Olen kateellinen ihmisille jotka pärjäävät vähällä työllä ja esimerkiksi mies maksaa elämisestä ison siivun
Meillä on vielä iso talolaina, harrastavat lapset jne. joten teen useampaa työtä ja usein viikonloppuja extrana.
Pakko sanoa, että ajoittain tunnen kateutta, kun monella ikätoverilla lainat maksettu, mies tuo leveän leivän pöytään, autoja on jokaiselle teinille pihassa, itse koitan jaksaa. Elämänvalintoja kai, mutta joskus olisi kiva päästä irti oravanpyörästä.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ottanut lainan johon sinulla ei oikeasti ole varaa? Miksi olet perustanut perheen, johon sinulla ei ole oikeasti varaa?
- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta
Kyllä on varaa. Kyse ei ole siitä. Halusin myös lapset. Emme elä köyhyydessä. Mutta tämän kaiken ylläpito vaatii enemmän työtä juuri tässä hetkessä kuin oletin. ap
Minulle on aina ollut tärkeää tlla nimenomaan itsenäisesti toimeen. Hankin hyvän koulutuksen työvoimapulaiselta alalta. Tuon itse leveän elannon pöytään ja samoin mies. Meillä on vain osin yhteiser rahat.
Silti ei autoilla tai auta omakotitalossa ja rahaa jää käteen huomattavasti enemmän. Valintoja nuokin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo yli 65 v. sinkku nainen enkä ole onnistunut elämään tätä elämää niin, että olisin saanut hankittua itselleni omistusasuntoa tai onnistunut säästämään rahaa pahan päivän varalle pankkitilille muutamia tonneja enempää. Minulla on keskiasteen ammatillinen koulutus ja työelämässä olen ollut n. 20-vuotiaasta lähtien lukuunottamatta 1990-kuvun lama-aikaa jolloin olin ilman vakinaista työpaikkaa yli 6 vuotta ja silloin hupenivat kyllä ne vähäiset säästötkin mitä olin onnistunut kokoon saamaan. Rahani ovat kuluneet itseni elöttämisen lisäksi vielä huonommin taloudellisesti pärjänneiden sukulaisten elättämiseen ja auttamiseen, perintöjä en ole koskaan keneltäkään saanut. Jossain vaiheessa elämää raha ja maallinen mammona ei merkinnyt minulle yhtään mitään, mutta eläkkeelle jäätyäni minua on alkanut jossain määrin hävettää oma taloudellinen tilanteeni eikä vähiten siitä syystä, että eläkeläisten keskuudessa moni suorastaan kehuskelee sillä kuinka hyvin he ovat pystyneet hankkimaan itselleen omaisuutta ja vaurautta eläkepäiviensä turvaksi.
Älä välitä muista ja muiden puheista. Olet ollut suurena apuna jossain vaiheessa vielä huonompi osaisille. Siihen ei moni pysty. Ole siitä ylpeä ja koe menestystä siitä.
Vielä ehdit alkaa säästämään / per kk.
Esim 50e/kk on jo 600e vuodessa ja säästö 10 vuodessa summa 6000e. 50 euroa kk menee helposti jo herkkuihin ja ihan ylimääräisiin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tilanne on omien elämänvalintojesi seurausta. Tuskin olet pakkoavioliitossa, asuntonnekin olette kai itse valinneet, samoin mahdollisen harrastusrumban.
Kyllä, kuten sanoinkin, omia elämänvalintoja. En ajatellut että tämä on ihan tälläistä, mutta nyt kannan seurauksia, ja olen kateellinen siitä, kun joku pystyy yhdellä työllä tälläisen arjen saavuttamaan, syystä tai toisesta. En tosiaan syytä tästä ketään, joskus vaan hieman ärsyttää oma tilanne. ap
Vierailija kirjoitti:
Elämässä pääsee paljon helpommalla, kun oppii pari asiaa. Se millä pärjää, riittää. Eikä ole väliä, mitä muut ajattelee.
Muilla voi olla isot omakotitalot ja uudet autot, itse asun edullisessa rivarissa ja ajan vanhalla pienellä kotterolla, mutta minulla on vapaus tehdä mitä haluan. Opiskelen tällä hetkellä ja heitän vähän keikkaa, että rahat riittää. Toisaalta voin lähteä vaikka huomenna road trippaamaan, jos huvittaa. Mielummin vapaus, kuin velkavankila.
Kyllä se näinkin on, olen samaa mieltä. En vaan ole vielä osannut irtautuakaan tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ottanut lainan johon sinulla ei oikeasti ole varaa? Miksi olet perustanut perheen, johon sinulla ei ole oikeasti varaa?
- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta
Kyllä on varaa. Kyse ei ole siitä. Halusin myös lapset. Emme elä köyhyydessä. Mutta tämän kaiken ylläpito vaatii enemmän työtä juuri tässä hetkessä kuin oletin. ap
Pystyykö jotain menoja, menemisiä, tekemisiä vähentämään, muuttamaan jotain toimintatapaa? Yksinkertaistamaan? sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minua ahdistaisi olla miehestä riippuvainen. Ihan itse maksan asuntolainani mieluusti.
Jaa, me maksetaan kyllä puoliksi, tuskin kumpikaan haluaisi asua toisen kokonaan maksamassa ja/tai omistamassa kämpässä. Ja ennenkuin joku ihmettelee niin tulotkin on suhtkoht samat.
On suht paljon perheitä, joissa mies maksaa huomattavasti isomman siivun kaikesta, osa naisista ei esim. omista asunnosta senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ja esimerkiksi mies maksaa elämisestä ison siivun"
Olet kateellinen siis lähes jokaiselle tämän palstan äipälle joilla on aikaa päivät täällä kirjoitella, kun mies käy töissä.
Naiset tekee töitä enemmän kuin miehet. Keskimäärin 4 vuotta tekevät töitä enemmän elämänsä aikana
Ja siltikin miehet maksavat enemmän veroja.
Niille maksetaan enemmän palkkaa. Me kannamme yhä vuoden 1948 lain seurauksia missä naisten palkat määriteltiin 30% alemmas kuin miesten palkat, koska miesten tulisi elättää naisensa sillä 30%:lla palkastaan.
Miksi työnantajat sitten ovat niin hulluja, etteivät palkkaa pelkästään naisia? Yhtä hyviä työntekijöitä mutta tekevät työtä piememmällä palkalla? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kateellinen siis lähes jokaiselle tämän palstan äipälle joilla on aikaa päivät täällä kirjoitella, kun mies käy töissä.
Naiset tekee töitä enemmän kuin miehet. Keskimäärin 4 vuotta tekevät töitä enemmän elämänsä aikana
Niille maksetaan enemmän palkkaa. Me kannamme yhä vuoden 1948 lain seurauksia missä naisten palkat määriteltiin 30% alemmas kuin miesten palkat, koska miesten tulisi elättää naisensa sillä 30%:lla palkastaan.
Niin, sinulla on kertomus siitä, miten naiset ovat "vasta" viimeisen sadan vuoden aikana hiljalleen tulleet miesten rinnalle työelämään, ja koska tämä ei aina ole sujunut ongelmitta, on kyseessä miesten sisäsyntyinen vihamielisyys ja vallanhalu naisia kohtaan. Tämä on yksinkertaistavaa ja miesvihamielistä.
Miesten viha naisia kohtaan on fakta etkä sitä tosiasiaa saa kaasuvalottamalla miksikään.
90% naisvihasta tulee toisilta naisilta. Miehet eivät ole minua koskaan sortaneet, ainakaan työelämässä tai CV:ssä tai missään mitä voisin pitää konkreettisena haittana. Naiset sen puoleen ovat. Naiset ovat olleet niitä, jotka ovat tehneet elämästä hankalaa. Ja vaikka olen tietysti ollut itse se toinen osapuoli, on minun pakko todeta, että kaikkein häiriintyneimmät ihmissuhteet koskaan ikinä elämässäni ovat olleet naisiin. Naiset ovat pilkanneet ja ivanneet ulkonäköäni ja elämääni ja levitelleet kertakaikkiaan kammottavia juoruja elämästäni, vailla mitään todellisuuspohjaa
No se on sinun kokemuksesi. Minulle taas miehet ovat olleet kammottavia ja naiset pääasiassa mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinulla on kertomus siitä, miten naiset ovat "vasta" viimeisen sadan vuoden aikana hiljalleen tulleet miesten rinnalle työelämään, ja koska tämä ei aina ole sujunut ongelmitta, on kyseessä miesten sisäsyntyinen vihamielisyys ja vallanhalu naisia kohtaan. Tämä on yksinkertaistavaa ja miesvihamielistä.
Miesten viha naisia kohtaan on fakta etkä sitä tosiasiaa saa kaasuvalottamalla miksikään.
90% naisvihasta tulee toisilta naisilta. Miehet eivät ole minua koskaan sortaneet, ainakaan työelämässä tai CV:ssä tai missään mitä voisin pitää konkreettisena haittana. Naiset sen puoleen ovat. Naiset ovat olleet niitä, jotka ovat tehneet elämästä hankalaa. Ja vaikka olen tietysti ollut itse se toinen osapuoli, on minun pakko todeta, että kaikkein häiriintyneimmät ihmissuhteet koskaan ikinä elämässäni ovat olleet naisiin. Naiset ovat pilkanneet ja ivanneet ulkonäköäni ja elämääni ja levitelleet kertakaikkiaan kammottavia juoruja elämästäni, vailla mitään todellisuuspohjaa
Kyllä, juuri tämä!
Miehet ovat oma lukunsa, eikä heissäkään kaikissa ole kehumista, mutta naisten (keskinäinen) pahuus ei poistu miehiä syyttämällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kateus joillekkin elämänvoima. Vai mitä?
No ei se ole mikään elämän voima. Joskus vaan olisi kiva kun saisi lopettaa tämän suorittamisen ja antaisi itselleen luvan lomailla enemmän ja nauttia elämästä. Mutta tämä nyt on hetken tätä.
Jos se on nyt hetken tuota, niin yritä saada lisäarvoa niistä kliseisistä pienistä hetkistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on sinun kokemuksesi. Minulle taas miehet ovat olleet kammottavia ja naiset pääasiassa mukavia.
Mulla taas ei ole kummastakaan pahaa sanottavaa, mutta näin naisena se sellainen tietynlainen yhteisöllinen tuki ja apu on tullut pääosin muilta naisilta, ja olen sen itse varmaan juuri naisilta hakenut. Esim. vanhemmat naiset on olleet tosi ihania ja tukeneet, vaikka ei oltaisi tuttuja ollenkaan.
Tuollainen kokemusmaailma ja yhteisöllinen elämä eri ikäisten naisten kesken alkoi rakentumaan jo lapsena, joten siitä se helposti jatkuu.
No jaa.
Meillä mies tekee täyttä päivää ja tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä. Minä hoidan kodin ja lapsen ja teen työtä n. 15 tuntia viikossa koska enempään en pysty mielenterveysongelmien takia.
Idyllistä? Ja paskat! Mies muistuttelee jatkuvasti miten hän maksaa kaiken ja minä se vaan laiskottelen enkä edes tienaa juuri mitään. Mies elää mukavan keskiluokkaista elämää rahoineen ja minä kituutan rikkinäisillä vaatteilla, koska "meidän" (miehen) kulut on niin suuret. Annan yhteisiin kuluihin kolmasosan palkastani ja loput menee lapsen tarpeisiin sekä omiin laskuihini.
Älkää siis suotta kadehtiko meitä "laiskoja kotirouvia". Antaisin melkein mitä vaan että pystyisin kokopäivätyöhön ja olisi edes jonkinlainen itsekunnioitus ja itsenäisyys.
Vierailija kirjoitti:
No jaa.
Meillä mies tekee täyttä päivää ja tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä. Minä hoidan kodin ja lapsen ja teen työtä n. 15 tuntia viikossa koska enempään en pysty mielenterveysongelmien takia.Idyllistä? Ja paskat! Mies muistuttelee jatkuvasti miten hän maksaa kaiken ja minä se vaan laiskottelen enkä edes tienaa juuri mitään. Mies elää mukavan keskiluokkaista elämää rahoineen ja minä kituutan rikkinäisillä vaatteilla, koska "meidän" (miehen) kulut on niin suuret. Annan yhteisiin kuluihin kolmasosan palkastani ja loput menee lapsen tarpeisiin sekä omiin laskuihini.
Älkää siis suotta kadehtiko meitä "laiskoja kotirouvia". Antaisin melkein mitä vaan että pystyisin kokopäivätyöhön ja olisi edes jonkinlainen itsekunnioitus ja itsenäisyys.
Miehesi on vaan rakkaudeton baska, ei tuossa oikein muusta ole kyse. Hoidat oman tonttisi ihan hyvin niistä mt-ongelmista huolimatta, eikä miehesi ilmeisesti pidä sinua minään eikä välitä edes alkeellisella tasolla, jos kohtelee noin ja joudut kulkemaan jossain risaisissa vaatteissa ym. vaikka hoidat kodin ja lapsenkin. Joutuisit varmaan hoitamaan ne, vaikka kävisitkin kokopäivätyössä. Mt-ongelmasi ei tule paranemaan ikinä, kun lähelläsi on noin myrkyllinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset ovat aina käyneet töissä tai hankkineet lisätuloa kotoa käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa samasta työstä parempaa palkkaa, maksaa sitten enemmän verojakin. Kai sekin voi sitten olla syy valittaa. Tiesitkö, ettei voi syödä kakkua ja säästää sitä?
Mun miehellä on 40k ulosotossa vanhan yrityksensä konkurssista, ja on on nykyään työkyvytön. Ei haittais jos se maksais vaikka puolet talolainasta, mutta kun ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten työ: paperien siirtelyä konttorissa, sähköpostien kirjoittamista, istumista. Miesten työ: Fyysistä oikeaa tekemistä, raksalla, teollisuudessa tehtailla, työ tehdään jaloilla seisten.
Ja näiden alojen miehetkö tienaavat niin huimasti enemmän, että maksavat jopa veroja naisia enemmän?
OK. Taitaa sitten edelleen olla niin, että miehille maksetaan korkeampaa palkkaa ihan ansiotta.
Jaa, me maksetaan kyllä puoliksi, tuskin kumpikaan haluaisi asua toisen kokonaan maksamassa ja/tai omistamassa kämpässä. Ja ennenkuin joku ihmettelee niin tulotkin on suhtkoht samat.