Olipa sitten turha terveyskeskuskäynti
Atooppinen ihottuma paheni ja ajattelin, että ehkä terveyskeskuksesta olisi jotain hyötyä.
Joo, istuin ja katsoin vierestä kun kandi googlasi mitä Käypä hoito sanoo ja sitten luki sen ääneen. Totesi, että laita vain rasvaa ja kysyi mitä perusvoidetta käytän ja sanoi, että joo kuulostaa hyvältä. Olipa tosi paljon hyötyä. Ei todellakaan.
Kommentit (218)
Mikä onni ja autuus on mennä sinne erikoissairaanhoitoon?? Meidän terveyskeskuksen lääkäri käy myös sairaalassa päivystämässä ja sitten hoitamassa oman erikoisalansa potilaita.
Samat lääkärit pyörii monessa paikassa.
Työskentelen sairaanhoitajana terveyskeskuksessa. Moni potilas saa tosiaan lähetteen erikoissairaanhoitoon koska tk:ssa ei voi tehdä tarvittavia tutkimuksia saati hoitoja.
Nykyään moni tulee ihan järkyttävän pienissä asioissa terveyskeskuksen päivystykseen. Mitään itsehoitoa ei osata. Pieni nuha, halutaan antibiootit, pikku haavoja joihin riittäisi vedellä huuhtelu ja laastari. Sitten huudetaan että pitää päästä jonon ohi. Samoja ihmisiä ravaa koko ajan mitättömissä asioissa. Monella tällaisella taustalla voi olla mt-ongelmia mutta ei ole resursseja selvitellä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä onni ja autuus on mennä sinne erikoissairaanhoitoon?? Meidän terveyskeskuksen lääkäri käy myös sairaalassa päivystämässä ja sitten hoitamassa oman erikoisalansa potilaita.
Samat lääkärit pyörii monessa paikassa.
Aina terveyskeskuksen lääkäriksi ei satu osumaan juuri sen oikean alan erikoislääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen sairaanhoitajana terveyskeskuksessa. Moni potilas saa tosiaan lähetteen erikoissairaanhoitoon koska tk:ssa ei voi tehdä tarvittavia tutkimuksia saati hoitoja.
Nykyään moni tulee ihan järkyttävän pienissä asioissa terveyskeskuksen päivystykseen. Mitään itsehoitoa ei osata. Pieni nuha, halutaan antibiootit, pikku haavoja joihin riittäisi vedellä huuhtelu ja laastari. Sitten huudetaan että pitää päästä jonon ohi. Samoja ihmisiä ravaa koko ajan mitättömissä asioissa. Monella tällaisella taustalla voi olla mt-ongelmia mutta ei ole resursseja selvitellä asioita.
No minäkin jouduin käydä yhden haavan takia tk:ssa vuosia sitten ainakin 4 kertaa. Mm. "Haava näyttää parantuneen, mutta sormi on turvoksissa." Turposi kahta kauheammin sen jälkeen kun tumpelo kandi pisti sitä neulalla ja yritti saada märkää ulos. Ei sieltä mitään tullut. Parani sitten kun menin yksityislääkärille hakemaan kefexin-kuurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan olin osannut googlata ja lukea itse.
- ap
Mutta et osannut hakea apteekista Hydrocortisonia vaan olisit tarvinnut siihen lääkärin?
No kuule kun olen sitä helvetin kortisonivoidetta nyt laittanut kuukauden eikä auta eikä sitä saa tuota kauemmin käyttää!
- ap
Silloin mennään automaattisesti erikoislääkärille eikä kuormiteta terveyskeskusta.
Ja miten sinne julkisen puolen erikoislääkärille vain automaattisesti mennään? Tietääkseni ei mitenkään muuten kuin sen tk-lääkärin kautta.
Vai onko tarkoitus, että osa ihmisistä menee aina vain ja ainoastaan suoraan yksityiselle, joko työterveyshuollon kautta tai itse maksaen? Jos kyllä, niin olisihan se hyvä kertoa että tietty osa väestöstä ei saa veroillaan terveydenhuoltoa.
Ihan ok minulle, mutta olisi se hyvä tietää etukäteen. Sattui nimittäin olemaan vasta toinen käyntini terveyskeskuksessa lapsuuden jälkeen joten enpä ole julkista puolta kuormittanut mutta ollut siinä käsityksessä, että veroillani voin tarvittaessa saada sieltä hoitoa. Jos näin ei ole eikä siellä erikoislääkärille pääse, niin olisihan se ihan hyvä tietää niin ei itsekään tuhlaisi aikaani.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Tällaiset provot on tosi ikäviä. Tiedät varmaankin, että terveyskeskuksessa ei ole erikoislääkäreitä, mikset mennyt ihotautilääkärille. Luultavasti sait aivan oikeat ohjeet. Olisit sitten googlannut ja kysynyt, voitko saada jonkun mieleisesi reseptin. Kyllä se lekuri olisi sen kysymättäkin kirjoittanut, jos olisi nähnyt tarpeelliseksi.
En usko provoksi. Ellei ole asioinut terveyskeskuksessa ei voi tietää, kuinka vähän sieltä saa apua ja kuinka vähän tiedetään. Tuollaisesta maksamme veroja MIKSI
Joutaa romutettavaksi.
Petteri luotan sinuun. Romuta arvaus/terveyskeskukset koko Suomesta.Tk:n peruskauraa ovat verenpainetauti, flunssat ja diabetekset. Erittäin tarpeellinen paikka.
Kenelle on. Itselleni ei ole. Sinne kandin luo..
Asioin suuressa ketjussa. Rahalla saa sitä hyvää ja vaikuttavaa hoitoa
Odottakaa hetki, sillä tk:t ovat tulleet tiensä päähän.
Lyödäänkö vetoa, että ne perusterveydenhuollon palvelut saa jatkossakin sotekeskulsista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Tällaiset provot on tosi ikäviä. Tiedät varmaankin, että terveyskeskuksessa ei ole erikoislääkäreitä, mikset mennyt ihotautilääkärille. Luultavasti sait aivan oikeat ohjeet. Olisit sitten googlannut ja kysynyt, voitko saada jonkun mieleisesi reseptin. Kyllä se lekuri olisi sen kysymättäkin kirjoittanut, jos olisi nähnyt tarpeelliseksi.
En usko provoksi. Ellei ole asioinut terveyskeskuksessa ei voi tietää, kuinka vähän sieltä saa apua ja kuinka vähän tiedetään. Tuollaisesta maksamme veroja MIKSI
Joutaa romutettavaksi.
Petteri luotan sinuun. Romuta arvaus/terveyskeskukset koko Suomesta.Tk:n peruskauraa ovat verenpainetauti, flunssat ja diabetekset. Erittäin tarpeellinen paikka.
Kenelle on. Itselleni ei ole. Sinne kandin luo..
Asioin suuressa ketjussa. Rahalla saa sitä hyvää ja vaikuttavaa hoitoa
Odottakaa hetki, sillä tk:t ovat tulleet tiensä päähän.Lyödäänkö vetoa, että ne perusterveydenhuollon palvelut saa jatkossakin sotekeskulsista?
Ei kannata lyödä vetoa. Meillä on nyt Kokoomus suurimpana puolueena ja Petteri on luvannut palauttaa yksityisen Kelakorvaukset lääkärikäynneistä ja tutkimuksista tai oikeastaan lisätä niitä. Lisäksi moni proffa on.ottanut kantaa julkisuudessa, että terveyskeskukset pitäisi räjäyttää. Eräs Helsingin yliopiston professori. Ja moni muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atopia on elintapatauti, ei siihen rasvat ja lääkkeet auta.
Itselläni ollut atooppinen ihottuma jo ihan pienestä vauvasta asti. Miten olisin voinut elintavoillani vaikuttaa siihen?
Äidin syömiset vaikuttaa sikiöön.
Minä, äiti, en ole atoopikko. Tyttäreni on, mutta poikani ei. Samoin tyttären isä on atoopikko. Ja minä äiti ihmisenä olen siis syyllinen tyttären atopiaan....
Ei terveyskeskuksen toinen nimi ole turhaan arvauskeskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Ihan oikeasti, miten sinne erikoislääkärille mennään paitsi varaamalla aika yksityiselle, kuten nyt tein? Kun kaikille meille tämä järjestelmä ei ole tuttu. Joskus lapsena muistan käyneeni terveyskeskuksessa, sitten oli YTHS ja sen jälkeen työterveyshuolto sekä yksityinen. Olen aikuisena käynyt tasan kerran terveyskeskuksessa ennen tätä, kerran päivystyksessä ja kerran hammaslääkärille. Päivystys oli huipputasoa vaikkakin pahasti ruuhkautunut. Hammaslääkärille odotin aikaa 8 kuukautta vaikka laki vaatisi 6 kuukautta. Oli kuitenkin tosi hyvä mutta totesi, että uutta aikaa on turha varata kun olen terve ja hampaat hyvässä kunnossa.
Joten pitääkö minun vain hyväksyä, että olen julkisen terveydenhuollon ulkopuolella ja jos jotain tarvitsen, niin se ok työterveyshuolto tai itse maksettava yksityinen? Aika järkyttävää jos tilanne on oikeasti noin paha. Olin kuvitellut, että olisin ainakin saanut lähetteen erikoislääkärille ja olin toki varautunut odottamaan.
Hyvä tietysti jos resurssit priorisoidaan mutta sitä vain toivoisi että siitä sitten kerrottaisiin avoimesti että ei kannata edes tuhlata aikaansa. Ja olen edelleen sitä mieltä, että vaikka tietysti kandi on siellä oppimassa, niin jotain on pielessä jos yhteiskunta maksaa lähes 3000 euroa/kk netin lukemisesta ja oppimisesta.
Mutta ilmeisesti en vain ollut tajunnut sote-alan kriisin todellisuutta tähän mennessä.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Ihan oikeasti, miten sinne erikoislääkärille mennään paitsi varaamalla aika yksityiselle, kuten nyt tein? Kun kaikille meille tämä järjestelmä ei ole tuttu. Joskus lapsena muistan käyneeni terveyskeskuksessa, sitten oli YTHS ja sen jälkeen työterveyshuolto sekä yksityinen. Olen aikuisena käynyt tasan kerran terveyskeskuksessa ennen tätä, kerran päivystyksessä ja kerran hammaslääkärille. Päivystys oli huipputasoa vaikkakin pahasti ruuhkautunut. Hammaslääkärille odotin aikaa 8 kuukautta vaikka laki vaatisi 6 kuukautta. Oli kuitenkin tosi hyvä mutta totesi, että uutta aikaa on turha varata kun olen terve ja hampaat hyvässä kunnossa.
Joten pitääkö minun vain hyväksyä, että olen julkisen terveydenhuollon ulkopuolella ja jos jotain tarvitsen, niin se ok työterveyshuolto tai itse maksettava yksityinen? Aika järkyttävää jos tilanne on oikeasti noin paha. Olin kuvitellut, että olisin ainakin saanut lähetteen erikoislääkärille ja olin toki varautunut odottamaan.
Hyvä tietysti jos resurssit priorisoidaan mutta sitä vain toivoisi että siitä sitten kerrottaisiin avoimesti että ei kannata edes tuhlata aikaansa. Ja olen edelleen sitä mieltä, että vaikka tietysti kandi on siellä oppimassa, niin jotain on pielessä jos yhteiskunta maksaa lähes 3000 euroa/kk netin lukemisesta ja oppimisesta.
Mutta ilmeisesti en vain ollut tajunnut sote-alan kriisin todellisuutta tähän mennessä.
- ap
Olen sanonut ennenkin, että mitä hittoa siellä lääkiksessä enää opetetaan, kun nuorten lääkärien osaamistaso on järjestäen noin surkea.
3:s käynti tklääkärillä itsellä toi ratkaisun, vahva kortisonivoide reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap,
olen viestittäjä 31.
Tuo ristiriidaksi koettava tekstissäsi selittyi nyt, kun kerroit, että et tunne julkisen sektorin terveydenhoitoa. Sen järjestelmään olisi edes tiedon tasolla hyvä vähän tutustua, jotta välttyisi tuon tasoisilta tai isommiltakin pettymyksiltä.
Hyvää jatkoa!Mitä julkisesta terveydenhuollosta sitten pitäisi tietää? Että siellä ei tiedetä tai osata mitään ja apua saa vain jos on kuolemassa? Ei saa lähetettä erikoislääkärille, ei mitään? Edes tilanteessa, jossa todetaan että vain erikoislääkäri voisi määrätä tarvittavia voiteita.
Ihan oikeasti kiinnostaisi tietää. Koska jos tilanne on noin huonossa kunnossa niin todellakin meillä on sote-kriisi. Joo, voihan sitä jostain säästää sen yksityislääkärin maksun mutta melkoisen huolestuttavaa jos julkinen sektori on sen varassa, että opiskelija googlaa mitä pitäisi tehdä.
Tai sitten en vain ollut tarpeeksi riskiryhmää. Näin minulle sen ainoan kerran kun pääsin julkiselle hammaslääkärille kerrottiin. Että olen perusterve työikäinen niin en tarvitse julkisen sektorin apua.
- ap
Terveyskeskuksesta ei haeta lähetettä ihotautilääkärille vaan itse tilataan aika yksityiseltä ja mennään sinne. Jos jo nyt ei kaikilla ole tiedossa katastrofaalinen lääkäri- ja hoitajapula niin sitten vaan kantapään kautta kokemaan asia. Vaikka terveyskeskuslääkäri olisi kirjoittanut lähetteen eteenpäin niin mitä luulet, milloin olisit saanut sinne ajan. Et välttämättä edes kesän aikana, puoli vuotta helposti menee. Sullahan oli kiire.
Niin kai se on enkä ollut tajunnut realiteetteja ennen tätä kokemusta. Aika järkyttävää silloin, koska oma vaivani ei kuitenkaan ole hengenvaarallinen ja minulla on mahdollisuus yksityispuoleen.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
- ap
Varsin tasapainoista tekstiä alkaa jo tulla. Ainoa mikä särähti korvaan, oli tuo netin lukeminen ja oppiminen. Ihan erikoislääkärikin joutuu aika usein lukemaan nettiä ja katsomaan hoitosuosituksia. Itsekin välillä katson, mikä on jonkun tietyn lääkkeen annos, sekä käyn oman kirjallisen check-listini läpi, jotta minimoin virheet. Ikävä asenne sinulla, että ei saisi tarkistaa tietoa, vaan pitäisi esittää pätevämpää kuin on. Juuri tällainen asenne johtaa katastrofeihin niin terveydenhuoltoalalla kuin ilmailussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ollut atooppinen ihottuma jo ihan pienestä vauvasta asti. Miten olisin voinut elintavoillani vaikuttaa siihen?
Minä, äiti, en ole atoopikko. Tyttäreni on, mutta poikani ei. Samoin tyttären isä on atoopikko. Ja minä äiti ihmisenä olen siis syyllinen tyttären atopiaan....
Älä nyt keuhkoo! Kai säkin tajuat (ainakin luulis) että äidin syömiset vaikuttaa tulevaan lapseen. Ei se vauva tyhjästä kehity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja atooppinen iho ei sitten liity asiaan mitenkään. Älä viitsi jauhaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
En epäile etteikö näin olisi, mutta itse menin terveyskeskukseen vasta kun lähes 90% ihosta oli ollut rikki atooppinen ihottuman takia yli kuukauden.
Olen lapsuudesta asti käynyt kymmenillä lääkäreillä atopian takia, valtaosa erikoislääkäreitä. On kokeiltu lähes kaikki voiteet, tiedän hoitokeinot ja tiedän, että iho reagoi pääosin stressiin. Osaan hoitaa ihoa eikä se ole aikuisena oireillut koskaan näin pahasti. Nyt stressi ilmeisesti laukaisi niin pahan reaktion että ihotautilääkärin antamat ohjeet eivät enää toimi. Joten koska työterveyshuolto ei tätä kata, niin ajattelin että ehkä saisin apua julkiselta puolelta, varsinkin kun atopian hoitomenetelmät ovat kehittyneet. Yleensä atooppinen ihottuma itselläni on paikallinen ja paranee alle 2 viikossa kortisonivoiteilla.
Oli vain jotenkin niin pettymys kyseinen käynti vaikka tietysti ymmärrän että kandi on siellä oppimassa ja tk-lääkäri ei ole erikoistunut. Oli vain aika järkytys kun lähes suoraan todettiin että jos iho ei ole märkivässä tulehdustilassa ja suurinpiirtein tarvitse sairaanhoitoa niin asialla ei ole väliä.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Onpa outo terveyskeskus teillä. Aina kun minä olen käynyt terkkarissa päivystysluontoisesti, (lähes) kaikki asiakkaat vaikuttavat kunnolla kipeiltä. En ole kuullut kenenkään vaativan laastaria haavaansa. Itsekin olen käynyt haavan takia, mikä näytti hoitajan mielestä mitättömältä. Ongelma oli kuitenkin siinä, että haava oli ollut monta päivää auki eikä lakannut vähän väliä vuotamasta. Sormi alkoi kuumottaa ja turvota, eli antibiooteille tuli tarvetta. Niin ja sain jonkun ihme sidoksen mitä en olisi osannut itse tehdä. Minun olisi kuulemma itse pitänyt osata ostaa kyseiset haavansitomistarpeet, puhdistaa haavaa tietyllä tapaa, vaihtaa sidosta niin ja niin usein. Ei noita voi tavallinen pulliainen tuosta vaan osata. Ja joka tapauksessa tarvitsin antibiootit koska olen immunosupressiivisella lääkityksellä. Silti hirveä nurina hoitajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja atooppinen iho ei sitten liity asiaan mitenkään. Älä viitsi jauhaa paskaa.
No, minun äidilläni on samoja iho-ongelmia kuin minulla, mutta lievempänä tosin. Kun hän käy kosmetologilla, moni voide ja pesuaine polttaa hänen naaman, ja hänen pitää sanoa, että peskää heti pois. Hän ei voi käyttää huulipunia tai hänen huulet turpoavat. Että on ihan sama mitä minun äitini olisi syönyt, kun tämä on selvästi periytynyt häneltä minulle vaikka hän olisi syönyt mitä tai seisonut päällään.
Miksi? Suomessahan on maailman paras, julkinen ja ilmainen sairaanhoito.