Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipa sitten turha terveyskeskuskäynti

Vierailija
22.05.2023 |

Atooppinen ihottuma paheni ja ajattelin, että ehkä terveyskeskuksesta olisi jotain hyötyä.

Joo, istuin ja katsoin vierestä kun kandi googlasi mitä Käypä hoito sanoo ja sitten luki sen ääneen. Totesi, että laita vain rasvaa ja kysyi mitä perusvoidetta käytän ja sanoi, että joo kuulostaa hyvältä. Olipa tosi paljon hyötyä. Ei todellakaan.

Kommentit (218)

Vierailija
181/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taalla missa asun oli paha kriisi terveyskeskuksissa. Sain vaivan ja sinnittelin pitkaan, kun luulin ettei hoitoa saa.

No tanaan soitin ajan ja sain sen samalle paivalle. Sain hyvaa palvleua ja antibiootti kuurin. Eika maksa mitaan.

Sita voi ihmetella mista te niita veroja maksatte.

Vierailija
182/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen sairaanhoitajana terveyskeskuksessa. Moni potilas saa tosiaan lähetteen erikoissairaanhoitoon koska tk:ssa ei voi tehdä tarvittavia tutkimuksia saati hoitoja.

Nykyään moni tulee ihan järkyttävän pienissä asioissa terveyskeskuksen päivystykseen. Mitään itsehoitoa ei osata. Pieni nuha, halutaan antibiootit, pikku haavoja joihin riittäisi vedellä huuhtelu ja laastari. Sitten huudetaan että pitää päästä jonon ohi. Samoja ihmisiä ravaa koko ajan mitättömissä asioissa. Monella tällaisella taustalla voi olla mt-ongelmia mutta ei ole resursseja selvitellä asioita.

En epäile etteikö näin olisi, mutta itse menin terveyskeskukseen vasta kun lähes 90% ihosta oli ollut rikki atooppinen ihottuman takia yli kuukauden.

Olen lapsuudesta asti käynyt kymmenillä lääkäreillä atopian takia, valtaosa erikoislääkäreitä. On kokeiltu lähes kaikki voiteet, tiedän hoitokeinot ja tiedän, että iho reagoi pääosin stressiin. Osaan hoitaa ihoa eikä se ole aikuisena oireillut koskaan näin pahasti. Nyt stressi ilmeisesti laukaisi niin pahan reaktion että ihotautilääkärin antamat ohjeet eivät enää toimi. Joten koska työterveyshuolto ei tätä kata, niin ajattelin että ehkä saisin apua julkiselta puolelta, varsinkin kun atopian hoitomenetelmät ovat kehittyneet. Yleensä atooppinen ihottuma itselläni on paikallinen ja paranee alle 2 viikossa kortisonivoiteilla.

Oli vain jotenkin niin pettymys kyseinen käynti vaikka tietysti ymmärrän että kandi on siellä oppimassa ja tk-lääkäri ei ole erikoistunut. Oli vain aika järkytys kun lähes suoraan todettiin että jos iho ei ole märkivässä tulehdustilassa ja suurinpiirtein tarvitse sairaanhoitoa niin asialla ei ole väliä.

- ap

Ihmettelen kyllä, että jos olet käynyt kymmenillä erikoislääkäreillä, niin miksi raivoat siitä, että tk:n kandilla ei ollut ihmelääkettä vaivaasi? Aika kurjaa kandille asenteesi. Mielestäni on täysin selvä juttu, että jos ihotautilääkärin ohjeet eivät enää toimi, silloin mennään uudestaan ihotautilääkärille, ei tk-lääkärille, logiikka sanoo tämän täysin.

Tietysti vaivastasi olisi pitänyt tehdä lähete erikoislääkärille, mutta kun katson tätä keskustelua ja logiikkaasi, niin ymmärrän hyvin, ettei kandi saanut lyhyellä ajalla kiinni tarinastasi, kun tällä palstalla kerrot sitä varsin epäloogisesti ja olennaiset asiat ohittaen ja tämäkin oleellinen asia tulee esiin vasta sivulla 10. Eikö itselläsi juolahtanut mieleen, että totta kai ihotautilääkäri jatkaa omaa hoitoaan, eikä sitä tietenkään voi kesken hoidon siirtää takaisin yleislääkärille.

En mielestäni todellakaan raivoa vaan ihmettelen, miksi tk-lääkäri ei esimerkiksi laittanut lähetettä erikoislääkärille. Mutta kuten sanoin, en tunne julkista terveydenhuoltoa. Olisin voinut kuvitella, että tilanteessa jossa perushoito ei enää toimi niin saisi lähetteen aiheen asiantuntijalle, eli erikoislääkärille.

Ja mielestäni kerroin aiheesta hyvin loogisesti vastaanotolla. Luonnollisesti avaus tällä palstalla ei ole sama kuin vastaanotolla.

Eli vastaanotolla (kuten jo aikaa varatessani) kerroin, että atopia on diagnosoitu lapsena ja se on oireillut pahasti lapsena ja teininä. Ollut hallinnassa aikuisena, jolloin oireillut stressin takia mutta rajoitetuilla alueilla ja rauhoittunut kortisonilla alle kahdessa viikossa .Ja nyt ensimmäistä kertaa ei ole reagoinut toivotusti kortisoniin vaan pitkittynyt ja laajentunut.

En tiedä, miten tuosta voisi tarkemmin kertoa?

- ap

No se, että hoitosi on ollut ihotautilääkärin hoidossa, eikä ole reagoinut hoitoon, on ehdottoman oleellinen tieto. Tällaisissa tilanteissa pitäisi tehdä lähete ihotautilääkärille jatkohoitoon (ellei se ihotautilääkäri nyt ole sattunut hoitamaan tk-tason juttuja, kun jotkut potilaat varaavat ajan tk-tason vaivastaan suoraan erikoislääkärille). Mitä sinulle sitten suositeltiin kortisonikuurin jälkeen kandin toimesta?

Ei yhtään mitään. Jatkaminen kortisonikuurilla kuten nytkin, yhdistettynä perusvoiteeseen. Eli täsmälleen sama millä olen yrittänyt saada tätä hallintaan jo kuukauden ajan. Ja että jos ei parane kahdessa kuukaudessa niin sitten varaa uuden ajan.

Huomiselle on varattu aika yksityiselle ihotautilääkärille; maksaa sen lähemmäs 200 euroa 20 minuutin vastaanotosta. Ja toivon, että aurinko ja stressin hellittäminen auttavat.

Oli vain aika karu herätys julkisesta terveydenhuollosta. Itse kun arvostan sitä tosi paljon ja tiedän esimerkiksi vanhempieni saaneen paljon apua sieltä, jonka lisäksi itselläni on tuttuja alalla töissä, sekä lääkäreinä että hoitajina. Mutta luonnollisesti siellä tehdään priorisointia ja itse terveenä, melko nuorena ihmisenä että kuulu niihin. Mikä on ihan ok ja ymmärrettävää ja kannatettavaa, mutta ehkä sitä olisi toivonut että asiasta kerrotaan suoraan.

- ap

En nähnyt vastaanottotilannetta, enkä sitä, minkä faktojen perusteella kandi teki päätelmänsä, mutta mikäli kortisonista ei ole apua ja olet ollut ihotautilääkärin hoidossa, tekisin tk-lääkärinä uuden lähetteen ihotaudeille. Heillä on arsenaalissaan esim sellaisia voiteita, joita yleislääkäri ei edes saa määrätä. Harmi, jos kandi ei tehnyt lähetettä, mikäli nämä asiat tulivat esille vastaanotolla. Tosin varmasti tekisi, jos menisit uudemman kerran. Ihotaudeilla on sekin ongelma, että tk-lääkärit eivät pääse lukemaan yksityisen puolen tekstejä, mikä sotkee hoidon täysin.

No mutta miten tässä kannattaa jatkossa toimia? Kerroin taustat sekä aikaa varatessani että kandin kanssa keskustelun aloittaessani. Eikä ollut mitään halua tehdä lähetettä. Joten varaanko uuden ajan (jos edes saan) vai kuinka monta kertaa ja kenelle minun pitää kertoa taustat jotta ne huomioidaan? Varsinkin jos yksityisen puolen tiedot eivät näy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, taas kädet ristiin kun on työterveys käytettävissä, pääsee koska vaan lääkäriin ja lähetteen erikoislääkärille saa kun pyytää. Digiklinikalla uusii reseptit.

Ei katsi jäädä eläkkeelle.

Valitettavasti työterveystoimintaakin supistetaan ihan minimiin monin paikoin. Näin kävi sekä minulla että miehellä, vaikka ihan eri aloilla työskennellään. Yllättäen työterveyteen ei kuulukaan juuri mitään, puhelinlääkäripalvelua ehkä vielä saa, mutta eipä juuri muuta. Hoidetaan vain selkeästi työhön liittyviä sairastumisia. Työnantajat haluavat selvitä työterveyden aiheuttamista kustannuksista mahdollisimman halvalla. Tämä johtaa sitten kunnallisten palvelujen kuormittumiseen. Mitä teemme enää tällaisella työterveydellä?

Vierailija
184/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä pitää välttää viimeiseen asti tk käyntejä. Kandit harjoittelemassa joka paikassa. Mikään ei ole sen turhauttavampaa, itsekin tosiaan osaa googlesta katsoa.

No kellä potilailla ne sitten harjoittelee ellei sinulla? Katsotko olevasi jotenkin muita arvokkaampi, että muita voi käyttää harjoituskappaleina mutta sinua ei?

Siis potilailla ei harjoitella. Voi hyvä ihminen etkö ymmärrä, teoriassa harjoitellaan. Käytännössä pitäisi olla sen verran pätevyyttä, ettei ihmishengellä harjoitella. Tk kandit ottavat vastaan potilaita yksin, vaikka Valviran mukaan pitäisi olla valvova lääkäri mukana. Haluaisitko itse olla koekaniini?

Vierailija
185/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen sairaanhoitajana terveyskeskuksessa. Moni potilas saa tosiaan lähetteen erikoissairaanhoitoon koska tk:ssa ei voi tehdä tarvittavia tutkimuksia saati hoitoja.

Nykyään moni tulee ihan järkyttävän pienissä asioissa terveyskeskuksen päivystykseen. Mitään itsehoitoa ei osata. Pieni nuha, halutaan antibiootit, pikku haavoja joihin riittäisi vedellä huuhtelu ja laastari. Sitten huudetaan että pitää päästä jonon ohi. Samoja ihmisiä ravaa koko ajan mitättömissä asioissa. Monella tällaisella taustalla voi olla mt-ongelmia mutta ei ole resursseja selvitellä asioita.

Mikä sitten on RIITTÄVÄN iso asia, että voi hakeutua päivystykseen? Päivystys ei ottanut minua vastaan vaikka olin loukannut pääni ja olin ollut tajuttomana ulkona jäätikölle kaatuessa. En ole vieläkään selvinnyt kivuista mitä kaatumisesta seurasi vaikka aikaa on jo kulunut monta kuukautta. Pää kuvannetaan nyt monen kuukauden viiveellä, joka olisi pitänyt tehdä heti. Ihmisiä on kuollut viime talvena pään iskeytyessä jäähän. Aivoverenvuotoon.  On kurjaa, että ettei enää tapaturmissa pääse enää hoitoon riitävän nopeasti.

Vierailija
186/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna siellä erikoislääkärillä ihottumasi vaikeusaste nähdään. Selvitä lääkärin kanta siihen, voitko päästä julkisen puolen ihotautipolin potilaaksi ja pyydä tekemään lähete. Jos ei, kysy miten sitten tulisi toimia.

Ap:n ikä ei ilmene ketjusta, mutta lapsuuden aikaiset yksityislääkärikäynnit eivät näy Kannassa siitä syystä, että koko Kantaa ei ole silloin ollut olemassakaan. Nykyisin lähes kaikki yksityislääkärit käyttävät Kannassa näkyviä potilaskertomusjärjestelmiä - varmista sekin.

Vierailija
187/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna siellä erikoislääkärillä ihottumasi vaikeusaste nähdään. Selvitä lääkärin kanta siihen, voitko päästä julkisen puolen ihotautipolin potilaaksi ja pyydä tekemään lähete. Jos ei, kysy miten sitten tulisi toimia.

Ap:n ikä ei ilmene ketjusta, mutta lapsuuden aikaiset yksityislääkärikäynnit eivät näy Kannassa siitä syystä, että koko Kantaa ei ole silloin ollut olemassakaan. Nykyisin lähes kaikki yksityislääkärit käyttävät Kannassa näkyviä potilaskertomusjärjestelmiä - varmista sekin.[/quote

Minulla yksityislääkäri luki Kannasta terveyskeskuksessa kirjattuja tietoja. Näkyi luovutetuissa tiedoissa. Siihen oli myös minun suostumus. 

Vierailija
188/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa outo terveyskeskus teillä. Aina kun minä olen käynyt terkkarissa päivystysluontoisesti, (lähes) kaikki asiakkaat vaikuttavat kunnolla kipeiltä. En ole kuullut kenenkään vaativan laastaria haavaansa. Itsekin olen käynyt haavan takia, mikä näytti hoitajan mielestä mitättömältä. Ongelma oli kuitenkin siinä, että haava oli ollut monta päivää auki eikä lakannut vähän väliä vuotamasta. Sormi alkoi kuumottaa ja turvota, eli antibiooteille tuli tarvetta. Niin ja sain jonkun ihme sidoksen mitä en olisi osannut itse tehdä. Minun olisi kuulemma itse pitänyt osata ostaa kyseiset haavansitomistarpeet, puhdistaa haavaa tietyllä tapaa, vaihtaa sidosta niin ja niin usein. Ei noita voi tavallinen pulliainen tuosta vaan osata. Ja joka tapauksessa tarvitsin antibiootit koska olen immunosupressiivisella lääkityksellä. Silti hirveä nurina hoitajalta.

Että ihan ilmaiseksiko pitäisi kaikkien haavapotilaiden saada sitomistarpeet? Ja se hoitajahan ohjasi miten hoidetaan kotona.

Luoja miten ihmiset on avuttomia tänä päivänä. Mitään ei haluttaisi tehdä itse vaan kuormitetaan terveydenhuoltoa mennen tullen.

Vierailija
189/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni haavakin saattaa tarvita tikkejä. Mieheni satutti sormensa työtapaturmassa ja ajatteli ettei nyt mihinkään tarvitse lähteä, mutta verenvuoto vaan jatkui. Lopulta meni. Lääkäri oli sitten vihainen kun ei enää pystynyt tikkejä laittamaan kun aikaa oli jo kulunut ja haava oli repaloitunut.  Joutui sitten poistamaan osan sormenpäätä.  Mistä ihmeestä me maallikot voidaan tietää asioista? 

Vierailija
190/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas kehun tk:ni Helsingissä. Uusi vaiva ja sain reseptin ilman että kävin lääkärillä! Melkein kaksi viikoa piti odottaa, mutta silti. Maisaan vaan viesti ja tänään sain reseptin.

Mistä syystä alapeukut? Ettekö usko? Ikinä en ole allergiasta kärsinyt. Siitä ei ole terveystiedoissani minkäänlaista mainintaa. Nyt sain kunnon reseptilääkkeet siihen. Pelkäsin joutuvani odottamaan lääkäriaikaa koko kesän. Apteekin vapaasti myytävistä lääkkeistä ei ollut mitään apua.

Minä alapeukutin kateudesta, kun oma terveyskeskus on aivan surkea.

Ihmiset tuntuvat luulevan, että julkinen terveydenhoito toimii joka paikassa samalla tavalla. No ei toimi. Isoissa kaupungeissa jopa eri terveyskeskusten välillä voi olla isoja eroja.

Ja toinen ärsyttävä juttu on tuo usein toistettu ohje: mene työterveyteen. Ei ymmärretä, että työterveyttäkin on monen tasoista. Jossain pääsee sormia napsauttamalla erikoislääkärille, toisissa hoidetaan ainoastaan työperäisiä sairauksia.

Vierailija
191/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskus hoitaa oireita, ei sairautta. Siksi käynnit ovat turhia ja toistuvia. Yksityisellä hoidetaan sairautta, siksi käyntejä tarvitaan vähemmän, usein jo yksi riittää. Meillä julkinen terveydenhuolto on tehotonta nimenomaan siksi, että potilaasta halutaan eroon, ei potilaan sairaudesta.

Juuri näin! Minä en ilmeisesti olisi ikinä saanut diagnoosia, jos olisin tyytynyt terveyskeskuksen tarjoamaan *hoitoon*. Kärsin jatkuvasta, pahasta yskästä. Terveyskeskus (tästä on jo vuosia aikaa - silloin terveyskeskukseen saattoi vielä saada ajan) määräsi lääkettä, joka kyllä auttoi, mutta heti kun lääke loppui, yskä palasi. Tätä jatkui muutama kierros yskä, lääke - uusi käynti, sama lääke - yskä jatkuu, sama lääke jne jne. Lopulta hermostuin ja varasin ajan yksityiselle keuhkolääkärille. Sattuikin kohdalle todella topakka täti, joka tarmokkaasti panin

heti tutkimukset pystyyn. Kuukauden kuluttua astmadiagnoosi varmistui. Puolen vuoden (muistaakseni) kuluttua lääkäri oma-alotteisesti laittoi paperit vetämään Kelaan, sain B-todistuksen ja lääkkeiden erityiskorvattavuuden.

Vasta astmaatikkona ymmärsin, että se terveyskeskuksen määräämä lääke oli astmaan tarkoitettu, keuhkoputkia avaava lääke, jossa ei ollut mitään hoitavaa komponenttia mukana.

Vierailija
192/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan olin osannut googlata ja lukea itse.

- ap

Mutta et osannut hakea apteekista Hydrocortisonia vaan olisit tarvinnut siihen lääkärin?

Se on niin mietoa että parempia voiteita tarvitaan jos on ihottuma pahana.

Eri

Vierailija
193/218 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni haavakin saattaa tarvita tikkejä. Mieheni satutti sormensa työtapaturmassa ja ajatteli ettei nyt mihinkään tarvitse lähteä, mutta verenvuoto vaan jatkui. Lopulta meni. Lääkäri oli sitten vihainen kun ei enää pystynyt tikkejä laittamaan kun aikaa oli jo kulunut ja haava oli repaloitunut.  Joutui sitten poistamaan osan sormenpäätä.  Mistä ihmeestä me maallikot voidaan tietää asioista? 

Työtapaturman sattuessa kannattaa aina mennä herkästi lääkäriin. Kai tuo pitäisi tietää.

Vierailija
194/218 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En epäile etteikö näin olisi, mutta itse menin terveyskeskukseen vasta kun lähes 90% ihosta oli ollut rikki atooppinen ihottuman takia yli kuukauden.

Olen lapsuudesta asti käynyt kymmenillä lääkäreillä atopian takia, valtaosa erikoislääkäreitä. On kokeiltu lähes kaikki voiteet, tiedän hoitokeinot ja tiedän, että iho reagoi pääosin stressiin. Osaan hoitaa ihoa eikä se ole aikuisena oireillut koskaan näin pahasti. Nyt stressi ilmeisesti laukaisi niin pahan reaktion että ihotautilääkärin antamat ohjeet eivät enää toimi. Joten koska työterveyshuolto ei tätä kata, niin ajattelin että ehkä saisin apua julkiselta puolelta, varsinkin kun atopian hoitomenetelmät ovat kehittyneet. Yleensä atooppinen ihottuma itselläni on paikallinen ja paranee alle 2 viikossa kortisonivoiteilla.

Oli vain jotenkin niin pettymys kyseinen käynti vaikka tietysti ymmärrän että kandi on siellä oppimassa ja tk-lääkäri ei ole erikoistunut. Oli vain aika järkytys kun lähes suoraan todettiin että jos iho ei ole märkivässä tulehdustilassa ja suurinpiirtein tarvitse sairaanhoitoa niin asialla ei ole väliä.

- ap

Ihmettelen kyllä, että jos olet käynyt kymmenillä erikoislääkäreillä, niin miksi raivoat siitä, että tk:n kandilla ei ollut ihmelääkettä vaivaasi? Aika kurjaa kandille asenteesi. Mielestäni on täysin selvä juttu, että jos ihotautilääkärin ohjeet eivät enää toimi, silloin mennään uudestaan ihotautilääkärille, ei tk-lääkärille, logiikka sanoo tämän täysin.

Tietysti vaivastasi olisi pitänyt tehdä lähete erikoislääkärille, mutta kun katson tätä keskustelua ja logiikkaasi, niin ymmärrän hyvin, ettei kandi saanut lyhyellä ajalla kiinni tarinastasi, kun tällä palstalla kerrot sitä varsin epäloogisesti ja olennaiset asiat ohittaen ja tämäkin oleellinen asia tulee esiin vasta sivulla 10. Eikö itselläsi juolahtanut mieleen, että totta kai ihotautilääkäri jatkaa omaa hoitoaan, eikä sitä tietenkään voi kesken hoidon siirtää takaisin yleislääkärille.

En mielestäni todellakaan raivoa vaan ihmettelen, miksi tk-lääkäri ei esimerkiksi laittanut lähetettä erikoislääkärille. Mutta kuten sanoin, en tunne julkista terveydenhuoltoa. Olisin voinut kuvitella, että tilanteessa jossa perushoito ei enää toimi niin saisi lähetteen aiheen asiantuntijalle, eli erikoislääkärille.

Ja mielestäni kerroin aiheesta hyvin loogisesti vastaanotolla. Luonnollisesti avaus tällä palstalla ei ole sama kuin vastaanotolla.

Eli vastaanotolla (kuten jo aikaa varatessani) kerroin, että atopia on diagnosoitu lapsena ja se on oireillut pahasti lapsena ja teininä. Ollut hallinnassa aikuisena, jolloin oireillut stressin takia mutta rajoitetuilla alueilla ja rauhoittunut kortisonilla alle kahdessa viikossa .Ja nyt ensimmäistä kertaa ei ole reagoinut toivotusti kortisoniin vaan pitkittynyt ja laajentunut.

- ap

No se, että hoitosi on ollut ihotautilääkärin hoidossa, eikä ole reagoinut hoitoon, on ehdottoman oleellinen tieto. Tällaisissa tilanteissa pitäisi tehdä lähete ihotautilääkärille jatkohoitoon (ellei se ihotautilääkäri nyt ole sattunut hoitamaan tk-tason juttuja, kun jotkut potilaat varaavat ajan tk-tason vaivastaan suoraan erikoislääkärille). Mitä sinulle sitten suositeltiin kortisonikuurin jälkeen kandin toimesta?

Ei yhtään mitään. Jatkaminen kortisonikuurilla kuten nytkin, yhdistettynä perusvoiteeseen. Eli täsmälleen sama millä olen yrittänyt saada tätä hallintaan jo kuukauden ajan. Ja että jos ei parane kahdessa kuukaudessa niin sitten varaa uuden ajan.

Huomiselle on varattu aika yksityiselle ihotautilääkärille; maksaa sen lähemmäs 200 euroa 20 minuutin vastaanotosta. Ja toivon, että aurinko ja stressin hellittäminen auttavat.

Oli vain aika karu herätys julkisesta terveydenhuollosta. Itse kun arvostan sitä tosi paljon ja tiedän esimerkiksi vanhempieni saaneen paljon apua sieltä, jonka lisäksi itselläni on tuttuja alalla töissä, sekä lääkäreinä että hoitajina. Mutta luonnollisesti siellä tehdään priorisointia ja itse terveenä, melko nuorena ihmisenä että kuulu niihin. Mikä on ihan ok ja ymmärrettävää ja kannatettavaa, mutta ehkä sitä olisi toivonut että asiasta kerrotaan suoraan.

- ap

En nähnyt vastaanottotilannetta, enkä sitä, minkä faktojen perusteella kandi teki päätelmänsä, mutta mikäli kortisonista ei ole apua ja olet ollut ihotautilääkärin hoidossa, tekisin tk-lääkärinä uuden lähetteen ihotaudeille. Heillä on arsenaalissaan esim sellaisia voiteita, joita yleislääkäri ei edes saa määrätä. Harmi, jos kandi ei tehnyt lähetettä, mikäli nämä asiat tulivat esille vastaanotolla. Tosin varmasti tekisi, jos menisit uudemman kerran. Ihotaudeilla on sekin ongelma, että tk-lääkärit eivät pääse lukemaan yksityisen puolen tekstejä, mikä sotkee hoidon täysin.

No mutta miten tässä kannattaa jatkossa toimia? Kerroin taustat sekä aikaa varatessani että kandin kanssa keskustelun aloittaessani. Eikä ollut mitään halua tehdä lähetettä. Joten varaanko uuden ajan (jos edes saan) vai kuinka monta kertaa ja kenelle minun pitää kertoa taustat jotta ne huomioidaan? Varsinkin jos yksityisen puolen tiedot eivät näy?

Ihan väärää tietoa. Jos potilas on antanut luvan niin kaikki lääkärissä käynnit näkyvät Kanta.fi. Niin yksityiset kuin julkisen sektorin ja oli käynti missä päin tahansa Suomea.

Vierailija
195/218 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

- ap

- ap

Saman vaivan takia joutuu yleensä käymään 3-5 kertaa, jotta saa minkäännäköistä apua.

Vierailija
196/218 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa outo terveyskeskus teillä. Aina kun minä olen käynyt terkkarissa päivystysluontoisesti, (lähes) kaikki asiakkaat vaikuttavat kunnolla kipeiltä. En ole kuullut kenenkään vaativan laastaria haavaansa. Itsekin olen käynyt haavan takia, mikä näytti hoitajan mielestä mitättömältä. Ongelma oli kuitenkin siinä, että haava oli ollut monta päivää auki eikä lakannut vähän väliä vuotamasta. Sormi alkoi kuumottaa ja turvota, eli antibiooteille tuli tarvetta. Niin ja sain jonkun ihme sidoksen mitä en olisi osannut itse tehdä. Minun olisi kuulemma itse pitänyt osata ostaa kyseiset haavansitomistarpeet, puhdistaa haavaa tietyllä tapaa, vaihtaa sidosta niin ja niin usein. Ei noita voi tavallinen pulliainen tuosta vaan osata. Ja joka tapauksessa tarvitsin antibiootit koska olen immunosupressiivisella lääkityksellä. Silti hirveä nurina hoitajalta.

Että ihan ilmaiseksiko pitäisi kaikkien haavapotilaiden saada sitomistarpeet? Ja se hoitajahan ohjasi miten hoidetaan kotona.

Luoja miten ihmiset on avuttomia tänä päivänä. Mitään ei haluttaisi tehdä itse vaan kuormitetaan terveydenhuoltoa mennen tullen.

Sinulla ei ole mikään vahvin luetunymmärtämisen taso. En puhunut rahasta. Puhuin siitä, että hoitajan mielestä ei saisi tulla vastaanotolle ollenkaan haava-asioissa, jollei ole vuotamassa kuiviin. Mikä on aivan typerää, koska sellaisissa tilanteissa lienee ambulanssi paikallaan eikä terveyskeskukseen hakeutuminen.

Vierailija
197/218 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sentään päässyt terveyskeskukseen! Meidän terveyskeskuksessa on tuhat (1000) ihmistä takaisinsoittojonossa.

Olen odottanut nyt 2 kk takaisinsoittoa ja vaiva pahenee. Kohta soitan ambulanssin.

Kiemurtelen tuskissani lattialla, niin eiköhän ne johonkin vie🥺

Ei välttämättä. Tajuttoman ehkä ottavat mukaan, mutta yli 41 asteen kuumepotilaskaan ei saanut männävuotena ambulanssikuskeja armoa ambulanssikuskeilta. Se nimittäin oli juuri ja juuri vielä tajuissaan.

Vierailija
198/218 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Minäkin opin terkkarissa käytyäni, että tikit laitetaan vaan jos on kyseessä tuore haava. Eivät laittaneet 3 päivää vuotaneeseen haavaan tikkejä. Mistä näitä voisi tietää.

Vierailija
199/218 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtapaturman sattuessa kannattaa aina mennä herkästi lääkäriin. Kai tuo pitäisi tietää.

Jos minun duunarimieheni menisi joka haavasta työterveyteen, hän saisi käydä siellä joka päivä. Näitä kannattaa katsoa vähän tapauskohtaisesti. Hän on käynyt vain sellaisissa tapauksissa, kun haavaan on mennyt jotain metallinsirpaleita tai vastaavaa.

Vierailija
200/218 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Minäkin opin terkkarissa käytyäni, että tikit laitetaan vaan jos on kyseessä tuore haava. Eivät laittaneet 3 päivää vuotaneeseen haavaan tikkejä. Mistä näitä voisi tietää.

Kaikki hehkuttaa miten tietävät asiat kun googlettavat ja sitten toiset ei näköjään osaa sitä käyttää ollenkaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän