Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä sidottu kiinni sänkyyn

Vierailija
23.05.2023 |

Isä muutti hoitokotiin kevään alusta, taustalla kotona pärjäämättömyyttä, muutamaan kertaan tuotu poliisisaattueellakin kotiin. Tehtiin raskas päätös ja isä sai paikan vähän kauempaa kuin oltaisiin haluttu, mutta se oli ainoa vapaa. Isä ei sinne itse olisi millään halunnut mennä, ja täysin ymmärsin.
Noh, pari kuukautta siellä asumisen jälkeen saatiin tieto että lääkäri oli määrännyt isälle magneettivyö-luvan. Eli isä saataisiin sitoa kiinni koska vaan halutaan. Puhelimessa hoitaja vakuutteli, että kyseessä on vain äärimmäinen varotoimi, eikä käytetä kuin henkeä uhkaavassa tilanteessa.
Eilen oltiin porukalla käymässä, ei ilmoitettu tulosta ja jo ovella hoitaja oli tosi hätääntyneen näköinen kun sanottiin ketä oltiin tulossa tapaamaan. Mentiin huoneeseen ja siellä isä makasi lantiolta ja nilkoista sidottuna. Ihan rauhallinen oli kun tultiin, hoitaja siinä koitti selittää jotain agressiivisuudesta samalla kun siivosi ihan hirveän sotkuista huonetta. Siinä kohtaa menetin kyllä malttini, isä ei ikinä ole ollut uhkaava meitä lapsia kohtaan, kenelläkään ei ole mitään kunnon näyttöä siittä että isä olisi vaaraksi muille siellä asuville.
Ilmoitin heti että teen tästä valituksen. Emme ole muutenkaan tyytyväisiä hoitokodin toimimiseen ja tämä oli viimeinen niitti. Tämän talon piti olla juuri se parempi paikka isälle, kuin kotona olo. Kenen kotona joutuu sänkyyn sidotuksi?

Kommentit (595)

Vierailija
401/595 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin äidilleni puettiin haalaripakkopaita, ettei hän päässyt kaivelemaan ulosteitaan ja rääpimään niillä vaatteitaan ja sänkyään.

Ei hän sellaisia milloinkaan terveenä olleena tehnyt. Kyse oli hänen viimeisistä oman tahdon osoituksistaan. Se oli protesti, kun hän ei enää halvaantumisensa vuoksi kyennyt itse liikkumaan eikä käymään omatoimisesti vessassa.

Yhhyh, mietippä nyt kaksi kertaa ja ainakin toisella kerralla järjen kanssa. Äitisi kaivoi kakkaansa. Kuka kaivaa kakkaansa? No ei ainakaan järkevä ihminen. Äitisi kakkaiset sormet käyvät suussa, silmissä, joka paikassa. Tulee silmätulehduksia, ripulia ja ihotulehduksia. Nuo ei ole enää protesteja, äitisi on ollut niin sairas että leikkii omalla kakallaan. 

Sinä et tunne äitiäni. Hän oli ollut sairaanhoitaja itsekin ja tiesi hyvin, mitä hän teki. Hän oli saanut aivoinfarktin eikä hänellä ollut dementiaa.

Vierailija
402/595 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin äidilleni puettiin haalaripakkopaita, ettei hän päässyt kaivelemaan ulosteitaan ja rääpimään niillä vaatteitaan ja sänkyään.

Ei hän sellaisia milloinkaan terveenä olleena tehnyt. Kyse oli hänen viimeisistä oman tahdon osoituksistaan. Se oli protesti, kun hän ei enää halvaantumisensa vuoksi kyennyt itse liikkumaan eikä käymään omatoimisesti vessassa.

Yhhyh, mietippä nyt kaksi kertaa ja ainakin toisella kerralla järjen kanssa. Äitisi kaivoi kakkaansa. Kuka kaivaa kakkaansa? No ei ainakaan järkevä ihminen. Äitisi kakkaiset sormet käyvät suussa, silmissä, joka paikassa. Tulee silmätulehduksia, ripulia ja ihotulehduksia. Nuo ei ole enää protesteja, äitisi on ollut niin sairas että leikkii omalla kakallaan. 

Sinä et tunne äitiäni. Hän oli ollut sairaanhoitaja itsekin ja tiesi hyvin, mitä hän teki. Hän oli saanut aivoinfarktin eikä hänellä ollut dementiaa.

Aivoinfarkti vaikuttaa aivotoimintaan. Kakalla sotkeminen on heillä ihan tavanomaista. Jokainen infarkti tuhoaa aivosoluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/595 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankilaan tuommoiset paapat kuuluu.

Vierailija
404/595 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljetulla 10 vuotta sitten joku sitten potilas protestoi sadistisen hoitajan kohteluun levittämällä kakkaansa ympäri huonettaan, jonka hoitsu siivoamisen hoitsu joutui itse omalta osaltaan osin siivoamaan.

Mutta, että sama peli vanhustenosastolla... täydellistä psykopaattista hirveyttä.

Vierailija
405/595 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat ei aina ole hoidettavina sieltä helpoimmasta päästä, heillä on usein kokemusta siitä mitä kaikkea voi tehdä ja miten esim. ne vyöt parhaiten saa auki.

Vierailija
406/595 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

winner kirjoitti:

Ymmärrän kyllä täysin, että hoitoalalla työskentely on haastava ammatti, eikä esim. minusta siihen olisi. Omaishoitajana olin kolmisen vuotta ja hoidin näkövammaista, sydänsairasta diabeetikkoa ja tiesin taistelevani vain aikaa vastaan.

Silti. Rakkaus saa ihmisen tekemään asioita. Hoitoalalla täytyy pystyä lukitsemaan empatia itsestään ulos, koska nää on vaan zombeja ja petipaikka on niillä vaan lainassa ja 50 muuta vaippaan tarpeensa tehnyttä just soittaa kelloa. Mä en tiedä miten se onnistuu pelkkänä ammattina ja millainen ihminen sen pystyy tekemään.

Kyllä siitä kunnon palkat pitää saada, mutta keskittyisitte ennemmin siihen, miten saatte työympäristöstänne paremman kaikille, enemmän ihmisiä töihin, ettei alimitoiteta osastoa ja polteta henkilökuntaa loppuun.

Vaatimukset on tällä hetkellä niin suuret että väkeä töihin eu ole tulossa lisää.

Siinä sitä sitten ollaan umpisolmussa hoitaja-asian kanssa.

Vierailija
407/595 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa hoitsuja kommentoimassa. Toivoisin, että teidät vaihdetaan nopeasti esim aasialaisiin, koska olette kylmiä ja sydämettömiä ettekä tunne mitään myötätuntoa potilaita tai heidän omaisiaan kohtaan. Palkasta ja kaikesta jaksatte vaan valittaa. menkää vaikka jonnekin mopin varteen tai muuhun työhön jossa ei tarvitse hoitaa toista ihmistä. 

Vierailija
408/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo täytyy olla raju tilanne, jos on magneettivyöt. Oliko se huone sotkussa sen takia, että hän on riehunut? Vai oliko se likainen?

Meillä oli edesmenneen ukkivainaan huone aina ihan sikin sokin. Vaatteita oli lattioilla ja niitä kulki hoitajat nostamassa. Kerran oli lattia todella tahmainen ja huomautin siitä, kun ukki käveli jarrusukilla ja tahmaiseen lattiaan tarttui jalat kiinni. Selvisi sitten sekin, miksi se lattia oli sotkussa. Me oltiin tuotu sinne hänelle omaa mehua, jota hän mielellään joikin, mutta myös levitteli pitkin lattioita.

Hän myös teki muuttoa öisin. Kantoi yöllä rollan kanssa omat tavarat, mikä irti lähti, pois huoneesta. Päivisin oli kauhean väsynyt, kun ei nukkunut yöllä. Lääkäri oli kieltänyt nukahtamislääkkeen, ettei kaadu unenpöpperössä. Sitä vaihetta kesti vuoden, pari, ja sitten rauhoittui.

Hänellä ei ollut aggressiivisuutta toisia ihmisiä kohtaan, mutta kiusaa osasi tehdä. Asettui vaikka eteen eikä päästänyt ohi. Kun vielä puhui, huusi hoitajaa, hoitajaa, hoitajaa. Kerran olin siellä käymässä ja järjestin vaatekaappia, kun hän oli jälleen kerran viskonut vaatteet ympäriinsä. Hän potkutteli pyörätuolilla käytävälle ja alkoi huutaa hoitajaa. Kun kysyin, mihin tarvitset hoitajan, ei vastannut. Oli vähän aikaa hiljaa ja aloitti taas hoitajan huutamisen. Yksinäisyydestä ei ollut kyse, kun minä olin siellä parhaillaan seurana.

Vierailija
409/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni tippui usein sängystä ja esim. solisluu murtui, mustelmia siellä täällä. Kertoi kun vielä tajus asoita jotenkin, että päässä heittää sänky heittää kuperkeikkaa.

En ollut moksiskaan vyöstä, ei ole hoitajan mukava nostaa vanhusta öisin takaisin sänkyyn

Vierailija
410/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sidomme riehuvan, vaarallisen asukkaan lääkärin luvalla. Miksi tapattaisimme itsemme ja muut asukkaat?

Kai tämä asia on jo aloittajalle selvitetty hoitopaikassa. Mutta ei mene perille. Mitä aloittaja sivustolta hakee, sääliäkö ?!

Usko vaan ettei ainakaan minua kukaan hullu dementikko lyö.

Olkoon isäsi aikoinaan millainen kultapallo tahansa, jos kerran sidottu on niin aihetta varmasti on ollut.

Hullun sitomiseen tarvitaan useita henkilöitä. Vähintään neljä. Pakkopaitaan laitettaessa on ollut lääkäri paikalla.

Minkä kruunun saan, jos annan isäsi pahoinpidellä itseni tai muut asukkaat. Lisää haukkuja katkerilta omaisilta?!

Ota kotiin, ja lyötä itsesi ja läheisesi!!

Vierailija
411/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa 80-vuotias isä oli talvella siteissä. Korona teki hänet jostain syystä agressiiviseksi. Toki perusluonteeltaan on nuorenakin ollut kuumakalle.

Toisaalta ymmärrän, että jos on potkaissut hoitajaa päähän, ja hoitaja joutui ensiapuun, niin jotain on tehtävä.

Kieltämättä elämä ei aina ole kovin elämisen arvoista, kun ikää alkaa karttua. Tähän nähden itseänikin melkein huvittaa, kun lääkäri möyhyää minulle jostain korkeasta kolesterolista. Ehkä sittenkin parasta olisi lähteä nopeasti "saappaat jalassa".

Vierailija
412/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas työ huonolla palkalla. Lisäetuina asukkaiden pahoinpitelyt, ja omaisten rähinät.

Tervetuloa tähän työpaikkaan:)))

Vierailija
413/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei pitäisi missään laitoksessa kakan kaivelua hyväksyä.

Lähes kaikissa paikoissa on käytössä ns hygieniahaalari, joka pidetään kakkakaivelijalla päällä.

Hän ei saa mistään kautta haalaria pois päästäkseen kaivelemaan.

Lääkäri antaa suosituksen ko haalarin käyttöön.

T.hoitsu

Aivoinfarkti vaikuttaa aivotoimintaan. Kakalla sotkeminen on heillä ihan tavanomaista. Jokainen infarkti tuhoaa aivosoluja.

Vierailija
414/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

winner kirjoitti:

Ymmärrän kyllä täysin, että hoitoalalla työskentely on haastava ammatti, eikä esim. minusta siihen olisi. Omaishoitajana olin kolmisen vuotta ja hoidin näkövammaista, sydänsairasta diabeetikkoa ja tiesin taistelevani vain aikaa vastaan.

Silti. Rakkaus saa ihmisen tekemään asioita. Hoitoalalla täytyy pystyä lukitsemaan empatia itsestään ulos, koska nää on vaan zombeja ja petipaikka on niillä vaan lainassa ja 50 muuta vaippaan tarpeensa tehnyttä just soittaa kelloa. Mä en tiedä miten se onnistuu pelkkänä ammattina ja millainen ihminen sen pystyy tekemään.

Kyllä siitä kunnon palkat pitää saada, mutta keskittyisitte ennemmin siihen, miten saatte työympäristöstänne paremman kaikille, enemmän ihmisiä töihin, ettei alimitoiteta osastoa ja polteta henkilökuntaa loppuun.

Vaatimukset on tällä hetkellä niin suuret että väkeä töihin eu ole tulossa lisää.

Siinä sitä sitten ollaan umpisolmussa hoitaja-asian kanssa.

Kokonaisuus täytyisi ajatella ihan uudelleen. Hoitajat asiaa ei ratkaise, eikä umpisolmussa olla pelkän hoitotyöntakia.

Meillä ei osata oikein rakentaa toimivia asuntoja ja tiloja ajatellen sitä että toimintakyky alenee muistisairauden takia. Erilaista teknologiaa on jo olemassa mutta sitä syystä tai toisesta ei useinkaan käytetä. Suurin syy taitaa olla se että se maksaa.

Yhteistyö eritahojen kanssa ontuu siivoustyöhön ei haluta panostaa, ei ravitsemukseen., ei toimintakyvyn ylläpitämiseen ja erilaisen toiminnan järjestämiseen. Valvonta ja valvontajärjestelmät on vanhanaikaisia eikä niitä haluta kehittää Tähän ei tarvita hoitotyönkoulutusta mutta toki ihmisiä suunnittelemaan ja tekemään näitä asioita..

Kunnollista yhteiskunnallista keskustelua ei ole käyty siitä kenen on vastuu. Mikä yksilön oma castuu on esimerkiksi ennaltaehkäisyssä tai mikä on asiakkaan oma castuu kustannuksissa. Onko ensisijainen vastuu yksilöllä asiakkaalla ja omaisilla vai onko se ensisijainen vastuu yhteiskunnalla.

Monet ajattelee edelleen että yhteiskunta on jotakin mihin ei millääntavalla kykene vaikuttamaan. Monessa keskustelussa käy ilmi että yhteiskuntana pidetään jopa niitä hoitajia ja heidän kuuluisi ratkaista koko ongelma. Ei ole. Yhteiskuntaan kuuluu ihan jokainen ja ihan kaikilla on vaikutuksensa siihen miten me yhteiskuntana toimimme.

Vierailija
415/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, mun kommentti poistettiin kun totuus paljastui. Suosittelen liimaamaan ne ikkunat kiinni jos ette halua keuhkokuumetta.

Vierailija
416/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana tein keikkaa vanhainkodeissa. Toinen oli voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen, toinen kaupungin. Molemmissa oli hyvä hoito.

Pari asukasta oli ihan oikeasti aggressiivisia, kerran soitettiin poliisit kun pappa alkoi hakkaamaan kävelykepillä. Oli isokokoinen, fyysisesti vielä aika hyväkuntoinen mies. Hänelle löytyi onneksi hyvä lääkitys, joka tasoitti oloa mutta ei tainnuttanut toimintakyvyttömäksi.

Magneettivyötä käytettiin myös ns. jalattomien ja muistamattomien hoidossa, koska kukaan ei voi 24/7 päivystää kenenkään vuoteen vieressä. Samoin g-tuolissa pidettiin turvavyötä, ettei asukas tipu. Ei ole kivaa, jos murtuu lonkka kun möyrii alas sängystä.

Yksi asukas ahdistui valtavasti laidoista ja vöistä, mutta kuitenkin putosi sängystä tai tunki itsensä sängyn ja seinän väliin. Ei enåå hahmottanut asioita kunnolla. Hänen kanssaan vedettiin patja lattialle, nukkui siinä hyvin, mutta tämä onnistui vain koska hän pääsi vain pienellä tukemisella lattialta myös ylös.

Dementia on kamala sairaus. Toivon todella, että eutanasia on vaihtoehto siihen mennessä, kun itse voisin sairastua. En halua elää, jos olen niin pihalla, että syön vaippani enkä muutoin kykene kuin tuijottamaan tyhjyyteen.

Vierailija
417/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi...Kyllä niitä sairaanhoitajia kulkee dementoituneina hygieniahaalareissa kakat vaipassa ihan siinä kuin muitakin muistisairaita. Ei sairaanhoitajuus estä sairastumista. Ja luuletkos että enää osaavat turvavöitä avata, jos sellaista joudutaan käyttämään. Lukitus tulee sitäpaitsi aina taakse, ja on nimenomaan huolehdittava ettei asukas sitä saisikaan auki, ihan oman turvallisuutensa takia.

Ja aivoinfarktihan juuri tuhoaa aivot, ja aiheuttaa muistiongelmia ja suoranaista dementiaa nuorillekin.

Vierailija
418/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä ne vyöluvat monesti ovat ihan aiheellisia ja kaikkien turvaksi, vaikkei omaiset uskoisikaan...

Mutta moni asia on hoitolaitokset käytännön takia. Ei potilaan. Laitos pitää pyöriä, niin käytössä on asioita, jotka ei lähde potilaan tarpeesta.

Oma isä tuli usein poliisin tai ambulanssin kanssa. Ajattelin, että parempi hänen on paleltua hankeen, kuin kuolla hoitolaitoksessa. Ei kuollut hankeen vaan omaan eteiseen sydänkohtaukseen. Sai elää vapaana sen minkä eli.

Vierailija
419/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä ne vyöluvat monesti ovat ihan aiheellisia ja kaikkien turvaksi, vaikkei omaiset uskoisikaan...

En minä sitä epäile, että ei vyöluvat aiheellisia ole. Sitä minä epäilen, että vöitä ei käytetä niin kuin laki sallii, eli vain vierihoidossa.

Laita sinä tänne se laki, asetus tai mikä tahansa säädös, jonka perusteella saa sitoa kiinni ja JÄTTÄÄ YKSIN. Minä en ole vielä tähän mennessä löytänyt kuin sen pykälän, jonka mukaan rajoittamisessa on käytettävä lievintä mahdollista keinoa ja sidottuna olevaan on oltava koko ajan sekä näkö- että kuuloyhteys.

Vierailija
420/595 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana tein keikkaa vanhainkodeissa. Toinen oli voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen, toinen kaupungin. Molemmissa oli hyvä hoito.

Pari asukasta oli ihan oikeasti aggressiivisia, kerran soitettiin poliisit kun pappa alkoi hakkaamaan kävelykepillä. Oli isokokoinen, fyysisesti vielä aika hyväkuntoinen mies. Hänelle löytyi onneksi hyvä lääkitys, joka tasoitti oloa mutta ei tainnuttanut toimintakyvyttömäksi.

Magneettivyötä käytettiin myös ns. jalattomien ja muistamattomien hoidossa, koska kukaan ei voi 24/7 päivystää kenenkään vuoteen vieressä. Samoin g-tuolissa pidettiin turvavyötä, ettei asukas tipu. Ei ole kivaa, jos murtuu lonkka kun möyrii alas sängystä.

Yksi asukas ahdistui valtavasti laidoista ja vöistä, mutta kuitenkin putosi sängystä tai tunki itsensä sängyn ja seinän väliin. Ei enåå hahmottanut asioita kunnolla. Hänen kanssaan vedettiin patja lattialle, nukkui siinä hyvin, mutta tämä onnistui vain koska hän pääsi vain pienellä tukemisella lattialta myös ylös.

Dementia on kamala sairaus. Toivon todella, että eutanasia on vaihtoehto siihen mennessä, kun itse voisin sairastua. En halua elää, jos olen niin pihalla, että syön vaippani enkä muutoin kykene kuin tuijottamaan tyhjyyteen.

Patjan lattialle laittaminen on hyvä keino, mutta käytetään aivan liian harvoin. Siinä on kolme suurta etua: 1. ei tarvitse sitoa 2. ei putoa korkealta ja loukkaa itseään 3. ei pääse liikkeelle haahuilemaan ilman apua. Tämä viimeksi mainittu pätee vain sellaisten kohdalla, joiden liikkuminen on vaikeaa sidotaan siksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi