kuituja todella paljon ja liikun todella paljon. Käyn kakalla keskimäärin 4 kertaa päivässä, eikä kaasumuodostusta ole juuri lainkaan. Kuitujen ja liikunnan pitäisi yhdessä kiihdyttää aineenvaihduntaa niin paljon, että kaasunmuodostusta ei pääse käytännössä syntymään.
Tähän voi todeta, että meitä on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla toimii, kun syön kuituja todella paljon ja liikun todella paljon. Käyn kakalla keskimäärin 4 kertaa päivässä, eikä kaasumuodostusta ole juuri lainkaan. Kuitujen ja liikunnan pitäisi yhdessä kiihdyttää aineenvaihduntaa niin paljon, että kaasunmuodostusta ei pääse käytännössä syntymään.
Tähän voi todeta, että meitä on moneksi.
Kukin tyylillään. Minulle 4 kertaa päivässä kakalla päivästä toiseen haittaisi elämää enemmän kuin satunnaiset pierut, joita siis ei ole joka päivä eikä aina edes joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Saa sitten olla ensin 2 viikkoa vaipat jalassa, että suolisto soputuu kuituun. Kannattaa pikkuhiljaa lisätä sitä kuidun määrää, jos ei halua jännitystä elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse vaihdoin riisin täysjyväpastaan ja kasviksia menee n 1kg päivässä, kuitua tulee heittämällä sellaiset 40g/vrk, vaikka en syö ruisleipää. Illalla kaurapuuroa kyllä.
Tiedätkö mitä, minä poistin täysjyväpastat kaapista kun luin saksalaisen artikkelin jossa oli testattu näitä ja todettu, että täysjyväpastat sisältävät homesientä ja aiheuttavat terveydelle enemmän tai vähemmän vahinkoa. Testattu oli 20 erilaista luottomerkkiä joiden joukossa myös biotäysjyväpastat ja kalliimmat merkit. Kaikista löytyi homesientä. Eikä häviä keittäessä.
Mikäli osaatte saksaa, tässä tietoa lisää:"Laut Ökotest handelt es sich dabei um Stoffe der T2- und HT2-Toxine. Diese Schimmelpilzgifte sollen unsere Blutzellen und das Immunsystem schädigen und auch durch das Kochen nicht zerstört werden: Wir nehmen sie also beim Essen zu uns. Die Gifte würden sich dabei schon auf dem Feld in das Korn schleichen. Die Schimmelpilze, die diese Toxine produzieren, kommen laut Ökotest dabei vor allem in den Randschichten des Korns vor und diese sind oft in der Vollkornpasta enthalten.
Lähde olisi kiva. Toisekseen, haitallisia aineita löytyy joka paikasta jos alkaa tarpeeksi tarkasti tutkimaan. Olennainen kysymys on, onko haitallisten aineiden pitoisuus niin korkea, että siitä on haittaa?
Itse sinänsä syön joka tapauksessa mieluummin vaaleaa pastaa kuin täysjyväpastaa, koska vaalea pasta maistuu minun suussani paremmalta.
https://www.oekotest.de/essen-trinken/Vollkornnudeln-im-Test-Elf-sind-m…
Ohraa voi käyttää perunan sijasta. Esikypsytetty kokonainen ohrasuurimo keittoaika noin puoli tuntia. Kuitua 11g/100 g.
Metsään vuolemaan kaarnaa ja pettuleipää nakertamaan.
Vierailija kirjoitti:
Aamupalaksi iso annos All Bran plus -muroja niin johan on kumma jos ei maha toimi. Kuitua 27 g / 100 g.
Ja 100 grammassa 7 sokeripalaa :(
Älä laske mitään vaan syö. Ihme äpyleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupalaksi iso annos All Bran plus -muroja niin johan on kumma jos ei maha toimi. Kuitua 27 g / 100 g.
Ja 100 grammassa 7 sokeripalaa :(
Joo, 18 grammaa sokeria on 100 grammassa. Paketin kyljen mukaan yksi annos on 40 grammaa, joten yksi annos sisältää 7 g sokeria.
Ap:n esimerkissä ei näyttänyt olevan muita lisätyn sokerin lähteitä. 7 g sokeria päivässä mahtuu suositusten mukaiseen ruokavalioon:
Sokerin saantisuositus on alle 10 % energiansaannista. Aikuisella 2000 kcal:n ruokavaliossa tämä tarkoittaa korkeintaan 50 grammaa eli hieman yli puoli desiä sokeria päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Älä laske mitään vaan syö. Ihme äpyleitä.
Ja varsinkin kuidun tapauksessa ihmisen on helppo itse havaita, jos kuitua on tullut liian vähän. Ummetuksestahan sen huomaa.
En ymmärrä sulamattoman sellukuidun tuputusta, kun niitä suolistomikrobeja se ei kiinnosta lainkaan, ne haluavat LIUKOISIA KUITUJA. Ja niitä löytyy marjoista, hedelmistä, kasviksista, sekä lihasta, kalasta ja myös siipikarjasta.
Jopa perinteisellä grönlannin inuitien ruokavaliolla - keitettyä kalaa 3 kertaa päivässä, kylmänä tai kuumana, eikä juuri muuta - saa sen suositellut 35 g kuituja päivässä ja nimenomaan niitä liukoisia kuituja. Liha/kala/siipikarja sisältää lähes 20 % niitä liukoisia kuituja.
Toki jos ruokavalio ja/tai 2-3 tunnin välein syödä puputtaminen on sotkenut ruuansulatuksen, niin kyllähän se ulostemassan lisääminen - ainoa hyöty sulamattomasta sellukuidusta - vähän auttaa. Mutta esim. Euroopan elintarvikevirasto on käskyttänyt että täysjyvärukiista ei markkinoinnissa saa käyttää mitään muita kuin tieteellisesti todistettuja terveysväitteitä ja niitä on tasan yksi kappale: Täysjyvärukiin käyttö lisää ulostemassan määrää.
Koska en halua Guinnessin ennätysten kirjaan maailman suurimmalla kakalla, sulamattoman sellukuidun saantini on hyvin pientä, vain pähkinöistä. Jätän sellukuidut märehtijän suolistobakteeristolla varustetuille eläimille, jotka saavat niistä irti myös ravinteita.
Ihmeellistä stressaamista ruokailusta!
Ei päivittäin tarvitse määriä laskea kun kuitenkin tunnut syövän terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Metsään vuolemaan kaarnaa ja pettuleipää nakertamaan.
Nälkävuosina 1800-luvun lopulla kun syötiin pettua eli männyn kuorta, männyn alkaloidit tuhosi maksan vähitellen. Ihminen alkoi haista ja kuoli viimeistään parin vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse vaihdoin riisin täysjyväpastaan ja kasviksia menee n 1kg päivässä, kuitua tulee heittämällä sellaiset 40g/vrk, vaikka en syö ruisleipää. Illalla kaurapuuroa kyllä.
Tiedätkö mitä, minä poistin täysjyväpastat kaapista kun luin saksalaisen artikkelin jossa oli testattu näitä ja todettu, että täysjyväpastat sisältävät homesientä ja aiheuttavat terveydelle enemmän tai vähemmän vahinkoa. Testattu oli 20 erilaista luottomerkkiä joiden joukossa myös biotäysjyväpastat ja kalliimmat merkit. Kaikista löytyi homesientä. Eikä häviä keittäessä.
Mikäli osaatte saksaa, tässä tietoa lisää:"Laut Ökotest handelt es sich dabei um Stoffe der T2- und HT2-Toxine. Diese Schimmelpilzgifte sollen unsere Blutzellen und das Immunsystem schädigen und auch durch das Kochen nicht zerstört werden: Wir nehmen sie also beim Essen zu uns. Die Gifte würden sich dabei schon auf dem Feld in das Korn schleichen. Die Schimmelpilze, die diese Toxine produzieren, kommen laut Ökotest dabei vor allem in den Randschichten des Korns vor und diese sind oft in der Vollkornpasta enthalten.
Onko sulla linkkiä tähän? Kiinnostaa aihe.
Mitä siis syöt lounaaksi ja päivälliseksi?