Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lisää kuituja ruokavalioon?

Vierailija
23.05.2023 |

Yritän nostaa ruokavalioni kuitupitoisuutta ja tuntuu että mikään ei riitä. Laskin tälle päivälle suunnittelemiani syömisiä Finelin ruokapäiväkirjan avulla ja tulos: just ja just 26g. Tuossa mukana lautasellinen kaurapuuroa (1dl hiutaleita, 2dl vettä), 1rkl kauraleseitä, 1 banaani, 1 omena, 1 päärynä, 150g salaattia (jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti), 1 porkkana, 2 viipaletta ruisleipää, 2 viipaletta grahampaahtoleipää, 150g keitettyä riisiä.

Mitä vielä pitäisi syödä? Kasviksista tulee se kuuluisa puoli kiloa päivässä painon mukaan eikä kyllä ihan hirveesti tekis mieli mitään leipää ylenmäärin mättää. Marjoja ja herneitä olis ihana syödä säännöllisesti mutta ei rahat riitä, yritän niitäkin kyllä ostaa aina kun mahdollista. Pähkinöitä taas ei kovin paljon viitsi syödä kun pitäisi painoakin saada pois (ja onhan niilläkin hintaa). Eli mitä suht edullista lisää päivittäiseen ruokavalioon kuidunsaannin lisäämiseksi? Olen kiitollinen avusta!

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda leivät kuitupitoisempiin, hiutaleet leseisiin ja hedelmät kasviksiin.

Vierailija
22/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokadoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuossa siis sun kaikki päivän syömiset? Eihän tuossa ole juuri lainkaan kasviksia. Mitä syöt tuon riisin kanssa? Tuon suunnitelman perusteella sun päivästä puuttuu kokonaan ns. "oikea ruoka". Lisäisin siis ihan ensiksi lisää niitä kasviksia, muutakin kuin kurkkua ja tomaattia. Luulisi, että kuidun tarve täyttyisi helposti, jos teet kasvispainotteista ruokaa, mutta tuossa sun listalla näyttää olevan vain aamu- ja välipaloja + riisi.

Vierailija
24/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse vaihdoin riisin täysjyväpastaan ja kasviksia menee n 1kg päivässä, kuitua tulee heittämällä sellaiset 40g/vrk, vaikka en syö ruisleipää. Illalla kaurapuuroa kyllä.

Tiedätkö mitä, minä poistin täysjyväpastat kaapista kun luin saksalaisen artikkelin jossa oli testattu näitä ja todettu, että täysjyväpastat sisältävät homesientä ja aiheuttavat terveydelle enemmän tai vähemmän vahinkoa. Testattu oli 20 erilaista luottomerkkiä joiden joukossa myös biotäysjyväpastat ja kalliimmat merkit. Kaikista löytyi homesientä. Eikä häviä keittäessä.

Mikäli osaatte saksaa, tässä tietoa lisää:

"Laut Ökotest handelt es sich dabei um Stoffe der T2- und HT2-Toxine. Diese Schimmelpilzgifte sollen unsere Blutzellen und das Immunsystem schädigen und auch durch das Kochen nicht zerstört werden: Wir nehmen sie also beim Essen zu uns. Die Gifte würden sich dabei schon auf dem Feld in das Korn schleichen. Die Schimmelpilze, die diese Toxine produzieren, kommen laut Ökotest dabei vor allem in den Randschichten des Korns vor und diese sind oft in der Vollkornpasta enthalten.

Vierailija
25/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siis maha toimi vai miksi yrität saada enemmän kuitua?

(ei Ap)

Aloin kyttäämään ruokien kuitupitoisuuksia inflaation takia. Mitä kivemmin kuitua, sitä kylläisempi olo tuli, joten ruokamäärät joita söi alkoi pienentyä. Täsätä luonnollisesti seurasi, että kauppalasku pysyi sen suuruisena, että sen kykeni maksamaankin. Bonuksena myös se, että paino näkyy putovan myös. (olen ylipainoinen.)

Vierailija
26/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt jo suositeltavan määrän kuitua. Onko joku erityinen syy miksi haluat lisää kuitua?

Jos AP on mies, suositus ei tuolla täyty, naistenkin suositus vain juuri ja juuri. Se 25 g naisille ja 30 g miehille ei ole suositeltava määrä, vaan vain vähimmäissaantisuositus.

Ap:na lisäisin kasviksia ja hedelmiä vielä entisestään, myös se puoli kiloa on vain vähimmäissuositus. Onko riisi täysjyvää?

Vastasinkin tuossa ylempänä jo eli 25g täyttyy juuri ja juuri mulla, eli olen nainen. Riisi tai pastat ei vielä kaikki ole täysjyvää, sitä kohti olen pyrkimässä kyllä. Tuntuu että hedelmiä tai peruskasviksia saa lisätä paljon että kuidunsaanti kasvaa ja siinä tulee nopeasti se raha-asia vastaan. :/

On muitakin kasviksia kuin kurkku ja tomaatti, jotka kyllä myös on nyt aika edullisia. Juurekset ja kaali on edullisia tapoja lisätä kasvisten määrää ruokavaliossa, ei tarvitse valita niitä huomattavasti kalliimpia munakoisoja ym. Myös palkokasveista tulee hyvin kuituja.

Vierailija
27/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yksi helppo keino lisätä kuidun saantia on syödä pääaterialla jotain näistä: paistetut pakastevihannekset, hernekeitto säilykkeenä tai itse tehtynä, säilykelinssit/-pavut-/kikherneet.

Vierailija
28/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jakasat itse tehdä leipää, niin täysjyväjauhoilla ja kauraleseitä lisäämällä saisi kuitupitoisen leivän aikaiseksi, ehkä vähän psylliumia lisäksi. Maa-artisokka sisältää runsaasti kuitua. Lehtikaali ihan hyvä lisä jos saat sitä jostain, kaupassa aika kallista.

Lisäksi kannattaa huomioida, että paljon vettä sisältävissä elintarvikkeissa se kuitupitoisuus on luonnollisesti alhainen, mutta jossain hapankaalissakin on jo paljon enemmän kuitua, kun neste on poistettu. Jos teet itse niin voit lisätä siihen vielä lehtikaalia vihannesten lisäksi ja vaikka vuohenputkea, jos maku menee läpi ja jaksat kerätä.

Juureslastuja voisi myös tehdä itse. Kuivatuista elintarvikeistahan saa helposti kuitua. Onhan siinä hommaa alkaa itse tekemään. Fermentoidut tuotteet kyllä säilyy pitkään, jos jaksaa vaikka kerran kuussa tehdä isomman erän ja jos on kuivuri, niin lastutkaan eivät ole niin hankalaa kun uunin vahtiminen.

Vierailija
29/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et maininnut mitä syöt pääruuaksi, mutta esim. kaalista saa edullista ja kuitupitoista pääruokaa, kuten kaalilaatikko. Samaa voin sanoa hernekeitosta ja linssikeitosta. Linssit ja pavut ovat käteviä kuitulisiä myös muihin pääruokiin, kuten jauhelihakastikkeeseen tai -keittoon.

Vierailija
30/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihat aamupuuron vaikka jälkiuunileipään jonka päälle avocado. Siin tulee jo aamupalasta srllanen 16g kuitua

Vierailija
31/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaksi iso annos All Bran plus -muroja niin johan on kumma jos ei maha toimi. Kuitua 27 g / 100 g.

Vierailija
32/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihat aamupuuron vaikka jälkiuunileipään jonka päälle avocado. Siin tulee jo aamupalasta srllanen 16g kuitua

Tarkennuksena vaasan jälkiuunileipä, molemmat puoliskot ja kokonainen avocado. Saat hyvät rasvatkin kaupanpäälle siinä.

Vierailija
33/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön esim. omenat ja perunat kuorineen. Viljat täysjyvänä, riisissä ei ole kuituja juuri lainkaan. Liha kannattaa korvata toisinaan palkokasveilla. Psyllium, siemenet (chia/pellava varsinkin), makeana kuivahedelmät. Kuitujen kanssa kannattaa myös juoda riittävästi vettä, niin ei tule ummetusvaivoja.

Vierailija
34/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnin ruisleivästä

Vierailija
35/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse vaihdoin riisin täysjyväpastaan ja kasviksia menee n 1kg päivässä, kuitua tulee heittämällä sellaiset 40g/vrk, vaikka en syö ruisleipää. Illalla kaurapuuroa kyllä.

Tiedätkö mitä, minä poistin täysjyväpastat kaapista kun luin saksalaisen artikkelin jossa oli testattu näitä ja todettu, että täysjyväpastat sisältävät homesientä ja aiheuttavat terveydelle enemmän tai vähemmän vahinkoa. Testattu oli 20 erilaista luottomerkkiä joiden joukossa myös biotäysjyväpastat ja kalliimmat merkit. Kaikista löytyi homesientä. Eikä häviä keittäessä.

Mikäli osaatte saksaa, tässä tietoa lisää:

"Laut Ökotest handelt es sich dabei um Stoffe der T2- und HT2-Toxine. Diese Schimmelpilzgifte sollen unsere Blutzellen und das Immunsystem schädigen und auch durch das Kochen nicht zerstört werden: Wir nehmen sie also beim Essen zu uns. Die Gifte würden sich dabei schon auf dem Feld in das Korn schleichen. Die Schimmelpilze, die diese Toxine produzieren, kommen laut Ökotest dabei vor allem in den Randschichten des Korns vor und diese sind oft in der Vollkornpasta enthalten.

Lähde olisi kiva. Toisekseen, haitallisia aineita löytyy joka paikasta jos alkaa tarpeeksi tarkasti tutkimaan. Olennainen kysymys on, onko haitallisten aineiden pitoisuus niin korkea, että siitä on haittaa?

Itse sinänsä syön joka tapauksessa mieluummin vaaleaa pastaa kuin täysjyväpastaa, koska vaalea pasta maistuu minun suussani paremmalta.

Vierailija
36/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et maininnut mitä syöt pääruuaksi, mutta esim. kaalista saa edullista ja kuitupitoista pääruokaa, kuten kaalilaatikko. Samaa voin sanoa hernekeitosta ja linssikeitosta. Linssit ja pavut ovat käteviä kuitulisiä myös muihin pääruokiin, kuten jauhelihakastikkeeseen tai -keittoon.

Kaalilla ei ihminen elä. Kaalilaatikkoa pääasiallinen ravinto on aina jotain muuta.

Vierailija
37/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouskuta telkkaa katsellessa vielä pari kookasta porkkanaa illalla niin siitä saat sen "puuttuvan" 5 grammaa.

Vierailija
38/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaalilla ei ihminen elä. Kaalilaatikkoa pääasiallinen ravinto on aina jotain muuta.

Ei tietenkään elä. Mutta ei kai sitä tässä kysyttykään, vaan miten lisätä kuidun saantia. Sen pääsiallisen ravinnon lisäksi kun on kaalia niin se on yksi ehdotus ap:n kysymykseen.

Vierailija
39/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään elä. Mutta ei kai sitä tässä kysyttykään, vaan miten lisätä kuidun saantia. Sen pääsiallisen ravinnon lisäksi kun on kaalia niin se on yksi ehdotus ap:n kysymykseen.

AP yrittääkin pudottaa painoa samalla.

Vierailija
40/133 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihannekset kun paahtaa uunissa niin ne tiivistyvät ja niitä tulee huomaamatta syötyä enemmän kerralla. Suosittelen erityisesti uunijuureksia. Raakana tai keitettynä en jaksaisi syödä niitä yhtä paljon kuin uunipaahdettuina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän