Mistä lisää kuituja ruokavalioon?
Yritän nostaa ruokavalioni kuitupitoisuutta ja tuntuu että mikään ei riitä. Laskin tälle päivälle suunnittelemiani syömisiä Finelin ruokapäiväkirjan avulla ja tulos: just ja just 26g. Tuossa mukana lautasellinen kaurapuuroa (1dl hiutaleita, 2dl vettä), 1rkl kauraleseitä, 1 banaani, 1 omena, 1 päärynä, 150g salaattia (jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti), 1 porkkana, 2 viipaletta ruisleipää, 2 viipaletta grahampaahtoleipää, 150g keitettyä riisiä.
Mitä vielä pitäisi syödä? Kasviksista tulee se kuuluisa puoli kiloa päivässä painon mukaan eikä kyllä ihan hirveesti tekis mieli mitään leipää ylenmäärin mättää. Marjoja ja herneitä olis ihana syödä säännöllisesti mutta ei rahat riitä, yritän niitäkin kyllä ostaa aina kun mahdollista. Pähkinöitä taas ei kovin paljon viitsi syödä kun pitäisi painoakin saada pois (ja onhan niilläkin hintaa). Eli mitä suht edullista lisää päivittäiseen ruokavalioon kuidunsaannin lisäämiseksi? Olen kiitollinen avusta!
Kommentit (133)
onhan niitä kuitulisiä, jos oikeasti tarvitsee lisäkuitua ravintoon, mitä sinä et kyllä ehkä tarvitsisi. Itse syön säännöllisesti apteekista saatavaa Vi-Siblinä, joka sopii meille IBS:stä kärsiville hyvin.
Internetin tarjoaman tiedon mukaan kuitusuositus on 25g-35g, naisille vähintään 25g ja miehille vähintään 35g. Tuo vähimmäismäärä siis täyttyy tällä hetkellä mutta ihan terveyssyistä ja hyvinvoinnin vuoksi haluaisin lisätä sitä vielä lähemmäs tuota 30g/pvä.
itse vaihdoin riisin täysjyväpastaan ja kasviksia menee n 1kg päivässä, kuitua tulee heittämällä sellaiset 40g/vrk, vaikka en syö ruisleipää. Illalla kaurapuuroa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Syöt jo suositeltavan määrän kuitua. Onko joku erityinen syy miksi haluat lisää kuitua?
Jos AP on mies, suositus ei tuolla täyty, naistenkin suositus vain juuri ja juuri. Se 25 g naisille ja 30 g miehille ei ole suositeltava määrä, vaan vain vähimmäissaantisuositus.
Ap:na lisäisin kasviksia ja hedelmiä vielä entisestään, myös se puoli kiloa on vain vähimmäissuositus. Onko riisi täysjyvää?
Vierailija kirjoitti:
itse vaihdoin riisin täysjyväpastaan ja kasviksia menee n 1kg päivässä, kuitua tulee heittämällä sellaiset 40g/vrk, vaikka en syö ruisleipää. Illalla kaurapuuroa kyllä.
Kiitos! Itse teen vaihtoa myös pikkuhiljaa, kun saan kuivakaappeja tyhjennettyä ja ostettua tilalle täysjyvätuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt jo suositeltavan määrän kuitua. Onko joku erityinen syy miksi haluat lisää kuitua?
Jos AP on mies, suositus ei tuolla täyty, naistenkin suositus vain juuri ja juuri. Se 25 g naisille ja 30 g miehille ei ole suositeltava määrä, vaan vain vähimmäissaantisuositus.
Ap:na lisäisin kasviksia ja hedelmiä vielä entisestään, myös se puoli kiloa on vain vähimmäissuositus. Onko riisi täysjyvää?
Vastasinkin tuossa ylempänä jo eli 25g täyttyy juuri ja juuri mulla, eli olen nainen. Riisi tai pastat ei vielä kaikki ole täysjyvää, sitä kohti olen pyrkimässä kyllä. Tuntuu että hedelmiä tai peruskasviksia saa lisätä paljon että kuidunsaanti kasvaa ja siinä tulee nopeasti se raha-asia vastaan. :/
Vierailija kirjoitti:
Internetin tarjoaman tiedon mukaan kuitusuositus on 25g-35g, naisille vähintään 25g ja miehille vähintään 35g. Tuo vähimmäismäärä siis täyttyy tällä hetkellä mutta ihan terveyssyistä ja hyvinvoinnin vuoksi haluaisin lisätä sitä vielä lähemmäs tuota 30g/pvä.
Onko terveyden ja hyvinvoinnin kannalta merkittävää eroa saada 25 sijaan 30?
Pellavansiemenrouhetta (saat hyviä rasvojakin ), kaurakuitusta tai talkkunaa pirtelön tai puuron sekaan.
Fineli on kätevä sivusto tähän. Tässä on elintarvikkeet kuitujärjestyksessä: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?component=2168&sortByColumn=…
Siitä vaan tutkimaan mikä tuntuisi sopivalta lisätä omaan ruokavalioon.
Esim siemenet, mantelit ja pähkinät.
Kuivattuja herneitä, papuja ja linssejä pidetään yleisesti edullisina ja hyvinä kuidun lähteinä.
Jos grahampaahtoleipä on esim tämä niin kuitua vain 4.4 g/100 g: https://www.vaasan.fi/tuotteet/vaasan-isopaahto-graham/
Kuitupitoisempiakin leipiä löytyy, esimerkiksi Reissumies 13 g kuitua 100 grammassa.
Psylliumin minä ottaisin, halpaa ja kätevä käyttää.
Eikö siis maha toimi vai miksi yrität saada enemmän kuitua?
Itse olen kuituni pääosin saanut leipätuotteista: hapankorppu ja näkkileipä ovat mitä parhaimpia kuidun lähteitä. Myös leivät joihin on lisätty pellavansiemenia ovat oivallisia kuidun lähteitä. Vaasan ruispaloissa on myös kohtuullisen hyvin kuitua, esimerkiksi.
Palkokasveissa on myös mukavasti aggressiivia kuituja.