Millaisia ovat autistit?
Kommentit (30)
Matematiikka neroja tai shakki neroja. Siinä Tom Cruise elokuvassa kerrotaan
Aika ehdottomia asioiden suhteen, vihaavat jos tulee yllättäviä muutoksia tai asia A onkin yhtäkkiä asia B.
Eipä voi antaa mitään yleispätevää kuvausta.
Mä olen luonteeltani erilainen kuin mun kaveri, vaikka ollaan molemmat autisteja. Meillä on ollut myös erilainen kasvatus ja perhe, mikä sekin vaikuttaa asiaan. Lisäksi mä olen parempi maskaamaan kuin hän (tai ehkä mulla näkyy autismi eri asioissa kuin hänellä), joten menen paremmin ns. normikansalaisesta.
Autisteja on yhtä erilaisia kuin muitakin ihmisiä. Suurimmasta osasta ei mitenkään ulkopuolinen huomaa että ovat autistisia. Aspergerit saattavat olla hyvin lahjakkaita.
Vaikeammin autistisista sitten toki näkee ja kuulee, keskivälin autisteja on esim Ylen Kirjolla-sarjassa.
Olen mielestäni keskimäärin aika perusharmaa kansalainen. En ole mikään matemaattinen neropatti, kielenkääntäjänä toimin. Olen vähän erakkoluonne, sellainen kevyt rupattelu ei onnistu minulta lainkaan, joten jään välillä tahtomattanikin sivustakatsojaksi. Pidän fyysistä ja henkistä etäisyyttä tuntemattomiin ihmisiin ja tutustun hyvin hitaasti. Ruoan kanssa on välillä hankalaa, minulla on ei-lista ja kyllä-lista ja en pysty hyvällä tahdollakaan muuttamaan ei-listaan kuuluvia asioita sinne kyllä-listalle. Sama koskee vaatteita. Autismidiagnoosista tiedän vain minä itse, puoliso ja äitini, se ei siis näy päälle eikä käy ilmi esim. työkuvioissa.
Emme ole mikään homogeeninen joukko. Kuka tahansa ihminen jota et heti epäilisi voi paljastua autistiksi.
Ystäväni vainooja on. Kun ystävä muuttaa, muuttaa olio perässä ja "löytyy" samasta talosta kerta toisensa jälkeen. Täysin mustavalkoinen tapaus. Ei usko eikä tajua mitään. Pelimies, jonka luonne kyllä käy selväksi kaikille jotka hänelle orjailevat.
Surullisinta on, että on ulkokuoreltaan kaunis nuori mies, ja käyttää tätä ominaisuutta hyväksi. Taitava näyttelijä myös.
Joskus pelkään ystäväni hengen ja terveyden puolesta.
Onko se vielä nimikkeenä olemassa?
Monet ovat suloisia. Ujoja. Iloinen ilme. Enkä nämä enemmän asperger-puolta, herkkyys näkyy.
Mutta tietysti yksilöllistä kirjoa on paljon.
Oma käsitykseni on, että lievästi autistiset ihmiset ovat lähtökohtaisesti ihmisiä, jotka ovat psykologisesti sieltä terveimmästä päästä, koska lievästi autistiset ihmiset omaavat tyypillisesti hyvän keskittymiskyvyn, jota nk. normaalit ihmiset eivät nykyään tyypillisesti omaa.
Keskittymiskyvyn puute on ilmentymä psykologisesta degeneraatiosta, joka lisääntyessään vie koko yhteiskunnan syvälle suohon.
Elon Musk on esimerkki lievästi autistisesta ihmisestä, joka 50-vuotiaanakin tekee yhä 100 tuntisia työviikkoja, koska pystyy keskittymään asioihin erinomaisesti.
50-vuotiailla ihmisillä Länsimaissa keskittymiskyky on tyypillisesti kärpäsen tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni vainooja on. Kun ystävä muuttaa, muuttaa olio perässä ja "löytyy" samasta talosta kerta toisensa jälkeen. Täysin mustavalkoinen tapaus. Ei usko eikä tajua mitään. Pelimies, jonka luonne kyllä käy selväksi kaikille jotka hänelle orjailevat.
Surullisinta on, että on ulkokuoreltaan kaunis nuori mies, ja käyttää tätä ominaisuutta hyväksi. Taitava näyttelijä myös.
Meneekö sulla nyt sekaisin autisti ja psykopaatti? Meinaan että autistit noin yleisesti ei ole kovin hyviä manipuloimaan muita tai näyttelmään...
Lapsena piirteet ovat pääsääntöisesti voimakkaammat kuin aikuisena.
Eli lapsena saattaa näkyä puhumattomuutena/puhevaikeuksina vielä kouluiässä, haluttomuutena olla vuorovaikutuksessa jne. Aikuisena sitten puhe saattaa luistaa ja olla haluaakin olla vuorovaikutuksessa, mutta kuormitusherkkyys vaikeuttaa elämää.
Yhdestäkään autistista ei voi oikein mitään lopullista sanoa lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Oma käsitykseni on, että lievästi autistiset ihmiset ovat lähtökohtaisesti ihmisiä, jotka ovat psykologisesti sieltä terveimmästä päästä, koska lievästi autistiset ihmiset omaavat tyypillisesti hyvän keskittymiskyvyn, jota nk. normaalit ihmiset eivät nykyään tyypillisesti omaa.
Keskittymiskyvyn puute on ilmentymä psykologisesta degeneraatiosta, joka lisääntyessään vie koko yhteiskunnan syvälle suohon.
Elon Musk on esimerkki lievästi autistisesta ihmisestä, joka 50-vuotiaanakin tekee yhä 100 tuntisia työviikkoja, koska pystyy keskittymään asioihin erinomaisesti.
50-vuotiailla ihmisillä Länsimaissa keskittymiskyky on tyypillisesti kärpäsen tasolla.
Omalla otannallani monella vanhemmalla (30+) autistilla on paljon mt-ongelmia. Lapset ja nuoret ovat olleet pienestä lähtien tuen piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena piirteet ovat pääsääntöisesti voimakkaammat kuin aikuisena.
Eli lapsena saattaa näkyä puhumattomuutena/puhevaikeuksina vielä kouluiässä, haluttomuutena olla vuorovaikutuksessa jne. Aikuisena sitten puhe saattaa luistaa ja olla haluaakin olla vuorovaikutuksessa, mutta kuormitusherkkyys vaikeuttaa elämää.
Yhdestäkään autistista ei voi oikein mitään lopullista sanoa lapsena.
Veljelläni oli toisinpäin, oli melko normaali ja vilkas äänekäs lapsi, kasvaessaan sitten autistiset piirteet voimistuivat ja sosiaalinen kanssakäyminen vaikeutui, kun kaikenlaiset häiriöt voimistuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö sulla nyt sekaisin autisti ja psykopaatti? Meinaan että autistit noin yleisesti ei ole kovin hyviä manipuloimaan muita tai näyttelmään...
Kaava on joka kerta sama. Ja kyllä tällä ne omat tunteet on. Viha. Raivo. Himo.
Näytelmää, enimmäkseen.
Luulee kai että joku spessu suhde ystävääni. Mitään ei ole ikinä ollut.
Se kun tällä kilahtaa, niin kantsii tilata muuttoauto.
Vierailija kirjoitti:
Emme ole mikään homogeeninen joukko. Kuka tahansa ihminen jota et heti epäilisi voi paljastua autistiksi.
Tietääkö joku, millaisissa testeissä autismi tutkitaan ja todetaan? Onko siinä jokin kuvannus aivoista vai vaan pelkästään jotain toiminnallista testaamista?
Vierailija kirjoitti:
No ei se lievä autismi siihen keskittymiskykyyn suoranaisesti vaikuta, monesti kaverina siinä on ADHD. Ihmisellä voi olla esimerkiksi lievä autismi, lievä kehitysvamma ja ADHD. Vaikka siis kehitysvamma ja ADHD ovat erillisiä diagnooseja. Silti toimintakyky toisilla voi olla hyvä ja toisilla huono.
Lievä autismi tarkoittaa sitä, että näkyvät (diagnoosikriteeriset) autismipiirteet ovat lieviä. Eli kykenet olemaan vuorovaikutuksessa ja tulemaan kontaktiin helposti. On myös sellaisia, jotka ovat olleet lapsuudessa vaikeasti kirjolla, mutta aikuisena täyttävät enemmänkin lievän autismikirjon kriteerit. Esim. kirjolla sarjassa oli parikin tällaista.
Yleensä noin 100-150 kiloisia palstamammoja. Heillä on taipumusta uskoa olevansa koko ajan oikeassa, muut väärässä. Palstamamma myös juoksee maratonin ruokatauon aikana, tai näin ainakin väittävät. Ammattiurheilijat eivät ole mitään palstamammoihin verrattuna.