Olipa sitten turha terveyskeskuskäynti
Atooppinen ihottuma paheni ja ajattelin, että ehkä terveyskeskuksesta olisi jotain hyötyä.
Joo, istuin ja katsoin vierestä kun kandi googlasi mitä Käypä hoito sanoo ja sitten luki sen ääneen. Totesi, että laita vain rasvaa ja kysyi mitä perusvoidetta käytän ja sanoi, että joo kuulostaa hyvältä. Olipa tosi paljon hyötyä. Ei todellakaan.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan olin osannut googlata ja lukea itse.
- ap
Mutta et osannut hakea apteekista Hydrocortisonia vaan olisit tarvinnut siihen lääkärin?
No kuule kun olen sitä helvetin kortisonivoidetta nyt laittanut kuukauden eikä auta eikä sitä saa tuota kauemmin käyttää!
- ap
Silloin mennään automaattisesti erikoislääkärille eikä kuormiteta terveyskeskusta.
Ja miten sinne julkisen puolen erikoislääkärille vain automaattisesti mennään? Tietääkseni ei mitenkään muuten kuin sen tk-lääkärin kautta.
Vai onko tarkoitus, että osa ihmisistä menee aina vain ja ainoastaan suoraan yksityiselle, joko työterveyshuollon kautta tai itse maksaen? Jos kyllä, niin olisihan se hyvä kertoa että tietty osa väestöstä ei saa veroillaan terveydenhuoltoa.
Ihan ok minulle, mutta olisi se hyvä tietää etukäteen. Sattui nimittäin olemaan vasta toinen käyntini terveyskeskuksessa lapsuuden jälkeen joten enpä ole julkista puolta kuormittanut mutta ollut siinä käsityksessä, että veroillani voin tarvittaessa saada sieltä hoitoa. Jos näin ei ole eikä siellä erikoislääkärille pääse, niin olisihan se ihan hyvä tietää niin ei itsekään tuhlaisi aikaani.
- ap
Arvoisa korkeakoulutettu ja kaikesta kaiken tietävä trolli: et varmaan ole ikinä kuullut uutisista, tai lukenut mistään mediasta, että Suomen terveydenhuollon ongelmista. Olet kuitenkin osannut googlailla, joten luulisi, että siinä ohella silmiin olisi sattunut edes pieni uutinen siitä, millainen julkisen terveydenhoidon tila on tällä hetkellä. Ja jos et ole vuosiin käynyt julkisella, mikset mennyt tälläkin kertaa sinne yksityiselle.
Keksi parempi tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni haavakin saattaa tarvita tikkejä. Mieheni satutti sormensa työtapaturmassa ja ajatteli ettei nyt mihinkään tarvitse lähteä, mutta verenvuoto vaan jatkui. Lopulta meni. Lääkäri oli sitten vihainen kun ei enää pystynyt tikkejä laittamaan kun aikaa oli jo kulunut ja haava oli repaloitunut. Joutui sitten poistamaan osan sormenpäätä. Mistä ihmeestä me maallikot voidaan tietää asioista?
Työtapaturman sattuessa kannattaa aina mennä herkästi lääkäriin. Kai tuo pitäisi tietää.
Jos minun duunarimieheni menisi joka haavasta työterveyteen, hän saisi käydä siellä joka päivä. Näitä kannattaa katsoa vähän tapauskohtaisesti. Hän on käynyt vain sellaisissa tapauksissa, kun haavaan on mennyt jotain metallinsirpaleita tai vastaavaa.
Sun duunarimiehen työpaikalla on työturvallisuus ihan retuperällä, jos joka päivä tulee haavoja. Metallilla käytetään viiltohanskoja, ettei tule niitä haavoja. Jos ei suostu niitä käyttämään, se on sit ihan henkilökohtainen ongelma, johon TA saattaa jossain kohtaa joutua puuttumaan.
Neuvolalääkäri määräsi lapselle atooppiseen ihottumaan hoitovoiteet. Mentiin vuoden kuluttua ihan ihotautilääkärille, koska ihon kunto meni yhtäkkiä huonoksi eikä meinannut parantua millään.
Ihotautilääkäri määräsi aivan erilaiset ja päinvastaiset rasvat ja hoitovoiteet. Nyt ohi on pysynyt hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitten luulit, että sille ihottumalle tehdään? :D
Vaikkapa kokeiltu niitä Käydä hoito-ohjeissa mainittuja vaativampia hoitomuotoja tai antaa lähetteen ihotautilääkärille? Nyt vain mainittiin, että niitä vaativampia hoitoja voivat määrätä vain ihotautilääkärit mutta lähetteitä ei saa kustannussyistä laittaa.
- ap
Taisit keksiä itse päästäsi tuon lähetekiellon.
Mun terveyskeskuksessa lääkärit ei kirjoita lähetteitä yksityiselle, olen kysynyt. Tässä ap: n tapauksessa lekuri olisi varmaan voinut kirjoittaa lähetteen julkiselle puolelle, johon on vähintään kuukausien jonot, ehkä pidemmät. Varsinkin iholle ja silmäpolille on käytännössä mahdoton päästä. Ap oli pyytänyt kiireellistä aikaa. So, miten toimia? Tilata yksityiselle iholekurille, ajan saa nopeasti, maksaa 150 ja homma hoidettu, ainakin eteenpäin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
No mitä olisi pitänyt tehdä? Totta kai hoidetaan käypä hoito -suositusten mukaan. No onko nyt olo hyvä, kun sait haukuttua kandin? Kertoo sinusta aika paljon ihmisenä.
Kertoo minusta ihmisenä sen, että kuvittelin saavani verorahoilleni vastinetta.
- ap
Mikä sua ap nyt riepoo. Etkö ymmärrä vai etkö halua ymmärtää, oletko trolli.
Atoopikon kannattaa testata ruokavaliomuutoksia.
Gluteeni pois
Maitotuotteet minimiin
Paljon kasviksia, juureksia, marjoja
100 mikrogr d-vitamiinia päivässä
Sinkkiä ja c-vitamiinia purkista.
Probiootteja
Valkosipuli ja kurkuma ovat luonnon omia antibiootteja.
Vahva omega-3 kalaöljy vähentää tulehdusta
Vierailija kirjoitti:
Atoopikon kannattaa testata ruokavaliomuutoksia.
Gluteeni pois
Maitotuotteet minimiin
Paljon kasviksia, juureksia, marjoja
100 mikrogr d-vitamiinia päivässä
Sinkkiä ja c-vitamiinia purkista.
Probiootteja
Valkosipuli ja kurkuma ovat luonnon omia antibiootteja.
Vahva omega-3 kalaöljy vähentää tulehdusta
😳😳😳😳
Vierailija kirjoitti:
Neuvolalääkäri määräsi lapselle atooppiseen ihottumaan hoitovoiteet. Mentiin vuoden kuluttua ihan ihotautilääkärille, koska ihon kunto meni yhtäkkiä huonoksi eikä meinannut parantua millään.
Ihotautilääkäri määräsi aivan erilaiset ja päinvastaiset rasvat ja hoitovoiteet. Nyt ohi on pysynyt hyvänä.
No ihotautilääkäri olisi tietysti määrännyt varmasti ensin nuo peruskortisonit, ja jos ne eivät auta, sitten hienommat voiteet. Tuskin oli neuvolalääkärin pätevyydestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Uppis kirjoitti:
Mitä sitten odotit? Että hän ottaa suipon hatun ja taikasauvan, ja taikoo vaivasi pois? Nähdäkseni sait juuri sellaista hoitoa jota tulit hakemaankin, ja olisit voinut säästää vaivaa katsomalla itse sen käypä-hoito sivun. Jos tiedät, että se on atooppinen ihottuma, tiedät myös ettei siihen ole mitään ihmelääkkeitä. Jos et ole varma mitä se on, ihotautilääkärit löytyy yksityiseltä puolelta..
Ei ole ihmehoitoa mutta vahvempiin lääkevoiteisiin tarvitaan resepti. Ja on lääkärin ammattitaitoa (josta hänelle maksetaan) tietää mitä reseptejä määrätä (eli reseptillä saatavat vahvemmat lääkevoiteet).
Saiko reseptin? Ei tainnut saada, koska valivali asenteella meneviä katsotaan heti sillä silmällä, että evaluoidaan se vaivan aste silleen aikuisten oikeesti ja tehdään toimenpiteet sen perusteella. Ihminen joka intoutuu valittamaan, valittaa ihan valittamisen ilosta, koska itsesuggestio aiheuttaa oireiden pahenemista. Jos menee asiallisesti kertomaan että normaalisti pystyy toimimaan, nyt on pahentunut niin ettei pysty, niin tokihan se lääkäri arvioi asiaa siltä kantilta, koska on myös se mahdollisuus, ettet valita valittamisen ilosta. Sairaanhoito toteutuu aivan hlvetin erinomaisesti, kun et yritä olla viisaampi kuin se lääkäri, pidät nöyrän asenteen ja kerrot vain asiallisesti mikä vaivaa. Sitä sopii opiskella itse kunkin.
Uppis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uppis kirjoitti:
Mitä sitten odotit? Että hän ottaa suipon hatun ja taikasauvan, ja taikoo vaivasi pois? Nähdäkseni sait juuri sellaista hoitoa jota tulit hakemaankin, ja olisit voinut säästää vaivaa katsomalla itse sen käypä-hoito sivun. Jos tiedät, että se on atooppinen ihottuma, tiedät myös ettei siihen ole mitään ihmelääkkeitä. Jos et ole varma mitä se on, ihotautilääkärit löytyy yksityiseltä puolelta..
Ei ole ihmehoitoa mutta vahvempiin lääkevoiteisiin tarvitaan resepti. Ja on lääkärin ammattitaitoa (josta hänelle maksetaan) tietää mitä reseptejä määrätä (eli reseptillä saatavat vahvemmat lääkevoiteet).
Saiko reseptin? Ei tainnut saada, koska valivali asenteella meneviä katsotaan heti sillä silmällä, että evaluoidaan se vaivan aste silleen aikuisten oikeesti ja tehdään toimenpiteet sen perusteella. Ihminen joka intoutuu valittamaan, valittaa ihan valittamisen ilosta, koska itsesuggestio aiheuttaa oireiden pahenemista. Jos menee asiallisesti kertomaan että normaalisti pystyy toimimaan, nyt on pahentunut niin ettei pysty, niin tokihan se lääkäri arvioi asiaa siltä kantilta, koska on myös se mahdollisuus, ettet valita valittamisen ilosta. Sairaanhoito toteutuu aivan hlvetin erinomaisesti, kun et yritä olla viisaampi kuin se lääkäri, pidät nöyrän asenteen ja kerrot vain asiallisesti mikä vaivaa. Sitä sopii opiskella itse kunkin.
Ihanko totta. En ole huomannut tuollaista. Ei asiakkaan tarvitse nöyristellä, miksi pitäisi? Mennä oikein hattu kädessä kerjäämään. Toivottavasti oli vitsi.
Vierailija kirjoitti:
- ap
Meillä oli terveyskeskuksen seinällä juliste, jossa kehoitettiin lopettamaan vaivojen googletus. Ilmeisesti se pitäisi sitten jättää lääkäreille että heillä olisi jotain virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, taas kädet ristiin kun on työterveys käytettävissä, pääsee koska vaan lääkäriin ja lähetteen erikoislääkärille saa kun pyytää. Digiklinikalla uusii reseptit.
Ei katsi jäädä eläkkeelle.Valitettavasti työterveystoimintaakin supistetaan ihan minimiin monin paikoin. Näin kävi sekä minulla että miehellä, vaikka ihan eri aloilla työskennellään. Yllättäen työterveyteen ei kuulukaan juuri mitään, puhelinlääkäripalvelua ehkä vielä saa, mutta eipä juuri muuta. Hoidetaan vain selkeästi työhön liittyviä sairastumisia. Työnantajat haluavat selvitä työterveyden aiheuttamista kustannuksista mahdollisimman halvalla. Tämä johtaa sitten kunnallisten palvelujen kuormittumiseen. Mitä teemme enää tällaisella työterveydellä?
No monella alalla on juuri tälläinen työterveys.30 vuotta olen ollut töissä eikä ole koskaan ollut työterveyttä muuta kuin minimi eli työhön liittyvät sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Meillä oli terveyskeskuksen seinällä juliste, jossa kehoitettiin lopettamaan vaivojen googletus. Ilmeisesti se pitäisi sitten jättää lääkäreille että heillä olisi jotain virkaa.
Hyvä juttu. Uskomatonta. Luottolääkärini mielestä turhia käyntejä ei ole. Aina on jokin asia mielenpäällä, jos on tullut vastaanotolle. Yllättikö, hän ottaa vastaan yksityisellä. Vanhempi ja kokenut.
Mene ihotautilääkärille kirjoitti:
Mene yksityiselle ihotsutilääkärille, niin saat oikeat hoidot!
Minua ärsyttää tämä, että hoitoa saadakseen pitäisi aina mennä yksityiselle. Mistä me niitä veroja maksetaan, jos kaikki palvelut pitää kuitenkin hakea yksityiseltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otit vastaan ajan kandille erikoislääkäritaoisessa asiassa ja nyt olet jo varannut yksityislääkäriajan huomiselle - jokin ristiriita tässä on. Jos saisi lähetteen ihosairauksien polille, ajan saaminen veisi varmaankin aika kauan. Päivystysluonteinen pääsy ko. erikoisalalle on todella erikoistilanteisiin rajattua. Kandia olisi voinut pyytää konsultoimaan kokeneempaa lääkäriä tai erikoislääkäriä.
Mikä ristiriita tuossa on? Kokeilin julkista sektoria siinä toivossa että siellä olisi jotain osaamista. Ei ollut joten päätin maksaa siitä osaamisesta. Silti melkoisesti järkyttää, että osaaminen on sillä tasolla että googlataan aihe ja luetaan näytöltä mitä Käypä hoito sanoo.
Joo, ei ole kokemusta julkisesta terveydenhuollosta mutta parempaa osaamista sentään odotin.
- ap
Kumpa tehtäisi edes näin XD Itselläni munasarjakystia jotka puhkeaa itsestään, kerran lähti melkein taju kun iso puhkesi.
Käypähoito sanoo että pitää seurata, tein terveydenhuollon kantelun, niin lopputulos oli ei seurata.
Mitäs jos se taju olisi lähtenyt kun olen kolmevuotiaan kanssa kaksin kotona. Minä nimittäin olin.
Vierailija kirjoitti:
Mene ihotautilääkärille kirjoitti:
Mene yksityiselle ihotsutilääkärille, niin saat oikeat hoidot!
Minua ärsyttää tämä, että hoitoa saadakseen pitäisi aina mennä yksityiselle. Mistä me niitä veroja maksetaan, jos kaikki palvelut pitää kuitenkin hakea yksityiseltä?
Veroja maksetaan siitä että on lääkäreitä jotka ei edes KUUNTELE.
Tulisi halvemmaksi jos kuuntelisivat ja kaikki hoidettaisiin kerralla. Mutta ei, kun yritetään säästää!!
Ihan naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otit vastaan ajan kandille erikoislääkäritaoisessa asiassa ja nyt olet jo varannut yksityislääkäriajan huomiselle - jokin ristiriita tässä on. Jos saisi lähetteen ihosairauksien polille, ajan saaminen veisi varmaankin aika kauan. Päivystysluonteinen pääsy ko. erikoisalalle on todella erikoistilanteisiin rajattua. Kandia olisi voinut pyytää konsultoimaan kokeneempaa lääkäriä tai erikoislääkäriä.
Mikä ristiriita tuossa on? Kokeilin julkista sektoria siinä toivossa että siellä olisi jotain osaamista. Ei ollut joten päätin maksaa siitä osaamisesta. Silti melkoisesti järkyttää, että osaaminen on sillä tasolla että googlataan aihe ja luetaan näytöltä mitä Käypä hoito sanoo.
Joo, ei ole kokemusta julkisesta terveydenhuollosta mutta parempaa osaamista sentään odotin.
- ap
Kumpa tehtäisi edes näin XD Itselläni munasarjakystia jotka puhkeaa itsestään, kerran lähti melkein taju kun iso puhkesi.
Käypähoito sanoo että pitää seurata, tein terveydenhuollon kantelun, niin lopputulos oli ei seurata.
Mitäs jos se taju olisi lähtenyt kun olen kolmevuotiaan kanssa kaksin kotona. Minä nimittäin olin.
Toinen ärsytys on kanssa tämä kotona seurailu. Ei ole sellaista vaivaa mihin ei lääkäriaikaa soittaessa vastattaisi, että seuraat nyt vain kotona. Ymmärrän tuon jos nuhasta soittaa, mutta jos on selvästi vaikka korvatulehdus päällä eikä saa nukuttua, niin ei paljoa kiinnosta kotona seurailla.
No vuoditko kuiviin? Et. Eli hoitaja oli ihan oikeassa. Eli aika pitkälle voi ihan itse haavansa hoitaa.